Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2021. (VIII. 2.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól szóló 2/2021 (II.8.) önkormányzati rendelete módosításáról

Hatályos: 2021. 08. 09

a szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól szóló 2/2021 (II.8.) önkormányzati rendelete módosításáról

Végső előterjesztői indokolás

ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT

Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól szóló 2/2021 (II.8.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló rendelet-tervezethez

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a költségvetési rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.

A szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól szóló rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezet ( a továbbiakban: rendelet) előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A rendelet végrehajtása elősegíti az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti rendszer fejlesztésére vonatkozó célok megvalósítását, a szociális és gyermekjóléti támogatási rendszer jogszerűségének megvalósulását, a szociális és gyermekjóléti költségvetési támogatások jogszerű felhasználását.

A rendelet meghatározza a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások és természetbeni támogatások kereteit, megalapozza a feladatok végrehajtását, ezáltal hatással van az önkormányzat és intézményei működésére, valamint a településeken élőkre.

Környezeti és egészségügyi következmények

A rendeletben foglaltak végrehajtásának közvetlen egészségügyi követelményei nincsenek.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A rendelet végrehajtásával kapcsolatos pénzügyi,- számviteli és szociális-gyermekjóléti szakmai előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában nem jelentenek jelentős többletfeladatot a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A rendelet megalkotását szükségessé teszik rendeletalkotásra felhatalmazó törvények és az Mötv. feladatellátást szabályozó előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami a feladatellátás költségvetési támogatásának visszafizetésével járna.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az önkormányzat intézményeinél rendelkezésre állnak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.

INDOKOLÁS

Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól szóló 2/2021 (II.8.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló rendelet-tervezethez

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztálya az önkormányzat törvényességi felügyeleti jogkörében vizsgálta a Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól szóló 2/2021 (II.8.) önkormányzati rendeletét, amely vizsgálat megállapításiról Szakmai konzultációs adatlapot küldött meg. Az adatlap Szakmai segítségnyújtás jogszabálysértés esetén részében feltárta a vizsgált önkormányzati rendelet jogszabálysértő rendelkezéseit. A jogszabálysértések megszüntetésére adott határidő 2021.07.30. volt.

A fentiekről a jegyző tájékoztatta a polgármestert, amely alapján legutóbbi, 2021.07.28. napján megtartott ülésen a polgármester tájékoztatta a képviselő-testületet. A képviselő-testület a jogszabálysértések jelzése alapján döntött arról, hogy a jelzést tudomásul veszi és annak alapján következő ülésén a jegyző által előkészített és a polgármesterrel egyeztetett tartalmú rendelet módosítást megtárgyalja.

Korábbi szakmai konzultációs adatlap javaslatai alapján került elkészítésre az új rendelet-tervezet bevezető része.

A Szakmai konzultációs adatlap a felülvizsgálandó rendeletben négy csoportba sorolható jogszabálysértéseket tártak fel:

a rendelet bevezető része feleljen meg a 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet 1. melléklete szerinti szövegezési mintáknak csak a rendelet alkotásra felhatalmazó rendelkezéseket és a feladatköröket tartalmazza,

az adott rendelkezés olyan személynek ad felhatalmazást, amelyre nincs jogköre,

a rendelet olyan fogalmakat használ, amelynek tartalma nem vagy nem kellően körülhatárolt más jogszabályban vagy a rendeletben,

minden juttatás esetében kötelező szociális rászorultsági feltétel(eke)t meghatározni, a differenciálásra (mérlegelésre, méltányosságra) okot adó körülményeket és a juttatás konkrét mértékét (összegét) vagy természetbeni formáját,

a központi jogszabállyal egyezően kell meghatározni az adott ellátási forma biztosítását,

a rendelet záró rendelkezéseitől eltérő szakaszban kell szabályozni az átmeneti rendelkezéseket.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

az 1. §-hoz

A rendelet 1. §-a a rendelet bevezető részének az új szövegét szabályozza.

a 2. §-hoz

A rendelet 2. §-a módosuló alaprendelet 5. § (4) bekezdése új szövegét tartalmazza, amely a rendkívüli települési támogatás különös indokait szabályozza, nem kimerítő tételes felsorolással, példálózó jelleggel.

a 3. §-hoz

A rendelet 3. §-a módosuló alaprendelet 5. § (4) bekezdése új szövegét tartalmazza, amely a karácsonyi és húsvéti ünnepekhez kapcsolódó települési támogatást szabályozza.

a 4. §-hoz

A rendelet 4. §-a módosuló alaprendelet 8. § (1) bekezdése új szövegét tartalmazza, amely a gyermekszületésére tekintettel nyújtandó települési támogatást szabályozza.

az 5. §-hoz

A rendelet 5. §-a módosuló alaprendelet 9. § (1) bekezdés b) pontja új szövegét tartalmazza, amely az eseti gyógyszer/gyógyászati segédeszköz beszerzéséhez nyújtandó települési támogatást szabályozza.

a 6. §-hoz

A rendelet 6. §-a módosuló alaprendelet 10. § (1) bekezdése új szövegét tartalmazza, amely temetési költségek viseléséhez nyújtandó települési támogatást szabályozza.

a 7. §-hoz

A rendelet 7. §-a módosuló alaprendelet 11. § (1) bekezdése új szövegét tartalmazza, amely a kórházi fekvőbeteg ellátásra tekintettel nyújtandó települési támogatást szabályozza.

a 8. §-hoz

A rendelet 8. §-a módosuló alaprendelet 11. § (5) bekezdése új szövegét tartalmazza, amely a keresőképtelenségre tekintettel nyújtandó települési támogatást szabályozza.

a 9. §-hoz

A rendelet 9. §-a módosuló alaprendelet 12. §-a új szövegét tartalmazza, amely az elemi kár okozta lakás újjáépítéséhez nyújtandó települési támogatást szabályozza.

a 10. §-hoz

A rendelet 10. §-a módosuló alaprendelet 13. § (1) bekezdése új szövegét tartalmazza, amely az új lakás építéséhez nyújtandó települési támogatást szabályozza.

a 11. §-hoz

A rendelet 11. §-a módosuló alaprendelet 14. §-a új szövegét tartalmazza, amely a tanévkezdéshez nyújtandó települési támogatásról külön rendelet alkotását szabályozza.

a 12. §-hoz

A rendelet 12. §-a módosuló alaprendelet 17. § (3)-(5) bekezdése új szövegét tartalmazza, amely a rendkívüli települési támogatást szabályozza.

a 13. §-hoz

A rendelet 13. §-a módosuló alaprendelet 19. § (2) bekezdése új szövegét tartalmazza, amely a szociális étkeztetés és a házi segítségnyújtás térítési díjáról és díjkedvezményéről külön rendelet alkotását szabályozza.

a 14. §-hoz

A rendelet 14. §-a módosuló alaprendelet 22. § (2) bekezdése új szövegét tartalmazza, amely az ingyenes szünidei étkezés jogosultságát szabályozza.

a 15. §-hoz

A rendelet 15. §-a módosuló alaprendelet 22. § (4) bekezdése új szövegét tartalmazza, amely az ingyenes intézményi étkezés jogosultságát szabályozza.

a 16. §-hoz

A rendelet 16. §-a módosuló alaprendelet 24. § (1) bekezdése új szövegét tartalmazza, amely a módosuló alaprendelet hatályba lépését szabályozza.

a 17. §-hoz

A rendelet 17. §-a módosuló alaprendeletet a 25. §-sal egészíti ki, amely a módosuló alaprendelet átmeneti rendelkezéseit szabályozza.

a 18. §-hoz

A rendelet 18. §-a arról rendelkezik, hogy az alaprendelet 1. melléklete helyébe új 1. melléklet lép.

a 19. §-hoz

A rendelet 19. §-a az alaprendelet hatályát vesztő rendelkezéseit tartalmazza.

a 20. §-hoz

A rendelet 20. §-a rendelet hatályba lépést tartalmazza.

Az indokolás közzétételének szabályai

A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.

A jogszabály tervezetének indokolásában tájékoztatást kell adni a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról, valamint a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettségről. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás nyilvánosságát jogszabályban meghatározottak szerint kell biztosítani. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás kötelező erővel nem rendelkezik. A jogszabály értelmezésekor figyelmen kívül kell hagyni a jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás jogszabályszöveggel ellentétes részét.

Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni. A közzétételre a rendelet kihirdetését követően kerülhet sor. A közzétett indokolás a közzétételét követően nem módosítható.

Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást – a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján – nem kell közzétenni, ha a jogszabály jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható, illetve technikai vagy végrehajtási jellegű. A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.

Álláspont az indokolás közzétételéről

A rendelet előzetes hatásvizsgálatban bemutatott társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása kimutatható, ezért az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.

A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettség összhangban vannak, a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettség nem szükséges.