Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2021. (X. 20.) önkormányzati rendeletének indokolása

a gyermekek védelméről és a térítési díjakról

Hatályos: 2021. 10. 31
a gyermekek védelméről és a térítési díjakról
Végső előterjesztői indokolás
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a gyermekek védelméről és a térítési díjakról szóló rendelet-tervezethez
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a költségvetési rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A gyermekek védelméről és a térítési díjakról szóló rendelet-tervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A rendelet végrehajtása elősegíti az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti rendszer fejlesztésére vonatkozó célok megvalósítását.
A rendelet meghatározza a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások és természetbeni támogatások kereteit, megalapozza a feladatok végrehajtását, ezáltal hatással van az önkormányzat és intézményei működésére, valamint a településeken élőkre.
Környezeti és egészségügyi következmények
A költségvetési rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi követelményei nincsenek.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet végrehajtásával kapcsolatospénzügyi,- számviteli és szociális-gyermekjóléti szakmai előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában nem jelentenek jelentős többletfeladatot a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A rendelet megalkotását szükségessé teszikrendeletalkotásra felhatalmazó törvények és az Mötv. feladatellátást szabályozó előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami a feladatellátás költségvetési támogatásának megvonásával járna.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az önkormányzat és társulása intézményeinél rendelkezésre állnak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
INDOKOLÁS
a gyermekek védelméről és a térítési díjakról szóló rendelet-tervezethez
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztálya az önkormányzat törvényességi felügyeleti jogkörében vizsgálta aLevelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a gyermekek védelméről és a térítési díjakrólszóló 5/2015 (II.27.) önkormányzati rendelet és az azt módosító 4/2021 (II.25.) önkormányzati rendeletét, amely vizsgálat megállapításiról Szakmai konzultációs adatlapot küldött meg. Az adatlap Szakmai segítségnyújtás jogszabálysértés esetén részében feltárta a vizsgált önkormányzati rendeletek jogszabálysértő rendelkezéseit.( Szakmai konzultációs adatlap mellékelve)
A Szakmai konzultációs adatlap javaslatai és korábbi szakmai konzultációs adatlap javaslataialapján került felülvizsgálatra az alap- és a módosító rendelet. A módosítások olyan mértékűek, hogy célszerűbb új rendelet alkotása, az eddigi hatályon kívül helyezése mellett.
Korábbi szakmai konzultációs adatlap javaslatai alapján került elkészítésre az új rendelet-tervezet bevezető része.
A Szakmai konzultációs adatlap a felülvizsgálandó rendeletek érdemi részében négy csoportba sorolható jogszabálysértéseket tártak fel:
nem lehet a rendeletben szabályozni (ismételni vagy eltérően szabályozni) az adott életviszonyt, mivel az központi jogszabályban már szabályozott,
nincs az adott életviszony szabályozására központi jogszabályi felhatalmazás (nem rendelettárgy),
az adott rendelkezés olyan személynek ad felhatalmazást, amelyre nincs jogköre,
nem jogszerű az adott rendelkezés.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
az 1. §-hoz
A rendelet 1. §-a a rendelet hatályát szabályozza.
a 2. §-hoz
A rendelet 2. §-a az intézményi, a szünidei és a COVID járvány miatti online oktatás illetve zárva tartás alattigyermekétkeztetés módját, intézményi térítési díjai összegeit, a személyi térítési díj megfizetése határidejét, az étkezés átvételének módját, az intézményi gyermekétkeztetés szünetelését szabályozza.
a 3. §-hoz
A rendelet 3. §-a a személyes gondoskodást nyújtó ellátásra irányuló jogviszonyintézményvezető intézkedése alapján keletkezésének körétszabályozza.
a 4. §-hoz
A rendelet 4. §-a a gyermekjóléti szolgáltatás igénybevételének módját szabályozza.
az 5. §-hoz
A rendelet 5. §-a a szociális étkezés módját, igénybevételét, a díjkedvezmény kimutatását és megtérítését, az intézményi térítési díj összegét, ingyenességét, a személyi térítési díj megállapítása és megfizetése határidejétszabályozza.
a 6. §-hoz
A rendelet 6. §-a a házi segítségnyújtást módját, igénybevételét, az intézményi térítési díj összegét, ingyenességét, díjkedvezményét, a díjkedvezmény kimutatását és megtérítését, , a személyi térítési díj megállapítása és megfizetése határidejét szabályozza.
a 7. §-hoz
A rendelet 7. §-a a rendelet hatályba lépésének időpontját és a korábbi rendelet hatályvesztését szabályozza.
Az indokolás közzétételének szabályai
A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.
A jogszabály tervezetének indokolásában tájékoztatást kell adni a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról, valamint a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettségről. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás nyilvánosságát jogszabályban meghatározottak szerint kell biztosítani. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás kötelező erővel nem rendelkezik. A jogszabály értelmezésekor figyelmen kívül kell hagyni a jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás jogszabályszöveggel ellentétes részét.
Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni. A közzétételre a rendelet kihirdetését követően kerülhet sor. A közzétett indokolás a közzétételét követően nem módosítható.
Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást – a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján – nem kell közzétenni, ha a jogszabály jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható, illetve technikai vagy végrehajtási jellegű. A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.
Álláspont az indokolás közzétételéről
A rendelet előzetes hatásvizsgálatban bemutatott társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása kimutatható, ezért az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.
A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettség összhangban vannak, a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettség nem szükséges.