Berhida Város Önkormányzat Képviselő-testülete 17/2021. (V.28.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2021.(I.20.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 05. 29- 2021. 05. 29

Berhida Város Önkormányzat Képviselő-testülete 17/2021. (V. 28.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2021.(I.20.) önkormányzati rendelet módosításáról

Berhida Város Önkormányzat Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerinti hatáskörében a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I.29.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva és Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2021. (I. 20.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2021. (I. 20.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

(3) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2021. (I. 20.) önkormányzati rendelet 4. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.

2. § Ez a rendelet 2021. május 29-én lép hatályba.

1. melléklet

a 17/2021. (V.28.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet

Berhida Város Önkormányzata kötelező és önként vállalt feladatainak felsorolása, melyek ellátása az Önkormányzat költségvetési szervein, vagy társuláson keresztül történik

Az Mötv-ben meghatározott alapfeladatokat az önkormányzat a következők szerint látja el:

1.1 Településfejlesztési, településrendezési feladatait a Berhidai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) döntéselőkészítő, végrehajtó tevékenységével látja el.

1.2 A Tervtanács munkájának szervezését, valamint a működésével kapcsolatos egyéb adminisztratív feladatokat a Hivatal látja el.

1. Településüzemeltetési feladatai körében:

a) A köztemetők kialakítása és fenntartásával kapcsolatos feladatok közül:

aa) a köztemetők fenntartását, működtetését, személyi és tárgyi feltételeinek biztosítását a Település Ellátó és Szolgáltató Szervezet (a továbbiakban: TESZ),

ab) a köztemető sírhely nyilvántartását és értékesítését a Hivatal útján látja el.

b) A közvilágítással kapcsolatos feladatok közül:

ba) a közmű beruházások előkészítését, valamint azok koordinálását a Hivatal részvételével látja el. A Hivatal összefogja a közvilágítással kapcsolatos fejlesztési feladatokat, lebonyolítja az energiafejlesztéssel, bővítéssel kapcsolatos teendőket az Önkormányzat ellátási területén, valamint az intézményekben.

bb) a közvilágítás tárgyi létesítményeinek üzemeltetésének koordinálását, hibabejelentések ügyintézését, a közszolgáltató kiválasztására pályázat előkészítését és lebonyolítását, a szerződés megkötését a TESZ közreműködésével látja el.

c) A helyi közutak és tartozékainak fenntartásával kapcsolatban

ca) az út-híd beruházások, felújítások készítésére való javaslattétel, koordináció, az Önkormányzat tulajdonában lévő helyi közutak, azok műtárgyai és tartozékai kezelése körében az igazgatási jellegű feladatok közül a közutak műszaki, minőségi, forgalmi adatainak és forgalmi rendjének nyilvántartása, gyalogosátkelő, járda, gyalogút, kerékpárút, buszöböl, megállóhely kiépítésével kapcsolatos feladatok koordinálása, ellenőrzés és vizsgálatban való részvétel, rendkívüli eseményekhez kapcsolódó intézkedések, útkezelők közötti egyeztetésekben való részvétel feladatait a Hivatal,

cb) az út-híd üzemeltetési és fenntartási munkák ütemezése, az úttest, a járda, a gyalogút, a kerékpárút állapotának ellenőrzése, megrongálódott közút kijavítása, veszélyre való figyelmeztetés és annak elhárítása, közúti jelzések épségének ellenőrzése, lakossági panaszok kivizsgálása, közút tisztántartása, a hóeltakarítás, síkosság elleni védekezéssel, vízelvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátása, káresemények intézése, közúti területek kaszáltatási, fás növényzet gondozási munkáinak, irányítási feladatainak koordinációját a TESZ útján látja el.

d) A közparkok és egyéb közterületek fenntartásával kapcsolatos feladatait a TESZ útján látja el.

e) A közterületek elnevezéséről és a házszámozás szabályairól szóló önkormányzati rendelet 9. § (1) bekezdése alapján a város közterületeinek elnevezését jegyzékbe kell foglalni. A változásokat naprakészen kell vezetni. Az utcanévjegyzéket, a műszaki nyilvántartást Hivatal hatósági feladatokat ellátó szervezeti egysége vezeti.

2. Az egészségügyi alapellátással, egészséges életmód segítésével kapcsolatos feladatok közül:

a) a védőnői ellátással kapcsolatos nyilvántartási, munkaügyi feladatokat, intézményfelújítási feladatainak koordinálását a Hivatal, védőnői intézmények karbantartási, üzemeltetési feladatait a TESZ útján,

b) az alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátást a Várpalotai Kistérség Többcélú Társulása keretén belül,

c) az egészségügyi alapellátásban részt vevő rendelők működtetési feladatait a TESZ útján látja el.

3. Környezet-egészségüggyel kapcsolatos feladatai körében:

a) köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítását és a

b) a város belterületén a teljes közterületi felületen a rágcsálómentesítést a TESZ útján biztosítja.

4. Óvodai ellátással kapcsolatos feladatokat:

a) a SÜNI Napközi-otthonos Óvoda fenntartásával, valamint a

b) Berhidai Köznevelési Társulás fenntartásában lévő HÉTSZÍNVIRÁG Napköziotthonos Óvoda és Bölcsőde útján látja el.

5. A kulturális szolgáltatások keretében:

a) a helyi közművelődési feladatok szervezéséről, koordinálásáról, közösségi tér biztosításáról és rendezvények lebonyolításáról, a nyilvános közkönyvtári feladatok ellátásáról, az előírt nyilvántartási és adatszolgáltatási tevékenység ellátásáról a Berhidai Művelődési Ház és Könyvtár és tagintézménye, a Petőfi Művelődési Ház és Könyvtár (8181 Berhida, Kossuth Lajos u.18.) valamint telephelye, a Petőfi Művelődési Ház és Könyvtár (8182 Berhida, Orgona út 2.) működtetése útján,

b) a civil szervezetek támogatásának megállapításával, elszámolásával, ellenőrzésével a Hivatal útján gondoskodik.

6. A gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások körében:

a) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben foglalt család- és gyermekjóléti szolgálat feladatait a Berhidai Szociális Társulás (a továbbiakban: BSZT) útján,

b) a gyermekek védelméhez kapcsolódó pénzbeli és természetbeni ellátást a Hivatal döntés-előkészítő, végrehajtó tevékenységével látja el,

c) a másfél évet betöltött gyermekek bölcsődei napközbeni ellátásáról a Berhidai Köznevelési Társulás által fenntartott és irányított Hétszínvirág Óvoda és Bölcsőde többcélú intézmény útján gondoskodik.

7. A szociális ellátással kapcsolatos feladatok közül:

a) a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat a BSZT szervezeti keretein belül,

b) a pénzbeli és természetbeni szociális alapellátást a Hivatal döntés-előkészítésével, végrehajtásával, a kapcsolódó nyilvántartások vezetésével,

c) a tüzelőanyag támogatásban részesített személyek részére évente legfeljebb két alkalommal természetbeni juttatásként 8 q tűzifa vagy 4 q fabrikett kiszállítását a TESZ közreműködésével,

d) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben foglalt étkeztetést, házi segítségnyújtást, családsegítést, nappali ellátást a BSZT által fenntartott Szolgálaton keresztül,

e) szociális kerekasztal munkájának előkészítése és végrehajtása, valamint a szociális ellátások tekintetében a szociális ellátások szabályozásáról szóló helyi rendeletben meghatározott önként vállalt feladataival kapcsolatos adminisztratív feladatokat a Hivatal szervezésével látja el.

8. A helyiséggazdálkodással kapcsolatos feladatait az önkormányzat vagyonáról, a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben, az ott meghatározott feladatokat a TESZ-en és a Hivatalon keresztül látja el.

9. Az utcai szociális munkát, a hajléktalan személyek ellátásával kapcsolatos feladatokat a BSZT-n keresztül biztosítja.

10. Helyi környezet- és természetvédelmi, vízgazdálkodási, vízkár-elhárítási feladatait:

a) a Hivatal döntés-előkészítő, végrehajtó tevékenységével,

b) a TESZ szervezésében és koordinációjával látja el.

11. Honvédelemmel, polgári védelemmel, katasztrófavédelemmel kapcsolatos feladatait:

a) a Hivatal szervezésében,

b) a helyi közfoglalkoztatást a TESZ szervezésében és koordinációja mellett látja el.

12. Helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatokat

a) a Hivatal döntés-előkészítő, végrehajtó közreműködésével,

b) a Berhidai Művelődési Ház és Könyvtár a Berhida Város nevezetességeit, látnivalóit bemutató kiadványok, rendezvények szervezésével látja el.

13. A kistermelők, őstermelők számára – jogszabályban meghatározott termékeik – értékesítési lehetőségeinek biztosítását - a Bezerédi téren közterületfoglalással kapcsolatos döntés-előkészítést, végrehajtást, a díjak beszedését - a Hivatal útján látja el.

14. Sportfeladatok ellátását a tulajdonát képező sportlétesítmények fenntartásával és működtetési költségeinek vállalásával, sportszervezetekkel való együttműködéssel a TESZ szervezésével biztosítja.

15. A nemzetiségek jogainak érvényesülésével kapcsolatban a Berhidai Roma Nemzetiségi Önkormányzattal, valamint a Berhidai Német Nemzetiségi Önkormányzattal kötött megállapodás alapján biztosítandó irodahelyiséget a Berhidai Művelődési Ház és Könyvtár közreműködésével biztosítja.

16. A hulladékgazdálkodási feladatokat, szilárd hulladék szelektív módon történő gyűjtését (kivéve üveg frakció, melyet hulladékszigetek fenntartásával biztosít) a Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás létrehozásával látja el oly módon, hogy a társulási megállapodásban meghatározott önkormányzati feladat és hatásköröket a Társulás számára átadja.

17. A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló önkormányzati rendelet alapján évente két alkalommal, tavasszal és ősszel az ingatlanon nem rendszeresen képződő és a szabványosított gyűjtőedényben el nem helyezhető – nagyobb méretű hulladék elszállítására - lomtalanítást kell végezni. A lomtalanítás végrehajtását a Szolgáltató a TESZ vezetőjével történő előzetes egyeztetés és ütemezés szerint kell ellátni.

18. Víziközmű-szolgáltatással kapcsolatos feladatok közül a közműves ivóvízellátással és a közműves szennyvízelvezetéssel és -tisztítással kapcsolatos víziközmű-szolgáltatási feladatok elvégzéséről, a víziközmű építésének, korszerűsítésének, üzemeltetésének koordinációját a TESZ útján látja el.

19. Kitüntetések, elismerések adományozásával kapcsolatos szervező, előkészítő feladatokat, nyilvántartás vezetését a Hivatal útján látja el.

20. Nemzetközi kapcsolatok ápolását, Sepsibükkszád település önkormányzatával kötött testvértelepülési megállapodás alapján a Berhidai Közös Önkormányzati Hivatal útján látja el.”

2. melléklet

a 17/2021. (V.28.) önkormányzati rendelethez

3. melléklet

A polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzéke

A Képviselő-testület a polgármesterre a következő hatásköreit ruházza át:

1. polgári jogi szerződés megkötése, kötelezettségvállalás a kiemelt előirányzatok, illetve a felújítási, beruházási feladatok esetében a Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok erejéig, esetenként 3 millió forint értékhatárig,

2. a költségvetés kiemelt előirányzatai, illetve elfogadott alcímei között történő előirányzatok átcsoportosítása azon képviselő-testületi ülések közötti időszakban, melyben éves költségvetést nem tárgyalják, időszakonként maximum 3 millió Ft összeg erejéig, melyet a költségvetési rendeleten át kell vezetni,

3. vis maior esemény felmerülésekor az azonnali kárelhárítás, nagyobb kármegelőzés érdekében, az éves költségvetési rendeletben meghatározott összeg erejéig, de legfeljebb 5 millió Ft összeghatárig polgári jogi szerződés megkötése, kötelezettségvállalás,

4. az átmenetileg szabad pénzeszközök kedvező kamatozású betétben történő elhelyezése a biztonságos gazdálkodás feltételeinek biztosítása mellett,

5. Berhida Város Önkormányzata költségvetéséről szóló rendeletében meghatározott sport és civil alapból nyújtott közösségi támogatás összegének meghatározása az államháztartási forrás átadásáról és államháztartáson kívüli forrás átvételéről szóló önkormányzati rendelet alapján,

6. a szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendelet alapján a lakhatási támogatással, a köztemetéssel, a tüzelőanyag támogatással, a gyógyszertámogatással kapcsolatos döntés, továbbá a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvényben meghatározott, az arra rászorulónak adandó rendkívüli települési támogatás, étkezés, illetve szállás biztosításával kapcsolatos döntés,

7. az önkormányzati tulajdonban lévő építési telek kedvezményes vásárlási feltételéről szóló önkormányzati rendelet alapján az önkormányzati tulajdonban lévő, értékesítésre kijelölt építési telkek vevőkijelölése, illetve az alapján az adás-vételi szerződés aláírása,

8. a közterületek használatáról szóló önkormányzati rendelet alapján a közterület használatának engedélyezése, közterület-használati díj megállapítása, a közterületet engedély nélkül használó felszólítása kérelem benyújtására, közterület használatának megszüntetésére kötelezés, eredeti állapot helyreállíttatása, a közterületet használó kötelezése a felmerült költségek megfizetésére,

9. a lakások bérletéről, az elidegenítés szabályairól szóló önkormányzati rendelet alapján az önkormányzati bérlakás bérlőjével bérleti szerződés kötése,

10. Berhida Város Önkormányzata által alapított kitüntető címekről, díjakról szóló önkormányzati rendelet alapján „Oklevél” átadása a településen megrendezett versenyek, vetélkedők és egyéb rendezvényekhez kapcsolódóan,

11. a jelképekről és használatukról szóló önkormányzati rendelet alapján önkormányzati jelkép előállításának, forgalomba hozatalának megtiltása,

12. óvodai beíratás időpontjának meghatározása,

13. a közúti közlekedésről szóló törvényben foglaltak szerinti döntés a helyi közút forgalmi rendjének kialakításáról, a feladatai ellátása érdekében elektronikus megfigyelőrendszer működtetéséről, a kihelyezés helyszíneiről, a helyi közút felbontásához, nem közlekedési célú igénybevételéhez közútkezelői hozzájárulás kiadásáról,

14. döntés az önerőt nem igénylő pályázat benyújtásáról összességében 10 millió forint összeghatárig, feltéve, hogy a döntés szükségessége két - munkatervben meghatározott – ülés között merült fel, és a döntés meghozatala a következő munkatervben meghatározott ülésig nem halasztható, a Képviselő-testület következő ülésén történő utólagos tájékoztatása mellett,

15. döntés a közbeszerzési törvény hatálya alá nem tartozó, 10 millió Ft-ot el nem érő beszerzések esetében a műszaki dokumentáció tartalmáról, a beszerzési eljárásba bevont ajánlattevők kijelöléséről,

16. az önkormányzat vagyonáról, a vagyonnal való gazdálkodás egyes szabályairól szóló önkormányzati rendelet alapján előzetes hozzájárulás adása a költségvetési szerveknek a 100.000 Ft-ot meghaladó értékű eszközük értékesítéséhez vagy selejtezéséhez 300.000 Ft értékhatárig,

17. az önkormányzat vagyonáról, a vagyonnal való gazdálkodás egyes szabályairól szóló önkormányzati rendelet alapján az abban rögzített értékhatárok szerinti döntések meghozatala,

18. az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény alapján döntés kiszolgáló út építési és közművesítési hozzájárulás mértékéről és a megfizetés módjáról, valamint településrendezési kötelezések ügyében az ingatlanügyi hatóság megkeresése a kötelezettség tényének az ingatlan-nyilvántartásba történő feljegyzése vagy törlése érdekében,

19. a több évre szóló helyiségbérleti szerződések esetén a bérleti díj inflációval történő emelése, ha ezt a szerződés tartalmazza.

20. a nem 100%-os önkormányzati tulajdonban lévő társasházak közgyűlésén az önkormányzat képviselete és a szavazati jog gyakorlása, amennyiben a döntés lakásonként évi 100.000 Ft összegnél nagyobb kötelezettségvállalás emelkedéssel nem jár,

21. az önkormányzat tulajdonában álló ingatlanokon létesítendő villamos művek és egyéb közművek használati jogának, illetve vezetékjogának alapításával kapcsolatos tulajdonosi jogok gyakorlása,

22. az önkormányzat intézményénél vezetői pályázat kiírása,

23. az önkormányzati tulajdonban lévő nem lakáscélú ingatlanok hasznosítására vonatkozó pályázat kiírása, a pályázat közzététele.”

3. melléklet

a 17/2021. (V.28.) önkormányzati rendelethez

4. melléklet

Állandó bizottságok átruházott feladat- és hatáskörei,

továbbá azon tárgykörök, amelyekben előterjesztés az állandó bizottság állásfoglalásával nyújtható be

1. Gazdasági Bizottság átruházott hatáskörei

1.1 A Helyi Környezetvédelmi Alap felhasználásáról szóló képviselő-testületi döntések végrehajtásának ellenőrzése.

2. Gazdasági Bizottság feladatkörei

2.1 Véleményezi az éves költségvetési javaslatot, a költségvetés végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit, rendelet-tervezetet,

2.2 Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás – vagyonnövekedés, -csökkenés alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,

2.3 Vizsgálja az adósságot keletkeztető kötelezettség-vállalás indokait, és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,

2.4 Ellátja a képviselő-testület rendeletében meghatározott feladatokat:

2.4.1 A polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatának vizsgálatát, nyilvántartását, kezelését és őrzését.

2.4.2 A képviselő összeférhetetlenségének és méltatlanságának megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása.

2.4.3 Az önkormányzat vagyonáról, a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben, az ott meghatározott feladatokat a TESZ-en és a Hivatalon keresztül látja el.

2.4.4 A Képviselő-testület munkaterv szerinti ülésére készített előterjesztések véleményezése.

3. Humán Ügyek Bizottsága átruházott hatáskörei

3.1 A tanulmányi támogatás és a rendkívüli települési támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskör.

3.2 a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjak odaítélésével kapcsolatos hatáskör.

4. Humán Ügyek Bizottsága feladatkörei”