Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2021. (X. 20.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2021. évi szociális célú tűzifa támogatásról

Hatályos: 2021. 10. 21
a 2021. évi szociális célú tűzifa támogatásról
Végső előterjesztői indokolás
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
a 2021. évi szociális célú tűzifa támogatásról szóló rendelet-tervezethez
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a költségvetési rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A 2021. évi szociális célú tűzifa támogatásról szóló rendelet-tervezet ( a továbbiakban: rendelet) előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A rendelet végrehajtása elősegíti az önkormányzat a szociális ellátó rendszer működtetésére vonatkozó célok megvalósítását, a szociális támogatási rendszer jogszerűségének megvalósulását, a települési önkormányzatok szociális célú tüzelőanyag vásárlásához kapcsolódó költségvetési támogatások jogszerű felhasználását.
A rendelet meghatározza szociális célú tüzelőanyag támogatás kereteit, megalapozza a feladatok végrehajtását, ezáltal hatással van az önkormányzat és közös hivatala működésére, valamint a településeken élőkre.
Környezeti és egészségügyi következmények
A rendeletben foglaltak végrehajtásának közvetlen egészségügyi követelményei nincsenek.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet végrehajtásával kapcsolatos pénzügyi,- számviteli és szociális szakmai előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában jelentős többletfeladatot jelentenek a közös hivatal számára a jogosultak nagy számára tekintettel.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és Szoc.tv. feladatellátást szabályozó előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami a feladatellátás költségvetési támogatásának visszafizetésével járna.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az önkormányzat közös hivatalánál rendelkezésre állnak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
INDOKOLÁS
a 2021. évi szociális célú tűzifa támogatásról szóló rendelet-tervezethez
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az önkormányzat a képviselő-testület döntése alapján minden évben pályázatot nyújt be a Belügyminisztérium pályázati felhívására, a települési önkormányzatok szociális célú tüzelőanyag vásárlásához kapcsolódó költségvetési támogatására.
Ezévben is a maximálisan pályázható és pályázott támogatáshoz képest csökkentett, de még így is jelentős mértékű (420 erdei m3) és értékű (8.534.400 Ft) támogatást nyertünk el keménylombos tűzifa vásárlására. A támogatás feltétele, hogy az önkormányzat képviselő-testülete rendeletben szabályozza a térítésmentesen juttatandó természetbeni támogatás igénylésének, jogosultságának feltételeit, előnyben részesítve a pályázati felhívásban szereplő szociálisan rászorultak körét. A megvásárolt tűzifát az önkormányzatnak kell a településre beszállíttatnia és a jogosultakhoz kiszállíttatnia, ezért a jogosultaktól költségtérítést nem kérhet, tehát ennek költségét maga kell viselje.
A támogatói okirat alapján a Nyírerdő Zrt-től a tűzifa beszerzésére vonatkozó szerződés megkötése, valamint a településre történő beszállításra vonatkozó szerződés megkötése megtörtént.
A rendelet-tervezetben az előző évi rendelet alapján a közös hivatal és a szociális intézmény érintett munkatársai az előző évi tapasztalatok alapján történt véleményének kikérésével az alábbi módosításokra teszek javaslatot.
Az évévben megtörtént törvényességi felügyeleti szakmai konzultáció alapján javaslom módosításra a rendelet-tervezet bevezető részét.
Tavaly a jogosultsági feltételek között a c) pont szerinti jogosulti kör az alábbi volt:
c) tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására települési
támogatásban (e támogatásban részesülők közül különösen a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viselésével kapcsolatos támogatásban) részesül. Mivel idén csak a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viselésével kapcsolatos támogatás olyan támogatás, amelynek jogosultsága tartósan fennáll, ezért a rendelet-tervezet c) jogosultságánál csak ez szerepel.
Tavaly a jogosultsági feltételek között a f) pont szerinti jogosulti kör az alábbi volt:
f) életkoruknál fogva azon szociálisan rászorult személyeknek, akinek a háztartásában egy fő legalább a 70. életévét betöltötte. Az évévben megtörtént törvényességi felügyeleti szakmai konzultáció alapján ezt a jogosultsági feltételt mindenképpen módosítani kellett volna, mivel nem tartalmaz szociális rászorultsági feltételt (jövedelem), így a jogosultságot az öregségi nyugdíjban részesülő azon személyekre javaslom módosítani, akik családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a 120.000 Ft-ot, egyedül élő esetében a 150.000 Ft-ot.
A jogosultsági feltételek tervezett módosítására tekintettel módosul a támogatás igényléséhez szükséges kérelem nyomtatvány tartalma is. Az önkormányzat közös hivatala részére rendelkezésre álló jogosultsági adatok (a)-e) pontok) alapján továbbra sem szükséges jövedelemnyilatkozatot és igazolásokat benyújtani a kérelemhez, kizárólag az f) pont alapján.
A tűzifa házhoz szállításában a tavalyi évi tapasztalatok alapján javaslom, hogy a január 5 helyett január 10-től kezdődjön meg a kiosztás.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
az 1. §-hoz:
A rendelet 1. § (1), (3) és (5) bekezdése a támogatás jogosultsági feltételeit szabályozza.
A rendelet 1. §(2), (4) és (6) bekezdése a támogatás igénylésének szabályait tartalmazza.
A rendelet 1. § (7) bekezdése a támogatás értékét tartalmazza.
A rendelet 1. § (8) bekezdése a támogatás házhozszállításának időszakát és annak ingyenességét szabályozza.
a 2. §-hoz:
A rendelet 2. §-a rendelet hatályba lépését és hatályvesztését tartalmazza.
Az indokolás közzétételének szabályai
A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.
A jogszabály tervezetének indokolásában tájékoztatást kell adni a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról, valamint a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettségről. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás nyilvánosságát jogszabályban meghatározottak szerint kell biztosítani. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás kötelező erővel nem rendelkezik. A jogszabály értelmezésekor figyelmen kívül kell hagyni a jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás jogszabályszöveggel ellentétes részét.
Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni. A közzétételre a rendelet kihirdetését követően kerülhet sor. A közzétett indokolás a közzétételét követően nem módosítható.
Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást – a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján – nem kell közzétenni, ha a jogszabály jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható, illetve technikai vagy végrehajtási jellegű. A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.
Álláspont az indokolás közzétételéről
A rendelet előzetes hatásvizsgálatban bemutatott társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása kimutatható, ezért az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni. A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.
A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettség összhangban vannak, a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettség nem szükséges.