Dombóvár Város Önkormányzat Képviselő-testülete 19/2021. (V.28.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat által nyújtott támogatásokról és az államháztartáson kívüli források átvételéről
Hatályos: 2025. 03. 05Dombóvár Város Önkormányzat Képviselő-testülete 19/2021. (V. 28.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat által nyújtott támogatásokról és az államháztartáson kívüli források átvételéről
Dombóvár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, valamint az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet személyi hatálya kiterjed mindazon természetes személyekre és szervezetekre, akik részére Dombóvár Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) támogatást nyújt.
(2) A rendelet tárgyi hatálya az államháztartáson kívüli források átvételére és – a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel – az önkormányzat által nyújtott támogatásokra terjed ki abban az esetben is, ha a támogatott az államháztartás körébe tartozik.
(3) A rendelet tárgyi hatálya nem terjed ki az önkormányzat által
a) a szociálisan rászorultak részére biztosított települési és lakáscélú támogatásokra,
b) nyújtott ösztöndíjakra, sportösztöndíjra,
c) önkormányzati intézmények, társulások részére, továbbá közfeladat ellátására kötött megállapodás alapján átadott pénzeszközökre,
d) a Dombóvári Civil Tanács által civil elismerésben részesítettek részére az elismeréssel járó pénzjutalomra,
e)1
2. Értelmező rendelkezések
2. § E rendelet alkalmazásában
1. támogatás: az önkormányzat által ellenérték nélkül nyújtott, vissza nem térítendő pénzbeli juttatás;
2. államháztartáson kívüli forrás: az államháztartás körébe nem tartozó szervezet által az önkormányzatnak átadott pénzeszköz vagy más dolog;
3. támogatási döntés: az önkormányzat erre jogosult szerve által hozott döntés a támogatás nyújtásáról;
4. támogatott: a támogatás és a támogatási szerződés alapján létrejövő jogviszony jogosultja;
5. önkormányzati szerv: a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottsága és a polgármester.
Az önkormányzat által nyújtott támogatásokra vonatkozó rendelkezések
3. Általános szabályok
3. § (1) Az önkormányzat által nyújtott támogatás az önkormányzat költségvetéséről szóló rendeletben meghatározott kiadási előirányzat terhére, pályázati eljárás keretében benyújtott vagy egyedi támogatási kérelem alapján igényelhető, meghatározott céljelleggel vagy általános működési célra.
(2) Alapítvány támogatásáról a képviselő-testület dönthet. Amennyiben a támogatás forrásául szolgáló kiadási előirányzat felhasználásáról átruházott hatáskörben a képviselő-testületen kívüli önkormányzati szerv hozhat döntést, a támogatott alapítvánnyal a támogatási szerződés a képviselő-testület jóváhagyása után köthető meg.
(3) Támogatott csak olyan szervezet lehet, amely a nemzeti vagyonról szóló törvény szerint átlátható szervezetnek minősül, továbbá tekintetében nem áll fenn olyan körülmény, amely miatt az államháztartásról szóló törvény alapján nem lehet támogatási jogviszony kedvezményezettje. A támogatási kérelmet benyújtó szervezet a kérelem benyújtásával együtt köteles nyilatkozni arról, hogy megfelel a jelen bekezdés szerinti követelményeknek.
(4) Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (a továbbiakban: civil törvény) szerinti civil szervezet csak akkor részesülhet támogatásban, ha a támogatási döntés időpontját megelőzően a civil törvény 30. §-a szerinti letétbe helyezési kötelezettségének (a továbbiakban: letétbe helyezési kötelezettség) eleget tett, valamint a támogatási szerződésben vállalja, hogy támogatási döntést követően a tárgyévben is teljesíti azt, amennyiben a támogatási döntés meghozatalára a tárgyévben a civil törvény 30. §-ában meghatározott határidő előtt kerül sor.
(5) Nem nyújtható támogatás annak a személynek vagy szervezetnek, amely a támogatási döntés meghozatala évében, vagy az azt megelőző naptári évben valamely – az önkormányzat által nyújtott – támogatás felhasználásáról –amennyiben elszámolási kötelezettsége állt fenn – nem számolt el, az elszámolásban valótlan vagy megtévesztő adatot szolgáltatott, továbbá, ha a támogatási szerződés szerinti fennálló visszafizetési kötelezettségének nem tett eleget a támogatási döntés meghozataláig.
(6) A támogatás kifizetésére csak a támogatott fizetési számlájára történő átutalással van lehetőség.
4. A támogatás igénylése
4. § (1)2 Amennyiben a támogatási kérelem benyújtása pályázati eljárás keretében történik, a pályázati feltételeket felhívás formájában a képviselő-testület vagy az erre felhatalmazott szerve hagyja jóvá.
(2) A pályázati felhívásnak tartalmaznia kell:
1. a támogatás célját,
2. a támogatás forrását,
3. a támogatás formáját,
4. a támogatás igénylésére jogosultak körének meghatározását,
5. a támogatáshoz kapcsolódó feltételeket,
6. a pályázat, mint támogatási kérelem benyújtásának módját, helyét és határidejét,
7. a hiánypótlás lehetőségét és határidejét,
8. a támogatói döntés meghozatalának rendjét és tervezett időpontját,
9. a támogatás felhasználására, a felhasználásról történő elszámolásra, valamint a támogatás visszafizetésére vonatkozó szabályokat,
10. a támogatási kérelem benyújtására szolgáló pályázati nyomtatványt vagy adatlapot,
11. a pályázathoz csatolandó dokumentumok megjelölését.
(3) A pályázati felhívást az önkormányzat honlapján közzé kell tenni.
(4) Minden pályázati felhívás esetében biztosítani kell, hogy a pályázat az általános célú elektronikus kéreleműrlap szolgáltatás - e-papír - igénybevételével is benyújtható legyen.
(5) A támogatási döntés előkészítése során ellenőrizni kell, hogy a támogatás igénylője a 3. § (4) és (5) bekezdése, valamint a 3. § (3) bekezdés szerinti nyilatkozata alapján támogatásban részesülhet-e, továbbá a támogatási kérelme megfelel-e a pályázati felhívásnak.
5. A támogatási szerződés
5. § (1) A támogatási döntést követően a támogatottal támogatási szerződést kell kötni, a szerződő fél - mint támogató - az önkormányzat.
(2) A támogatási szerződésnek tartalmaznia kell:
1. a támogató nevét,
2. a támogatott megnevezését, címét vagy székhelyét, szervezet esetén a képviseletében eljáró személyt,
3. a támogatási döntést meghozó önkormányzati szerv megjelölését,
4. a támogatás forrásául szolgáló kiadási előirányzatot,
5. a támogatás összegét, kifizetésének módját és ütemezését,
6. a támogatás felhasználásának célját és határidejét, a támogatásból megvalósítani tervezett feladatokat,
7. szükség esetén a letétbe helyezési kötelezettségre való utalást, valamint a támogatott egyéb kötelezettségeit,
8. a támogatás felhasználásáról való elszámolással és az elszámolás ellenőrzésével kapcsolatos rendelkezéseket,
9. az elszámolási kötelezettség elmulasztásához, továbbá a valótlan vagy megtévesztő adatszolgáltatáshoz kapcsolódó jogkövetkezményeket,
10. a támogatás nem cél szerinti, jogszabálysértő vagy nem szerződésszerű felhasználása esetén a visszafizetési kötelezettséggel összefüggő szabályokat.
6. A támogatások felhasználása, visszafizetése és közzététele
6. § (1) A támogatott a támogatást a támogatási célnak és a támogatási szerződés rendelkezéseinek megfelelően köteles felhasználni.
(2) A támogatott a támogatás felhasználásáról szakmai beszámoló és pénzügyi összesítő benyújtásával köteles írásban, hitelt érdemlően és dokumentumokkal alátámasztva tételesen elszámolni a támogatási szerződésben meghatározott határidőig az erre szolgáló – és az önkormányzat honlapján közzétett – beszámoló űrlapon, amelyet a polgármester hagy jóvá az elszámolási kötelezettség teljesítésének szabályaival együtt. A felhasználáshoz kapcsolódó kifizetés nem számolható el bármilyen másfajta támogatás terhére, a kifizetést igazoló bizonylaton az elszámolásba történő bevonást - a bevonással érintett összeg feltüntetésével - záradékkal kell tanúsítani. Az elszámolásnál nem vehető figyelembe szeszesital és dohányáru, továbbá személyes használatot szolgáló tárgyi eszköz vásárlása.
(3) Az elszámolási kötelezettség elmulasztása esetén a határidő lejártát követően a kötelezettség teljesítésére a polgármester egy alkalommal felszólítja a támogatottat.
(4) Ha a támogatott a felszólításra sem teljesíti az elszámolási kötelezettségét a felszólításban megjelölt újabb határidőig, köteles a támogatás teljes összegét visszafizetni az erre irányuló polgármesteri felhívásban megjelölt határidőig, a támogatási szerződés szerinti elszámolási határidőtől számítva a jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő mértékű kamattal együtt.
(5) Ha a támogatás teljes összege vagy annak egy része nem kerül felhasználásra a támogatási szerződésben foglaltak szerint, a támogatott köteles a támogatás teljes vagy fel nem használt összegét kamat fizetése nélkül visszafizetni a támogatási szerződésben rögzített elszámolási határidőig.
(6) A támogatott a támogatás felhasználására meghatározott határidő letelte előtt kérheti, hogy a támogatást vagy annak egy részét a támogatási szerződésben meghatározott támogatási céltól eltérően használhassa fel. Amennyiben a támogatott a kérését megfelelően alátámasztja, a támogatási cél és a támogatási szerződés módosításáról - a civil szervezetek támogatására elkülönített keretből támogatott szervezet esetén a Dombóvári Civil Tanács elnökének, a sportszervezetek támogatására elkülönített keretből támogatott sportszervezet esetén pedig a Dombóvári Sporttanács elnökének véleményét kikérve -
a)3 a polgármester dönt, amennyiben a módosítás nem éri el a támogatás összegének 50%-át,
b) a képviselő-testület dönt, amennyiben az a) pontban foglaltak nem állnak fenn.
(7) A támogatás felhasználására a támogatási szerződésben meghatározott határidő módosításáról a képviselő-testület dönthet indokolt esetben.
(8) A támogatott által benyújtott szakmai beszámolót és pénzügyi elszámolást a Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatal kijelölt munkatársai ellenőrzik, az elfogadás a polgármester átruházott hatáskörébe tartozik. Az ellenőrzés során a támogatottat hiánypótlásra, valamint a feltárt elszámolási hiba kijavítására lehet felszólítani.
(9) Amennyiben az ellenőrzés eredménye alapján a szakmai javaslat szerint a támogatott a támogatást vagy annak egy részét nem a támogatási szerződés szerint, a támogatási céltól eltérően vagy jogszabályt sértve használta fel, továbbá ha az elszámolásban valótlan vagy megtévesztő adat szerepel, a visszafizetési kötelezettségről és a visszafizetendő összegről a polgármester dönt, a civil szervezetek támogatására elkülönített keretből támogatott szervezet esetén a Dombóvári Civil Tanács elnökének, a sportszervezetek támogatására elkülönített keretből támogatott sportszervezet esetén pedig a Dombóvári Sporttanács elnökének véleménye alapján.
(10) Visszafizetés esetén a támogatottat kamatfizetési kötelezettség is terheli a támogatási szerződés szerinti elszámolási határidőtől számítva. A visszafizetendő összeg utáni kamat mértéke a jegybanki alapkamat kétszerese. A képviselő-testület módosíthatja a visszafizetés határidejét, valamint engedélyezheti, hogy a visszafizetésre kötelezettet ne terhelje kamatfizetési kötelezettség.
(11) A Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatalnak a támogatási döntés előkészítésében részt vevő szervezeti egysége köteles nyilvántartást vezetni a felügyelete alá tartozó támogatásokról, valamint figyelemmel kísérni az elszámolási kötelezettségek teljesítését.
(12) Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvényben foglalt esetben az önkormányzat honlapján kell közzétenni a támogatással kapcsolatos adatokat a törvény rendelkezései szerint.
Az államháztartáson kívüli forrás átvételére vonatkozó szabályok
7. § Az államháztartáson kívüli forrás átvételénél vizsgálni kell az átvétel következményeként az önkormányzatnál esetlegesen felmerülő kiadásokat és egyéb terheket.
8. § (1) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről – beleértve a közérdekű célból tett kötelezettségvállalás elfogadását is – az önkormányzat, valamint – a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – az önkormányzati fenntartású költségvetési szervek tekintetében
a) a polgármester dönt, amennyiben az államháztartáson kívüli forrás átvétele az önkormányzat számára többlet pénzügyi kötelezettségvállalást nem jelent, valamint abban az esetben, ha a forrás felhasználásának célja szerződésben rögzítésre kerül, és az átvétel kötelező vagy önként vállalt önkormányzati feladat ellátásához kapcsolódik,
b) a képviselő-testület dönt, amennyiben a döntés meghozatalára az a) pont szerint a polgármester nem jogosult, valamint alapítványi forrás átvétele esetén.
(2) Nem fogadható el a közérdekű kötelezettségvállalás, ha a céljának megvalósítása az önkormányzat részére aránytalan teherrel járna.
(3) Államháztartáson kívüli forrás költségvetési szerv részére történő átvételéről a szerv vezetője dönt, amennyiben annak átvétele a költségvetési szerv számára nem indokol önkormányzati többlettámogatást.
Záró rendelkezések
9. § (1) Ez a rendelet 2021. június 1-jén lép hatályba.
(2) A rendelet rendelkezéseit a hatályba lépést követően
a) benyújtott támogatási kérelmekre,
b) megkötésre kerülő támogatási szerződésekre,
c) kiírt pályázati felhívásokra,
d) felajánlott államháztartáson kívüli forrás átvételére
kell alkalmazni.
Az 1. § (3) bekezdés e) pontját a Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (III. 4.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.
A 4. § (1) bekezdése a Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (III. 4.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 6. § (6) bekezdés a) pontja a Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (III. 4.) önkormányzati rendelete 2. §-a szerint módosított szöveg.