Csanádapáca Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2021 (II.15.) önkormányzati rendelete

Csanádapáca község 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 02. 16- 2021. 07. 28

Csanádapáca Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2021 (II.15.) önkormányzati rendelete

Csanádapáca község 2021. évi költségvetéséről

2021.02.16.

Csanádapáca Község Önkormányzatának Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021.(I.29.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglaltak alapján – a képviselő-testület hatáskörében eljárva - az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §

A rendelet hatálya

A rendelet hatálya Csanádapáca Község Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban Képviselő-testület), annak bizottságaira, a közös önkormányzati hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervre terjed ki.

2. § Az Önkormányzat költségvetési szervei

(1) Gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv:

Gyöngyfüzér Szociális Szolgáltató Központ

(a továbbiakban: GYSZSZK)

(2) Közös fenntartású gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv:

Csanádapácai Közös Önkormányzati Hivatal

(a továbbiakban: KÖH)

3. §

Az Önkormányzat és költségvetési szervei 2021. évi költségvetése

(1) A Képviselő-testület Csanádapáca Község Önkormányzatának (továbbiakban: Önkormányzat) 2021. évi költségvetését:

896 449 E Ft

bevétellel

896 449 E Ft

kiadással

0 E Ft

hiánnyal

állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az irányítószervi támogatás bevételi és kiadási előirányzatát

264 919 E Ft

összegben határozza meg.
(3) A Képviselő-testület az irányítószervi támogatás kötelező beépítése után a költségvetés bevételi és kiadási főösszegét

1 161 368 E Ft

összegben határozza meg.
(4) A Képviselő-testület a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló költségvetési maradvány igénybevételét

303 356 E Ft
62 798 E Ft
240 558 E Ft

Költségvetési maradvánnyal
-ebből működési
felhalmozási

hagyja jóvá.
(5) A Képviselő-testület 2021. évben és az azt követő években nem tervezi olyan 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötését a felhalmozási célú hiány finanszírozása érdekében, melyhez a Kormány hozzájárulása szükséges.

4. § A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a rendelet 1. melléklete részletezi 2021. évre vonatkozóan.

5. § (1) Az Önkormányzat 2021. évi kiemelt kiadási és bevételi előirányzatai főbb jogcím-csoportonként az alábbiak szerint kerülnek meghatározásra:

adatok E Ft-ban

A. Költségvetési kiadások:

I. Működési kiadások összesen (1.+2.+3.+4.+5.):

606 877

1. Személyi juttatások összesen:

362 569

1.1. GYSZSZK személyi juttatásai

167 737

1.2. Önkormányzat

117 711

1.3. KÖH személyi juttatásai

77 121

2. Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó összesen:

48 907

2.1. GYSZSZK SZOCHO és munkaadókat terhelő járulékai

23 470

2.2. Önkormányzat SZOCHO és munkaadókat terhelő járulékai

13 909

2.3. KÖH SZOCHO és munkaadókat terhelő járulékai

11 528

3. Dologi kiadások összesen:

184 303

3.1. GYSZSZK dologi kiadásai

72 058

3.2. Önkormányzat dologi kiadásai

106 454

3.3. KÖH dologi kiadásai

5 791

4. Ellátottak pénzbeli juttatásai összesen:

5 650

4.1. Önkormányzat ellátottak pénzbeli juttatásai

5 650

5. Egyéb működési kiadások összesen:

5 448

5.1. Önkormányzat egyéb működési kiadások államháztartáson belülre összesen

1 348

5.1.1. Központi költségvetési szervnek (Bursa Hungarica ösztöndíj)

1 000

5.1.2. Helyi önkormányzatoknak

30

5.1.3. Önkormányzati társulásoknak

318

5.2. Önkormányzat működési célú pénzeszközátadás ÁH-on kívülre összesen

4 100

5.2.1. Civil szervezeteknek

2 600

5.2.2. Háztartásnak működési célú szociális kölcsön

1 500

II. Felhalmozási kiadások összesen (1.+2.+3.):

188 820

1. Beruházási kiadások összesen:

95 744

1.1. GYSZSZK beruházási kiadásai

1 000

1.2. Önkormányzat beruházási kiadásai

92 942

1.3. KÖH beruházási kiadásai

1 802

2. Felújítási kiadások összesen:

92 076

2.1. Önkormányzat felújítási kiadásai

92 076

3. Egyéb felhalmozási kiadások összesen:

1 000

3.1. Önkormányzat lakástámogatás (első lakáshoz jutók támogatása)

1 000

III. Pénzforgalom nélküli kiadások összesen:

89 999

1. Önkormányzat tartaléka

84 999

2. Vis Maior tartalék

5 000

A. Költségvetési kiadások összesen: I. + II. + III.

885 696

B. Finanszírozási kiadások összesen:

10 753

1. Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése

10 753

C. KIADÁSOK ÖSSZESEN (A.+B.)

896 449

D. Irányítószervi támogatási kiadások összesen:

264 919

1. GYSZSZK működési célú intézményfinanszírozása

173 541

2. KÖH működési célú intézményfinanszírozása

91 378

E. Költségvetési bevételek:

I. Működési bevételek összesen (1.+2.+3.+4.):

589 101


1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről összesen:

445 498

1.1. Önkormányzatok működési támogatásai összesen:

268 815

1.1.1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása

117 854

1.1.2. Települési önk. Szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása

122 368

1.1.3. Gyermekétkeztetés támogatása

23 077

1.1.4. Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása

5 516

1.2. Egyéb működési célú támogatások ÁH-on belülről összesen:

176 683

1.2.1. GYSZSZK működési célú támogatások ÁH-on belülről összesen:

10 484

1.2.1.1. Elkülönített állami pénzalaptól

10 484



1.2.2. Önkormányzat működési célú támogatások ÁH-on belülről



166 199

1.2.2.1. Fejezettől EU-s programokra

8 670

1.2.2.2. Fejezettől egyéb

41 358

1.2.2.3. Társadalombiztosítási Alaptól

31 239

1.2.2.4. Elkülönített állami pénzalaptól

80 394

1.2.2.5. Önkormányzattól

4 538

2. Közhatalmi bevételek összesen:

35 450

2.1. Helyi adók összesen:

35 150

2.1.1. Magánszemélyek kommunális adója

8 000

2.1.2. Állandó jelleggel végzett iparűzési adó

27 000

2.1.3. Idegenforgalmi adó – tartózkodás után

150

2.2. Bírságok, pótlékok és egyéb közhatalmi bevételek összesen:

250

2.2.1. Pótlékok, bírságok

250

2.3. KÖH Közhatalmi bevételek összesen:

50

2.3.1. Igazgatásszolgáltatási díj

50

3. Működési bevételek összesen:

106 653

3.1. Áru és készletértékesítés ellenértéke összesen:

18 681

3.1.1. GYSZSZK bevétele

1 181

3.1.2. Önkormányzat bevétele

17 500

3.2. Szolgáltatások ellenértéke összesen:

10 435

3.2.1. GYSZSZK bevétele

5 340

3.2.2. Önkormányzat bevétele

5 095

3.3 Közvetített szolgáltatások ellenértéke összesen:

30

3.3.1. Önkormányzat bevétele

30

3.4. Tulajdonosi bevételek összesen:

2 759

3.4.1. Önkormányzat bevétele

2 759

3.5. Ellátási díjak összesen:

66 423

3.5.1. GYSZSZK bevétele

66 423

3.6. Kiszámlázott általános forgalmi adó összesen:

8 324

3.6.1. GYSZSZK ÁFA bevétele

5 034

3.6.2. Önkormányzat ÁFA bevétele

3 290

3.7. Kamatbevételek összesen:

1

3.7.1. Önkormányzat kamatbevételek

1

4. Működési célú átvett pénzeszközök összesen:

1 500

4.1. Működési célú kölcsönök visszatérülése ÁH-on kívülről összesen:

1 500

4.1.1. Háztartásnak nyújtott kamatmentes szociális kölcsön visszatérülés

1 500

II. Felhalmozási bevételek összesen (1.+2.+3.):

3 992

1. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről összesen:

2 992

1.1. Önkormányzat elkülönített állami pénzalapoktól

2 992

2. Felhalmozási bevételek összesen:

0

3. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök összesen:

1 000

3.1. GYSZSZK felhalmozási célú átvett pénzeszközök háztartásoktól

1 000

E. Költségvetési bevételek összesen = I. + II.

593 093

F. Finanszírozási bevételek

0

G. PÉNZFORGALMI BEVÉTELEK ÖSSZESEN (E+F):

593 093

C. Kiadások és G. Bevételek összesítésének

-303 356

egyenlege (hiány vagy többlet): G. – C. :

H. Költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló pénzforgalom

nélküli bevételek összesen:

1. Előző évek maradványának igénybevétele

303 356

1.1. GYSZSZK működési célra

1 262

1.2. Önkormányzat működési célra

58 524

1.3. Önkormányzat felhalmozási célra

238 756

1.4. KÖH működési célra

3 012

1.5. KÖH felhalmozási célra

1 802

I. Irányítószervi támogatás bevételei összesen:

264 919

1.1. GYSZSZK működési célú intézményfinanszírozása

173 541

1.2. KÖH működési célú intézményfinanszírozása

91 378

(2) Az Önkormányzat és költségvetési szervei kiemelt bevételi előirányzatainak kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti alakulását a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(3) A felhasználási kötöttséggel bíró állami támogatásokat és hozzájárulásokat jogcímenként a rendelet 2/a melléklete szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.
(4) Az Önkormányzat és költségvetési szervei kiemelt kiadási előirányzatainak kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti részletezését a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
(5) Az önkormányzat a kiadások között 5 000 E Ft általános, 84 999 E Ft céltartalékot állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a képviselő-testület fenntartja magának.
(6) A finanszírozási kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület fenntartja magának.

6. § Az Önkormányzaton keresztül megvalósuló pénzeszköz átadás

6 448 E Ft – ebből 5 448 E Ft működési célú és 1 000 E Ft felhalmozási célú - melyek részletezését a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

7. § Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél megtervezett felhalmozási kiadások előirányzatának összege 187 820 E Ft. A beruházási és felújítási kiadások előirányzatainak célonkénti részletezését - feltüntetve az Európai Uniós és Hazai forrásokat - a rendelet 5. melléklete tartalmazza.

8. § (1) A 2021. január 1-jén meglévő üres álláshelyek 2021. évre zárolásra kerülnek, melyekre személyi juttatás és annak járuléka nem tervezhető.

a) Az önkormányzatnál 1 fő heti 40 órás (közalkalmazott) művelődésszervező álláshely.

b) A Csanádapácai Közös Önkormányzati Hivatalnál

ba) 3 fő heti 40 órás (köztisztviselő) ügyintézői álláshely,

bb) 1 fő heti 30 órás (köztisztviselő) ügyintézői álláshely.

(2) A Képviselő-testület 2021. évre az önkormányzat létszám előirányzatát együttesen 153 főben a 6. mellékletben foglalt részletezettségnek megfelelően határozza meg a következők szerint:

a) Az önkormányzat és költségvetési szerveinek létszám-előirányzatát 86 fővel hagyja jóvá, ebből:

aa) a GYSZSZK létszám előirányzata 53 fő,

ab) az önkormányzat létszám előirányzata 15 fő,

ac) a KÖH létszám előirányzata 18 fő.

b) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát 65 fővel hagyja jóvá, ebből:

ba) a GYSZSZK létszám előirányzata 9 fő,

bb) az Önkormányzat létszám előirányzata 56 fő.

c) A személyi juttatásban részesülő választott tisztviselők létszáma 2 fő.

9. § A Képviselő-testület az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről szóló előirányzat felhasználási ütemtervet mind a bevételi, mind a kiadási főösszeget tekintve a 7. mellékletben részletezettek szerint - egyezően a költségvetési rendelet 2. és 3. mellékletével – önkormányzati szinten összesen 1 161 368 E Ft-tal jóváhagyja.

10. § Az Önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szervek 2021. évet követő áthúzódó kötelezettségvállalásait a rendelet 8. melléklete tartalmazza.

11. § (1) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a rendelet 9. melléklete tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak főbb csoportok szerinti keretszámait a rendelet 10. melléklete tartalmazza.

(3) Az Önkormányzatnak adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettsége nincs.

12. § Az Önkormányzat által 2021. évre tervezett közvetett támogatásokat a rendelet 11. melléklete tartalmazza.

A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

13. § (1) A köztisztviselőket megillető cafetéria-juttatás éves keretösszege 2021. évben 400.000 Ft/év/fő, mely összeg tartalmazza a munkáltató által fizetendő járulékokat is.

(2) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A költségvetési szerveknél az egységes rovatrend K1102. Normatív jutalmak és K1103 Céljuttatás, projektprémium rovatai költségvetési kiadási előirányzatok terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 12%-áig vállalható kötelezettség.

(5) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az irányító szerv a költségvetési szervnél önkormányzati biztost jelöl ki.

14. § A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az ideiglenesen szabad pénzforrások hozam elérése érdekében történő befektetésére.

Az előirányzatok módosítása

15. § (1) Az önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel a képviselő-testület dönthet.

(2) Az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatait a polgármester saját hatáskörben módosíthatja, a kiadási előirányzatokat egymás között átcsoportosíthatja. A polgármester a saját hatáskörben végrehajtott módosításokról, átcsoportosításokról a Képviselő-testületet a soron következő költségvetési rendelet módosításkor tájékoztatja.

(3) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai a Kormány rendeletében (Ávr.) meghatározott esetekben saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók. A saját hatáskörben végrehajtott módosításokról, átcsoportosításokról a Képviselő-testületet a soron következő költségvetési rendelet módosításkor tájékoztatni kell.

(4) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre. Az átcsoportosítás során a személyi juttatások költségvetési kiadási előirányzatai a jogszabályon, jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági, hatósági döntésen, vagy más, a fizetési kötelezettség összegét vagy az összeg megállapításának módját, továbbá a felek valamennyi jogát és kötelezettségét megállapító kötelező előíráson alapuló fizetési kötelezettségen alapulva növelhetők, az egységes rovatrend K336. Szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások rovat költségvetési kiadási előirányzata pedig csak a K1. Személyi juttatások rovatai költségvetési kiadási előirányzatai terhére növelhető.

(5) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(6) A képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.

(8) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az évközben kapott póttámogatások és terven felüli átvett pénzeszközök (pályázaton nyert források) nyilvántartásba vételére és cél szerinti felhasználására. Az ezzel kapcsolatos előirányzat változásokat a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeleten át kell vezetni.

A gazdálkodás szabályai

16. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szerv vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A GYSZSZK költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) A közös önkormányzati hivatal az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában köteles naprakész nyilvántartást vezeti.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

17. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az önkormányzat esetén fenntartott költségvetési szervek esetében a költségvetési szerv vezetője a felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső szakember útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

Záró rendelkezések

18. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2021. január 1. napjától kell alkalmazni.

(2) A rendelet 2022. december 31-én hatályát veszti.

1. melléklet

üres cím

2. melléklet

üres cím

2/a. melléklet

üres cím

3. melléklet

üres cím

4. melléklet

üres cím

5. melléklet

üres cím

6. melléklet

üres cím

7. melléklet

üres cím

8. melléklet

üres cím

9. melléklet

üres cím

10. melléklet

üres cím

11. melléklet

üres cím