Uzsa Község Önkormányzat Képviselő-testülete 2/2021. (V.27.) önkormányzati rendelete
a települési támogatásról, a gyermekvédelemről és az egyéb szociális ellátásokról
Hatályos: 2025. 02. 15Uzsa Község Önkormányzat Képviselő-testülete 2/2021. (V. 27.) önkormányzati rendelete
a települési támogatásról, a gyermekvédelemről és az egyéb szociális ellátásokról
A katasztrófavédelemről és a hozzákapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerinti hatáskörében eljáró Uzsa Község polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I.19.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésben , a 10. § (1) bekezdésében , a 25. § (3) bekezdés b) pontjában , a 26. § , a 32. § (3) bekezdésében , a 62. § (2) bekezdésében , és a 92. § (2) bekezdésében , továbbá a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. Törvény 18. § (2) bekezdésében , a 29. § és a 151. § (2a) bekezdésében , továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szól 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a települési támogatásokról , a gyermekvédelemről és az egyéb szociális ellátásokról a következőket rendelem el:
Általános rendelkezések
1. A rendelet célja
1. § (1) A rendelet célja , hogy a szociális biztonságmegteremtése és megőrzése érdekében a Képviselő-testület meghatározza az általa biztosított szociális és gyermekvédelmi ellátások formáit , szervezetét , a szociális és gyermekvédelmi ellátásokra való jogosultság feltételeit.
(2) Az e rendeletben meghatározott hatásköröket eltérő rendelkezés hiányában átruházott hatáskörben a polgármester gyakorolja.
2. Eljárási rendelkezések
2. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási szabályokat az Szt. 4–16. §-a határozza meg.
(2) Az adott ellátásnál alkalmazandó sajátos eljárási szabályok az adott ellátáshoz kapcsolódva kerülnek meghatározásra.
(3) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat az Szt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.
(4) Az eljárást:
a) a Lesenceistvándi Közös Önkormányzati Hivatal ( a továbbiakban :közös hivatal) székhelyén (8319 Lesenceistvánd , Kossuth u 145. , vagy az Uzsa-i Ügyfélszolgálati helyen 8321 Uzsa , Lázhegy u. 21.) írásban , vagy szóban előterjesztett kérelemre , vagy
b) hivatalból kell megindítani.
(5) A kérelmet a jogszabályokban, illetve az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.
(6) Az e rendeletben meghatározott vagyoni helyzetre vonatkozó feltétel meglétét a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet4.§ (6) bekezdése szerint vagyonnyilatkozat benyújtásával kell igazolni. A vagyonnyilatkozat II. részét - a nyomtatványon szereplő tájékoztató szövegtől eltekintve - az adott ellátásnál meghatározott személyi körre vonatkozóan
(7) A közös hivatal szociális feladatokat ellátó köztisztviselője a kérelmezőnél környezettanulmányt készít , kivéve , ha a kérelmezőnél a tárgyévben már készült környezettanulmány , vagy kérelmező életkörülményei hivatalból ismerte és nem tételezhető fel azokban lényeges változás.
(8) Ha a kérelmező családjában a rendszeres mérhető kiadások meghaladják a kimutatott vagy a nyilatkozott bevétel 50%-át , az Szt. 10. §(6) bekezdése szerint kell eljárni.
(9) Ha a kérelmezőt létfenntartásában más személy segíti , úgy a megnevezett személy nyilatkozatát és jövedelem nyilatkozatát is csatolni kell a kérelemhez.
3. § (1) A kérelmezőnek a kérelemben, illetve az annak mellékleteként benyújtott dokumentumokban feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.
(2) A munkaviszonyban állók a munkáltató által kiállított, legalább bérjegyzéket , nyugdíjban, nyugdíjszerű ellátásban , árvaellátásban, gyermekgondozási díjban , gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban , munkanélküli járadékban , álláskeresési –segélyben, álláskeresést ösztönző támogatásban , családi pótlékban , tartásdíjban részesülők a kiutalást bizonyító feladóvevényt a kérelemhez csatolni kell és a jogosultságot megállapító határozatot be kell mutatni.
(3) Egyéb forrásból származó jövedelem estén – különösen ingatlan , üdülő ,- lakás hasznosítása , alkalmi munka – személyes nyilatkozatot kell mellékelni.
(4) Ha a kérelmező vagy családja jövedelme kizárólag , vagy túlnyomó részt vállalkozásból vagy vagyonhasznosításból származik , továbbá kétség merül fel a nyilatkozat valódiság tekintetében , a hatáskör gyakorlója megkéri a Nemzeti Adó-és Vámhivatal nyilatkozatát.
(5) A települési támogatás iránti igények az év során bármikor benyújthatók.
(6) A települési támogatás iránti kérelmek az év során bármikor benyújthatók.
4. § (1) A pénzbeli ellátások kifizetése a megállapítást követően 10 napon belül kell a jogosult részére kiutalni.
(2) A lakhatás költségeihez nyújtott települési támogatás kiutalása utólag, minden hónap 5.napjáig történik.
(3) A polgármester jogosult arra , hogy indokolt esetnek minősülő helyzetekben utasítást adjon az eseti pénzbeli ellátások házipénztárból készpénzben történő kifizetésére.
5. § (1) Ha a kérelmező vagy érintett családtagja az eljárás során valótlan adatokat állít vagy valótlan tartalmú nyilatkozatot tesz , vagy ha a kapott támogatást nem a rendeltetésének megfelelően , nem a kérelemben foglaltaknak megfelelően használja fel , a megállapított támogatás vagy a támogatás pénzegyenértékének megfelelő összegű visszafizetésre köteles.
(2) A jogosulatlanul igénybe vett támogatás megtérítésére az Szt. 17. §-ában foglaltak szerint kell eljárni.
(3) A fellebbezések elbírálására a képviselő-testület jogosult
Települési támogatások
3. A települési támogatások közös szabályai
6. § (1) A települési támogatást a család segélyezés elvének érvényesítésével kell biztosítani. A családban életvitelszerűen együtt élő személyek életmódját , szociális helyzetét , a rászorultságot egységben kell vizsgálni. A nyújtandó támogatást úgy kell megállapítani , hogy elősegítse a család létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.
(2) A települési támogatás formái:
a) lakhatási költségekhez nyújtott települési támogatás
b) rendkívüli települési támogatás
c) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás
d) gyermek étkeztetés költségeihez, illetve tankönyvvásárláshoz való hozzájárulás
e) gyermek születésére tekintettel nyújtott települési támogatás
f) házasságkötési települési támogatás
g) első lakáshoz jutók települési támogatása
h)1 szociális étkeztetés költségeihez való hozzájárulás
(3) A települési támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható. A települési támogatás pénzbeli vagy természetbeni formájáról a döntéshozó az összes körülmény figyelembevételével dönt.
(4) Természetbeni ellátások különösen:
a) tüzelőanyag biztosítása,
b) közüzemi díj átvállalása,
c) élelmiszer utalvány biztosítása,
d) élelmiszer , vagy ruházat vásárlása,
e) gyermekintézményi térítési díj átvállalása,
4. Lakhatás költségeihez nyújtott települési támogatás
7. § (1) Uzsa Község Önkormányzata a lakhatással járó költségek enyhítése céljából települési támogatást nyújt a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által életvitelszerűen lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez.
(2) A települési támogatást elsősorban természetbeni juttatásként kell nyújtani a lakhatással járó következő költségekhez: a víz és a gázfogyasztás , a csatorna használat és a szemétszállítási díj , lakáscélú kölcsön törlesztő részletéhez, a tüzelőanyag költségeihez, villamos energia, a nem önkormányzati bérlakás díja költségeihez.
(3)2 A lakhatás költségeihez nyújtott települési támogatásban részesíthető az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi nettó jövedelem ne haladja meg a szociális vetítési alap 300 % - át, és a háztartás tagjai egyikének sincsen vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a háztartás fogyasztási egységei összegének a hányadosával.
(4) A lakhatás költségeihez nyújtott települési támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma , ahol
a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7
(5) Ha a háztartás
a) a (4) bekezdés a)-c) pontjai szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül , vagy
b) a (4) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintette magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2 –del növekszik.
(6) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő – ideértve a gyámot és a nevelő szülőt – él , a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2 –del növekszik.
(7) A lakhatás költségeihez nyújtott települési támogatás összegét a jogosultsági feltételek megléte esetén az alábbiak szerint kell megállapítani:
a) 0 - 28.500 ft. egy fogyasztási egységre jutó nettó jövedelemig max. 6.000 ft./hó
b) 28.500 – 40.000 ft. egy fogyasztási egységre jutó jövedelemig max. 4.000 ft/hó
c) 40.000 – 65.500 ft egy fogyasztási egységre jutó jövedelemig max. 3.000 ft/hó,
de nem lehet kevesebb 2500.ft./hó összegnél .
(8)3 Első lakáshoz jutó fiatal házasok települési támogatására jogosultak azok uzsai polgárok, akik közül legalább az egyik a kérelem benyújtását megelőzően legalább 1 éve uzsai állandó lakcímmel rendelkezik, legalább az egyik 35 évnél fiatalabb, akik lakástulajdonnal korábban nem rendelkeztek, és a kérelem benyújtását megelőző 10 hónapban Uzsa Község közigazgatási területén önálló helyrajzi számmal rendelkező, közös tulajdonukban álló lakást építettek vagy vásároltak, illetve akiknek háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 700 %-át. A támogatás feltételeinek való megfelelést a kérelem benyújtásával egyidejűleg házassági anyakönyvi kivonattal, a kérelmezők nevére szóló jogerős használatba vételi engedéllyel, vagy a kérelmezők tulajdonszerzését is igazoló tulajdoni lappal kell igazolni. A támogatásról a kérelem benyújtását követő 15 napon belül átruházott hatáskörben a polgármester dönt. A támogatás összege 300.000 forint házas páronként. Az ingatlanra az önkormányzat elidegenítési és terhelési tilalmat jegyeztet be, amely a döntéstől számított 5 év időtartamra szól. Az ingatlan 5 éven belüli értékesítése esetén a támogatást vissza kell fizetni.
8. § Nem jogosult a lakhatás költségeihez nyújtott települési támogatásra .
a) aki lakását vagy annak egy részét bérbe adja , illetve aki saját vagy a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozója lakáshasznosításból származó jövedelemmel rendelkezik,
b) aki a lakásban jogcím nélküli lakáshasználóként lakik,
c) akinek a háztartásában – a gépjárművek forgalmi értékétől függetlenül- egynél több gépjármű van , kivéve a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjárművet,
d) aki előzetes letartóztatásban van , elzárás büntetését , illetve szabadságvesztés büntetését tölti.
9. § (1) A lakhatás költségeihez nyújtott települési támogatás ugyanazon lakóházra csak egy személynek állapítható meg , függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(2) A lakhatás költségeihez nyújtott települési támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától egy év időtartamra kerül megállapításra. A támogatást a kérelemben megjelölt közüzemi szolgáltatónak kell utalni.
(3) A közös hivatal az ellátásra való jogosultságot – hivatalból vagy kérelemre – felülvizsgálja , ha a megállapított jogosultság időtartama alatt a feltételekben változás következett be. Ha a felülvizsgálat során megállapításra kerül , hogy a feltételek továbbra is fennállnak , a támogatást a felülvizsgálat eredményeként megállapított összegben tovább folyósítja.
(4) Amennyiben a települési támogatásban részesülő személy a támogatás folyósításának ideje alatt lakóhelyet változtat , a lakcímében történő változást 15 napon köteles bejelenteni a közös hivatalnak.
(5) Aki bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget , a jogosulatlanul felvett támogatás visszafizetésére köteles.
(6) Ha a települési támogatásban részesülő személy lakcíme meg változik , vagy a támogatásra jogosult meghal , a változás , illetve a haláleset hónapjára járó támogatás teljes összegben folyósításra kerül , a támogatás további folyósítását azonban meg kell szüntetni.
5. Rendkívüli települési támogatás
10. § (1) Az Önkormányzat a létfenntartását veszélyeztető , rendkívüli élethelyzetbe került , tartósan vagy időszakosan létfenntartási gongokkal küzdő személyek , családok részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani.
(2) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket kell részesíteni , aki önmaguk , illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni , vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez . halálesethez , elemi kár elhárításához , a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartáshoz , a gyermek fogadásának előkészítéséhez , a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz , a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyag segítségre szorulnak.
(3)4 Rendkívüli települési támogatásban részesíthető az a létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került személy , akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem éri el a szociális vetítési alap 500% -át , az egyedül élő esetében a 550% -át.
(4) A jövedelemszámításnál irányadó időszak az Szt. 10. § (2) –(5) bekezdései alapján kerül megállapításra. Az egy főre eső jövedelem számításánál - a kérelem benyújtásának időpontjában – a közös háztartásban élő személyeket kell figyelembe venni az Szt. 4. § (1) bekezdés d) pontjában foglaltak alapján.
(5) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazolásokon túl az (1) bekezdésben meghatározott élethelyzet bekövetkeztét bizonyító igazolást , nyilatkozatot.
11. § (1)5 A rendkívüli települési támogatás egyszeri összege nem haladhatja meg személyenként a szociális vetítési alap 100 %-át, ugyanazon személy esetében évente a 200% -át. Legalacsonyabb összege alkalmanként: 3000 Ft.
(2) Létfenntartást veszélyeztető élethelyzet különösen:
a) az 1 hónapot meghaladó keresőképtelen állomány,
b) napi megélhetési gondok ,
c) önhibán kívüli , legfeljebb 2 havi közüzemi díjhátralék halmozódott fel , amit kérelmező nem tud kiegyenlíteni,
d) gyermek beiskolázási költségei ,
e) kérelmező sérelmére elkövetett bűncselekményből származó kár,
f) nagyobb összegű , váratlan , előre nem tervezett kiadások , amelyeket önerőből a kérelmező nem tud kiegyenlíteni.
(3) Indokolt esetben a 10. § (3) bekezdésben meghatározott jövedelemhatártól, továbbá a 11. § (1) bekezdésében meghatározott egyszeri és éves összeghatártól eltérhet. Különös méltánylást érdemlő körülmény különösen: nagy összegű elemi kár, kérelmező vagy a vele egy családban élő sérelmére elkövetett bűncselekmény, hosszan tartó súlyos betegség, magas gyógyszerköltség, jövedelem igazolt elvesztése.
(4) A rendkívüli települési támogatás kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható. A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli település támogatás mértéke legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legalacsonyabb összegének 200%-a .A kérelem elbírálása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
12. § (1) A rendkívüli települési támogatás akkor állapítható meg természetben ellátás formájában , ha
a) a kérelme természetbeni támogatásra irányul,
b) a kérelem a gyermek étkezési térítési díjának (díjhátraléknak) támogatására irányul,
c) az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető , hogy a kérelmező a pénzbeli támogatást nem a kérelemben megjelölt célra , illetve nem a gyermeke (gyermekei) ellátására fordítja.
(2) Amennyiben nincs lehetőség a rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátásként történő biztosítására , a támogatott részére elszámolási kötelezettség írható elő.
6. Az elhunyt eltemettetésének költségeihez nyújtott települési támogatás
13. § (1)6 Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás adható az elhunyt hozzátartozójának vagy a temetésről gondoskodó más személynek, ha a kérelmező háztartásában az egy főre jutó nettó jövedelem összege nem éri el a szociális vetítési alap 550 %-át, egyedül élő esetében a 600%-át.
(2) A kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazolásokat, és be kell mutatni a kérelmező vagy vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozója nevére kiállított eredeti temetési számlát. Amennyiben a haláleset nem Uzsán történt, be kell mutatni a halotti anyakönyvi kivonatot is.
(3) Az elhunyt eltemettetésének költségéhez nyújtott települési támogatás összeg: 30.000 Ft.
(4) A képviselő-testület döntése alapján az elhunyt eltemettetésnek költségeihez biztosított települési támogatás összege elérheti a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeit , ha a temetési költségek viselése a kérelmező vagy családja létfenntartását veszélyezteti.
(5) A támogatás iránti kérelmet a haláleset anyakönyvezését követő 60 napon belül lehet benyújtani.
7. Gyermekétkeztetés , iskoláztatás költségeihez kacsolódó települési támogatás
14. § (1)7 Ha családba az egy főre jutó havi nettó jövedelem a szociális vetítési alap 300%-át, egyedülálló szülő esetén a 350% -át nem éri el és a család kedvezőtlen körülmények között él, tovább nem részesül rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben, az Önkormányzat települési támogatást gyermek(ek) étkeztetési térítési díjának részben, vagy a teljes összege átvállalása formájában biztosítja.
(2) A gyermekétkezés költségeihez kapcsolódó települési támogatás juttatásának formái:
a) az étkezést biztosító szerv részére a ténylegesen igénybe vett étkezési napoknak megfelelően havonta kerül átutalásra az intézmény által kiállított számla alapján, vagy
b) a jogosult részére kerül kifizetésre az étkezést biztosító szerv által készített, és a jogosult által megtérített számla bemutatását követően.
(3) A kérelmet a szülő , vagy más törvényes képviselő nyújthatja be.
(4) A gyermekétkeztetés költségeihez kapcsolódó települési támogatást a kérelem benyújtásának napjától kell megállapítani.
(5) Iskolás gyermekre vonatkozó étkezési térítési díj hozzájárulásként adott települési támogatás
a) a tanév kezdete és december 31. között beadott kérelem esetén december 31.-ig ,
b) január 1.napja és a tanév vége között beadott kérelem esetén a tanév végéig állapítható meg.
(6) Óvodás gyermek esetében a gyermekétkeztetés költségeihez adható települési támogatás 6 hónap időtartamra , legfeljebb azonban a nevelési év végéig állapítható meg.
(7) Az ellátás ismételt megállapítása iránti kérelem a korábbi jogosultsági időtartam alatt , annak leteltét megelőző 15 napon belül nyújtható be.
(8) A szülő , más törvényes képviselő az intézmény váltást köteles 15 napon belül bejelenteni a közös hivatalban.
(9) Települési tankönyv támogatásban részesül azon nappali tagozatos oktatási intézményben tanulókat, hallgatókat, akik az oktatási intézményben nem jogosultak a normatív tankönyvtámogatásra , ingyenes tankönyv ellátásra , az alábbi összeggel:
a) Általános iskola: a teljes tankönyvszámla erejéig, ingyenesen
b) Középszintű oktatási intézményben tanuló: 12.000,- Ft/fő/tanév
c) Főiskolai, egyetemi hallgató: 15.000,- Ft/fő/tanév
(10)8 Tankönyvtámogatásban részesül az uzsai lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező tanuló , akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori legalacsonyabb öregségi nyugellátás (28.500 ft.) összegének a 600%-át. A tankönyvtámogatás igénybevételéhez szükséges a jövedelem igazolások , tanulói jogviszony igazolása , és a tankönyvszámlák /befizetési csekk benyújtása a tárgyév november 30. napjáig.
14/A. §9 (1)10 Ha a családban az egy főre jutó havi nettó jövedelem a szociális vetítési alap 350 %-át, egyedül élő esetén a 400 %-át nem haladja meg és a kérelmező kedvezőtlen körülmények között él, az Önkormányzat a települési támogatást a kérelmező térítési díja teljes összegének átvállalása formájában is nyújthatja.
(2) A szociális étkeztetés költségeihez kapcsolódó települési támogatás az étkezést biztosító szerv részére a ténylegesen igénybe vett étkezési napoknak megfelelően havonta kerül átutalásra az intézmény kimutatása szerint kiállított számla alapján.
(3) A szociális étkeztetés költségeihez kapcsolódó települési támogatást a kérelem benyújtásának napjától kell megállapítani.
(4) A szociális étkeztetés költségeihez adható települési támogatás egy év időtartamra állapítható meg.
(5) Az ellátás ismételt megállapítása iránti kérelem a korábbi jogosultsági időtartam alatt, annak leteltét megelőző 15 napon belül nyújtható be.
8. Gyermek születésére tekintettel nyújtható települési támogatás
15. § (1)11 Ha a gyermek születésére tekintettel nyújtható települési támogatás iránti kérelem benyújtásakor a kérelmezők közül legalább az egyik legalább egy éve Uzsa községbe állandó bejelentett lakóhellyel rendelkezik, a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap (28.500 ft.) összegének az 1000%-át. A gyermek születésére tekintett adható támogatás igénybevételéhez szükségesek a jövedelem igazolások, továbbá az, hogy a támogatási kérelmet a gyermek születését követő hat hónapon belül a támogatás iránti kérelmet benyújtsák.
(2) A támogatási kérelem beadásakor csatolni kell a gyermek születését igazoló születési anyakönyvi kivonatot.
(3) A gyermekszületési települési támogatás mértéke: 100.000 Ft. gyermekenként.
9. Házasságkötési települési támogatás
16. § (1)12 Ha családban az egy főre jutó havi nettó jövedelem a szociális vetítési alap 700 %-át nem haladja meg házasságkötésükre tekintettel az a házaspár, akinek legalább az egyik tagja a házasságkötést megelőző 6 hónappal előbb állandó lakóhelyet létesített, és azóta folyamatosan uzsai állandó lakos, és támogatási igényüket a házasságkötés napjától számított 60 napon belül benyújtják.
(2) A támogatási kérelem beadásakor csatolni kell a házassági anyakönyvi kivonatot.
(3) A házasságkötési település támogatás mértéke: 24.000 ft.
10. Köztemetés
17. § (1) A köztemetés költségeinek visszafizetésére az eltemettetésre köteles személy részére legfeljebb 12 havi részletfizetési lehetőség biztosítható , amennyiben az eltemettetésre köteles családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg 10. § (3) bekezdésében meghatározott mértéket. Indokolt esetben a 11. § (1) bekezdésben meghatározott jövedelemhatártól a képviselő-testület egyedi döntéssel eltérhet.
(2) Az első részlet visszafizetésének határideje a részletfizetést megállapító határozat jogerőre emelkedésének napja.
(3) Az eltemettetésre köteles személyt indokolt esetben a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól a képviselő-testület részben vagy egészben mentesítheti.
(4) A köztemetést a kegyeleti jogok tiszteletben tartásával azzal a temetkezési vállalkozóval kell elvégeztetni , amelyik a legkedvezőbb árajánlatot adja. , de nem lehet több , mint a folyó évi költségvetési rendeletben meghatározott , helyben szokásos temetési költség.
11. A támogatások/segélyek felhasználásának ellenőrzése
18. § (1) A hatáskör gyakorlója jogosult a megállapított támogatások/segélyek feltételeinek és felhasználásának ellenőrzésére.
(2) Amennyiben a támogatásban/segélyben részesülő a Szoc.tv.-ben és a jelen rendeletben meghatározott feltételekkel nem rendelkezik , vagy azok megsértésével nyújtott szociális ellátást vesz , vagy vett igénybe a Szoc.tv. 17. § és 17/A. § -okban foglalt jogkövetkezmények terhel
Szociális alapszolgáltatások
19. § (1) A települési önkormányzat a személyes gondoskodás körében
a) az étkeztetés,
b) a családsegítés,
c) a házi segítség nyújtás
szociális alapszolgáltatási formák igénybevételi lehetőségét biztosítja. A tanyagondnoki szolgálattal kapcsolatos szabályokról a képviselő-testület külön önkormányzati rendeletet szabályozza.
(2) A házi segítségnyújtást , a családsegítést valamint a szociális étkeztetést a Képviselő-testület az Önkormányzat részvételével működő „ Lesencéktől a Balatonig” Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltató Társulás által fenntartott „Együtt Egymásért” Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat (a továbbiakban Szolgálat) útján az Szt. rendelkezéseinek kötelező alkalmazása mellett biztosítja. A Szolgálat működési rendjét a Társulási Megállapodás és a Szolgálat Szervezeti-, és Működési Szabályzata tartalmazza. Az étkezési térítési díjak mértékét az Önkormányzat által véleményezett , Nemesvita Község Önkormányzat Képviselő-testülete által a Társulás működési területére vonatkozó illetékességgel megalkotott rendelete tartalmazza.
Záró rendelkezések
20. § (1) A rendelet 2021. június 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a települési támogatásokról és az egyéb szociális ellátásokról szóló 2/2015.(II. 27.) ön kormányzati rendelet
A 6. § (2) bekezdés h) pontját az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 7. § (3) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § (8) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (3) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg. A 10. § (3) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 11. § (1) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § (1) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg. A 13. § (1) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 14. § (1) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg. A 14. § (1) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 14. § (10) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (X. 13.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 14. § (10) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (XI. 25.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 14/A. §-t az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 7. §-a iktatta be.
A 14/A. § (1) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 15. § (1) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (X. 13.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 15. § (1) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (XI. 25.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 15. § (1) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 16. § (1) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (IV. 11.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg. A 16. § (1) bekezdése az Uzsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.