Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól szóló 2/2021 (II.8.) önkormányzati rendelete módosításáról

Hatályos: 2021. 12. 11
a szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól szóló 2/2021 (II.8.) önkormányzati rendelete módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
a szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól szóló 2/2021 (II.8.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló rendelet-tervezethez
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a költségvetési rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól szóló rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezet ( a továbbiakban: rendelet) előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A rendelet végrehajtása megalapozza az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti támogatási rendszer jogszerűségének megvalósulását, a szociális és gyermekjóléti költségvetési támogatások jogszerű felhasználását.
A rendelet meghatározza a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások és természetbeni támogatások módosított feltételeit, ezáltal hatással van az önkormányzat és intézményei működésére, valamint a településeken élőkre.
Környezeti és egészségügyi következmények
A rendeletben foglaltak végrehajtásának közvetlen egészségügyi követelményei nincsenek.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet végrehajtásával kapcsolatos pénzügyi,- számviteli és szociális-gyermekjóléti szakmai előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában nem jelentenek jelentős többletfeladatot a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A rendelet megalkotását szükségessé teszik rendeletalkotásra felhatalmazó törvények és az Mötv. feladatellátást szabályozó előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami a feladatellátás költségvetési támogatásának visszafizetésével járna.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az önkormányzat intézményeinél rendelkezésre állnak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
INDOKOLÁS
a szociális és gyermekjóléti gondoskodás helyi szabályairól szóló 2/2021 (II.8.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló rendelet-tervezethez
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az 2022. évi költségvetési támogatása legjelentősebb mértékben a szociális feladatok ellátásának területén fog csökkenni. A szociális keret csökkenése szükségessé teszi az ezt érintő összes rendelet felülvizsgálatát. A javasolt módosítások lehetővé teszik a jövő évi költségvetési támogatás legcélszerűbb felhasználását, úgy, hogy a forrás várhatóan egész évben elegendő legyen a szociálisan leginkább rászorultak támogatására.
A javasolt módosítások a települési támogatások minden olyan ellátási formájában, ahol a jogosultsági feltétel a családban az egy főre eső jövedelemben a jövedelemhatár 300.000 Ft volt 150.000 Ft-ra, ahol pedig 150.000 Ft volt 100.000 Ft-ra módosuljon, ezzel a szociálisan legkevésbé rászorulók esnek ki az egyes eseti támogatásokból.
A havi rendszerességű lakhatást segítő pénzbeli támogatás összegét az eddig differenciált 5.000 illetve 10.000 Ft havi összegű támogatás helyett javaslom, hogy egységesen 5.000 Ft-ban állapítsuk meg, a kedvezőbb jogosultsági feltétel meghagyásával, és kibővítve a 12 hónap időtartamra megállapított támogatás féléves felülvizsgálatával, mivel jellemzően a kedvező jövedelemváltozást a jogosult nem jelenti be.
Javaslom még a lakhatási támogatást illetően a kommunális hulladékszállítási díjhoz adott támogatást önálló támogatási típusként szabályozni.
Javaslom továbbá a gyermekétkeztetéshez – a helyi óvodába és általános iskolába járó gyermekeknek - nyújtott kiegészítő önkormányzati támogatást a helyi lakóhelyű vagy ennek hiányában leveleki tartózkodási helyű gyermekek részére megállapítani abban az esetben, ha teljesül az a szociális rászorultsági feltétel, hogy a családban az egy főre eső jövedelemben a jövedelemhatár a 100.000 Ft-ot nem éri elés a szülő nem részesül normatív kedvezményben.
Javaslom ezeket a módosításokat úgy elfogadni, hogy azokat 2022.január 1-től kell alkalmazni a megállapított rendszeres támogatásokra is.
A szociális feladatok ellátásának ezévi támogatásának eddigi felhasználása lehetőséget ad arra, hogy a
havi rendszerességű lakhatást segítő pénzbeli támogatás összegét kiegészítsük, az idén decemberben fizetendő havi támogatás összegét megemelt összegben, jogosultanként az 5.000 Ft helyett 10.000 Ft-ot, a 10.000 Ft helyett …… Ft-ot.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
az 1. §-hoz
Az 1. § (1) bekezdésea települési támogatások új típusaként a kommunális hulladékszállítási díj támogatás megnevezését tartalmazza.
Az 1. § (2) bekezdéselakhatást segítő települési támogatás összegének az általánostól eltérő 2021. november és december havi összegeit tartalmazza.
Az 1. § (3) bekezdése lakhatást segítő települési támogatásnak a jogosultság 7. hónapjában lefolytatandó felülvizsgálati kötelezettségét tartalmazza.
Az 1. § (4) bekezdése a jogosultsági feltételekben a családban az egy főre eső jövedelem „150.000 Ft”-ról„100.000 Ft”-ra csökkenését tartalmazza.
Az 1. § (5) bekezdése a jogosultsági feltételekben a családban az egy főre eső jövedelem „300.000 Ft”-ról„150.000 Ft”-ra csökkenését tartalmazza.
Az 1. § (6) bekezdése az ingyenes intézményi gyermekétkeztetésben nem részesülő helyi gyermekek intézményi gyermekétkeztetésének helyi támogatását tartalmazza.
Az 1. § (7) bekezdése a Kommunális hulladékszállítási díj támogatása új címet és jogosultsági feltételeit
tartalmazza.
Az 1. § (8) bekezdése a hatályát vesztő rendelkezést tartalmazza.
a 2. §-hoz
A rendelet 2. §-a rendelet hatályba lépését, hatályvesztését és rendelkezéseinek alkalmazását a rendszeres lakhatást segítő támogatásra szabályozza.
Az indokolás közzétételének szabályai
A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.
A jogszabály tervezetének indokolásában tájékoztatást kell adni a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról, valamint a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettségről. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás nyilvánosságát jogszabályban meghatározottak szerint kell biztosítani. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás kötelező erővel nem rendelkezik. A jogszabály értelmezésekor figyelmen kívül kell hagyni a jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás jogszabályszöveggel ellentétes részét.
Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni. A közzétételre a rendelet kihirdetését követően kerülhet sor. A közzétett indokolás a közzétételét követően nem módosítható.
Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást – a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján – nem kell közzétenni, ha a jogszabály jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható, illetve technikai vagy végrehajtási jellegű. A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.
Álláspont az indokolás közzétételéről
A rendelet előzetes hatásvizsgálatban bemutatott társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása kimutatható, ezért az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.
A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettség összhangban vannak, a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettség nem szükséges.