Egyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelete
Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) önk. rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 12. 21- 2021. 12. 21Egyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelete
Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) önk. rendelet módosításáról
Egyek Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: Tktv.) 12. § (2) bekezdésében a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény 10. § (1), és 10. § (3) bekezdéseiben, továbbá az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXIII. tv. 57. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011 évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. §-ban biztosított véleményezési jogkörében eljáró
- az állami főépítészi hatáskörében eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal,
- Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság,
- Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság; valamint
- az örökségvédelmi hatáskörében eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal,
- Egyek Nagyközség a településfejlesztési koncepció, integrált településfejlesztési stratégia és a településrendezési eszközök, valamint településképi arculati kézikönyv és településképi rendelet készítésével, módosításával összefüggő partnerségi egyeztetés szabályai szerint bevont partnerek [a település lakossága, a településen működő és a településen székhellyel, telephellyel rendelkező érdekképviseleti szervezetek, a településen működő és a településen székhellyel, telephellyel rendelkező civil szervezetek, a településen működő és a településen székhellyel, telephellyel rendelkező gazdálkodó szervezetek, a településen működő vallási közösségek (az Országgyűlés által elismert egyházak)
véleményének kikérésével – a következőket rendeli el:
1. § Az Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) rendelet bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:
- az állami főépítészi hatáskörében eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal,
- Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság,
- Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság; valamint
- az örökségvédelmi hatáskörében eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal,
- Egyek Nagyközség a településfejlesztési koncepció, integrált településfejlesztési stratégia és a településrendezési eszközök, valamint településképi arculati kézikönyv és településképi rendelet készítésével, módosításával összefüggő partnerségi egyeztetés szabályai szerint bevont partnerek [a település lakossága, a településen működő és a településen székhellyel, telephellyel rendelkező érdekképviseleti szervezetek, a településen működő és a településen székhellyel, telephellyel rendelkező civil szervezetek, a településen működő és a településen székhellyel, telephellyel rendelkező gazdálkodó szervezetek, a településen működő vallási közösségek (az Országgyűlés által elismert egyházak)
véleményének kikérésével – a következőket rendeli el:”
2. § (1) Az Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) rendelet 7. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A helyi védelem alá helyezést vagy annak megszüntetését bármely természetes személy, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet írásban az önkormányzatnál kezdeményezheti.”
(2) Az Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) rendelet 7. § (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(4) Amennyiben a kezdeményezés hiányosan került beadásra, és azt az erre vonatkozó hiánypótlási felhívás ellenére 15 napon belül nem egészítik ki a kezdeményezést az önkormányzat érdemi vizsgálat nélkül elutasítja. Erről a kezdeményezőt írásban értesíteni kell.
(5) A helyi védelem alá helyezésnek, illetve annak megszüntetésének szakmai előkészítése, döntés-előkészítése a főépítész - megbízása-, alkalmazása hiányában a polgármester - feladata.”
3. § Az Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) rendelet 8. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A Képviselő-testület a hiánytalan tartalmú kezdeményezés benyújtásától számított 60 napon belül a főépítész – megbízása-, alkalmazása hiányában a polgármester - véleményének figyelembevételével rendeletben dönt a helyi védelem elrendeléséről vagy annak megszüntetéséről.”
4. § Az Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) rendelet 10. § (2) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A nyilvántartás tartalmazza a helyi védett érték:)
5. § (1) Az Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) rendelet 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A helyi védett értékek rendeltetésszerű használata, jó karbantartása, állapotuk megóvása a tulajdonos kötelessége. Ennek költségei az ingatlantulajdonost terhelik.”
(2) Az Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) rendelet 13. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Amennyiben a rendeltetéstől eltérő használat a védett érték állagának romlásához vagy megsemmisüléséhez vezetne, úgy az önkormányzat településképi kötelezés formájában az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezheti az ingatlantulajdonost.”
6. § Az Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) rendelet 14. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
()
7. § Az Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) rendelet 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az utcaképben közvetlenül megjelenő épületek, építmények tetőszerkezete nem fedhetők és nem újíthatók fel hullámpala, műanyag hullámlemez, valamint bitumenes hullámlemez alkalmazásával.”
8. § Az Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) rendelet 18. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A környezethez való illeszkedés határozza meg az egyedi homlokzatkialakítás módját. Ebből következően:
a) az illeszkedés érdekében a településrészen jellemző homlokzati nyílások arányrendszere, teljes homlokzati felülethez való aránya, a homlokzati díszítő elemek és tagozatok, továbbá színezés veendő figyelembe,
b) a tetőszerkezet kialakítása, hajlásszöge, a tetőgerinc magassága, tetőfelépítménye, anyaghasználata, annak színhasználata a környezet adottságaihoz illeszkedjen, akár lépcsőzetes magasságok alkalmazásával is, c) az épület-ornamentika (díszítőelemek), anyaghasználat, homlokzati felületi megjelenés tekintetében arányosan illeszkedjenek az épülethez, annak homlokzati tagozataihoz, falmezőihöz, a nyílászárók méreteihez és arányrendszeréhez, továbbá illeszkedő megjelenésű legyen a környezetéhez is.”
9. § Az Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) rendelet 27. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Közterületeken és köztulajdonban álló ingatlanok esetén reklám közzététele és reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezése)
10. § Az Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) rendelet 34. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„34. § (1) A településképi követelményekről az önkormányzat az építéssel érintett telken tervezett építési munkák végzéséhez, kérelemre, szakmai konzultációt és ezen belül szakmai tájékoztatást biztosít.
(2) A szakmai konzultáció iránti kérelmet az önkormányzat részére címezve a Polgármesteri Hivatalba kell benyújtani. A kérelemnek tartalmaznia kell az építtető vagy kérelmező nevét, és címét, telefonos elérhetőségét, valamint a tervezett építési tevékenység helyét, az érintett telek helyrajzi számát, az építési tevékenység rövid leírását, az építési munka jellegétől függően indokolt esetben rajzi munkarészek csatolását.
(3) A szakmai konzultáció során a főépítész – megbízása-, alkalmazása hiányában a polgármester – javaslatot tesz a településképi követelmények érvényesítése módjaira. (4) A szakmai konzultációról a konzultáció felelőse emlékeztetőt készít, amelyben rögzíteni kell a felvetett javaslatok lényegét, valamint a főépítész vagy a polgármester lényeges nyilatkozatait.”
11. § Az Egyek Nagyközség településképének védelméről szóló 25/2017. (X.26.) rendelet VI. és VII. fejezete helyébe a következő rendelkezések lépnek:
TELEPÜLÉSKÉPI BEJELENTÉSI ELJÁRÁS
25. A bejelentési eljárás részletes szabályai
35. § (1) Az önkormányzat településképi bejelentési eljárást folytat le
a) az építmények rendeltetésének módosítása vagy rendeltetési egysége számának megváltozása (a továbbiakban együtt: rendeltetésváltozás) tekintetében, és
b) a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében.
(2) A településképi bejelentési eljárás az ügyfél által kitöltött – a 35. § (1) bek. szerinti tárgytól függően - e rendelet 3. vagy 4. melléklete szerinti bejelentőlap és a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kormányrendelet) 26/B. § (3) bekezdése szerinti dokumentáció az önkormányzat részére történő benyújtásával indul.
36. § (1) E rendelet 35. § (1) bekezdés a) pont szerinti tárgyú településképi bejelentési eljárás esetében a Kormányrendelet 26/B. § (3) bekezdésben előírt benyújtandó dokumentációnak legalább az alábbiakat kell tartalmaznia:
a) műszaki leírást – a helyiségek listájával a módosítással a módosítással érintett helyiségek vonatkozásában; az épület és/vagy ingatlan védettségi minősítését; meglévő és tervezett rendeltetés feltüntetését; a tervezett rendeltetésmódosítás jár-e a fennálló állapothoz képest nagyobb környezetterheléssel (pl.: zaj- és levegőszennyezési terheléssel); amennyiben igen, a tárgyi, illetve a szomszédos ingatlanok rendeltetésszerű használatának biztosítása milyen módon valósítható meg; a lég- és zajszennyezettségi határértékek feltüntetését; (szükség szerint felelős tervezői) nyilatkozatot a jogszabályoknak – különös tekintettel e rendelet vonatkozó településképi követelményeinek és a helyi építési szabályzatban foglalt követelményeknek – való megfelelőségről.
b) Helyszínrajzot – szomszédos ingatlanok fő rendeltetéseinek meghatározását; a rendeltetésmódosításból adódóan várható környezetterheléssel (pl. zaj-és légszennyezési terhelés) érintett terület határainak jelölését az érintett és környező ingatlanok tekintetében; a biztosítandó parkolóigény kielégítésének ábrázolását – a meglévő- és a többletigény ábrázolását –; égtáj feltüntetését; rakodás helyét,
c) Alaprajzo(ka)t – meglévő állapot felméréssel történő feltüntetését, illetve a tervezett állapot feltüntetését egyezményes és olvasható jelöléssel, az olvashatósághoz és a megértéshez szükséges léptékben; amennyiben környezetterhelés-csökkentés szükséges, akkor a tervezett csökkentés megoldási lehetőségének ábrázolását,
d) Parkolómérleg számítást – rendeltetésmódosítás előtt és után,
e) Zöldfelületi lefedettség számítását,
f) Amennyiben rendelkezésre áll úgy a meglévő állapot jogszerűségének igazolását (ingatlanra vonatkozóan kiadott jogerős építési-, fennmaradási-, és használatbavételi engedély a hozzá tartozó záradékolt dokumentációval együtt, vagy építési és használatbavételi bejelentés tudomásul vételéről szóló döntés a hozzá tartozó dokumentációval együtt másolati példányban történő csatolása szükséges),
(2) E rendelet 35. § (1) b) pont szerinti tárgyú településképi bejelentési eljárás esetében a Kormányrendelet 26/B. § (3) bekezdésben előírt benyújtandó dokumentációnak legalább az alábbiakat kell tartalmaznia:
a) meglévő állapotról fényképfelvételt,
b) műszaki leírást a telepítésről és a műszaki kialakításról (tervezett állapot formája, mennyisége, mérete, technológiája, stb),
c) helyszínrajzot, mely tartalmazza a műszaki berendezés által igénybe vett helyszínt, annak alaprajzát, elhelyezési módját,
d) utcaképi rajzot,
e) elrendezési rajzot,
f) látványtervet a tervezett műszaki berendezés minden jellemző nézetéről.
(3) A dokumentáció tartalmát a főépítész -megbízása-, alkalmazásának hiányában a polgármesteri hivatal ügyintézője- ellenőrzi.
(4) Amennyiben a bejelentés és a mellékletként benyújtott dokumentáció hiánytalan, és ahhoz más hatósági engedély nem szükséges és a tervezett reklám, vagy reklámhordozó elhelyezése illeszkedik a településképbe, megfelel a településképi követelményeknek és a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV.28.) Korm. rendeletben foglalt elhelyezési követelményeinek, valamint a tervezett rendeltetésváltozás megfelel a helyi építési szabályzatban foglalt követelményeknek, a bejelentést követő 15 napon belül az önkormányzat hatósági határozatban tudomásul veszi a bejelentésben foglaltakat.
(5) Az önkormányzat a bejelentést követő 15 napon belül végzéssel megszünteti az eljárást, amennyiben a bejelentés és a mellékletként benyújtott dokumentáció hiányos, vagy az eljárás okafogyottá vált.
(6) Amennyiben a bejelentés és a mellékletként benyújtott dokumentáció teljes, de a tervezett reklám, reklámhordozó elhelyezése, illetve a tervezett rendeltetésváltozás nem felel meg a (4) bekezdésben foglaltaknak, az önkormányzat hatósági határozattal megtiltja a bejelentés tárgyát képező tevékenységet.
(7) A tervezett reklám, valamint reklámhordozó elhelyezést a bejelentést tudomásul vevő határozat kézhezvételének dátumától számítva hat hónapon belül meg kell valósítani, kivéve, ha a határozat másképp rendelkezik.
(8) Amennyiben az önkormányzat a bejelentési eljárás lefolytatásának elmulasztását észleli, továbbá, ha a tevékenység folytatását a bejelentési eljárás során megtiltotta, vagy azt tudomásul vette, de attól eltérő végrehajtást tapasztal:
a) rendeltetésváltozás esetén a 38. § szerinti településképi kötelezési eljárást folytat le,
b) reklám, reklámhordozó elhelyezése esetén 15 napon belül értesíti a
Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatalt.
37. § Amennyiben a településképi bejelentési eljárás lefolytatásához kötött tevékenység közterület-használati hozzájáruláshoz is kötött, a közterület-használati hozzájárulás kiadására csak a településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően, a megengedő határozat birtokában és az abban meghatározott kikötések figyelembe vételével kerülhet sor.
TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS, TELEPÜLÉSKÉP-VÉDELMI BÍRSÁG
26. A településképi kötelezési eljárás, a településkép-védelmi bírság kiszabásának esetkörei, mértéke, a kiszabásának és behajtásának módja
38. § (1) Az önkormányzat e rendelet IV. fejezetében foglalt településképi követelmények– ide nem értve a reklámhordozók és reklámok jogellenes elhelyezését - teljesítése érdekében az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL törvény (a továbbiakban. Ákr.) szabályai alapján – hivatalból vagy kérelemre – településképi kötelezési eljárást folytat le, és szükség esetén kötelezést bocsát ki.
(2) E rendelet IV. fejezetében foglalt településképi követelmények megsértése esetén – ide nem értve a reklámhordozók és reklámok jogellenes elhelyezését – az önkormányzat figyelmeztetést tartalmazó döntésében –megfelelő határidő biztosításával- felhívja az ingatlantulajdonos figyelmét a jogszabálysértés megszüntetésére.
(3) A (2) bekezdés szerinti határidő eredménytelen eltelte esetén az önkormányzat településképi kötelezés formájában – önkormányzati hatósági döntéssel- a jogsértőt a településképi követelmények teljesítésére kötelezi, egyidejűleg a kötelezettet településkép-védelmi bírság megfizetésére is kötelezi.
(4) A településkép-védelmi bírság összege
a) településképi szempontból meghatározó területeken területi és egyedi építészeti követelmények be nem tartása esetén, amennyiben az egyedi védett építményt érint természetes személyeknek 150. 000 - 200.000 forint, jogi személyeknek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezeteknek 500.000-1.000.000 forint.
b) településképi szempontból meghatározó területeken területi és egyedi építészeti követelmények be nem tartása esetén, amennyiben az egyedi védett építményt nem érint természetes személyeknek 100.000 - 150.000 forint, jogi személyeknek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezeteknek 250.000-500.000 forint.
c) az a) és b) pontokon kívüli egyéb településképi követelmény és egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó követelmény be nem tartása esetén természetes személyeknek 100.000 forint, jogi személyeknek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezeteknek 100.000-200.000 forint.
39. § (1) az önkormányzat a településkép-védelmi bírság kiszabása esetén a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény alapján dönt a bírság 38 § (4) bekezdés szerinti összegéről. településkép-védelmi bírság befizetésének módja:
(2) Az önkormányzat a településkép-védelmi bírság kiszabása esetén a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény alapján dönt a bírság 38 § (4) bekezdés szerinti összegéről.
(3) A településkép-védelmi bírság befizetésének módja:
a) a bírságot a bírság összegét megállapító határozatban meghatározott határidőre és az abban megjelölt módon kell teljesíteni.
b) az a) pontban szereplő megfizetési mód elmaradása esetén az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL törvény végrehajtási szabályai alapján kell eljárni.
c) a bírságot a bírság összegét megállapító határozatban meghatározott határidőre és az abban megjelölt módon kell teljesíteni.
d) az a) pontban szereplő megfizetési mód elmaradása esetén az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL törvény végrehajtási szabályai alapján kell eljárni.
26/A. Hatásköri szabályok
39/A. § Egyek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete e rendelet
a) 35-37. §-ában szabályozott településképi bejelentési eljárás,
b) 38-39. §-ában szabályozott településképi kötelezés, településképi bírság
önkormányzati hatósági hatáskörének gyakorlását Egyek Nagyközség Polgármesterére ruházza át.”
12. § Ez a rendelet 2021. december 21-én lép hatályba.