Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (X.1.) önkormányzati rendelete
Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2021. 10. 01- 2022. 01. 31Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2021. (X. 1.) önkormányzati rendelete
Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a Mötv. szabályainak kiegészítéseként Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2020.(I.31.) önkormányzati rendeletének 4. sz. mellékletében meghatározott feladat-és hatáskörében meghatározottakat figyelembe véve az Ügyrendi és Szavazatszámláló Bizottság véleményének kikérésével az alábbi rendeletet alkotja:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat elnevezése: Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye: 4171 Sárrétudvari, Kossuth u. 72.
(3) Az önkormányzat telephelyei: Védőnői Szolgálat 4171 Sárrétudvari, Széchenyi u. 3., Közösségi Színtér 4171 Sárrétudvari, Kossuth u. 95., Sárrétudvari Nagyközségi Tornaterem 4171 Sárrétudvari, Széchenyi u. 4.
(4) Az önkormányzati portál címe: www.sarretudvari.hu
(5) Az önkormányzat elektronikus levelezési címe: onko4171@t-online.hu
(6) Az önkormányzat adószáma: 15728757-2-09
(7) A település fontosabb adatait az 1. melléklet tartalmazza.
(8) Az önkormányzat hivatalos lapjára vonatkozó adatokat a 2. melléklet tartalmazza.
(9) Az önkormányzat jelképe a címer.
(10) Az önkormányzat címerét és annak használati rendjét a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
(11) Az önkormányzat képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítását és adományozását külön rendeletben szabályozza.
I. FEJEZET Az önkormányzat feladat és hatásköre
2. § Az önkormányzat önként vállalt feladatai:
- a) bölcsőde működtetése,
- b) civilszervezetek támogatása,
- c) közösségi rendezvények támogatása,
- d) helyi lap kiadása.
3. § A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik – az Mötv. 42. §-ában felsoroltakon túlmenően:
- a) a közfeladat önkéntes felvállalása vagy erről történő lemondás,
- b) megállapodás belföldi önkormányzattal és egyéb szervezettel, illetve annak felmondása,
- c) gazdasági társaságba való belépés, kilépés, gazdasági társaság alapítása, megszüntetése,
- d) a gazdálkodás átmeneti zavarának elhárítását szolgáló eseti hitelfelvétel az éves
költségvetési rendeletben meghatározottakon túl.
4. § Az önkormányzat által átruházott hatásköröket a 3. melléklet tartalmazza.
II. FEJEZET Képviselő-testület tagjai, tisztségviselői
5. § (1) Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének tagjai a polgármester és 6 települési önkormányzati képviselő. A képviselő-testület tagjainak névsorát az 5. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő a Mötv-ben biztosított jogok gyakorlásával, kötelezettsége teljesítésével végzi tevékenységét.
(3) A képviselő-testületet és az önkormányzatot a polgármester képviseli.
6. § A képviselő-testület tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
7. § (1) A képviselő-testület bizottságai döntés-előkészítő, véleményező, javaslattevő és ellenőrzési feladatokat ellátó, a testület által döntési jogkörrel felruházható, egymással mellérendeltségben álló szervek.
(2) A képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hozhat létre (meghatározott időre, vagy feladat elvégzésére), az ideiglenes bizottság feladatkörét létrehozásakor a képviselő-testület határozza meg. Az ideiglenes bizottság a képviselő-testület által meghatározott feladat teljesítésével megszűnik.
(3) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
- a) Pénzügyi Bizottság: 5 fő
- b) Szociális Bizottság: 5 fő
- c) Ügyrendi és Szavazatszámláló Bizottság: 3 fő
(4) A képviselő-testület Polgármesterre, Jegyzőre, és a Szociális Bizottságra átruházott hatáskörét a rendelet 3. melléklete tartalmazza. A képviselő-testület által átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
(5) Az állandó bizottságok összetételét, feladat és hatásköreit a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(6) A bizottságokat annak elnöke képviseli.
(7) A bizottság elnökét, valamint képviselő tagjait a polgármester javaslatára a képviselő-testület választja meg.
(8) A bizottságok nem képviselő (külső szakértő) tagjait a polgármester javaslatára a képviselő-testület választja meg.
(9) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.
8. § (1) Az önkormányzat a képviselők részére – külön rendelet alapján – tiszteletdíjat állapít meg.
(2) A települési képviselő, amennyiben kötelezettségét a Mötv 32. §-ban szabályozottak szerint megszegi, tiszteletdíja a kötelezettségszegés súlyának arányában legfeljebb 12 havi időtartamra csökkenthető.
(3) A nem képviselő bizottsági tagok tiszteletdíj kifizetésének feltétele, hogy a bizottsági ülések 2/3-án rendszeresen részt vesznek.
9. § (1) A képviselő-testület Sárrétudvari Polgármesteri Hivatal néven egységes polgármester hivatalt hoz létre az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására
(2) A Polgármesteri Hivatal önálló jogi személy, feladatait a Mötv. és a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
10. § A képviselő-testület szerve a jegyző, aki ellátja a Mötv-ben és más jogszabályokban meghatározott, valamint a képviselő-testület által átruházott hatásköröket.
11. § Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata a Segítő Kezek Szociális Szolgáltató Központ, Család - és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ Intézményfenntartó Társulás keretében gondoskodik a házi segítségnyújtás, szociális étkeztetés, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, időskorúak nappali ellátása, demens személyek nappali ellátása, családsegítés és gyermekjóléti feladatok ellátásáról.
III. FEJEZET A Képviselő-testület működésének általános szabályai
12. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján tartja üléseit. A mindenkor érvényes munkatervet a 6. melléklet tartalmazza.
(2) A munkatervet minden év január 31-ig a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján állít össze.
(3) A munkaterv tartalmazza:
- a) az ülések időpontját,
- b) az ülések napirendjeit,
- c) a napirendek előadóinak nevét.
(4) Az ülésterv tervezetének összeállításához javaslatot kell kérni:
- a) a képviselőktől,
- b) a bizottságoktól,
- c) az önkormányzati intézmények vezetőitől.
(5) Az üléstervet a képviselő-testület évközben módosíthatja.
2. A Képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályok
13. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
(2) A képviselő-testület évente 11 alkalommal rendes ülést tart. A rendes ülések időpontja minden hónap harmadik csütörtök 14.00 órától.
(3) A képviselő-testület az ülésterv szerint július hónapban ülést nem tart.
(4) A határozatképtelenség miatt elmaradt ülést 8 napon belül ugyanazon napirendekkel újra össze kell hívni.
3. A rendes ülés összehívása
14. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a korelnök hívja össze.
(3) A képviselő-testület ülését írásbeli meghívóval kell összehívni.
(4) A jegyző feladata a meghívó kiküldése, az ülés tárgyalási anyagának összeállítása, melyet papír alapon/elektronikus úton az ülés előtt öt nappal köteles kézbesíteni.
(5) Különösen indokolt esetben a képviselő-testület rövid úton összehívható (telefon, fax, e-mail). Különösen indokolt esetnek minősül a képviselő-testület összehívása, ha a döntés más időpontban nem pótolható.
(6) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és időpontját, a javasolt napirendi pontokat. A meghívó mellékletét képezik az írásbeli előterjesztések.
4. Rendkívüli ülés összehívása
15. § (1) Amennyiben a képviselő-testület bizottsága vagy a képviselők egynegyede írásban a képviselő-testület összehívását kezdeményezi a polgármester az ülés időpontját a kezdeményezés kézhezvételétől számított 15 napon belül a meghívó kiküldésével egyidejűleg kitűzi. Az indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát.
(2) Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni.
(3) A meghívót legalább az ülés megkezdése előtt 2 nappal kézbesíteni kell. Rendkívüli esetben a meghívás történhet rövidebb úton is. (telefon, fax, e-mail)
(4) A polgármester indokolt esetben összehívhat rendkívüli képviselő-testületi ülést.
(5) A képviselőt-testület összehívását a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal is indítványozhatja.
5. Lakossági fórumok, a közmeghallgatás, falugyűlés
16. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer - általános - közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét, 6 nappal a közmeghallgatás előtt plakát útján meg kell hirdetni.
(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek tartalmára, készítésére a képviselő-testület üléséről készülő jegyzőkönyv elkészítésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(5) A közmeghallgatás olyan fórum, ahol az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel, és javaslatot tehetnek.
(6) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(7) Évenként falugyűlést kell tartani, a költségvetés elfogadását követő 60 napon belül. A falugyűlésen a lakosságot tájékoztatni kell a települést érintő fontosabb feladatokról, így különösen a kommunális ellátás fejlesztéséről, kereskedelmi és közszolgáltatási feladatokról, az önkormányzat költségvetésének alakulásáról.
6. Az ülések nyilvánossága
17. § (1) A képviselő-testület üléséről írásos jegyzőkönyv készül.
(2) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről az önkormányzat honlapján történő közzétételével a jegyző a lakosságot tájékoztatja. Az önkormányzati portálon a nyilvános ülésen tárgyalható előterjesztéseket kell közzétenni.
7. A Képviselő-testület üléseire meghívandók köre
18. § (1) A képviselő-testület nyilvános ülésére tagjain és a jegyzőn kívül meg kell hívni az adott napirendre vonatkozó tanácskozási joggal:
- a) önkormányzati intézmények vezetőit,
- b) a hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,
- c) az érintett társadalmi szervezetek vezetőit,
- d) azt a személyt, szervezet vezetőjét, képviselőjét, akinek jelenléte a napirend tárgyalásához szükséges,
- e) nemzetiségi önkormányzat elnökét.
(2) Meghívottként - tanácskozási joggal – vesznek részt a képviselő-testület ülésén azok, akik jelenlétét a napirenddel összefüggésben a polgármester, a bizottságok, valamint a jegyző szükségesnek tartják.
8. Előterjesztések
19. § (1) A képviselő-testület elé előterjesztést nyújthat be:
- a) polgármester,
- b) alpolgármester,
- c) jegyző,
- d) képviselő-testület bizottsága,
- e) települési képviselő,
- f) intézmény vezetője,
- g) felkért személy.
(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái:
- a) beszámoló valamely feladat elvégzéséről, valamely önkormányzati intézmény, szerv tevékenységéről,
- b) az a.) pont alá nem tartozó önálló döntést igénylő javaslat, amely rendeletalkotásra vagy határozathozatalra irányul,
- c) tájékoztató anyagok, amelyek tudomásulvételt igényelnek.
(3) A jegyző az előterjesztéssel kapcsolatos törvényességi észrevételről a napirend tárgyalásának megkezdésekor, illetve a tárgyalás folyamán szükség szerint tájékoztatja a képviselő-testületet.
(4) Írásbeli előterjesztés nyújtható be az üléstervben meghatározott napirendekhez, a rendeletalkotáshoz, intézményalapításhoz, átszervezéshez és megszüntetéshez, valamint az önkormányzat törzsvagyonát érintő kérdésekben.
9. Tartalmi és formai követelmények
20. § (1) A képviselő-testület és a bizottság elé kerülő előterjesztés általában két részből áll:
- 1. a tárgy és a helyzetelemzésből, a döntési javaslat indokolásából, a mindezekhez csatolt mellékletekből, valamint
- 2. a döntési javaslatból (rendelet - tervezet vagy határozati javaslat).
(2) Az előterjesztés első részének az alábbiakat kell tartalmaznia:
- a) az előzményeket, különösen a témában hozott korábbi testületi döntéseket,
- b) a jogszabályi kereteket,
- c) a tárgyalandó témakör tárgyilagos és tényszerű bemutatását,
- d) a döntések várható következményeit,
e.) több döntési változat esetén az egyes változatok mellett és ellen szóló érveket.
(3) Az előterjesztés második részével kapcsolatos követelmények az alábbiak:
- a) az előterjesztés tárgyától, illetve jellegétől függően két vagy több változatban kell a határozati javaslatot kidolgozni,
- b) a határozati javaslat tartalmazza a végrehajtási határidő és a végrehajtásért felelős személy megnevezését. Felelősként a polgármester, a bizottság elnöke, a jegyző, és az intézményvezető nevezhető meg,
- c) a végrehajtás határidejét naptári napban vagy – egy éven túli folyamatos feladat meghatározásakor – folyamatos jelöléssel kell előírni,
- d) a felelős és határidő megjelölés elhagyása abban az esetben lehetséges, ha tájékoztató jellegű, további intézkedést nem igénylő napirendi pontról van szó.
(4) Az előterjesztésen az aláírás s.k., jelölésű is lehet.
(5) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző öt nappal kell a képviselők részére eljuttatni.
(6) A képviselő-testületi ülésen új előterjesztés és módosító indítvány (szóbeli, írásbeli) csak rendkívül indokolt esetben terjeszthető elő. Az előterjesztés napirendre vételéről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt. Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalható rendeletalkotással összefüggő napirend.
(7) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia.
(8) A jegyző a hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag postázásáról, érintetthez való eljuttatásáról.
10. Tanácskozás rendje
21. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, a tisztségviselők akadályoztatása esetén a korelnök vezeti.
(2) A képviselő-testület ülése nyilvános.
(3) Az ülés menete:
- 1. határozatképesség megállapítása,
- 2. napirendek elfogadása,
- 3. jelentés a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,
- 4. tájékoztató a két ülés közötti fontosabb eseményekről, intézkedésekről,
- 5. napirendek tárgyalása, döntéshozatal,
- 6. különfélék, egyebek (interpellációk, felvilágosítás kérés, kérdések bejelentések,
felvetések)
(4) Az ülést levezető elnök feladatai és jogosítványai:
- a) megállapítja és folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet, megnyitja és berekeszti az ülést,
- b) előterjeszti a napirendi javaslatot,
- c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
- d) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat úgy, hogy előbb a módosító javaslatot szavaztatja meg, majd kihirdeti a határozatot,
- e) az ülésen tanácskozási joggal nem rendelkező résztvevőnek megadja a szót, ha a képviselő-testület nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel így dönt,
- f) a határozatképtelenné vált ülést berekeszti,
- g) azokat a napirendeket, amelyek tárgyalása elmaradt, a munkaterv szerinti soros ülés napirendjébe fel kell venni,
- h) a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében az alábbi jogosítványokkal élhet: figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása, rendreutasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít, figyelmezteti azt az ülésen jelenlévő állampolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására is kötelezheti.
- i) a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a képviselő-testületet nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel határoz,
- j) Az ülést vezető elnök egyedi döntéssel – egyszerű szótöbbséggel – hozzászólási jogot adhat a képviselő-testület ülésén megjelent személynek. A hozzászólás maximális időtartamát 5 percben határozza meg. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.
22. § (1) A képviselő-testület zárt ülést tart: önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági, kitüntetési ügy tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabása, vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás tárgyalásakor, az érintett kérésére: választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetve visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor.
(2) A zárt ülés elrendeléséről az (1) bekezdésben foglalt esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra. A képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről.
(3) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a jegyző, továbbá meghívása esetén a polgármesteri hivatal ügyintézője, az érintett és a szakértő vesz részt.
(4) A névszerinti szavazásra a Mötv. 48. § (3) bekezdésének szabályai az irányadók.
(5) Névszerinti szavazást rendelhet el a polgármester, ha szükségesnek tartja.
(6) Névszerinti szavazás esetén a jegyző felolvassa a névsort, a képviselő „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaz, vagy tartózkodhat.
23. § (1) A képviselő-testület az előterjesztett napirendi javaslatról nyílt szavazással egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) Az előterjesztő az előterjesztés napirendről való levételét a napirendi javaslatok elfogadása előtt kérheti. Az indítvány elfogadásáról a képviselő-testület nyílt szavazással egyszerű szótöbbséggel határoz.
11. Vita és a döntéshozatal módja
24. § (1) A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek lehetőségét az elnök adja meg, megtételére az előterjesztő, illetve az előterjesztő által erre felkért jogosult.
(2) A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.
25. § A bizottságok által megtárgyalt előterjesztésekre vonatkozó véleményt a bizottsági elnökök, akadályoztatásuk esetén a bizottság által megbízott tagok ismertetik.
26. § A napirenddel kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal rendelkezők kérdéseket intézhetnek.
27. § (1) A kérdések elhangzása és a válaszadás után a hozzászólások következnek.
(2) A levezető elnök a hozzászólás lehetőségét a jelentkezés sorrendjében adja meg, kivéve: az ügyrendi kérdésekben jelentkezőket, továbbá azt az esetet, amikor a képviselő a vita során őt ért – megítélése szerint – méltatlan kritikát kívánja kivédeni, illetve aki álláspontjával összefüggésben keletkezett félreértést szeretne tisztázni. E kivételek tekintetében a polgármester /elnök/ soronkívüliséget biztosít a hozzászólásra.
28. § (1) A polgármester (elnök) a vita lezárása, összefoglalása után előbb a módosító indítványt, annak elutasítása esetén az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra. Döntés hiányában a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással határoz a további eljárásról.
(2) A módosító indítvány elfogadásához – a döntési javaslat részleteit érintő esetekben is – ugyanazon szavazati arányok szükségesek, mint amelyet a döntés egésze megkíván.
29. § (1) A határozati javaslat elfogadásához – a minősített többséget igénylő döntések kivételével – a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges /egyszerű többség/. Ha ez nincs meg, a javaslatot a képviselő-testület nem fogadta el, amit szintén határozatba kell foglalni.
(2) A megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata (minősített többség) szükséges az Mötv. 50. §-ban rögzített eseteken kívül:
- a) az SZMSZ 4. §-ában felsorolt ügyek eldöntéséhez;
- b) kitüntetések, címek, elismerések adományozásakor;
- c) amit a képviselő-testület egyéb önkormányzati rendeleteiben minősített többségű elfogadáshoz köt.
(3) A képviselő-testület döntését általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
(4) A képviselő-testületi döntéshozatalból kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni.
(5) Amennyiben a települési képviselő személyes érintettségét elmulasztja bejelenteni egy havi tiszteletdíj megvonására kerül sor.
(6) A Mötv. 48. § (4) bekezdése alapján a képviselő-testület titkos szavazást tarthat. Nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel határozza el, hogy titkos vagy nyílt szavazással dönt. A szavazás eredményét a polgármester (elnök) állapítja meg.
(7) A titkos szavazás szavazóhelyiségben (fülkében), urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról készült jegyzőkönyv tartalmazza:
- a) a szavazás helyét, napját,
- b) a szavazatszámláló bizottság elnökének, tagjainak nevét,
- c) a szavazás során felmerült körülményeket,
- d) a szavazás eredményét.
12. Interpelláció és felvilágosítás kérés
30. § (1) A képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, valamint a jegyzőhöz a feladatkörükbe tartozó témában interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában vagy intézkedés elmulasztása kapcsán szóban vagy írásban lehet előterjeszteni.
(2) Amennyiben az interpellációra az ülésen érdemi válasz nem adható, arra a soron következő ülésen kell választ adni.
(3) A képviselő-testületi ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik, majd a képviselő-testület nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel dönt. Amennyiben a képviselő-testület a választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melyben az interpelláló képviselő részt vehet.
31. § (1) Felvilágosítás kérés (kérdés) minden olyan – önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezetre, működésre vonatkozó – tudakozódás, amely tartalma szerint nem sorolható az interpelláció fogalomkörébe és nem kapcsolódik valamely képviselő-testületi napirendi pont témájához.
(2) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a kérdező nyilatkozik, a képviselő-testület nem hoz határozatot.
(3) A bejelentés valamely tény, körülmény megismertetése a képviselő-testülettel, amely intézkedést nem igényel.
(4) A felvetések olyan közérdekű témák jelzései, amelyekben a képviselő-testület állást foglalhat, illetve az intézkedési jogosulthoz továbbíthat.
(5) Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a testület elutasítja, elrendeli a felvilágosítás-kérés tárgyának részletes kivizsgálását.
13. A Képviselő-testület döntései
32. § (1) A képviselő-testület:
- a) rendelet alkot,
- b) határozatot hoz,
- c) határozathozatal nélkül tudomásul veszi az előterjesztést.
(2) A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.
33. § (1) Rendelet alkotását kezdeményezheti:
- a) polgármester,
- b) bármelyik képviselő,
- c) a képviselő-testület tárgy szerint illetékes bizottsága,
- d) jegyző,
(2) A jegyző gondoskodik a rendelet tervezet szakszerű előkészítéséről. A rendelet-tervezet a tárgy szerint illetékes bizottság/ok/ által történt megvitatás után terjeszthető a képviselő-testület elé.
(3) A polgármester – a szabályozandó tárgykör fontosságára tekintettel – indítványozhatja, hogy a kezdeményezett témában a képviselő-testület foglaljon állást a rendeletalkotás szükségességéről, főbb elveiről, menetéről és felelőséről.
(4) A képviselő-testület elhatározhatja rendelet-tervezet haladéktalan vagy kétfordulós tárgyalását is. A képviselő-testületi döntések érintettekkel való 8 napon belüli megismertetéséről, nyilvántartásáról, a magasabb szintű jogszabállyal való összhangjáról a jegyző gondoskodik és szükség esetén kezdeményezheti a rendelet módosítását vagy hatályon kívül helyezését.
(5) A képviselő-testület által alkotott rendeletek, valamint a közérdekű hirdetmények (pl.: a településrendezési terv készítési szándéka, az elkészült terv lakossági egyeztetésének felhívása, az elfogadott településrendezési terv) közzétételének helyben szokásos módja a Sárrétudvari hivatalos honlapján történő értesítés a képviselő-testületi ülést követő 5 munkanapon belül.
(6) A képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal és évszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
(7) A rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
14. A Képviselő-testület dokumentumai
34. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.
(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
- a) az ülés jellegét (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás),
- b) az ülés nyilvános, avagy zárt ülési módját,
- c) az ülés helyét, időpontját,
- d) az ülés megnyitásának és bezárásának időpontját,
- e) elfogadott napirendeket,
- f) a felszólalók nevét, kérdéseket, interpellációkat, azokkal kapcsolatos válaszokat,
- g) a polgármester esetleges intézkedését, az ülésen történt fontosabb eseményeket,
- h) a képviselő-testület által hozott döntést,
- i) a megjelent képviselők és meghívottak nevét,
- j) a tárgyalt napirendi pontokat,
- k) a tanácskozás lényegét,
- l) a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket.
(3) A jegyzőkönyv mellékletei:
- a) írásos előterjesztések, beszámolók, tájékoztatók,
- b) a napirendekhez írásban benyújtott kiegészítések,
- c) olyan nagy terjedelmű dokumentumok, megállapodások, alapító okiratok stb., amelyekre a hozott döntések vonatkoznak,
- d) névszerinti szavazás esetén a szavazatokat tartalmazó névsort.
(4) A jegyző gondoskodik a döntések végrehajtásában érintettek 8 napon belüli értesítéséről.
(5) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester, a jegyző és 2 jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.
(6) A jegyzőkönyv-hitelesítők névszerinti kijelölése a képviselő-testületi tagok közül az abc alapján történik. Jegyzőkönyv-hitelesítők (két fő) csak képviselő-testületi tagok lehetnek.
(7) Az aláírt, mellékletekkel ellátott jegyzőkönyv eredeti példányát mellékleteivel együtt a Sárrétudvari Polgármesteri Hivatal kezeli, a Nemzeti Jogszabálytár e célra kialakított informatikai rendszerén keresztül 15 napon belül felterjeszti a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Törvényességi Főosztályának.
(8) A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia.
(9) A képviselő-testület nyilvános üléséről készült jegyzőkönyvbe, valamint mellékleteibe a választópolgárok a polgármesteri hivatalban betekinthetnek.
(10) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melybe csak a képviselők, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy hivatalos megbízottja, a polgármester, valamint a jegyző tekinthet be.
(11) Amennyiben a zárt ülésről készült jegyzőkönyv közérdekű adatot, tényt tartalmaz, a jegyzőkönyvnek ez a része nyilvános.
IV. FEJEZET A Képviselő-testület szervei
15. A polgármester
35. § (1) A képviselő-testület elnöke a polgármester, megbízatását fő állásban látja el.
(2) A polgármester önkormányzattal kapcsolatos feladatait a Mötv. és más jogszabályi rendelkezések határozzák meg.
(3) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester csak vis maior helyzetben pályázat benyújtásáról dönthet. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.
(4) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, csak vis maior helyzetben pályázat benyújtásáról dönthet a két ülés közötti időszakban.
(5) Ezen túlmenően feladatai:
- a) gondoskodik az önkormányzat és szervei hatékony működéséről, segíti a képviselő-testületi tagok munkáját,
- b) szervezi és koordinálja más települési önkormányzatokkal, továbbá külföldön önkormányzati szervezetekkel való együttműködést, velük kapcsolatot tart,
- c) gondoskodik arról, hogy a képviselő-testület szervei. valamint az intézményei munkája, céljai, hitelesen, tárgyilagosan a község érdekeit szem előtt tartva jelenjenek meg a nyilvánosság előtt,
- d) biztosítja a képviselő-testület ülésének megfelelő körültekintő megszervezését, a napirendi pontok pontos előkészítését,
- e) meghatározza a jegyző feladatait, a képviselő- testület munkájával összefüggésben,
- f) a polgármester fogadónapjainak időpontját a Sárrétudvari Polgármesteri Hivatal SZMSZ-e tartalmazza.
(6) Az önkormányzati képviselő a polgármestertől igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást.
16. Alpolgármester
36. § (1) A képviselő-testület – saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – az alakuló ülésen alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester helyettesíti a polgármestert, segíti munkájában. Feladatait a polgármester irányításával látja el.
17. Jegyző
37. § (1) A jegyző ellátja a Mötv-ben és más jogszabályokban meghatározott, valamint a képviselő-testület által átruházott hatásköröket.
(2) A jegyzőt távolléte vagy akadályoztatása esetén az általa megbízott személy helyettesíti.
(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetére a jegyzői feladatok ellátásának rendjét a polgármester határozza meg.
18. A Bizottságok típusai, feladatai
38. § A bizottságok típusait és feladatait az SZMSZ 7. §-a szabályozza.
19. A bizottságok működése
39. § (1) A képviselő-testület a munkatervében meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, illetve azokat, amelyek csak a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez. E meghatározott előterjesztéseket az adott bizottságnak kötelessége megtárgyalni és álláspontját ismertetni a képviselő-testületi ülésen.
(2) Az önkormányzati képviselő tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület bizottságainak nyilvános, vagy zárt ülésén. A képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet a bizottságnak valamely témakör megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
40. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le. Az ülést a bizottság elnöke úgy köteles összehívni, hogy az előterjesztéseket és a meghívót legalább az ülést megelőző 3 nappal kézhez kapják az érdekeltek.
(2) A bizottságot össze kell hívni a képviselő-testület határozata alapján, illetve a polgármester, vagy a bizottsági tagok több mint felének napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.
(3) A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, a jegyző.
(4) A bizottság ülése akkor határozatképes, ha azon a bizottság tagjainak többsége jelen van. A bizottság határozatképességére és határozat hozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell – megfelelően – alkalmazni. A bizottsági döntéshozatalból kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni.
(5) A bizottság ülése nyilvános, azokban az esetekben tart zárt ülést, amelyekben az Mötv. kötelezővé teszi, vagy megengedi. Döntéséről azonban csak a bizottság elnöke adhat tájékoztatást. A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott szolgálati titkot és személyes adatot megőrizni.
(6) A bizottság a feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben egyszerű többséggel hoz döntést. A bizottság döntéseiről csak annak elnöke adhat tájékoztatást.
41. § (1) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint a jelenlévők véleményét tartalmazza.
(2) A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság egy tagja írja alá.
(2) A jegyzőkönyv elkészítésére a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell – megfelelően – alkalmazni.
20. Társulások
42. § Az önkormányzat társulási tagságait a 11. melléklet tartalmazza.
V. FEJEZET Az önkormányzat gazdasági alapjai
43. § (1) Az Önkormányzat éves költségvetését a képviselő-testület önkormányzati rendelettel állapítja meg. A rendelet-tervezetet a polgármester terjeszti elő.
(2) A költségvetés tárgyalására, illetve az ezzel kapcsolatos rendelet megalkotására kétfordulós tárgyalási módszerrel kerül sor. Az első tárgyalás során meg kell határozni a költségvetési irányelveket. Elemezni szükséges a képviselő-testület kötelezően előírt és szabadon vállalt feladatait, a helyzet felmérése alapján gazdasági koncepciót kell összeállítani, amely keretében számításba kell venni a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségeit; meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű csökkentési, mérséklési lehetőségeit. A második tárgyalás során a költségvetési törvény által előírt részletezésben a költségvetési rendelet-tervezetet tárgyalja meg az önkormányzat képviselő-testülete.
44. § (1) Az évközi költségvetést érintő bevételi és kiadási előirányzat módosításokat, illetve a gazdálkodás végrehajtásáról szóló tájékoztató elkészítésére vonatkozó szabályokat a mindenkori költségvetési rendelet szabályozza. A költségvetésről a tárgyévet követő ötödik hónapig zárszámadási rendelet-tervezetet készít.
(2) Az önkormányzat bankszámla számait a 7. melléklet tartalmazza.
(3) A szerv általános forgalmi adó alanyiságát a 8. melléklet tartalmazza.
(4) A szervhez rendelt önállóan működő költségvetési intézményeket a 9. melléklet tartalmazza.
(5) A törzskönyvi nyilvántartásban feltüntetett kormányzati funkciókat a 10. melléklet tartalmazza.
VI. FEJEZET Az önkormányzat kapcsolatrendszere
45. § (1) Az önkormányzat együttműködhet – megállapodás alapján – külföldi önkormányzattal, csatlakozhat nemzetközi önkormányzati szervezethez.
(2) Az önkormányzat és szervei feladataik ellátásában, a döntések előkészítésében, a hozott határozatok végrehajtásában és a végrehajtás ellenőrzésében együttműködik a nem önkormányzati szervekkel.
(3) Az együttműködési megállapodásokat az önkormányzat nevében a képviselő-testület döntése alapján a polgármester jogosult megkötni.
(4) A polgármester az együttműködési megállapodásokról, szerződésekről, azok megvalósulásáról a képviselő-testületet rendszeresen tájékoztatja.
(5) Az önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók érdekeinek kifejezésre juttatása érdekében együttműködik a település roma nemzetiségi önkormányzatával.
(6) A Sárrétudvari Polgármesteri Hivatal a Sárrétudvari Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére a testületi működésének feltételeit az alábbiak szerint biztosítja: testületi ülések lebonyolításához helyiség biztosítása, nemzetiségi önkormányzat testületi üléséről jegyzőkönyv készítése és annak felterjesztése a Kormányhivatal részére, nemzetiségi önkormányzat testülete által meghozott döntéseknél észlelt jogszabálysértés jelzése, a nemzetiségi önkormányzat szervezeti és működési rendjét szabályozó határozatot a helyben szokásos módon a jegyző hirdeti ki, a nemzetiségi önkormányzati képviselő a nemzetiségi önkormányzat testületi ülésén a jegyzőtől nemzetiségi önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen szóban, illetőleg legkésőbb 30 napon belül írásban érdemi választ kell adni, a nemzetiségi önkormányzat képviselőinek irodahasználat, gépírói kapacitás, sokszorosítási lehetőség és telefonkészülék használati lehetőség biztosítása mindaddig, míg a nemzetiségi önkormányzat számára megnyíló vagyoni lehetőségek útján e feltételek nem biztosíthatók, illetve biztosítottak, helyiség biztosítása a nemzetiségi önkormányzat közmeghallgatásainak végrehajtására, szakmai segítségnyújtás a nemzetiségi önkormányzat szervezeti és működési szabályzatának megalkotásához.
(7) A Sárrétudvari Roma Nemzetiségi Önkormányzattal kötött Együttműködési Megállapodást a 12. melléklet tartalmazza.
VII. FEJEZET A képviselői vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás
46. § (1) A képviselő vagyonnyilatkozatának vizsgálatát, nyilvántartását, ellenőrzését az Ügyrendi és Szavazatszámláló Bizottság végzi.
(2) A vagyonnyilatkozatot a Bizottság elnöke veszi át. A vagyonnyilatkozat átvételéről igazolást kell kiállítani 2 példányban, az igazolás egyik példányát az iratokhoz kell csatolni. Az igazolás tartalmazza a nyilatkozatot adó személyét, hozzátartozó esetében a családi jogállását, a nyilatkozat átvételének idejét, az átadó és az átvevő aláírását. A vagyonnyilatkozatokat lezárt, és a Bizottság elnöke által az átvételkor lepecsételt borítékban kell leadni, tárolni.
(3) A vagyonnyilatkozat érvényességét nem befolyásolja a nyilatkozó (törvényes képviselője) aláírásának elmaradása.
(4) A Bizottság a vagyonnyilatkozatról nyilvántartást vezet. Minden képviselőről egyedi nyilvántartó lapot kell kiállítani, amely tartalmazza a képviselő nevét, a vagyonnyilatkozatot tett hozzátartozója nevét, a benyújtás időpontját, a vagyonnyilatkozatba betekintés időpontját, jogalapját, a betekintő nevét.
(5) A Bizottság a vagyonnyilatkozatot elkülönítetten tárolja. A vagyonnyilatkozatokat a Hivatalban külön vasszekrényben kell tárolni.
(6) A képviselő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárást a Bizottság elnökénél bárki kezdeményezheti. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése.
(7) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetében van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására.Ha a kezdeményező tizenöt napon belül nem tesz eleget a felhívásnak vagy, ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a Bizottság elnöke a kezdeményezés elutasítására tesz javaslatot a Bizottságnak.
(8) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállítást (adatot) tartalmaz. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállítás nélküli – ismételt kezdeményezés esetén a Bizottság elnöke a kezdeményezés elutasítására tesz javaslatot a Bizottságnak.
(9) A képviselő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárás során a Bizottság felhívására a képviselő köteles saját, illetve a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatában feltüntetett vagyoni, jövedelmi és érdekeltségi viszonyaira vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni. Az adatokba csak a Bizottság tagjai tekinthetnek be. Az azonosító adatokat a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lezárulását követő nyolc napon belül törölni kell.
(10) Az eljárás eredményéről a Bizottság elnöke a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
(11) A képviselő vagyonnyilatkozata nyilvános. A képviselői vagyonnyilatkozatba történő betekintéshez a Bizottság elnökéhez címzett írásbeli kérelmet kell benyújtani. A benyújtott kérelemre a Bizottság elnöke 5 napon belül írásban válaszol, kijelölve a betekintés helyét és idejét.
(12) A vagyonnyilatkozatot a képviselő részére a képviselői megbízatásának megszűnését követően 30 napon belül vissza kell adni.
21. Összeférhetetlenséggel kapcsolatos rendelkezések
47. § Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségével kapcsolatban a Mötv. 37.§-ának rendelkezései az irányadók.
VIII. FEJEZET Záró rendelkezések
48. § (1) A Szabályzat hatályosulását a képviselő-testület a jegyző közreműködésével figyelemmel kíséri és szükség esetén kezdeményezi annak módosítását.
(2) Az SZMSZ mellékleteivel együtt bárki számára megtekinthető a Sárrétudvari Polgármesteri Hivatalban.
49. § A rendelet mellékletei:
- 1. számú melléklet: A település fontosabb adatai
- 2. számú melléklet: A település hivatalos lapjára vonatkozó adatok
- 3. számú melléklet: Képviselő-testület hatásköreinek átruházásáról
- 4. számú melléklet: Állandó Bizottságok létszáma, feladata, hatásköre
- 5. számú melléklet: Települési képviselők névsora
- 6. számú melléklet: A mindenkori éves munkaterv
- 7. számú melléklet: Önkormányzati bankszámlaszámok
- 8. számú melléklet: A szerv általános forgalmi adó alanyisága
- 9. számú melléklet: A szervhez rendelt önállóan működő költségvetési intézmények
- 10. számú melléklet: Kormányzati funkciók a 2021. szeptember 30-ai állapot alapján
- 11. számú melléklet: Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzatának társulási tagságai
- 12. számú melléklet: Együttműködési Megállapodás a Sárrétudvari Roma Nemzetiségi
Önkormányzattal
50. § Ez a rendelet 2021. október 1. napján lép hatályba.
51. § Hatályát veszti a Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2020.(I.31.) számú rendelete Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról* című 2/2020.(I.31.) önkormányzati rendelet.
1. melléklet
A település fontosabb adatai
A településsel határos más települések: Szerep, Püspökladány, Biharnagybajom,
Báránd, Füzesgyarmat
A település jellege: mezőgazdasági
A településen a főbb munkáltatók: Kft-k, vállalkozók
A település vonzáskörzete, illetve vonzáskörzetébe tartozása: Sárréti – térség
A foglalkoztatottság helyzete: halmozottan hátrányos helyzetű
A belterület nagysága: 440 ha
Állandó népességszám 2021. január 1-én: 2950 fő
Az oktatás, művelődés intézményei: - Jókai Mór Általános Iskola és Alapfokú Művészeti
Iskola
- Napsugár Óvoda és Bölcsőde Egyesített Intézmény
Az egészségügyi, szociális és sport ellátás jellemzői, intézményei:
- háziorvosi körzet kettő,
- védőnői körzet kettő,
- fogorvosi körzet,
- gyermekjóléti és családsegítő szolgálat,
- idősek klubja 30 fh-es,
- községi sportegyesület öltöző és labdarugó pálya,
- diáksportkör,
- bitumenes kézilabda pálya,
- tornaterem.
Az infrastruktúra főbb jellemzői:
- úthálózat hossza: 37,6 km , ebből
kiépített: 12,3 km
- vízellátás
hálózat hossza: 23,2 km
közkifolyók: 41 db
vízmennyiség: 1000 m3/nap
víztároló: 300 m3
kutak száma: 5 db
- energiaellátás:
villanyhálózat kiépítettség 100 %-os
hálózatba bekapcsolt lakások száma: 1241 db
közvilágítási lámpatestek száma: 652 db
gázellátásba bekapcsolt lakások száma: 652 db
- szennyvízhálózat:
településen belüli gravitációs 18460 fm
településközi nyomóvezeték 1585 fm
2. melléklet
A település hivatalos lapjára vonatkozó adatok
A hivatalos lap neve: Udvari Hírek
A hivatalos lap megjelenésének gyakorisága: negyedévente
A lap formátuma, terjedelme: A/3 lap 4 oldal
A lap nyomdai kivitelezője: Hektográf Nyomda
A szerkesztő: Guba Péterné
A lap terjesztésének módja: önkormányzat által minden családhoz eljuttatva
A lap ára, vagy térítésmentessége: térítésmentes
3. melléklet
Képviselő-testület hatásköreinek átruházásáról
I. RÉSZ A Polgármesterre átruházott hatáskörök
1./ Jogosult a képviselő-testület döntése alapján vagyoni jogügyletek megkötésére, a vagyonhoz kapcsolódó tulajdonosi nyilatkozatok megtételére, a 200.000.-Ft alatti nettó egyedi nyilvántartási értékű ingó vagyon adásvételére.
2./ Gyakorolja az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló módosított 1993. évi LXXVIII. tv. alapján a bérlőkiválasztás jogát.
3./ Az önkormányzati intézményvezetők felett gyakorolja az egyéb munkáltatói jogkört.
4./ Engedélyezi a község címerhasználatát nem önkormányzati szerveknek.
5./ A képviselő-testület által meghatározott céloknak megfelelően rendelkezik a költségvetési rendeletében részére meghatározott anyagi eszközökkel.
6./ Gondoskodik a nemzetközi kapcsolatok szervezéséről, a tanácsnokkal.
7./ Tiszamenti Regionális Vízművek Zrt.-nél a tulajdonosokat megillető részvényesi jogokat gyakorolja.
8./ A filmalkotás forgatása céljából történő közterület-használatra vonatkozó hatósági szerződés jóváhagyása, valamint az eljárásra vonatkozó hatáskör.
9./ Közterület használat engedélyezésével kapcsolatos eljárás lefolytatása.
10./ Közútkezelői hozzájárulással kapcsolatos eljárás lefolytatása.
11./ Rendkívüli települési támogatás elbírálása.
12./ Szociális kamatmentes kölcsön elbírálása, és megállapodás megkötése.
13./ Temetési támogatás elbírálása.
14./ Köztemetésre való jogosultság megállapítása és elbírálása.
15./ Újszülöttek támogatásának odaítélése.
16./ Tanévkezdési települési támogatással kapcsolatos eljárás lefolytatása.
17./ Időskorúak támogatásával kapcsolatos eljárás lefolytatása.
18./ Rendeltetés módosítás a Sárrétudvari Nagyközség településképének védelméről szóló 19/2021. (IX.1.) sz. rendelete alapján.
II. RÉSZ A Jegyzőre átruházott hatáskörök
1./ Rendszeres gyógyszertámogatás megállapítása, megszüntetése iránti kérelmek elbírása.
2./ A közösségi együttélés szabályaival ellentétes magatartásokkal kapcsolatos hatósági eljárás lefolytatása, közigazgatási bírság kiszabása.
III. RÉSZ A Szociális Bizottságra átruházott hatáskörök
1./ Lakhatási támogatás megállapítása, megszüntetése, felülvizsgálata.
4. melléklet
Az állandó bizottságok létszáma, feladata, hatásköre
A./ Az Ügyrendi és Szavazatszámláló Bizottság
Az Ügyrendi és Szavazatszámláló Bizottság létszáma: 3 fő
Az Ügyrendi és Szavazatszámláló Bizottság feladat- és hatásköre:
- megvizsgálja a képviselők és a polgármester megbízatásának törvényességét,
- közreműködik az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatának, valamint az önkormányzat egyéb rendeleteinek felülvizsgálatában, javaslatot készít a módosításra, illetve új rendelet alkotására,
- figyelemmel kíséri a bizottságok működésének szabályszerűségét,
- figyelemmel kíséri az önkormányzat szerveit működésük szabályszerűsége tekintetében (javaslatot tesz az alapító okiratok módosítására, kiegészítésére, új alapító okiratok módosítására, kiegészítésére, új alapító okirat kiadására)
- ellenőrzi a polgármester átruházott hatáskörben hozott döntéseit törvényességi szempontból – a végzett ellenőrzésről tájékoztatja a testületet,
- a képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatainak gyűjtése,
- a vagyonnyilatkozatok nyilvántartása,
- a vagyonnyilatkozatok olyan kezelése, mely lehetővé teszi a nyilvánosság biztosítását,
- a vagyonnyilatkozat tételi kötelezettség megtételéhez információ és nyomtatvány biztosítása a képviselő-testület hivatalán keresztül,
- a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ellenőrzési eljárás lefolytatása, ennek keretében:
· a képviselő felszólítása (a saját és hozzátartozóinak) az ellenőrzéséhez szükséges azonosító adatok írásbeli bejelentésére,
· a felszólításra szolgáltatott azonosító adatok megfelelő őrzése és az ellenőrzést követő 8 napon belüli törlése,
- a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás eredményéről a képviselő-testület soron következő ülésén való tájékoztatás,
- képviselők összeférhetetlenségével kapcsolatos eljárás lefolytatása, eredményéről a képviselő-testület soron következő ülésén való tájékoztatás,
- titkos szavazás lebonyolítása, szavazatok összeszámlálása, a szavazás eredményének közlése,
A bizottság saját maga határozza meg működésének részletes szabályait, külön részletezve a vagyonnyilatkozatok nyilvántartási rendjét, a nyilvánosság biztosítását, a nem nyilvános adatok védelmét, valamint a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának részletes rendjét.
B./ Pénzügyi Bizottság
A Pénzügyi Bizottság létszáma: 5 fő.
A Pénzügyi Bizottság feladat- és hatásköre:
- véleményezi az éves költségvetési javaslatot, rendelet-tervezetet,
- véleményt alkot a féléves beszámolóról szóló előterjesztésekről,
- a bizottságnak véleményeznie kell az éves zárszámadásról szóló rendelet-tervezetet,
- észrevételt tehet az előirányzat-felhasználási ütemterv és likvidálási terv adataival kapcsolatban, javaslatot tehet az abban foglaltak módosítására,
- ellenőrzi az előirányzat-felhasználási ütemterv szerinti gazdálkodást,
- javaslatot tehet a likvidálási helyzet javítására,
- ellenőrzi az adóztatási tevékenységet, különös tekintettel az adó kintlévőségek behajtására,
- az önkormányzat pénzügyi-gazdálkodási területét érintő rendeletei tárgyában javaslatokat tehet,
- az önkormányzat az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről szóló rendeletében meghatározottak szerint véleményezi a támogatás elszámolását, hiánypótlásra szólíthatja fel a támogatottat.
A bizottság saját maga határozza meg működésének részletes szabályait.
C./ Szociális Bizottság
A Szociális Bizottság létszáma: 5 fő
A Szociális Bizottság feladat- és hatásköre:
- átruházott hatáskörben a lakhatási támogatás megállapítása, megszüntetése, felülvizsgálata.
- közreműködik a szociális igazgatásról és szociális ellátások helyi szabályairól szóló rendelet felülvizsgálatában, javaslatot készít a módosításra, illetve új rendelet alkotására,
- figyelemmel kíséri:
a.) a szociálpolitikai feladatok ellátását /szociális étkeztetés, házi beteg ellátás, idősek klubja, családgondozás/,
b.) egészségügyi alapellátással kapcsolatos teendőket,
c.) település közegészségügyi, járványügyi helyzetét.
A bizottság saját maga határozza meg működésének részletes szabályait.
5. melléklet
Települési képviselők névsora
Kiss Tibor polgármester
Kiss László alpolgármester
Bodó Lajos képviselő
Faragó Attila képviselő
Jenei Gábor képviselő
Lepnyák Viktor képviselő
Makainé Madar Edit képviselő
6. melléklet
Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének ülésterve
2021.
2021. január 28. /csütörtök/
Napirend: 1./ Lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról
jelentés.
2./ Polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti időszak eseményeiről.
3./ Képviselő-testület 2021. évi ülésterve.
4./ Polgármester 2021. évi szabadság ütemterve
5./ A Sárrétudvari Roma Nemzetiségi Önkormányzattal kötött
Együttműködési Megállapodás felülvizsgálata.
6./ Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata Szervezeti és Működési
Szabályzatának felülvizsgálata.
7./ A Sárrétudvari Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési
Szabályzatának felülvizsgálata.
8./ „Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtése
Sárrétudvari közigazgatási területén” felhívásra benyújtott
pályázatok elbírálása.
9./ Beépítetlen belterületi ingatlanok 2021. évi használati díjának
megállapítása.
10./ 2021. évi bérleti, használati díjak felülvizsgálata.
2021. február 15. /hétfő/ közmeghallgatással
Napirend: 1./ Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata 2021. évi költségvetési
rendelet-tervezetének beterjesztése.
2021. február 25. /csütörtök/
Napirend 1./ Polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti időszak eseményeiről.
2./ Saját bevételek és az adósságot keletkeztető ügyletből eredő fizetési
kötelezettségek a költségvetési évet követő 3 évre várható
összegének meghatározása.
3./ Kiadások készpénzben történő teljesítése eseteinek meghatározására
vonatkozó rendelet felülvizsgálata.
4./ Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata 2021. évi
költségvetésének elfogadása, rendeletalkotás.
5./ Intézményi, étkezési térítési díjak felülvizsgálata.
6./ A Közösségi Színtér éves szakmai munkaterve és beszámolója.
7./ Települési Könyvtár éves szakmai munkaterve és beszámolója.
8./ A civil szervezetek 2020. évi beszámolójának, elszámolásának
elfogadása.
9./ Civil szervezetek pályázatának kiírása.
2021. március 18. /csütörtök/
Napirend 1./ Lejárt határidejű testületi határozatokról jelentés.
2./ Polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti időszak eseményeiről.
3./ Éves Közbeszerzési Terv készítése.
4./ Falugyűlés anyagának előkészítése.
5./ A Berettyóújfalui Tankerület beszámolója alapjául szolgáló kérdések
összeállítása.
6./ Óvodai beíratás időpontjának, indítható óvodai csoportok számának
és óvodai körzethatárok meghatározása.
7./ A Napsugár Óvoda és Bölcsőde Egyesített Intézmény
munkatervének véleményezése.
2021. április 22. /csütörtök/
Napirend 1./ Polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti időszak eseményeiről.
2./ Beszámoló a Segítő Kezek Szociális Szolgáltató Központ,
Család - és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ tevékenységéről.
3./ Beszámoló Sárrétudvari közbiztonsági helyzetéről, a közbiztonság
érdekében tett intézkedésekről és az azokkal kapcsolatos feladatokról.
4./ Beszámoló a Sárrétudvari Polgármesteri Hivatal 2020. évi
munkájáról.
5./ Civil szervezetek pályázatának elbírálása.
2021. május 20. /csütörtök/
Napirend 1./ Lejárt határidejű testületi határozatokról jelentés.
2./ Polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti időszak eseményeiről.
3./ Beszámoló a 2020. évi Gyermekvédelmi és gyámügyi
tevékenységről.
4./ 2020. évi Belső Ellenőrzés eredményéről beszámoló.
5./ Költségvetési rendeletmódosítás.
6./ Beszámoló a 2020. évi költségvetés végrehajtásáról.
7./ Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata vagyonkimutatásának
elfogadása.
8./ Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzatának adóztatásáról szóló
jegyzői beszámoló elfogadása.
9./ Tájékoztató a közmunkaprogramokról.
2021. június 17. /csütörtök/
Napirend 1./ Polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti időszak eseményeiről
2./ Tájékoztató a KLIK működésével kapcsolatos tapasztalatokról.
Meghívott vendég a Berettyóújfalui Tankerületi Központ Igazgatója.
3./ Tájékoztató a védőnői körzetek munkájáról.
4./ Tiszamenti Regionális Vízművek Zrt. beszámolója.
2021. augusztus 26. /csütörtök/
Napirend 1./ Lejárt határidejű testületi határozatokról jelentés.
2./ Polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti időszak eseményeiről.
3./ Tájékoztató a háziorvosi körzetek munkájáról.
4./ A Napsugár Óvoda és Bölcsőde Egyesített Intézmény 2020/2021-es
tanévének értékelése. Tájékoztató a Napsugár Óvoda és Bölcsőde
Egyesített Intézmény 2021/2022-es tanévének előkészítéséről.
5./ Beszámoló a Püspökladányi Hivatalos Tűzoltóság munkájáról.
2021. szeptember 23. /csütörtök/
Napirend 1./ Polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti időszak eseményeiről.
2./ Tájékoztató a fogorvosi körzet munkájáról.
3./ Tájékoztató a Járási Hivatal Kirendeltségének munkájáról,
működésének tapasztalatairól.
4./ Költségvetési rendeletmódosítás.
5./ Tájékoztató Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata
gazdálkodásának teljesítéséről
6./ Tájékoztató nyertes pályázatok állásáról.
7./ BURSA HUNGARICA pályázathoz való csatlakozásról döntés.
2021. október 21. /csütörtök/
Napirend 1./ Lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról jelentés 2./ Polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti időszak eseményeiről.
3./ Iskolai körzethatár megállapítása.
4./ Mesterpedagógus értékelése.
2021. november 18. /csütörtök/
Napirend: 1./ Polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti időszak eseményeiről.
2./ BURSA HUNGARICA Felsőoktatási Önkormányzati pályázatok
elbírálása.
2021. december 16. /csütörtök/
Napirend 1./ Lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról jelentés. 2./ Polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti időszak eseményeiről.
3./ Költségvetési rendeletmódosítás.
4./ Tájékoztató Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata
gazdálkodásának teljesítéséről
5./ Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata 2022. évi Belső
Ellenőrzési Tervének elfogadása.
6./ Beszámoló a Települési Értéktár Bizottság munkájáról.
7./ Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére
pályázat kiírása.
7. melléklet
Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata bankszámla vezetőjének adatai:
Takarékbank Zrt.
4171 Sárrétudvari, Széchenyi u. 6.
Önkormányzati bankszámlaszámok
/ 2021. szeptember 30. állapot szerint/
Önkormányzati fő számlák:
- Önkormányzati költségvetési fő számla: 60600280-11078483
- Gépjárműadó beszedési számla: 60600280-11078438
- Közfoglalkoztatás: 60600280-11110684
Önkormányzati alszámlák:
- Iparűzési adó beszedési számla: 60600280-11078366
- Illeték beszedési számla: 60600280-11078452
- Bírság beszedési számla: 60600280-11078373
- Pótlék beszedési számla: 60600280-11078380
- Egyéb bevételek beszedési számla: 60600280-11078421
- Letéti számla: 60600280-11078407
- Idegen bevétel beszedési számla: 60600280-11078476
- Termőföld bérbeadásból származó beszedési számla: 60600280-11078414
- Vízi közmű számla: 60600280-11137036
- Talajterhelési díj számla: 60600280-11137737
- Egyéb pályázati lebonyolítási számla: 60600280-11098498
- NFÜ-TÁMOP 6.1.2. lebonyolítási számla: 60600280-11095093
- Humán kapacitások fejlesztése EFOP-3.9.2-16-2017-00049: 60600280-00306708
- Környezetvédelmi alap számla: 60600280-00443478
- EFOP-1.5.3-16-2017-00017: 60600280-00538512
- Magánfőzött párlat utáni jövedéki adó beszedési számla: 60600280-11126603
- Előrehozott adóbeszedés számla: 60600280-00458719
- Állami hozzájárulások számla: 60600280-11078397
- MÁK számla Idősek Klubja épületének felújítása TOP-4.2.1-15
10034002-00346254-00000055
- MÁK számla Iskola energetikai korszerűsítése TOP-3.2.1-15
10034002-00346254-00000079
- MÁK számla Kerékpárút fejlesztése Sárrétudvariban TOP-3.1.1-15
10034002-00346254-00000017
- MÁK számla Külterületi földút építése VP6-721-7412-16
10034002-00345254-00000048
- MÁK számla Művelődési Ház felújítása VP6-721-7411-16
10034002-00346254-00000024
- MÁK számla Óvoda és bölcsőde felújítása TOP-1.4.1.15
10034002-00346254-00000062
- GÉP III. Geocella 50435232-10002436
- MVH lebonyolítási számla 60600204-11123064
- MÁK Kerékpárút fejlesztés 10034002-00346254-00000031
- MÁK Belvíz TOP-2.1.3-16 10034002-00346254-00000086
8. melléklet
A szerv általános forgalmi adó alanyisága
Az önkormányzat alanya az általános forgalmi adónak.
Adószáma: 15728757-2-09
Forgalmi adó visszaigénylésére nem jogosult,
kivéve: az alaptevékenységi feladataihoz tartozó élelmezési tevékenység.
E tevékenységgel kapcsolatban felmerülő forgalmi adó kiadásokat igényelhetjük vissza.
9. melléklet
A szervhez rendelt önállóan működő költségvetési intézmények
A szervhez rendelt önállóan működő költségvetési intézmény
- Napsugár Óvoda és Bölcsőde Egyesített Intézmény
A költségvetés végrehajtásáért az önállóan működő költségvetési szerv vezetője a felelős, ellátja a kötelezettségvállalás, illetve utalványozási jogköröket.
Az önállóan működő költségvetési intézmények pénzügyi, gazdasági operatív feladatait az önállóan működő és gazdálkodó Sárrétudvari Polgármesteri Hivatal látja el.
10. melléklet
Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzata törzskönyvi nyilvántartásában feltüntetett kormányzati funkciói
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
011140 Országos és helyi nemzetiségi önkormányzatok igazgatási tevékenysége
013320 Köztemető-fenntartás és működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos
feladatok
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041236 Országos közfoglalkoztatási program
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
045120 Út, autópálya építése
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
049010 Máshova nem sorolt gazdasági ügyek
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
052010 Szennyvízgazdálkodás igazgatása
052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
052030 Szennyvíziszap kezelése, ártalmatlanítása
062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk
063010 Vízügy igazgatása
063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület – kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
072311 Fogorvosi alapellátás
072312 Fogorvosi ügyeleti ellátás
074031 Család és nővédelemi egészségügyi gondozás
074032 Ifjúság – egészségügyi gondozás
076062 Település – egészségügyi feladatok
081041 Versenysport- és utánpótlás – nevelési tevékenység támogatása
082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
082044 Könyvtári szolgáltatások
082063 Múzeumi kiállítás tevékenység
082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
095020 Iskolarendszeren kívüli egyéb oktatás, képzés
096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
A Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzatának szakágazat rend szerinti besorolása: --
Sárrétudvari, 2021. szeptember 30.
P.H.
önkormányzat vezetőjének aláírása
11. melléklet
Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzatának társulási tagságai
Biharnagybajom - Sárrétudvari Víziközmű Beruházási Társulás
Biharnagybajom, Rákóczi u. 5.
Ellátott feladat:
- „Biharnagybajom és Sárrétudvari települések szennyvízcsatorna-
hálózat és szennyvíztisztító telep építése” beruházás megvalósítása
Sárrétudvari és Térsége Ivóvízminőség-javító Társulás
Sárrétudvari, Kossuth u. 72.
Ellátott feladat:
- Sárrétudvari, Biharnagybajom, Szerep településeken a „Sárrétudvari és
Térsége ivóvízminőség-javító projekt” beruházás megvalósítása
Segítő Kezek Szociális Szolgáltató Központ, Család-és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ Intézményfenntartó Társulás
4150 Püspökladány, Szent István u. 33. szám
Ellátott feladatok:
- Családsegítés és Gyermekjóléti szolgálat a Család- és Gyermekjóléti Szolgálat keretében
- Szociális étkeztetés
- Házi segítségnyújtás
- Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
- Időskorúak nappali ellátása
- Demens személyek nappali ellátása
Bihari Szilárd Hulladéklerakó és Hasznosító Társulás
4100 Berettyóújfalu, Dózsa Gy. u. 17-19.
Ellátott feladat:
- Települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
- Hulladéklerakó és hasznosító telep létesítése közös beruházásban és a telep üzemeltetése.
- A KEOP-2.3.0/2F/09-2009-0006 azonosító számmal rendelkező pályázat keretében megvalósult hulladéklerakók rekultivációja projekt fejlesztéseinek fenntartása, a rekultivált területek utógondozása.
- Döntés pályázatok benyújtására támogatások elnyerése érdekében.
Debreceni Agglomerációs Hulladékgazdálkodási Társulás
4024 Debrecen, Piac u. 20.
Ellátott feladat:
- hulladékkezelés, áramtalanítás, újrahasznosítás
- nem működő települési szilárd hulladéklerakók rekultivációja
- hulladékok és egyéb megújuló energiaforrások hasznosításának elősegítése
- hulladékgazdálkodási közfeladat ellátását segítő célokra pályázat benyújtása
12. melléklet
EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS
mely létrejött egyrészt Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete (székhely: 4171 Sárrétudvari, Kossuth u. 72. képviselő: Kiss Tibor polgármester (továbbiakban: polgármester) Törzskönyvi azonosító: 728757, Adószám: 15728757-2.09), (továbbiakban: helyi önkormányzat)
másrészről a Sárrétudvari Polgármesteri Hivatal (székhely: 4171 Sárrétudvari, Kossuth u. 72., képviselő: Gyengéné dr. Lévai Adrienn jegyző (továbbiakban: jegyző), Törzskönyvi azonosító: 813482, Adószám:15813482-1-09), (a továbbiakban: polgármesteri hivatal),
Harmadrészről a Sárrétudvari Roma Nemzetiségi Önkormányzatának Képviselő-testülete (székhely: 4171 Sárrétudvari, Kossuth u. 72. képviselő. Kozák Csaba elnök (továbbiakban: elnök), Törzskönyvi azonosító: 829294, Adószám: 15829297-1-09) (továbbiakban: nemzetiségi önkormányzat) között az alábbi feltételek szerint:
A felek az Együttműködési Megállapodásban rögzítik a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80. § (3) bekezdésében foglaltakat.
1. A testületi működés feltételeinek biztosítása
1.1. A helyi önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületi üléseinek megtartásához, a település civil szervezeteivel, bizottsági elnökeivel, intézményvezetőivel, történő egyeztető tárgyalásokhoz, fogadóórákhoz a polgármesteri hivatal tanácskozó termének ingyenes használatát és az azzal kapcsolatos járulékos költségeket (fűtés, világítás, internet használat, takarítás) biztosítja, havonta igény szerint, de legalább harminckét órában.
1.2. A polgármesteri hivatal biztosítja a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületének működéséhez jeltolmács jelenlétét, amennyiben szükséges, és a jogszabály által meghatározott technikai feltételeket (számítógép, nyomtató, fénymásoló, akadálymentes eszközök).
1.3. A helyi nemzetiségi önkormányzat működésével és gazdálkodásával kapcsolatos iratkezelési feladatokat a polgármesteri hivatal megbízott köztisztviselője látja el.
2. A nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozat-tervezetének előkészítése
2.1. A nemzetiségi önkormányzat költségvetésére a költségvetési törvényből adódó részletes információk megismerése után a jegyző és a pénzügyi csoportvezető folytat egyeztetést a nemzetiségi önkormányzat elnökével, melynek keretében rendelkezésre bocsátja a költségvetés megtervezéséhez szükséges adatokat.
2.2. A pénzügyi csoportvezető készíti elő a költségvetési határozat tervezetét, melyet a nemzetiségi önkormányzat elnöke terjeszt a képviselő-testület elé.
2.3. A nemzetiségi önkormányzat a költségvetési határozatát a központi költségvetésről szóló törvény kihirdetését követő 45 napig nyújtja be a képviselő-testületnek.
3. Költségvetési előirányzatok módosításának rendje
Ha a nemzetiségi önkormányzat az eredeti előirányzatán felül többletbevételt ér el, bevétel kiesése van, illetve kiadási előirányzatain belül átcsoportosítást hajt végre, a nemzetiségi önkormányzat éves költségvetését testületi döntéssel megváltoztatja.
4. Költségvetési információszolgáltatás rendje
4.1. A nemzetiségi önkormányzat – a pénzügyi csoportvezető által összeállított, tartalmi és formai szempontból ellenőrzött - költségvetését a nemzetiségi önkormányzat a képviselő-testülete elé terjesztésének határidejét követő 30 napon belül a polgármesteri hivatal közreműködésével a Magyar Államkincstár Területi Igazgatóságához (továbbiakban: MÁK) nyújtja be.
4.2. Az információszolgáltatásról a pénzügyi csoportvezető, vagy az általa megbízott személy gondoskodik.
5. Beszámoltatási és adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésének rendje
5.1. A nemzetiségi önkormányzat időközi költségvetési jelentést készít. Az időközi költségvetési jelentést a költségvetési év első három hónapjáról április 20-áig, azt követően havonta, a tárgyhót követő hónap 20-áig, a költségvetési év tizenkét hónapjáról a költségvetési évet követő év február 5-éig a MÁK által működtetett elektronikus adatszolgáltató rendszerbe tölti fel és küldi el a pénzügyi csoportvezető.
5.2. Az eszközök és források alakulására vonatkozóan a nemzetiségi önkormányzat mérlegjelentést készít. Az időközi mérlegjelentést a tárgynegyedévet követő hónap 20. napjáig, a negyedik negyedévre vonatkozóan gyorsjelentésként a tárgynegyedévet követő év február 5-éig, az éves jelentést az éves költségvetési beszámoló benyújtásának határidejével megegyezően kell a MÁK által működtetett elektronikus adatszolgáltató rendszerbe feltölteni a pénzügyi csoportvezetőnek.
5.3. A nemzetiségi önkormányzat éves beszámolójáról a MÁK által meghatározott időpontban a polgármesteri hivatal közreműködésével szolgáltat adatot.
5.4. A nemzetiségi önkormányzat elnöke a nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 15-ig, háromnegyedéves helyzetéről október 30-ig írásban tájékoztatja a képviselő-testületet. A tájékoztatás tartalmazza a nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozatában megjelenő előirányzatok és a költségvetési egyenleg alakulását.
5.5. A költségvetés végrehajtásáról az éves költségvetési beszámolók alapján évente, az elfogadott költségvetéssel összehasonlítható módon, az év utolsó napján érvényes szervezeti, besorolási rendnek megfelelően zárszámadást kell készíteni.
5.6. A jegyző által elkészített zárszámadási határozat-tervezetet az elnök a költségvetési évet követő negyedik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A képviselő-testület a zárszámadásról határozatot hoz.
5.7. A zárszámadási határozat előterjesztésekor a képviselő-testület részére a következő mérlegeket és kimutatásokat kell bemutatni:
a)a nemzetiségi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási tervét (pénzeszköz felhasználás kimutatása),
b)a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,
c)a közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást,
d)a nemzetiségi önkormányzat adósság állományát lejárat, a Stabilitási tv. 3. §-a szerinti adósságot keletkeztető ügyletek, bel-és külföldi irányú kötelezettségek szerinti bontásban,
e)vagyonkimutatást,
f)a nemzetiségi önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségeket, a részesedések alakulását.
6.A költségvetési gazdálkodás lebonyolításának rendje
5.8. A nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtásával kapcsolatos feladatokat a polgármesteri hivatal látja el.
6. A kötelezettségvállalás rendje, pénzügyi ellenjegyzés
6.1. A nemzetiségi önkormányzat nevében a nemzetiségi önkormányzat feladatainak ellátása során fizetési vagy más teljesítési kötelezettséget vállalni kizárólag az elnök, vagy az általa írásban felhatalmazott nemzetiségi önkormányzati képviselő jogosult.
6.2. Kötelezettségvállalás csak írásban, pénzügyi ellenjegyzést követően, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően lehet.
6.3. Pénzügyi ellenjegyzésre a pénzügyi csoportvezető jogosult.
6.4. A pénzügyi ellenjegyzőnek meg kell győződnie arról, hogy a szabad előirányzat rendelkezésre áll, a tervezett kifizetési időpontokban a pénzügyi fedezet biztosított, és a kötelezettségvállalás nem sérti a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat.
7. Utalványozás
7.1. A nemzetiségi önkormányzatnál a kiadás teljesítésének, a bevétel beszedésének vagy elszámolásának elrendelési (továbbiakban: utalványozás) kizárólag az elnök vagy az általa írásban felhatalmazott nemzetiségi önkormányzati képviselő jogosult.
7.2. Utalványozásra a teljesítés igazolását, és az annak alapján végrehajtott érvényesítést követően kerülhet sor.
8. Szakmai teljesítés
8.1. A teljesítés igazolására jogosult személyt az elnök, írásban jelöli ki. Ez a személy a Sárrétudvari Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökhelyettese.
8.2. Feladata a teljesítés megtörténtének igazolása, amelynek során ellenőrizhető okmányok alapján ellenőrizni és igazolni kell a kiadások teljesítésének jogosságát, összegszerűségét, ellenszolgáltatást is magába foglaló kötelezettségvállalás esetén annak teljesítését.
9. Érvényesítés
Az érvényesítést, a teljesítés igazolását követően a pénzügyi csoportvezető végzi.
10. A nemzetiségi önkormányzat számlái
A nemzetiségi önkormányzat a gazdálkodásával és pénzellátásával kapcsolatos minden pénzforgalmát a helyi önkormányzat által választott számlavezetőnél nyitott önálló fizetési számlán köteles lebonyolítani.
11. Pénzellátás
11.1. A helyi nemzetiségi önkormányzat a mindenkori hatályos költségvetési törvény rendelkezései alapján részesül támogatásban.
11.2. Készpénz házipénztáron keresztül akkor fizethető ki, ha a nemzetiségi önkormányzat elnöke, vagy az általa írásban meghatalmazott nemzetiségi önkormányzati képviselő a fizetés teljesítéséhez szükséges költségvetésben elfogadott (szabad) előirányzattal és dokumentumokkal (szerződés, számla, stb.) rendelkezik, és szándékát a felvételt megelőző napon a polgármesteri hivatal pénztárosánál jelzi.
12. Vagyoni és számviteli nyilvántartás, adatszolgáltatás rendje
12.1. A polgármesteri hivatal a nemzetiségi önkormányzat vagyoni, számviteli és egyéb nyilvántartásait elkülönítetten vezeti.
12.2. A számviteli nyilvántartás alapjául szolgáló dokumentumokat (bizonylat, szerződés, bankszámlakivonat, számla, stb.) a nemzetiségi önkormányzat elnöke, vagy e feladattal megbízott tagja, köteles minden tárgyhónapot követő hó 5. napjáig a polgármesteri hivatal pénzügyi csoportvezetőjének átadni.
12.3. A vonatkozó jogszabályokban meghatározott adatszolgáltatás során a szolgáltatott adatok valódiságáért, a számviteli szabályokkal és a statisztikai rendszerrel való tartalmi egyezőségéért a nemzetiségi önkormányzat elnöke felelős.
12.4. A nemzetiségi önkormányzat használatában álló vagyontárgyakról a polgármesteri hivatal vezet nyilvántartást, az adatszolgáltatási kötelezettség a nemzetiségi önkormányzat elnökét terheli.
12.5. A leltározáshoz, selejtezéshez, illetve a vagyontárgyakban bekövetkező változásokról információt a nemzetiségi önkormányzat elnöke szolgáltat a pénzügyi csoportvezetőnek.
13. Összeférhetetlenség
13.1. A kötelezettségvállaló és a pénzügyi ellenjegyző ugyanazon gazdasági esemény tekintetében azonos személy nem lehet. Az érvényesítő ugyanazon gazdasági esemény tekintetében nem lehet azonos a kötelezettségvállalásra, utalványozásra jogosult és a teljesítést igazoló személlyel.
13.2. Kötelezettségvállalási, pénzügyi ellenjegyzési, érvényesítési, utalványozási és teljesítés igazolására irányuló feladatot nem végezheti az a személy, aki ezt a tevékenységét a Polgári törvénykönyv szerinti közeli hozzátartozója, vagy maga javára látná el.
13.3. A nemzetiségi önkormányzat, mint kötelezettséget vállaló szerv, a kötelezettségvállalásra, pénzügyi ellenjegyzésre, teljesítés igazolására, érvényesítésre, utalványozásra jogosult személyekről és aláírás-mintájukról a belső szabályzatában foglaltak szerint naprakész nyilvántartást vezet.
14. A működési feltételek és gazdálkodás eljárási és dokumentációs részletszabályai, ezeket végző személyek kijelölési rendje, adatszolgáltatással kapcsolatos előírások, feltételek.
14.1. A nemzetiségi önkormányzat adataiban, az önálló fizetési számlával nyitásával, adószámmal kapcsolatos bejelentéseket, illetve törzskönyvi nyilvántartásában történő változás átvezetése iránti kérelmet a polgármesteri hivatal - pénzügyi csoportvezető - közreműködésével a változást követő 8 napon belül elnök nyújtja be a MÁK-hoz.
14.2. A nemzetiségi önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási, számviteli, nyilvántartási és beszámolási feladatok ellátásáról a polgármesteri hivatal gondoskodik.
15. A belső kontrollrendszer és a belső ellenőrzés
A Polgármesteri Hivatal a nemzetiségi önkormányzat vonatkozásában köteles a belső kontrollrendszer keretében kialakítani, működtetni és fejleszteni a kontrollkörnyezetet, a kockázatkezelési rendszert, a kontrolltevékenységet, az információ és kommunikációs rendszert, továbbá a nyomon követési rendszert.
Belső ellenőrzésre a kockázatelemzéssel alátámasztott éves belső ellenőrzési tervben meghatározottak szerint kerül sor. A belső ellenőrzés lefolytatásának rendjét a jegyző által jóváhagyott belső ellenőrzési kézikönyv tartalmazza.
A nemzetiségi önkormányzat részt vesz a belső ellenőrzés értékeléséről készülő éves beszámoló-rá vonatkozó részének- elkészítésében, amit a Polgármesteri hivatal készít el.
A Sárrétudvari Roma Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzését a Sárrétudvari Polgármesteri Hivatal belső ellenőre útján látja el.
16. A nemzetiségi önkormányzat elnöke a képviselő-testületi ülést követő 15 napon belül megküldi az ülés jegyzőkönyvét a jegyző részére.
17. A jegyző a helyi önkormányzat megbízásából és képviseletében részt vesz a nemzetiségi önkormányzat testületi ülésein és jelzi, amennyiben törvénysértést észlel.
18. A Megállapodás 2020. február 1. napján lép hatályba.
19. Az Együttműködési Megállapodást Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a 9/2020.(I.30.) számú határozatával, Sárrétudvari Roma Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete az 5/2020.(I.30.) SRNÖ számú határozatával fogadta el.
20. Ezzel egyidejűleg Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete 190/2019.(X.30.) számú határozatával, a Sárrétudvari Roma Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete 37/2019.(X.30.) SRNÖ számú határozatával elfogadott Együttműködési Megállapodás hatályát veszti.
Sárrétudvari, 2020. január 30.
……………………………… … .....................................................
Sárrétudvari Nagyközség Sárrétudvari Roma Nemzetiségi
Önkormányzatának Polgármestere Önkormányzat Elnöke
…………………………………………….
Sárrétudvari Polgármesteri Hivatal Jegyzője