Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendeletének indokolása

Levelek nagyközség kötelező önkormányzati közművelődési feladatairól szóló 3/2013 (III.27.) önkormányzati rendelete módosításáról

Hatályos: 2021. 12. 11
Levelek nagyközség kötelező önkormányzati közművelődési feladatairól szóló 3/2013 (III.27.) önkormányzati rendelete módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
Levelek nagyközség kötelező önkormányzati közművelődési feladatairól szóló 3/2013 (III.27.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló rendelet-tervezethez
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a költségvetési rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A Levelek nagyközség kötelező önkormányzati közművelődési feladatairól szóló rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezet ( a továbbiakban: rendelet) előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A rendelet végrehajtása megalapozza az önkormányzat közművelődési feladatellátása jogszerűségének megvalósulását, közművelődési feladatellátása költségvetési támogatások jogszerű felhasználását.
A rendelet meghatározza a közművelődési feladatellátásmódosított feltételeit, ezáltal hatással van az önkormányzat és intézményei működésére, valamint a településeken élőkre.
Környezeti és egészségügyi következmények
A rendeletben foglaltak végrehajtásának közvetlen egészségügyi követelményei nincsenek.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet végrehajtásával kapcsolatos pénzügyi,- számviteli és közművelődési szakmai előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában nem jelentenek jelentős többletfeladatot a költségvetési szervek számára (az eddigihez képest).
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A rendelet megalkotását szükségessé teszik rendeletalkotásra felhatalmazó Kultv.és az Mötv. feladatellátást szabályozó előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami a feladatellátás költségvetési támogatásának visszafizetésével járhat.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az önkormányzatnál és közös hivatal intézményénél rendelkezésre állnak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.
INDOKOLÁS
Levelek nagyközség kötelező önkormányzati közművelődési feladatairól szóló 3/2013 (III.27.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló rendelet-tervezethez
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztálya az önkormányzat törvényességi felügyeleti jogkörében vizsgálta a Levelek nagyközség kötelező önkormányzati közművelődési feladatairól szóló 3/2013 (III.27.) önkormányzati rendeletét, amely vizsgálat megállapításiról Szakmai konzultációs adatlapot ( a továbbiakban: adatlap) küldött meg. Az adatlap „Szakmai segítségnyújtás jogszabálysértés esetén” részében feltárta a vizsgált önkormányzati rendelet jogszabálysértő rendelkezéseit. A jogszabálysértések megszüntetésére adott határidő 2021.12.31.
Az adatlap alapján a rendeletet az alábbiakban szükséges módosítani:
- a bevezető részében a helyes jogalkotásra felhatalmazást és feladatkört kijelölő jogszabályhelyet és a nemzetiségi önkormányzattal egyeztetés tényét kell szerepeltetni,
- szerepeltetni kell a Kultv. szerinti, az önkormányzatra kötelező és vállalt közművelődési alapszolgáltatásokat,
- a művelődési ház intézmény megnevezést törölni szükséges, mivel nem intézményként működik,
- vagy törölni kell a közművelődési megállapodás megkötésére polgármesternek átadott hatáskört vagy az önkormányzat SzMSz-ét módosítani kell az átadott hatáskörre vonatkozóan,
- törölni kell a nem közművelődési feladat szabályozását (pl. könyvtár).
Az adatlap megállapításai mellett a közművelődési feladatot ellátó önkormányzati szakemberrel történt konzultáció alapján indokolt még a rendeletben módosítani:
- az egyes közművelődési alapszolgáltatás feltételeinek megfelelő közösségi színtere(ke)t kell megnevezni, és be kell sorolni kizárólag közművelődési közösségi tér vagy integrált közművelődési közösségi tér kategóriába,
- a korábbi művelődési házra mint intézményre utaló kifejezéseket (pl. SzMSz),
- a szakmai munkaterv, az éves munkaterv megnevezéseket a jogszabályok által használt éves szolgáltatási tervre módosítani.
Fentiek alapján a leglényegesebb tartalmi módosítás a rendeletben az, hogy az eddigi közművelődési közösségi terek (Váci Mihály Művelődési Ház és Könyvtár létesítmény, Községháza, Tó-Centrum (strand, kemping, halőrház ingatlan), Leveleki Szociális Intézmény épülete, Leveleki Kastélykert Óvoda és Konyha épülete, Gárdonyi Géza Általános Iskola, sportcsarnoka, nagy- és kis épülete és ebédlője, Egészségház, Leveleki Sportpálya és Öltöző) az EMMI rendeletnek megfelelő terekkel, felszereltséggel és nyitva tartással rendelkező, rendszeresen közművelődési funkciót ellátó szolgáltatási hely legyen megnevezve, ezt pedig egyedül a volt művelődési ház épülete teljesíti.
A második legfontosabb módosítás a közművelődési alapszolgáltatások közül az általánosan kötelező ( a) művelődő közösségek létrejöttének elősegítése, működésük támogatása, fejlődésük segítése, a közművelődési tevékenységek és a művelődő közösségek számára helyszín biztosítása,) mellett a település méretéhez igazodó további egy alapszolgáltatás kiválasztása a további 6 közül, illetve további választható alapszolgáltatások kiválasztása a maradék 5 közül, amennyiben ezek közül valamelyiket vállalja az önkormányzat. A közművelődési szakemberrel együttes javaslatunk, hogy mind a 6 választható alapszolgáltatás szerepeljen a rendeletben, mivel a nem módosuló rendelkezések között mindegyik alapszolgáltatás ellátásárára utaló részletező rendelkezések vannak és az IKSZT (volt művelődési ház) tudja teljesíteni az EMMI rendelet által megkívánt feltételeket.
Az egész életre kiterjedő tanulás feltételeinek biztosítása és az amatőr alkotó- és előadó-művészeti tevékenység feltételeinek biztosítása két alapszolgáltatás kiválasztása esetén az ezekhez használandó kormányzati funkciót (082093) is fel kell venni az önkormányzatnak.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
az 1. §-hoz
Az 1. § (1) bekezdésea rendelet bevezető részének új szövegét tartalmazza.
Az 1. § (2) bekezdésea rendelet 2. §-ának új szövegét, az önkormányzat közművelődési alapszolgáltatásait tartalmazza.
Az 1. § (3) bekezdése a rendelet 3. § (2) bekezdés b) pontjaúj szövegét tartalmazza.
Az 1. § (4) bekezdése a rendelet 3. § (3) bekezdés a) pontja új szövegét tartalmazza.
Az 1. § (5) bekezdése a rendelet 3. § (3) bekezdés b) pontjaúj szövegét tartalmazza.
Az 1. § (6) bekezdése a rendelet 3. § (4) bekezdés b) pontja új szövegét tartalmazza.
Az 1. § (7) bekezdése a rendelet 3. § (7) bekezdéseúj szövegéttartalmazza.
Az 1. § (8) bekezdése a rendelet 4. § (1) bekezdése új szövegét tartalmazza.
Az 1. § (9) bekezdése a rendelet 5. §-a új szövegét tartalmazza.
Az 1. § (10) bekezdése a rendelet 6. §-a új szövegét tartalmazza.
Az 1. § (11) bekezdése a rendelet címeinek szövegmódosítását tartalmazza.
Az 1. § (12) bekezdése a rendelet 3. § (3) bekezdés, d) pontjának és 3. § (4) bekezdés a) pontjának szövegmódosítását tartalmazza.
Az 1. § (13) bekezdése a rendelet hatályát vesztő rendelkezéseit tartalmazza.
a 2. §-hoz
A rendelet 2. §-a rendelet hatályba lépését és hatályvesztését szabályozza.
Az indokolás közzétételének szabályai
A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.
A jogszabály tervezetének indokolásában tájékoztatást kell adni a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról, valamint a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettségről. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás nyilvánosságát jogszabályban meghatározottak szerint kell biztosítani. A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás kötelező erővel nem rendelkezik. A jogszabály értelmezésekor figyelmen kívül kell hagyni a jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás jogszabályszöveggel ellentétes részét.
Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban kell közzétenni. A közzétételre a rendelet kihirdetését követően kerülhet sor. A közzétett indokolás a közzétételét követően nem módosítható.
Az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó indokolást – a jogszabály előkészítőjének az indokolásban kifejtett, erre vonatkozó álláspontja alapján – nem kell közzétenni, ha a jogszabály jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nem kimutatható, illetve technikai vagy végrehajtási jellegű. A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.
Álláspont az indokolás közzétételéről
A rendelet előzetes hatásvizsgálatban bemutatott társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása kimutatható, ezért az önkormányzati rendelet tervezetéhez tartozó, a megalkotását megelőzően rendelkezésre álló, végső előterjesztői indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.
A különleges jogrendben alkotható jogszabály tervezetéhez tartozó indokolást nem kell közzétenni.
A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettség összhangban vannak, a Jat. 20. § szerinti egyeztetési kötelezettség nem szükséges.