Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzata Képviselő-testülete 25/2021. (IV. 29.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről szóló 33/2017. (XII. 21.) rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 05. 01- 2021. 05. 02Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzata Képviselő-testülete 25/2021. (IV. 29.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről szóló 33/2017. (XII. 21.) rendelet módosításáról
Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzatának polgármestere - a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglalt jogköre alapján – a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 5. pontjában és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 57. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a településkép védelméről szóló 33/2017. (XII. 21.) számú önkormányzati rendelete módosításáról a következőket rendeli el:
1. § A településkép védelméről szóló 33/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. §
E rendelet hatálya Budapest Főváros VI. kerület Terézváros közigazgatási területére terjed ki.”
2. § A településkép védelméről szóló 33/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet 5. § 6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában:)
- „6. Kirakatszekrény: egyedi megjelenésű, doboz jellegű, közterületen önállóan álló vagy az épület homlokzatához, vagy kerítéshez rögzített, az épület kapualjában elhelyezett, árubemutatásra szolgáló berendezés.”
3. § A településkép védelméről szóló 33/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet 15. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Bármely telket, telekrészt a közterülettől, vagy közforgalom céljára megnyitott telektől, telekrésztől, valamint közterületnek, vagy közforgalom céljára megnyitott teleknek, a telek többi részétől elválasztó terület elhatárolásaként tömör kerítés nem létesíthető. Az áttört kerítés legfeljebb 0,5 m vagy az eredeti, építéskorabeli állapotnak megfelelő magasságú lábazatú, a lábazat feletti felületén – szemből nézve – legalább 75 %-ban áttört kerítés létesíthető.”
4. § A településkép védelméről szóló 33/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet 16. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Legfeljebb 0,5 m vagy az eredeti, építéskorabeli állapotnak megfelelő magasságú lábazatú, a lábazat feletti felületén - szemből nézve - legalább 75 %-ban áttört kerítés létesíthető.”
5. § (1) A településkép védelméről szóló 33/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet 18. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az épület közterületről látható homlokzatának színezése:
- a) részleges színezés csak a földszinti kirakatportálok cseréje, átalakítása, az életveszély elhárítás, a homlokzat egyes részeinek erős rongálódása esetén, illetőleg egyéb szükséges javítások során, a földszint feletti osztópárkányig, a homlokzat teljes földszinti sávjában történhet a homlokzat egészére vonatkozó színezési terv alapján; Amennyiben csak az osztópárkányig történik az átfestés, az osztópárkányt is fel kell újítani.
- b) védett épület át- és újraszínezése falkutatást követően, ennek alapul vételével történhet, csak előzetesen elkészített és igazoltan elfogadott mintafestés birtokában lehetséges;
- c) nem védett épület újraszínezése előzetesen elkészített és igazoltan elfogadott mintafestés birtokában lehetséges
- d) képzőművészeti alkotás tűzfalon való létrehozása – településképi bejelentési tudomásul-vétel birtokában - megengedett”
(2) A településkép védelméről szóló 33/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet 18. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Homlokzati nyílászárók kialakításánál:
- a) Épület külső megjelenését érintő beavatkozást az eredeti építési tervek hiányában az épület stílusjegyeihez és környezetéhez illeszkedve, az építéskori állapot megkutatásával kell elvégezni úgy, hogy a homlokzat vagy az utólag átalakított kirakatportálok az építéskori állapot látványát biztosítsák. Kirakatportálok átalakítása történhet új, egységes koncepció alapján, az épület valamennyi kirakatportáljának egyidejű átalakítása esetében.
- b) Utcai homlokzaton és védett épület udvari homlokzatán a nyílászárók cseréje rendeltetési egységenként az építéskori, eredetivel azonos módon és anyaghasználattal történhet. Az épület egészére vonatkozó nyílászárócsere egységesen, az eredeti épülethomlokzathoz illeszkedő, ritmus és formarend alapján történhet.
- c) Meglévő épület emeletráépítése, tetőtér beépítése esetén a nyílászárók illeszkedjenek az alsóbb szintek meglévő, eredeti nyílászáróihoz.
- d) Utcai homlokzaton és védett épület udvari homlokzatán külsőtokos redőnyt, műanyag redőnyt nem lehet elhelyezni. Pince- és földszinti ablakok védőrácsát egységes megjelenéssel kell kialakítani.”
6. § A településkép védelméről szóló 33/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet 20. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Kirakatportál:
- a) Meglévő kirakat átalakításánál vagy cseréjénél az épület eredeti építészeti kialakításától eltérő kirakatportálokat az építéskori tervek alapján, vagy az építéskori nyílások geometriai méreteinek figyelembevételével kell helyreállítani.
- b) Kirakatportálok átalakítása vagy cseréje történhet új, egységes koncepció alapján, az épület valamennyi kirakatportáljának egyidejű átalakítása, cseréje esetében.
- c) A kirakatportál üvegfelületét nem átlátszó felületű anyaggal, szerkezettel – fóliával, papírral, műanyaggal, festéssel, vagy más dekorációs felülettel, illetve rávetítéssel – takarni nem szabad. Nem átlátszó fólia, perforált fólia dekorációként legfeljebb az üvegfelület 10%-án alkalmazható.
- d) Homokfúvott, matt, átlátszatlan üvegfelület a kirakat üvegfelületének legfeljebb 30%-án alkalmazható.
- e) A kirakatportált védő biztonsági berendezés csak átlátható rácsszerkezetként, vagy hagyományos (hullám profilos) redőnyként alakítható ki.
- f) A kirakatportál biztonsági rácsának elhelyezését és kialakításának módját a kirakatportállal együtt kell megtervezni és megvalósítani:
- fa) biztonsági rácsot a kirakatportál üvegfelületén belül kell felszerelni;
- fb) a földszintről nyíló egyes rendeltetési egységek közterület felőli bejáratainak biztonsági rácsait elsősorban a bejárat belső síkján belül kell elhelyezni.
- g) Kirakatportálon kívül és az üveg síkjától 1 méteren belül nem helyezhető el nagyméretű képernyőjű műsorszóró berendezés. A berendezés nem lehet a portál felületének 30 %-nál nagyobb.
- h) Villódzó, mozgó, az épület közterületi megjelenését értelmezhetetlenné tevő vagy zavaró, a lakókörnyezetet zavaró hatású világító vagy műsorszóró berendezés, futófényes hirdetőberendezés kirakatportálban sem alakítható ki.”
7. § A településkép védelméről szóló 33/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet 24. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(3) A szakmai konzultáció lefolytatásához a kérelmező az 1. sz. függelék szerinti kérelmét elektronikus úton nyújthatja be.
(4) A főépítész a kérelem kézhezvételét követően 8 napon belül tájékoztatja a kérelmezőt a szakmai konzultáció időpontjáról és helyszínéről.”
8. § A településkép védelméről szóló 33/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet 26. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) ) A véleményezési eljárás lefolytatásához a kérelmező (építtető) a 2. függelék szerinti kérelmét elektronikus úton nyújtja be, és a véleményezendő, 3. függelék szerinti építészeti-műszaki dokumentációt elektronikus formában az építésügyi hatósági eljáráshoz biztosított elektronikus tárhelyre feltölti, melyhez a polgármesternek hozzáférést biztosít.”
9. § A településkép védelméről szóló 33/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet 28. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„28. § (1) Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni az (1a) és (1b) bekezdésben foglalt építési tevékenységet megelőzően, kivéve
- a) amely a műemléket vagy műemléki területet érintő, az örökségvédelmi hatósághoz történő bejelentéshez vagy örökségvédelmi engedélyhez kötött;
- b) amely az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló kormányrendeletben építési engedélyhez kötött;
- c) amely az Étv. 33/A. §-a szerinti egyszerű bejelentéshez kötött;
- d) amelynek az önkormányzat a kezdeményezője.
(2) Településképi bejelentési eljáráshoz kötött építési tevékenység:
- a) Az épület valamely homlokzatát (utcai, udvari, hátsó, árkádok alatti, kivéve légakna) beleértve a tetőzetet is érintő tevékenység:
- aa) felújítás, hőszigetelés, festés, színezés, átalakítás, tetőhéjalás-csere;
- ab) nyílászárók (ajtó, ablak, kapu) beépítése, átalakítása, cseréje (homlokzaton, lépcsőházban, kapualjban);
- ac) portálok átalakítása, cseréje, felújítása, megjelenésének megváltoztatása;
- ad) technikai berendezések elhelyezése, cseréje (pl.: napenergia-kollektor, szellőző., klíma-, stb.);
- ae) cégér, cégtábla, cégfelirat felszerelése, átalakítása;
- af) árnyékoló szerkezetek elhelyezése, cseréje, felújítása (redőny, napernyő, napellenző, előtető, stb.);
- ag) homlokzat vagy homlokzati elem díszvilágítása;
- ah) meglévő homlokzati elem, hirdető berendezés átfestése, átfóliázása, megjelenésének megváltoztatása;
- b) Függőfolyosó felújítása (szerkezet, burkolat, korlát);
- c) Udvar (szerkezet, burkolat, tárolók, melléképítmények);
- d) Helyi védett épületek esetében lépcsőház, kapualj, korlát, liftajtó felújítása, cseréje;
- e) Kerítés és kapuzat átalakítása, felújítása, kerítésen hirdetőberendezés elhelyezése;
- f) Az épület térfogat növekedését nem eredményező üres padlástér beépítése;
- g) Állványzat és/vagy építési háló telepítése;
- h) Építmények, építményrészek, épületben önálló rendeltetési egységek rendeltetésének módosítása, a rendeltetési egységek számának megváltoztatása;
- i) Szobor, emlékmű, emlékjel építése, ha annak a talapzatával mért magassága nem haladja meg a 6,0 m-t, emléktábla.
(3) Az önálló rendeltetési egységen belül történő belső átalakítás, felújítás esetén csak akkor kell településképi bejelentési eljárást lefolytatni, ha az építési tevékenység védett értéket érint.
(4) A rendeltetés módosításának feltétele az új használatra való alkalmasság igazolása.
(5) A közös képviselő nyilatkozatát a bejelentéshez mellékelni kell arról, hogy az SZMSZ-ben korlátozták-e a lakóépületben külön tulajdonban lévő társasházi lakás használati, vagy hasznosítási módját:
- a) lakás céljára szolgáló helyiség nem lakás célúvá történő,
- b) lakás céljára szolgáló helyiség szálláshely-szolgáltatás célúvá történő rendeltetésváltozása esetén. ”
10. § A településkép védelméről szóló 33/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet 29. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„29. § (1) A településképi bejelentési eljárást az ügyfél bejelentés formájában a polgármesternél írásban, elektronikus úton kezdeményezi a 4. függelék szerint hiánytalanul kitöltött nyomtatvánnyal, melyhez a településképi követelményeknek és a településrendezési eszközöknek való megfelelést igazoló, jogosultsággal rendelkező építész tervező által készített építészeti-műszaki tervdokumentációt kell mellékelni az 5. függelék szerinti tartalommal.
(2) A polgármester a bejelentés megérkezésétől számított 15 napon belül hatósági határozatban
- a) a tervezett építési tevékenységet, vagy rendeltetésváltozást - feltétel meghatározásával vagy anélkül - tudomásul veszi, ha
- aa) a bejelentés megfelel a 4. és 5. függelékben meghatározott formai és tartalmi követelményeknek és
- ab) a tervezett építési tevékenység, illeszkedik a településképbe, megfelel a településképi követelményeknek;
- ac) a tervezett rendeltetésváltozás megfelel a helyi építési szabályzatban foglalt követelményeknek.
- b) megtiltja az építési tevékenységet, vagy rendeltetésváltozás megkezdését és - a megtiltás indokainak ismertetése mellett - figyelmezteti a bejelentőt a tevékenység bejelentés nélküli elkezdésének és folytatásának jogkövetkezményeire, ha
- ba) a tervezett építési tevékenység, nem illeszkedik a településképbe, vagy
- bb) a tervezett építési tevékenység, nem felel meg a településképi követelményeknek, vagy
- bc) a tervezett rendeltetésváltozás nem felel meg a helyi építési szabályzatban meghatározott követelménynek.
- c) megszünteti az eljárást, ha
- ca) a bejelentés nem felel meg a 4. és 5. függelékben meghatározott formai és tartalmi követelményeknek.
3) Amennyiben a polgármester a bejelentés tudomásulvételéről határozatot nem hozott, azt megadottnak kell tekinteni – a bejelentés időpontjától számítva – a (6)-(7) bekezdés szerinti érvényességi időtartamra vonatkozóan.
(3) A polgármester (2) bekezdés szerinti döntésével szemben az önkormányzat képviselő-testületéhez lehet fellebbezni.
(4) A településképi bejelentési eljárás során hozott döntés polgári jogi igényt nem dönt el, nem mentesíti a bejelentőt más hatósági engedélyek beszerzésének kötelezettsége alól.
6) A településképi bejelentési eljárásban bejelentett tevékenység tudomásul vételére kiadott határozat a véglegessé válásától számított egy év után hatályát veszti, ezután a bejelentett építési tevékenység, vagy rendeltetésváltozás nem valósítható meg és a megkezdett építési tevékenység nem folytatható, csak újabb településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően.
7) Cégér, cégtábla, cégfelirat esetén a bejelentés tudomásul vételére vonatkozó határozat a véglegessé válása dátumától számított 5 évig maradhat fenn, de legfeljebb aktualitása, vagy avulása időpontjáig, ezt követően újabb településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni.
8) A településképi bejelentési eljárásban tudomásul vett tevékenység megvalósításáról a bejelentőnek írásban tájékoztatnia kell az eljáró hatóságot.
9) Képzőművészeti alkotás tűzfalon való létrehozásához a Humán Bizottság és a Budapest Galéria véleményét a településképi bejelentéshez mellékelni kell.
10) Meglévő épület közterületről látható homlokzatának felújításához vagy közterületről látható homlokzata legalább 20%-át érintő átalakításhoz a területi építészeti-műszaki tervtanács véleményét a bejelentéshez mellékelni kell.
11) Emléktábla elhelyezéséhez a Humán Bizottság döntését a településképi bejelentéshez mellékelni kell.”
11. § A településkép védelméről szóló 33/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet 31. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„31. § (1) A településképi rendeletben foglalt településképi követelmények megsértése, a településképi bejelentési eljárás során meghozott döntésben foglaltak megszegése, a településképi bejelentési eljáráshoz kötött építési tevékenység bejelentés nélkül történő elvégzése esetén a polgármester figyelmeztetést tartalmazó döntésében felhívja az ingatlan tulajdonosát - megfelelő határidő biztosításával - a jogszabálysértés megszüntetésére.
(2) Az (1) bekezdés szerinti határidő eredménytelen eltelte esetén a polgármester településképi kötelezés formájában - önkormányzati hatósági döntéssel - a jogsértőt a településképi követelmények teljesítésére kötelezi, egyidejűleg a kötelezettet településkép-védelmi bírság megfizetésére is kötelezi.
(3) A településkép-védelmi bírság közigazgatási bírságnak minősül, melynek legkisebb összege százezer forint, felső határa természetes személyek esetén egymillió forint, jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek esetén tízmillió forint lehet.
(4) A polgármester az alábbiakat mérlegelve dönt a bírság összegéről:
- a) a jogsértéssel okozott hátrányt, ideértve a hátrány megelőzésével, elhárításával, helyreállításával kapcsolatban felmerült költségeket, illetve a jogsértéssel elért előny mértékét,
- b) a jogsértéssel okozott hátrány visszafordíthatóságát,
- c) a jogsértéssel érintettek körének nagyságát,
- d) a jogsértő állapot időtartamát,
- e) a jogsértő magatartás ismétlődését és gyakoriságát,
- f) a jogsértést elkövető eljárást segítő, együttműködő magatartását,
- g) a jogsértést elkövető gazdasági súlyát, valamint
- h) a jogsértés érint-e védett épületet, védett értéket.
(5) A kötelezettnek településkép-védelmi bírságot a bírság összegét megállapító határozat véglegessé válásától számított 15 napon belül az önkormányzatnak a határozatban megjelölt számlájára kell átutalási megbízással teljesítenie vagy készpénz-átutalási megbízással postai úton befizetnie.
(6) A polgármester településkép-védelmi bírság befizetésének elmaradása esetén a bírságot behajtatja, továbbá a kötelezést tartalmazó döntés végrehajtását foganatosítja, mely során a meghatározott cselekményt a kötelezett költségére és veszélyére önálló bírósági végrehajtó útján elvégezteti, egyúttal a kötelezettet a felmerülő költség megfizetésére kötelezi.
(7) A településkép-védelmi bírság befizetése nem mentesíti az ingatlan tulajdonosát a településképi kötelezésben előírt kötelezettség teljesítése alól.
(8) A polgármester (2) bekezdés szerinti döntésével szemben az önkormányzat képviselő-testületéhez lehet fellebbezni.”
12. §
A TKR 4-5. függeléke módosul.
13. § Ez a rendelet 2021. május 1-jén lép hatályba.