Ságvár Község Önkormányzat Képviselő-testületének 28/2021. (X. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

a településkép védelméről szóló 21/2018. (XII. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 10. 29
a településkép védelméről szóló 21/2018. (XII. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
A településtervezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2021. évi XXXIX. törvény módosította többek közt a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Tktv.) 8. § (2) bekezdésének b-d) pontjait, amely az Mötv-vel ellentétesen az önkormányzati hatósági ügyet közvetlenül a polgármesterre és nem a testületre telepített. Ezután a képviselő-testület dönti el, hogy mint átruházható hatáskört átadja, vagy megtartja testületi hatáskörben. A módosítás az Mötv. 142/A. §-ával való összhangot biztosítja, ennek érdekében a képviselő-testület a Tktv. 8/A. §-a alapján a 8. §-ban foglalt önkormányzati hatósági hatásköröket a településképi rendeletben ruházhatja át. A hatáskör módosításról a képviselő-testületnek 2021. október 31. napjáig gondoskodnia kell.
(2) A településkép védelme érdekében
a) az önkormányzat tájékoztatást ad és szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről, ennek keretében javaslatot tehet a településképi követelmények érvényesítésének módjára,
b) az önkormányzat kormányrendeletben meghatározott építésügyi engedélyezési eljárást megelőzően véleményt adhat az építésügyi hatósági engedélykérelemhez (a továbbiakban: településképi véleményezési eljárás),
c) az önkormányzat településképi bejelentési eljárást folytathat le az Étv. 57/F. § hatálya alá nem tartozó, az építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött és az Étv. 33/A. §-a szerinti egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységnek sem minősülő építési tevékenységek, valamint bejelentési eljárást folytat le az Étv. 57/F. § hatálya alá nem tartozó, rendeltetésmódosítást vagy a rendeltetési egységek számának megváltozását jelentő rendeltetésváltozások (a továbbiakban együtt: rendeltetésváltozás), továbbá a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében,
d) az önkormányzat településképi kötelezést adhat ki és bírságot szabhat ki, ide nem értve a reklámhordozók és reklámok jogellenes elhelyezésével kapcsolatos közigazgatási, valamint a településképi bírságot,
e) az önkormányzat a kötelezésben foglaltak nem teljesítése esetén - a településkép-védelmi bírság ismételt kiszabása helyett - a kötelezést tartalmazó döntés végrehajtását foganatosítja, mely során a meghatározott cselekményt a kötelezett költségére és veszélyére elvégzi vagy mással elvégezteti, egyúttal a kötelezettet a felmerülő költség megfizetésére kötelezi.
8/A. § alapján a képviselő-testület a 8. §-ban foglalt önkormányzati hatósági hatásköröket a 2. § (2) bekezdése szerinti településképi rendeletben ruházhatja át.
A fentiek alapján a települési főépítésszel történt konzultációt követően elkészítettük a településkép védelméről szóló rendelet módosítását, amely jelen előterjesztés 1/A. mellékletekében megismerhető. Az eddig kialakult gyakorlat alapján, jogszabályban meghatározott határidő betartásának (15 nap), valamint a gyors, hatékony és ügyfélbarát ügyintézés érdekében javasoljuk a hatáskörök polgármesterre történő átruházását.
A településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) korm.rendelet 43/A. és 43/B. §-ai szabályozzák a településképi rendelet módosításával kapcsolatos eljárásrendet.
A polgármester az elkészült településképi rendelet módosításának tervezetét partnerségi véleményezésre bocsátja az önkormányzat rendeletében megállapított partnerségi egyeztetés szabályai szerint.
A veszélyhelyzet ideje alatt egyes településfejlesztési, településrendezési és településkép-védelmi szabályok eltérő alkalmazásáról szóló 546/2020. (XII. 2.) korm rendelet alapján a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet ideje alatt a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletet [a továbbiakban: 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet] az e rendeletben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni:
b) a helyi önkormányzat a partnerségi egyeztetés személyes megjelenést előíró szabályaitól eltérően a tájékoztatást, a véleménynyilvánítást és az egyeztetést elektronikus úton is lefolytathatja,
c) az előzetes és munkaközi tájékoztatás lakossági fóruma elektronikus úton is történhet azzal, hogy az észrevételeket és javaslatokat a közzétételtől, videókonferenciától számított tizenöt napon belül lehet megtenni, kizárólag elektronikus úton. Elektronikus útnak minősül a helyi önkormányzat honlapján közzétett részletes szakmai tájékoztató.
A fentiek alapján a partnerségi egyeztetés elektronikus úton került lefolytatásra az erről szóló hirdetménynek az önkormányzat honlapján (www.sagvar.hu) és a Ságvári Közös Önkormányzati Hivatalban nyomtatott formában való közzétételével, vélemény, javaslat nem érkezett.
A polgármester a településképi rendeletet véleményezésre megküldi az állami főépítészi hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalnak, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak, az illetékes nemzeti park igazgatóságnak, a világörökségi, műemléki és régészeti egyeztetési szakterület tekintetében az örökségvédelmi hatáskörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalnak, honvédelmi és katonai rendeltetésű terület érintettsége esetén a honvédelemért felelős miniszternek a Lechner Tudásközpont által üzemeltetett digitális egyeztetési felületre való feltöltéssel. A fenti szervek a tervezetet a feltöltést követő naptól számított - 21 napon belül véleményezik. Amennyiben a véleményezésre jogosult szerv véleményét határidőn belül nem tölti fel a digitális egyeztető felületre, a véleményezésre jogosult szerv véleménye az eljárás során figyelmen kívül hagyható. Vélemény, javaslat nem érkezett.
A polgármester az elfogadás előtt ismerteti a képviselő-testülettel a beérkezett véleményeket, az el nem fogadott véleményeket és azok indokolását, egyeztetés esetén a jegyzőkönyvet, illetve az elfogadott vélemények alapján a kézikönyv tervezetében és a településképi rendelet tervezetében javasolt módosításokat. A rendelet elfogadása előtt megtörtént.
A polgármester az elfogadott településképi rendelet módosítását az elfogadást követő 15 napon belül
a) rövid, közérthető összefoglaló kíséretében közzéteszi:
aa) az önkormányzati honlapon hirdetményben és
ab) az önkormányzati hivatalban nyomtatásban, és
b) megküldi hitelesített pdf és szerkeszthető digitális formátumban az elfogadásról szóló jegyzőkönyvvel együtt
ba) a Lechner Tudásközpontba,
bb) az állami főépítészi hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalnak,
bc) az építésügyi hatóságnak, vagy
c) a megküldés helyett szerkeszthető digitális formátumban a jegyzőkönyvvel együtt mint elektronikus úton hitelesített dokumentumot elérhetővé teszi a b) pont ba)-bc) alpontja szerinti szerveknek.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Rendelkezés a képviselő testület önkormányzati hatásági jogkörének átruházásáról a polgármester részére.
A 2. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezés.