Jászapáti Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2021. (II.17.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 02. 18- 2021. 09. 17

Jászapáti Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2021. (II.17.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Jászapáti Városi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyaroroszág 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 76. § (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f. pontjában meghatározott felhatalmazás alapján, feladatkörében eljárva, a következőket rendeletet alkotja:

1. § [Általános rendelkezések]

(1) E rendelet hatálya kiterjed:

  • a) Jászapáti Városi Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület);
  • b) a Képviselő-testület Bizottságaira (a továbbiakban: Bizottság);
  • c) Jászapáti Városi Önkormányzat költségvetési szerveire (a továbbiakban: költségvetési szerv);
  • d) az államháztartáson kívülre juttatott önkormányzati költségvetési támogatásban részesülő személyekre, szervezetekre.

(2) E rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat költségvetéséből államháztartáson belülre és azon kívülre történő kifizetésre, valamint az államháztartáson kívülről érkező támogatásokra.

(3) A rendelet hatálya a helyi nemzetiségi önkormányzat esetében az önkormányzati támogatás folyósítására terjed ki. A helyi nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés egyéb szabályait külön megállapodás rögzíti.

2. § [A költségvetés bevételei és kiadásai]

(1) A költségvetés bevételeit és kiadásait az alábbiakban határozza meg:

  • a) A képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi költségvetésének

Bevételi főösszegét: 1.925.685.588 Ft-ban

Kiadási főösszegét: 1.925.685.588 Ft-ban

állapítja meg, az (1) bekezdés b)-c) pontjában rögzített részletezés szerint:

b) költségvetési bevételek és kiadások egyenlegét

1.500.566.351 Ft Költségvetési bevétellel

1.895.022.520 Ft Költségvetési kiadással

-394.456.169 Ft Költségvetési hiánnyal állapítja meg.

c) a finanszírozási bevételek és kiadások egyenlegét

425.119.237 Ft Finanszírozási bevétellel

30.663.068 Ft Finanszírozási kiadással

394.456.169 Ft Finanszírozási többlettel állapítja meg.

(2) Az önkormányzat költségvetésének címrendjét az 1. melléklet tartalmazza.

(3) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző évek 425.119.237 Ft költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

(6) A költségvetés évközi folyamatos végrehajtásának biztosítása, az átmenetileg jelentkező likviditási gondok kezelése, a pénzügyi egyensúly fenntartása érdekében a Képviselő-testület folyószámla hitel felvételéről külön határozatban dönt.

3. § [A költségvetés részletezése]

A Képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat 2021. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5.melléklet részletezi.

(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6) Az Önkormányzat által Európai uniós támogatással megvalósuló beruházások kiadásait és azok forrásait a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, feladatonként, és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9.1; 9.2; 9.3; 9.4; 9.5; 9.6 mellékletek szerint határozza meg, az intézmények összesített bevételeit és kiadásait a 9.7. melléklet tartalmazza.

(8) A szociálpolitikai kiadások tervezett előirányzatát a 10. melléklet tartalmazza.

(9) Az önkormányzat, polgármesteri hivatal, továbbá a költségvetési szervek (tervezett) létszám előirányzatát és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, a 11. melléklet mutatja be.

(10) Az Önkormányzat a kiadások között tartalékot nem állapít meg.

4. § [A költségvetés végrehajtásának szabályai]

(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek esetében jutalmazásra fordítható összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 12 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésér fordítható forrás szolgálhat.

(5) Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv állományába tartozó személy részére megbízási díj vagy más szerződés alapján díjazás a munkaköri leírása szerint számára előírható feladatra nem fizethető. Más esetben díjfizetésére a feladatra vonatkozóan előzetesen írásban kötött szerződés az Ávr. és a belső szabályzat szabályai szerint igazolt teljesítése után kerülhet sor. A szerződésben ki kell kötni, hogy a díj kizárólag abban az esetben illeti meg a költségvetési szerv állományába tartozó személyt, ha a szerződésben rögzített feladat mellett a munkakörébe tartozó feladatainak is maradéktalanul eleget tett.

(6) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(7) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 12. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(8) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(9) A Képviselő-testület az Önkormányzat feladatellátásában közreműködő

  • a) gazdasági társaságot
  • b) egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló törvény szerinti civil szervezetet és annak jogi személyiséggel rendelkező egységét, szervezetét, valamint
  • c) a bevett egyházat és annak belső egységét, szervezetét (továbbiakban együtt: szervezet)

általa ellátott feladat mértékéhez igazodó 6. tájékoztató tábla szerinti támogatásban részesíti.

(10) A (9) bekezdés szerinti támogatásokról a polgármester feladatellátási vagy támogatási szerződést köt.

5. § (1) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól és a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 61. § (1) bekezdésében foglaltaktól eltérően, a köztisztviselő illetményalapja 46.380 Ft.

(2) Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló törvény 61. § (4) bekezdése szerinti cafetéria-juttatásként bruttó 231.900 Ft, összegben állapítja meg a köztisztviselőkre vonatkozóan, amely magában foglalja a munkáltatói személyi jövedelemadót, és a szociális hozzájárulási adót is.

(3) A (2) bekezdés rendelkezéseit a polgármesterre és a főállású alpolgármesterre is alkalmazni kell.

(4) A cafeteria juttatás felhasználására, elszámolására – a polgármester és a főállású polgármester esetében is a Jászapáti Polgármesteri Hivatal Közszolgálati szabályzatában foglaltakat kell alkalmazni.

(5) A költségvetési szervnél foglalkoztatottaknak 1.000 Ft/hó/fő összeg biztosított a bankszámla-vezetési kötelezettség költségeinek csökkentésére.

(6) Az (1)-(5) bekezdésben meghatározott juttatások a tárgyév január 1-jétől illetik meg a jogosultakat

6. § [Az előirányzatok módosítása]

(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.

(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 1.000.000 Ft összeghatárig – mely esetenként az 500.000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza.

(3) A (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2021. december 31-ig gyakorolható.

(4) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(5) A Képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(6) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(7) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(8) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

7. § [A gazdálkodás szabályai]

(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) Valamennyi költségvetési szerv esetében belső szabályzatban kell rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a jegyzőt terheli.

(3) A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(4) A költségvetési szerv vezetője fizetési előleget alkalmazottanként, évente a mindenkori minimálbér háromszorosának megfelelő összeghatárig engedélyezhet. Ugyanazon foglalkoztatottnak a fizetési előleg visszafizetéséig újabb fizetési előleg kifizetése nem engedélyezhető.

(5) A Képviselő-testület döntését követően a kötelezettségvállalással érintett döntések végrehajthatóak, az előirányzat átvezetése a költségvetési rendelet soron követő módosításakor történik meg.

8. § [A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése]

(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat és intézményei tekintetében a jegyző felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a belső ellenőr útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

9. § [Záró és vegyes rendelkezések]

(1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2) Jelen rendelet kihirdetéséről a jegyző a helyben szokásos módon gondoskodik.

3. melléklet

Adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségei

(A melléklet szövegét a(z) 3_melléklet_3_2021.pdf elnevezésű fájl tartalmazza.)

4. melléklet

Saját bevételeinek részletezése az adósságot keletkeztető ügyletekből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához

(A melléklet szövegét a(z) 4_melléklet_3_2021.pdf elnevezésű fájl tartalmazza.)

5. melléklet

Adósságot keletkeztető fejlesztési célok

(A melléklet szövegét a(z) 5_melléklet_3_2021.pdf elnevezésű fájl tartalmazza.)

6. melléklet

Beruházási (felhalmozási) kiadások előirányzata beruházásonként

(A melléklet szövegét a(z) 6_melléklet_3_2021.pdf elnevezésű fájl tartalmazza.)

7. melléklet

Felújítási kiadások előirányzata felújításonként

(A melléklet szövegét a(z) 7_melléklet_3_2021.pdf elnevezésű fájl tartalmazza.)

8. melléklet

Európai támogatással megvalósuló projektek bevételei, kiadási és hozzájárulások

(A melléklet szövegét a(z) 8_melléklet_3_2021.pdf elnevezésű fájl tartalmazza.)

9. melléklet

Összes bevétel, kiadás intézmények szerint

(A melléklet szövegét a(z) 9_melléklet.pdf elnevezésű fájl tartalmazza.)

12. melléklet

Adatszolgáltatás az elismert tartozásállományról

(A melléklet szövegét a(z) 12_melléklet_3_2021.pdf elnevezésű fájl tartalmazza.)