Dány Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2021 (II.22.) önkormányzati rendelete
Dány Község Önkormányzatának 2021. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 02. 23- 2022. 05. 04Dány Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2021 (II.22.) önkormányzati rendelete
Dány Község Önkormányzatának 2021. évi költségvetéséről
Dány Község Polgármestere - a Kormány veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépésről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendeletében foglaltakra tekintettel a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján Dány Község Önkormányzat Képviselő-testületének feladat -és hatáskörében eljárva az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, a Magyarország helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2)-(3) bekezdésében, valamint a helyi Önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed Dány Község Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület), annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre), továbbá a támogatások tekintetében mindazon természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, akik támogatásban részesülnek.
1. A költségvetés címrendje
2. § (1) Az Önkormányzat költségvetési szervei:
3. A költségvetés bevételei és kiadásai
3. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2021. évi költségvetését:
741.229.592.- Ft Bevételi főösszeggel
741.229.592.- Ft Kiadási főösszeggel állapítja meg.
4. Az Önkormányzat és intézményei bevételei
4. § A Képviselő-testület az Önkormányzat és az általa alapított, irányított költségvetési szervek 3. § (1) pontjában megállapított bevételeit forrásonként a 2. a-c) sz. mellékletek szerinti részletezettségben állapítja meg.
5. Az Önkormányzat és intézményei kiadásai
5. § (1) A Képviselő-testület a 3. § (1) pontjában megállapított költségvetési főösszeget kiadási forrásonként az alábbiak szerint állapítja meg.
6. § A Képviselő-testület az Önkormányzat és az általa alapított, irányított költségvetési szervek kiadásait, bevételeit, 2021. évi pénzügyi mérlegét:
6. Általános és céltartalék
7. § A Képviselő-testület az Önkormányzat általános tartalékát 0 forintban állapítja meg. Az Önkormányzat 2021. évi költségvetésében kizárólag a 2020. évi költségvetési maradvány igénybevételével nincs működési hiány.
7. Többéves kihatással járó feladatok
8. § Az Önkormányzat a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény alapján adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásból eredő kötelezettséggel 2021. évben 7.020.000.- Ft hiteltörlesztést állapít meg és hagy jóvá, a Művelődési Ház építéséhez szükséges 100 000 000 Ft hitel 2021-évre jutó költségeként.
8. Előirányzat felhasználási ütemterv
9. § A Képviselő-testület az előirányzat felhasználási ütemtervet a 8. sz. melléklet szerint fogadja el.
9. Likviditási ütemterv
10. § A Képviselő-testület a likviditási ütemtervet a 9. sz. melléklet szerint fogadja el.
10. Dány Község Önkormányzatának önként vállalt feladatai
11. § (1) Az Önkormányzat önként vállalt feladatai:
1. Civilszervezetek és önszerveződött csoportok támogatása
2. Települési rendezvények
3. Mezei őrszolgálat működtetése
(2) A Képviselő- testület az Önkormányzat által adott közvetett támogatások tájékoztató táblát a 10. sz. melléklet szerint fogadja el.
11. A költségvetés végrehajtásának általános szabályai
12. § (1) Az Önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős. Annak érdekében, hogy költségvetési hiány ne keletkezzen, év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(3) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön Képviselő-testületi döntés alapján.
(4) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal, valamint az elkülönített felhalmozási tartalékkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
(5) A Polgármesteri Hivatal a költségvetési rendelet hatályba lépését követő tíz napon belül az Önkormányzat által irányított költségvetési szerv vezetőivel történt egyeztetés alapján köteles elkészíteni az intézmények elemi költségvetését, melyet költségvetési alapokmányban rögzítenek, és annak egy példányát tájékoztató jelleggel megküldik a költségvetési szerv részére.
(6) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek éves költségvetésüket:
1. az Alapító Okiratban előírt, engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányban és az SZMSZ-ben részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,
2. a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,
3. a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőri előírások betartásával kötelesek végrehajtani.
(7) A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magában.
(8) A Képviselő-testület az Önkormányzat likviditási helyzetének kedvezőtlenül alakulása esetén meghatározott időtartamra a kiadásokat korlátozó intézkedéseket vezethet be.
(9) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján /kiemelt előirányzatokon belül/, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratunkban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.
(10) A Képviselő-testület felhatalmazza az Önkormányzat által irányított költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(11) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek esetében a tervezett saját bevételek elmaradása nem vonhatja maga után a költségvetési támogatás növekedését, a bevételi kiesést a kiadások csökkentésével, takarékossággal kell ellensúlyozni.
(12) A polgármester dönt:
12. Az előirányzatok módosítása
13. § (1) Az előirányzatok módosítására, átcsoportosítására az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. (továbbiakban: Áht.) 34. §- a, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló (továbbiakban: Ávr.) 368/2011. (XII. 12.) Korm. rend. 42. §-ában foglaltak alapján van lehetőség.
(2) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak előirányzat módosításáról, a kiemelt kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.
(3) A pénzügyi-gazdasági folyamatok zavartalanságának biztosítása érdekében a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a költségvetés végrehajtása során az egyes kiadási jogcímeken belül 5 millió Ft értékhatárig
a) az előirányzat-csoportok között,
b) a kiemelt előirányzatok között,
c) a kiemelt előirányzatokon belül
13. A gazdálkodás szabályai
14. § (1) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek az e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzataik felett előirányzat felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szerv előirányzataival a Képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) A gazdasági szervezettel rendelkező, és gazdasági szervezettel nem rendelkező szerveknél létszámnövekedést csak a Képviselő-testület engedélyezhet.
(4) Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.
(5) A költségvetési szerv számára ellátott feladatok fedezetéül a költségvetési szerv nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak.
(6) A költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa a költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.
(7) A Képviselő-testület 2021. évi belső ellenőrzés feladatainak ellátásával külső szakértőt bíz meg, mely az Önkormányzat költségvetésében tervezésre került.
(8) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.
(9) A költségvetési szerv vezetőjét fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért, a kezelésében lévő vagyon rendeltetésszerű használatáért.
(10) A költségvetési szerv költségvetési támogatási előirányzata csak az alaptevékenységre, és az ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.
(11) A költségvetési szerv tervezett saját bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését.
(12) A költségvetési szervek kötelesek a hozzájuk beérkezett számlákat hetente (utolsó munkanapon) a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi vezetőjének leadni.
(13) A költségvetési szervek az Áht. rendelkezése értelmében hitelt nem vehetnek fel, kezességet nem vállalhatnak, értékpapírt nem vásárolhatnak.
(14) A költségvetési szervek készpénzforgalmukat a Polgármesteri Hivatal házipénztárán keresztül bonyolíthatják.
(15) A költségvetési szerveknél a kötelezettségvállalás a szakmai feladat ellátását szolgáló szükségesség és jogszerűség elvének figyelembevételével az intézményvezető hatáskörébe tartozik. Az intézményvezető kötelezettséget csak írásban a jóváhagyott kiadási előirányzatok terhére vállalhat, amelyről köteles haladéktalanul a fenntartót a kötelezettségvállalás dokumentuma egy példányának megküldésével tájékoztatni.
(16) Az Önkormányzat és költségvetési szervei saját bevételeinek beszedéséről saját költségvetési számlán gondoskodnak.
(17) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.
(18) Az Önkormányzat gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába. A bevételi előirányzat módosítás nélkül is teljesíthető, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötöttséggel.
(19) Bevételkiesés esetén – annak mértékére figyelemmel- a polgármester elsősorban a kötelezettséggel nem terhelt egyszeri kiadások, a speciális célú támogatások, fejlesztési célú előirányzatok felhasználását korlátozza.
(20) Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.
(21) Az Önkormányzat év közben keletkező többletbevételei az általános tartalék előirányzatát növelik, kivéve, ha a Képviselő-testület másképp nem rendelkezik. Amennyiben a többletbevétel céljellegű, akkor a meghatározott célhoz kapcsolódó kiadás előirányzatának növelésére használható fel.
(22) A költségvetés végrehajtása során fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el (utalványozhatók).
(23) Amennyiben év közben a gazdálkodás feltételeiben olyan kedvezőtlen változások következnek be, amelyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester – a Képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett – a teljes Önkormányzati körben a kötelezettségvállalási (pénzfelhasználási) jogköröket felfüggesztheti vagy korlátozhatja, az elfogadott költségvetés keretein belül az esetlegesen szükséges átmeneti, pénzügyi folyamatokat szigorító intézkedéseket megteheti a település költségvetési gazdálkodásának stabilizálása, a likviditás megőrzése érdekében.
(24) Az Önkormányzat feladatai tekintetében a kötelezettségvállalás gyakorlása a kötelezettségvállalási szabályzat rendelkezései szerint történik.
(25) A kiadási előirányzatok terhére nem köthető olyan jogi személlyel, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel érvényesen visszterhes szerződés, illetve létrejött szerződés alapján nem teljesíthető kifizetés, amely szervezet nem minősül átlátható szervezetnek.
(26) Az Önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a Képviselő-testület előzetes engedélye szükséges. Az olyan pályázatok benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges saját forrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.
(27) Az Önkormányzati pályázatokról, és azok önrészének mértékéről a Képviselő-testület határozattal dönt. Ez alóli kivételeket jelen rendelet tartalmazza.
(28) Az Áht. 85. §-ára tekintettel előnyben kell részesíteni a banki átutalással történő fizetési módot a 100.000.-Ft feletti kifizetések esetében. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak e rendeletben szabályozott esetekben kerülhet sor.
(29) Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a bérfizetés napja legkésőbb a tárgyhót követő 5. nap. A bér folyószámlára utalásánál úgy kell intézkedni, hogy a dolgozóknak a bérfizetés napján a bér rendelkezésükre álljon. A bérfizetés a közmunka programban résztvevők kivételével folyószámlára utalással történik.
(30) Az Önkormányzati igazgatási tevékenység bérjellegű kiadásainak felhasználásáról a jegyző gondoskodik. Önkormányzati intézmények tekintetében a besorolások szabályszerűségéért az intézményvezető felelős.
(31) Költségvetési szervek a működésükhöz rendelt, biztosított ingó és ingatlan vagyon hasznosításából származó bevételt – a fenntartó előzetes engedélye nélkül – nem engedhetik át az intézményhez kapcsolódó alapítványok, non-, és for-profit szervezetek részére.
(32) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az intézmény az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, akkor a költségvetési évről, december 31-i fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – alátámasztó leltározást elegendő kétévenként végrehajtani. A következő leltározást 2021. évben december 31-i fordulónappal el kell végezni.
(33) Az Önkormányzat intézményeinek pénzellátását a Polgármesteri Hivatal kincstári finanszírozásban, időarányosan biztosítja az előirányzat-felhasználási terv figyelembevételével. A kötelezettségvállalásnak előirányzat-felhasználási terven kell alapulnia. E szabálytól eltérni csak a beruházások, és felújítások esetén lehet, a hozzá kapcsolódó bevételek realizálásának ismeretében.
(34) A polgármester – az Önkormányzat költségvetése terhére –jogosult dönteni évente maximum 10 alkalommal, alkalmanként 2 millió forint összeghatárig az Önkormányzat költségvetéséről szóló Önkormányzati rendeletben megállapított dologi, beruházási és felújítási előirányzatok terhére legfeljebb annak mértékéig indokolt esetekben. Az összeg felhasználásáról, a pénzügyi kötelezettségvállalás mértékéről, valamint körülményeiről köteles írásban tájékoztatni a Képviselő-testületet a soron következő ülésén.
(35) Az Önkormányzat és költségvetési szervei számára jogszabályban kötelezően előírt és előre nem látható (nem tervezett) feladatok ellátása, valamint a közüzemi díjak költséghatékonyságának biztosítása ill. növelése érdekében teendő intézkedések és kötelezettségvállalások Képviselő-testületi döntés nélkül megtehetőek, amennyiben a költségvetési szerv költségvetésében arra fedezet átcsoportosítás útján rendelkezésre áll.
14. Személyi és egyéb juttatások
15. § (1) A szűkös pénzügyi lehetőségek miatt a költségvetési szerv vezetője a megállapított béralapból, intézményi döntéssel csak a Képviselő-testület 2021. évi költségvetésében meghatározott bérelőirányzat nagyságáig vállalhat kötelezettséget.
(2) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában – a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény (továbbiakban: Kttv.) 132. § -ában foglaltak alapján – Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény (továbbiakban: költségvetési törvény) 61. § (6) bekezdésében meghatározottaknak megfelelően 2021. évben a köztisztviselői illetményalap összegét 46. 380 Ft-ban állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület a felsőfokú iskolai végzettségű (I. besorolási osztályba tartozó), valamint a középiskolai végzettségű (II. és III. besorolási osztályba tartozó) köztisztviselőknek a köztisztviselők alapilletménye 10 %-ának megfelelő illetménykiegészítést állapít meg a Kttv. alapján.
(4) A Polgármesteri Hivatalban személyi illetmény is alkalmazható.
(5) A Képviselő-testület az Önkormányzat által irányított költségvetési szervnél foglalkoztatott közalkalmazottak havi illetményét a költségvetési törvényben az egyes fizetési osztályok és fokozatokhoz rendelt minimum értékekkel egyezően, valamint a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 20/2021. (I. 28.) Korm. rendeletben foglaltak szerint határozza meg.
(6) A Képviselő-testület a polgármester és a köztisztviselők cafetéria juttatás éves keretét nettó 300. 000,-Ft-ban állapítja meg.
(7) A Képviselő-testület az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél jogviszonyban álló közalkalmazottak, Mt. hatálya alá tartozó munkavállalók részére cafetéria juttatásként kifizetendő összegét nettó havi 5000,-Ft-ban, bruttó 6 725 Ft-ban állapítja meg.
(8) Az Önkormányzat 2021. évre megállapított reprezentációra fordítható kiadási előirányzata:
15. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
16. § (1) A költségvetési törvényben előírt adatszolgáltatási kötelezettség valódiságáért a költségvetési szerv vezetője a felelős. Az éves költségvetési beszámolóban történő elszámolásnál, illetve annak ellenőrzése során feltárt visszafizetési kötelezettségek az intézményt terhelik.
(2) A költségvetési szervek vezetői az Önkormányzat rendeleteiben, belső szabályzataiban és a Polgármesteri Hivatallal kötött munkamegosztást szabályozó együttműködési megállapodás alapján kötelesek gazdálkodási feladataikat ellátni.
(3) Az Önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az Önkormányzat, Polgármesteri Hivatal esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(4) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a jegyző útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
16. Mellékletek tételes felsorolása
17. § Az Önkormányzat költségvetése az alábbi mellékleteket tartalmazza, amelyeket jóváhagy a Képviselő-testület:
17. Záró és vegyes rendelkezések
18. § (1) Az Önkormányzat költségvetését a költségvetési törvény, az Áht. és az Ávr. alapján hajtja végre, intézményei útján.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2022. évi költségvetési gazdálkodás zavartalan megkezdésére az átmeneti gazdálkodás keretében, a költségvetési gazdálkodás folyamatosságának biztosítása, a pénzügyi egyensúly fenntartása érdekében a 2022. évi költségvetési rendelet hatálybalépéséig az Önkormányzati bevételek folytatólagos beszedésére, kiadásainak fedezésére, az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek folyamatos működésének biztosítására, az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2021. évi működési kiadási előirányzatán belül a kiadások és bevételek időarányos teljesítésére.
(3) A 2022. évre áthúzódó kötelezettségvállalásokból, megkötött szerződésekből eredő fizetési kötelezettségek teljesíthetők a 2021. évi pénzmaradvány terhére.
(4) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2021. január 1-től kell alkalmazni. (5) A 2021. január 1. és a kihirdetés időpontja közötti időszakban realizált bevételre és teljesített kiadásokra a rendelet előirányzatai biztosítanak fedezetet.
1. melléklet
2.a.. melléklet
2.b. melléklet
2.c. melléklet
2.d. melléklet
3. melléklet
4.a. melléklet
4.b. melléklet
5. melléklet
6. melléklet
7. melléklet
8. melléklet
9. melléklet
10. melléklet
11.a. melléklet
11.b. melléklet
12.a. melléklet
12.b. melléklet
13.a. melléklet
13.b. melléklet