Paks Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021.(I.20.) önkormányzati rendelete
az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodásról szóló 3/2013. (II.26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 02. 01- 2021. 01. 31Paks Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021.(I.20.) önkormányzati rendelete
az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodásról szóló 3/2013. (II.26.) önkormányzati rendelet módosításáról
2021-02-01-tól 2021-02-01-ig
Paks Város Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglaltak alapján Paks Város Önkormányzata Képviselő-testületének hatáskörében a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 49. § (3) bekezdés pontjában kapott felhatalmazása alapján, a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 4. § (4) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodásról szóló 3/2013. (II. 26.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) VI/B. Fejezete helyébe a következő fejezet lép:
"VI/B. Fejezet
A Paksi Közlekedési Kft. helyi közösségi közlekedés biztosításának feladata kizárólagos ellátására történő felhatalmazása
17. A helyi közösségi személyszállítási közszolgáltatás közvetlen odaítélése
28/C. § Paks Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 24. § (6) bekezdése szerint a helyi személyszállítási közszolgáltatás feladatainak ellátásával kizárólagos joggal az egyszemélyes tulajdonában lévő Paksi Közlekedési Korlátolt Felelősségű Társaságot, mint belső szolgáltatót (a továbbiakban: Közlekedésszolgáltató) bízza meg.
18. A Közlekedésszolgáltató által történő feladatellátással elérni kívánt célok
28/D. § Paks Város helyi közösségi közlekedés biztosításával kapcsolatos feladatai Közlekedésszolgáltató általi ellátásának célja
a) az Sztv. és a vasúti és közúti személyszállítási közszolgáltatásról, valamint az 1191/69/EGK és az 1107/70/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2007. október 23-i 1370/2007/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 1370/2007/EK rendelet) alkalmazását szolgáló integrált közlekedésszervezési és közszolgáltatási rendszer létrehozása,
b) a közösségi közlekedés integrált szemléletű tervezésének és szervezésének a többi közlekedési módot is figyelembe vevő megvalósítása és egységes közlekedéspolitika kialakítása,
c) a közösségi közlekedésre fordítható erőforrások összességében legkedvezőbb felhasználása, a társadalmi igényekre, a városszerkezeti adottságokra, az energiahatékonyságra, a fenntarthatóságra és környezetvédelemre, valamint a biztonságra is tekintettel,
d) műszaki fejlesztési, szolgáltatásfejlesztési és hatékonyságjavítási célok elérése,
e) a regionális szinten is együttműködő, integrált szolgáltatást nyújtó közösségi közlekedési rendszer kiépítésének előmozdítása az érintett partnerekkel együttműködve,
f) a helyi közszolgáltatás igénybevételi és díjszabási rendszerének a társadalmi és utazási igényeknek megfelelő kidolgozása, üzemeltetése és fejlesztése a Paks Kártya bevonásával,
g) a műszaki eszközökkel, járművekkel és az infrastruktúrával kapcsolatos igények egységes szemléletű megfogalmazása és képviselete,
h) az egységes menet- és bérletjegy értékesítési rendszer összehangolásának kezdeményezése és szakmai megalapozása a Helyközi Közösségi Közlekedési Információs Rendszerrel,
i) az autóbusszal végzett helyi menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatás (a továbbiakban: helyi közszolgáltatás) nyújtása és a helyi közszolgáltatás szempontjából meghatározó gazdasági szereplőkkel együttműködve Paks város közigazgatási határán belüli és a régióból érkező közúti közlekedési terhelés csökkentése.
19. A Közlekedésszolgáltató működésének területi határai
28/E. § A Közlekedésszolgáltató e rendelet szerinti közszolgáltatási tevékenységét kizárólag az Önkormányzat illetékességi területén végzi.
20. Az átadott feladatok köre
28/F. § (1) A közlekedésszolgáltatói feladatok ellátásának részletes szabályait, a feladatok pénzügyi és teljesítményi korlátait az Önkormányzat és a Közlekedésszolgáltató közötti közszolgáltatási szerződés tartalmazza. A Közlekedésszolgáltató kizárólagos joga a következő közfeladatok ellátására terjed ki:
1. az Önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződésben foglaltak szerinti közreműködés a helyi menetrend szerinti közösségi közlekedési személyszállítás lehető legmagasabb színvonalú megszervezésében, figyelembe véve a pénzügyi lehetőségeket,
2. az Önkormányzat felkérésére a közszolgáltatási feladatok és az azokkal összefüggő követelmények meghatározása adott területre (területrészre, hálózatra, vonalcsoportra, vonalra vagy járatra), ennek keretében az autóbusz közlekedési hálózat és a helyi közszolgáltatási menetrend kidolgozása és végrehajtása,
3. az Önkormányzat megbízása alapján a helyi személyszállítási közszolgáltatás elvégzése a közszolgáltatási szerződésben foglaltak szerint,
4. az Önkormányzat egyedi megbízása alapján közreműködés a közszolgáltatás teljesítésére vonatkozó – a közszolgáltatási szerződésben meghatározott – költség-felülvizsgálati módszertan kidolgozásában és a bázisadatok felmérésében,
5. a helyi személyszállítási közszolgáltatás ellátására vonatkozó menetrendi koncepciók kidolgozása, közforgalmú menetrend készítése, közzététele,
6. az országos, regionális és elővárosi személyszállítási közszolgáltatásokat az utazók számára – a technológiai, műszaki és költségvetési lehetőségek között – összehangolt, egységes feltételek mellett biztosító szolgáltatási rendszer kialakításában való közreműködés,
7. az Önkormányzat egyedi megbízása alapján a személyszállítási közszolgáltatási menetrendek egységes egyeztetési eljárásáról szóló miniszteri rendelet szerinti eljárásokban való részvétel,
8. az utasok számára elektronikus formában egységesen megismerhető közszolgáltatási menetrend és elektronikus utazásszervező működtetéséhez szükséges menetrendi adatok szolgáltatása és fejlesztésére vonatkozó koncepció készítése és annak végrehajtásában közreműködés,
9. az előre tervezett elektronikus és megállóhelyi utastájékoztatás megvalósítása, a rendkívüli elektronikus és megállóhelyi utas-tájékoztatási feladatok végrehajtása és az általános utastájékoztatási feladatok ellátása,
10. a menetrend megtartását kizáró esemény esetén a tömegközlekedési forgalmi rend meghatározása, menetrendi és utastájékoztatási intézkedések megtétele, az intézkedések rendjének meghatározásában közreműködés, ennek keretében az előre látható ideiglenes tömegközlekedési forgalmi változások elrendeléséhez, rendkívüli és előre nem tervezhető esetekben a tömegközlekedési forgalmi rend meghatározásához szükséges menetrendi és tájékoztatási adatok biztosítása,
11. javaslattétel az autóbusszal végzett külön célú menetrend szerinti szolgáltatóra vonatkozó járati engedély kiadását szabályozó rendeletalkotás körében az Sztv. 42. § (3)-(4) bekezdés szerinti feltételekre,
12. az Önkormányzat egyedi megbízása alapján javaslattétel Paks közlekedésfejlesztési koncepciójára, a mindenkori költségvetési és támogatási lehetőségek figyelembevételével, tekintettel a műszaki szükségszerűségekre, a környezeti, a közlekedéspolitikai célokra, a megvalósítandó fejlesztések és beruházások prioritására,
13. az 1370/2007/EK rendelet 7. cikke szerinti tájékoztatási kötelezettség teljesítése és az éves összevont jelentés elkészítése és közzététele,
14. javaslattétel a helyi közszolgáltatás menet- és bérletjegy típusaira, díjaira, pót- és egyéb díjaira, a díjalkalmazási feltételeire, továbbá az ezek megsértése esetén érvényesíthető jogkövetkezményeknek a megállapítására,
15. a Közlekedésszolgáltató személyszállítási üzletszabályzatának elkészítése, hatóság által történő jóváhagyásának teljeskörű bonyolítása, közzététele,
16. a helyi közszolgáltatással kapcsolatban beérkező észrevételek, panaszok teljeskörű kivizsgálása, megválaszolása, valamint a szolgáltatás minőségének javítása céljából azok rendszerezése, intézkedések megfogalmazása, végrehajtása,
17. saját és bizományosi hálózaton keresztül történő menet- és bérletjegy, valamint egyéb igazolványok és díjtermékek értékesítése, a bevételek beszedése,
18. a menet- és bérletjegy ellenőrzés, valamint az ehhez kapcsolódó folyamatok és eljárások teljeskörű lebonyolítása,
19. a helyi közszolgáltatás kapcsán hozott intézkedések végrehajtása,
20. a szociálpolitikai menetdíj támogatás igénylése,
21. sztrájk és rendkívüli akadályoztatás esetére a jegyek és bérletek kölcsönös elfogadását érintő együttműködés általános kereteit meghatározó megállapodás megkötése az Önkormányzat előzetes jóváhagyásával az elővárosi és regionális menetrend szerinti szolgáltatást végző közszolgáltatókkal,
22. a helyi közszolgáltatással összefüggő bevételek és kiadások nyilvántartása,
23. a menetrend szerinti helyi, elővárosi és regionális személyszállítási közszolgáltatás igénybevételére jogosító egységes jegy- és bérletrendszer kialakításának kezdeményezése, szakmai megalapozása az érintett ellátási felelősökkel együttműködve, majd a kialakítást követően a rendszer bevezetésében, működtetésében való részvétel,
24. olyan elektronikus alapú jegy- és bérlet értékesítési és ellenőrzési rendszer kialakításának kezdeményezése, szakmai megalapozása és üzemeltetése, amely lehetővé teszi az ellenőrzött jegyek és bérletek számának járat és vonali kimutatását,
25. javaslattétel Paks várostervezési és a közlekedést érintő fejlesztési és egyéb stratégiai koncepcióira a mindenkori költségvetési és támogatási lehetőségek figyelembevételével, a műszaki szükségszerűségekre, a környezeti, közlekedéspolitikai célokra tekintettel a megvalósítandó fejlesztések, beruházások prioritására, az elfogadott koncepciók, tervek végrehajtásának ütemezésére,
26. az Önkormányzat tulajdonát képező, a helyi közszolgáltatás ellátását biztosító vagyonelemek használata, valamint a (2) bekezdés szerinti közreműködő részére történő használatba adása.
(2) Az (1) bekezdés szerinti feladatok esetében a Közlekedésszervező a közszolgáltatási szerződésben meghatározott módon, legfeljebb 49% mértékben közreműködőt vonhat be.
21. A Közlekedésszolgáltató egyéb feladatai
28/G. § A Közlekedésszolgáltató az Önkormányzattal e rendeletben és a közszolgáltatási szerződésben meghatározott közlekedésszolgáltatói feladatokon túl, az alábbi személygépjárművel és autóbusszal történő komplex, menetrend szerinti és igényvezérelt helyi közösségi közlekedési szolgáltatásokat is ellátja:
a) az önkormányzat által nyújtott egészségügyi ellátások (alap-, és szakellátások) igénybevételének segítése az igénybevevők egészségügyi intézménybe szállításával,
b) a köznevelési feladatokhoz kapcsolódóan a város területén élő gyermekek számára a közneveléshez egyenlő esélyekkel való hozzájutás biztosítása a köznevelési intézményekbe szállításukkal,
c) a helyi közművelődési feladatellátáshoz kapcsolódóan az igénybevevőknek az ezen feladatokat ellátó önkormányzati intézményekbe (kulturális központ, könyvtár, múzeum és ezek intézményegységei) szállítása, továbbá az önkormányzat által szervezett rendezvények látogatásának a rendezvény helyszínére szállítással történő megkönnyítése,
d) az önkormányzati közfeladat ellátásában megállapodás szerint résztvevő helyi tömegsport, kulturális és szociális feladatokat végző szervezetek tevékenységéhez, rendezvényeihez kapcsolódó személyszállítási feladatok ellátása,
e) az önkormányzat vagy társulása által fenntartott, vagy megállapodás alapján az önkormányzat feladatait ellátó szociális-, és gyermekvédelmi intézmények feladatellátásának segítése az intézmény szolgáltatását igénybevevőknek az intézménybe való szállításával,
f) gyermek- és szociális étkeztetési feladatok ellátásához kapcsolódó személyszállítási feladatok elvégzése.
22. A Közlekedésszolgáltató javaslattételi jogkörei
28/H. § (1) A Közlekedésszervező feladatellátása körében az alábbi javaslattételi jogkörökkel rendelkezik:
a) a közszolgáltatási szerződésben a közszolgáltatás teljesítményének mérésére meghatározott mennyiségi követelmények figyelembevételével meghatározott kereten belül javaslatot tesz a járatok Sztv. 2. § 23. pontja szerinti menetrendjének meghatározására az Önkormányzat illetékes szerve felé,
b) az Önkormányzat felkérésére javaslatot tesz az Önkormányzat illetékes szerve felé az alapvető szolgáltatási jellemzők meghatározására, minőségi paraméterek és minimumkövetelmények beállítására, továbbá a minőségi és hatékonysági ösztönző rendszerek kialakítására,
c) javaslatot tesz Paks közlekedésfejlesztési koncepciójára a közlekedési igények felmérése alapján.
(2) A Közlekedésszolgáltató az átadott feladatok tekintetében jogköreit írásban, önállóan, a költséghatékonyságot, a forgalombiztonságot és a közlekedéspolitikai célkitűzéseket szem előtt tartva gyakorolja.
(3) A javaslattételi jogkör gyakorlása során az érintettek előzetes tájékoztatása és véleményük kikérése a Közlekedésszolgáltató feladata. Végleges hálózatmódosulás esetén, vagy az adott viszonylat kapacitását lényegesen befolyásoló menetrendi változás esetén a Közlekedésszolgáltató köteles kikérni az érintettek véleményét oly módon, hogy a módosításra vonatkozó javaslatát 60 nappal a tervezett bevezetés előtt elkészíti és közzéteszi honlapján legalább 14 napig tartó véleményezés céljából.
(4) A Közlekedésszolgáltató a véleményezési időszak lezárását követően a véleményeket értékeli, és a módosítási javaslatot az Önkormányzat Városépítő Bizottsága (a továbbiakban: Bizottság) elé terjeszti. A Bizottság a módosítások bevezetéséről legalább a bevezetést megelőző 30 nappal meghozza döntését, tájékoztatja arról a Közlekedésszolgáltatót, amely közzéteszi azt.
(5) A Közlekedésszolgáltató köteles olyan rendszert kialakítani, melynek segítségével bárki az általa meghatározott járatok esetében értesítést kérhet a véleményezésre bocsátott, továbbá a bevezetésre kerülő forgalmi változásokról.
(6) A véleményezési eljárást elhagyni vagy a határidőket csökkenteni csak akkor lehet, ha azt rendkívüli helyzet, ideiglenes forgalmi változás vagy előre nem tervezhető esemény indokolja. A Közlekedésszolgáltató az erre vonatkozó indoklását köteles közzétenni honlapján.
23. Az ellátásért felelős és a Közlekedésszolgáltató megosztott döntési jogkörei
28/I. § A közszolgáltatási szerződésben meghatározott, azonnali intézkedést igénylő esetekben a Közlekedésszolgáltató soron kívül, önállóan dönt, és döntéséről utólag tájékoztatja az Önkormányzatot. Az Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) ezekben az esetekben a döntést megváltoztathatja vagy megsemmisítheti.
24. A Közlekedésszolgáltató részére átadott feladatok finanszírozása
28/J. § Az Önkormányzat a Közlekedésszolgáltató részére átadott feladatok ellátásához szükséges forrásokat a közszolgáltatási szerződés szerint, az 1370/2007/EK rendeletben foglaltak alapján bocsátja a Közlekedésszolgáltató rendelkezésére. A Közlekedésszolgáltatót terhelő kötelezettségek és az eseti jellegű vagy külön felkérés alapján elvégzett feladatok teljesítéséhez szükséges (nettó) költség ellentételezésére vonatkozó részletes szabályokat a közszolgáltatási szerződés tartalmazza.
25. A Közlekedésszolgáltató szakmai felügyelete
28/K. § (1) A Közlekedésszolgáltató tevékenységét a Képviselő-testület felügyeli.
(2) A Képviselő-testület a szakmai felügyelet körében legalább évente egy alkalommal értékeli a Közlekedésszolgáltató tevékenységét és a következő időszakra tervezett stratégiai intézkedéseit.
(3) A Képviselő-testület a felügyelet körében jogosult a Közlekedésszolgáltató által az egyes feladatokhoz kapcsolódóan érvényesíteni kívánt költségek indokoltságát, megalapozottságát megvizsgálni, észrevételt tenni, külső szakértő vagy könyvvizsgáló bevonásával vizsgálatot folytatni.
26. A Közlekedésszolgáltató kötelezettségei a területileg érintett ellátásért felelősökkel szemben
28/L. § (1) A Közlekedésszolgáltató a feladatok ellátása során köteles együttműködni az Önkormányzattal, továbbá a helyi személyszállítással érintett utak tulajdonosaival, kezelőivel.
(2) A Közlekedésszolgáltató tevékenysége során az e rendelet szerinti kötelezettségeinek folyamatosan köteles eleget tenni.
(3) A Közlekedésszolgáltatónak a tevékenység ellátása során rendelkeznie kell
a) az átvett feladatok ellátásához szükséges nyilvántartási rendszerrel,
b) a feladatok ellátásához szükséges képzettséggel rendelkező, megfelelő létszámú szakemberállománnyal.
(4) A Közlekedésszolgáltató köteles az általa ellátott feladatok ellátásában érintett hatóságokkal együttműködni és a rendelkezésére álló adatokat a hatóságoknak átadni.”
2. § Ez a rendelet 2021. február 1-jén lép hatályba.
Paks, 2021. január 19.
Szabó Péter Dr. Blazsek Balázs
polgármester címzetes főjegyző
Kihirdetési záradék:
A rendelet 2021. január 20-án kihirdetésre került.
Dr. Blazsek Balázs
címzetes főjegyző