Ságvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 30/2021. (XI. 23.) önkormányzati rendeletének indokolása

a mezei őrszolgálatról szóló 9/2014. (IV.30.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezéséről

Hatályos: 2022. 01. 01
a mezei őrszolgálatról szóló 9/2014. (IV.30.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezéséről
Végső előterjesztői indokolás
A ságvári mezőőri szolgálat működtetése erősen alulfinanszírozott, a szolgálat működtetéséből származó saját bevétel növelése, csak a mezőőri járulék jelentős összegű megemelésével érhető el. A mezőőr kérte nyugdíjazását, jelenleg felmentési idejét tölti.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 1/A. §-a kimondja, hogy a települési önkormányzat az illetékességi területén rendelettel olyan települési adót, települési adókat vezethet be, amelyet vagy amelyeket más törvény nem tilt. A települési önkormányzat települési adót bármely adótárgyra megállapíthat, feltéve, hogy arra nem terjed ki törvényben szabályozott közteher hatálya.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa Köf.5.035/2015/4. számú határozatában megállapította, hogy a mezőőri járulék, amelyet az állam/helyi közhatalom által biztosított közszolgáltatásért, jogszabály alapján, lényegében az adott közszolgáltatás rendelkezésre állásáért kell megfizetni, a Gst. 28. § (1) bekezdés b) pontja szerinti köztehernek minősül.
Magyarországon az elmúlt 5 évben 102 önkormányzat döntött települési adó bevezetéséről, ebből 96 önkormányzat a termőföldeket adóztatta meg.
Somogy megyében 9 település vezetett be települési adóként földadót. 2022. január 1-jétől Som és Nyim településen is bevezetésre kerül a települési adó, földadó elnevezéssel.
Előzetes számításaink alapján Ságvár településen a földadó bevezetésével közel 15 millió forint adóbevétele keletkezhet az önkormányzatnak, amelyet fejlesztési célokra és a szociális ellátások finanszírozására használhat fel.
Évek óta visszatérő probléma a külterületi ingatlantulajdonosok részéről, hogy az ingatlanukhoz vezető külterületi utak rendkívüli rossz állapotban vannak, az időjárási viszonyoktól függően akadályozott azok megközelítése.
A fenti probléma megoldására az önkormányzat az idén pályázatot nyújtott be külterületi utak felújítására, amelynek összköltsége közel 124 millió forint, amelyhez az önkormányzatnak több mint 6 millió forint önrészt szükséges biztosítania. A földadóból biztosítható a fenti önrész, illetve a külterületi utak jövőbeli fejlesztési költségei, biztosítva ezáltal a külterületi ingatlanok biztonságos és kulturált megközelítését.
A Ságvári Polgárőr Egyesület jelenleg is lát el járőrszolgálatot a település külterületi részein, a szőlőhegyi részeket is beleértve, így a külterületi ingatlanok védelme biztosított.
A Kúria fentiekben ismertetett megállapítása alapján a mezőőri járulék köztehernek minősül, így a termőföld vonatkozásában települési adót addig nem lehet bevezetni, amíg azon mezőőri járulék fizetési kötelezettség áll fent.
A település jövőbeli infrastrukturális fejlesztési forrásainak biztosítása, valamint az önkormányzat biztonságos és jogszerű gazdálkodásának biztosítása érdekében az önkormányzat saját bevételeinek növelésére a 2022. évtől települési adóként földadó bevezetése és ezzel párhuzamosan a mezei őrszolgálat megszüntetése javasolt.
A Kúria megállapítása alapján a mezőőri járulék köztehernek minősül, így a termőföld vonatkozásában települési adót addig nem lehet bevezetni, amíg azon mezőőri járulék fizetési kötelezettség áll fent, így a települési adó bevezetése esetén a mezei őrszolgálat megszüntetése szükséges.