Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzata Képviselő-testülete 31/2021. (V. 27.) önkormányzati rendelete
a szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 06. 01- 2021. 06. 02Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzata Képviselő-testülete 31/2021. (V. 27.) önkormányzati rendelete
a szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról
Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzatának Polgármestere - a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglalt jogköre alapján - Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) A szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A rendelet hatálya - a (2)-(8) bekezdésben foglalt eltérésekkel - kiterjed az önkormányzat közigazgatási területén lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen is az önkormányzat közigazgatási területén élő
- a) magyar állampolgárokra,
- b) bevándoroltakra és letelepedettekre,
- c) hontalanokra, valamint
- d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.”
(2) A szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet 3. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:
„(8) E rendeletben szabályozott, a koronavírus miatt árván maradt kerületi gyermekek önkormányzati támogatására való jogosultság feltétele, hogy mind a szülő, mind a gyermek a szülő elhalálozásának napján az önkormányzat közigazgatási területén lakcímmel rendelkezzen és életvitelszerűen is az önkormányzat közigazgatási területén éljen .”
2. § A szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet III. Fejezete a következő 15/C. alcímmel egészül ki:
„15/C. A koronavírus miatt árván maradt kerületi gyermekek önkormányzati támogatása
43/H. § (1) A koronavírus miatt 2020. január 1. napján vagy azt követően árván maradt gyermek részére egyszeri pénzbeli támogatás állapítható meg, amennyiben a gyermek a koronavírusban elhunyt szülő halálának hónapjában legfeljebb a 18. életévét töltötte be.
(2) A támogatás egy alkalommal nyújtható, összege 500.000.-Ft, amelyet az önkormányzat a jogosult nagykorú gyermek - amennyiben a kérelmet törvényes képviselő nyújtja be, a jogosult gyermek vagy törvényes képviselője - folyószámlájára folyósít.
(3) A koronavírus miatt árván maradt kerületi gyermekek önkormányzati támogatása iránti kérelmet a gyermek törvényes képviselője vagy a nagykorúvá vált gyermek nyújthatja be.
(4) A koronavírus miatt árván maradt kerületi gyermekek önkormányzati támogatása iránti kérelmet a Hivatalhoz kell írásban benyújtani, az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon. A kérelemhez mellékelni szükséges:
- a) a gyermek születési anyakönyvi kivonatát,
- b) az elhunyt szülő halotti anyakönyvi kivonatát,
- c) a halottvizsgálati bizonyítványt,
- d) a gyermek lakcímkártyájának másolatát, továbbá
- e) amennyiben a kérelmet törvényes képviselő nyújtja be, a törvényes képviseleti jog hiteles igazolását.
(5) A koronavírus miatt árván maradt kerületi gyermekek önkormányzati támogatása pénzügyi fedezetét a Képviselő-testület az éves költségvetési rendeletben külön előirányzatban megjelölt összeg elkülönítésével biztosítja.”
3. § Ez a rendelet 2021. június 1-jén lép hatályba.
Veszélyhelyzeti indoklás
a szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet módosítása tárgyú döntéshez
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzata a koronavírus áldozatai árván maradt gyermekei megsegítésére önálló támogatási formát kíván bevezetni, amelyhez a szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet módosítása szükséges.
A Rendelet 1-3. §-ához.
A koronavírus miatt árván maradt kerületi gyermek részére megállapítható egyszeri pénzbeli támogatás feltétele, hogy
a) mind a szülő, mind a gyermek a szülő elhalálozásának napján az önkormányzat közigazgatási területén lakcímmel rendelkezzen és életvitelszerűen is az önkormányzat közigazgatási területén éljen, továbbá
b) a gyermek a koronavírusban elhunyt szülő halálának hónapjában legfeljebb a 18. életévét töltötte be.
A támogatás egy alkalommal nyújtható, összege 500.000.-Ft, amelyet az önkormányzat a jogosult nagykorú gyermek - amennyiben a kérelmet törvényes képviselő nyújtja be, a jogosult gyermek vagy törvényes képviselője -folyószámlájára folyósít.
A koronavírus miatt árván maradt kerületi gyermekek önkormányzati támogatása iránti kérelmet a gyermek törvényes képviselője vagy a nagykorúvá vált gyermek nyújthatja be.
A koronavírus miatt árván maradt kerületi gyermekek önkormányzati támogatása iránti kérelmet a Hivatalhoz kell írásban benyújtani, az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon. A kérelemhez mellékelni szükséges:
a) a gyermek születési anyakönyvi kivonatát,
b) az elhunyt szülő halotti anyakönyvi kivonatát,
c) a halottvizsgálati bizonyítványt,
d) a gyermek lakcímkártyájának másolatát, továbbá
e) amennyiben a kérelmet törvényes képviselő nyújtja be, a törvényes képviseleti jog hiteles igazolását.
A koronavírus miatt árván maradt kerületi gyermekek önkormányzati támogatása pénzügyi fedezetét a Képviselő-testület az éves költségvetési rendeletben külön előirányzatban megjelölt összeg elkülönítésével biztosítja (2021-ben a „Terézváros melléd áll" elnevezésű programban kerül elkülönítésre).
A Rendelet 4. §-ához:
A hatálybalépés napját rögzíti.
A határozattal érintett feladat- és hatáskör nem tartozik a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglalt azon körbe, amelyek esetében a törvény a határozat elfogadását veszélyhelyzetben korlátozza. A katasztrófavédelmi törvény hivatkozott rendelkezései szerinti jogkör alapján a polgármester veszélyhelyzet esetében jogosult az önkormányzat zökkenőmentes működése érdekében intézkedni.
Ez az intézkedés a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 9. §-ában meghatározott jóhiszemű és megfelelő joggyakorlás elvével összhangban áll, a veszélyhelyzethez mérten is szükséges és arányos, nem haladja meg a veszélyhelyzetre való indokolt mértéket, a polgármesterre háruló megnövekedett feladatok ellátásával arányban áll.