Tompa Város Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2021. (III. 29.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális ellátásokról

Hatályos: 2021. 03. 30

a szociális ellátásokról

Általános indokolás

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) 18. §-a alapján a jogszabály előkészítője a jogszabály tervezetéhez indoklást csatol, melyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik.

A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 21. §-a alapján a rendelet indokoló részt közzé kell tenni amennyiben a rendelet tervezet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása van.

A fentiek alapján a rendelet közzétételéről rendelkezem.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz és a 2. §-hoz

A rendelet célját, személyi és területi hatályát határozza meg.

A 3. §-hoz

A rendeletben szabályozott szociális ellátási formákat sorolja fel.

A 4. §-hoz

Az Szt. 32. § (3) bekezdése alapján a települési önkormányzat képviselő-testülete rendeletben szabályozza a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait. E rendelkezésnek megfelelően ez a szakasz az eljárási rendelkezéseket tartalmazza, ellátások igényléséhez szükséges kérelmek, igazolások, nyilatkozatok benyújtásának módját és az azt alátámasztó dokumentumok felsorolását, továbbá ebben a szakaszban lettek szabályozva a hatáskörök és a kifizetési módok.

Az 5. §-hoz

Az Szt. 28. § (2) b) pontja szerint a képviselő-testület - az e törvényben és a települési önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerint - települési támogatást állapít meg. A felhatalmazás alapján a rendelet tervezetben e szakaszban került szabályozásra a települési támogatás nyújtásának célja, az összege, igénylésének feltételei, kiemelve a lakókörnyezetre vonatkozó rendelkezéseket és az igénylés feltételeként meghatározott jövedelemhatárokat valamint a megszüntetés eseteit.

A 6. §-hoz

A rendelet tervezet e szakaszában került szabályozásra a rendkívüli települési támogatás nyújtásának célja, összege, a jövedelemhatárok, amelyek a jelenleg hatályban lévő rendelethez képest magasabb összegben kerültek megállapításra, annak érdekében, hogy a jogosultak körét kibővítsük.

A 7. §-hoz

Az Szt. 48. § -a szerint a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete - a halálesetről való tudomásszerzést követő huszonegy napon belül - gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

A köztemetés szabályozásánál új eleme a rendeletnek az, hogy a polgármester különös méltánylást érdemlő körülmények esetén - az igénylő alacsony jövedelme alapján - mentesítheti az eltemettetésre kötelezett személyt a költségek megfizetés alól.

A 8. §-hoz

Az Szt. 58/B. §-a szabályozza, hogy a 2000 fő feletti lakosságszámú települési önkormányzat vagy társulás jogszabályban meghatározottak szerint helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre. A rendelet tervezet szerint a szociálpolitikai kerekasztal célja, a szociális ellátások, valamint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi ellátások színvonalának, hatékonyságának javítása. Tervezet szerint tagjai lennének a polgármester, jegyző képviselő, szociális ügyekkel foglalkozó köztisztviselő, a gondozási központ intézményvezetője továbbá a családsegítői feladatokat ellátó ügyintéző.

A 9. §-hoz és a 10. §-hoz

Hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmaz.