Somogygeszti Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2021. (IX. 30.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális és gyermekjóléti ellátásokról

Hatályos: 2021. 10. 05

a szociális és gyermekjóléti ellátásokról

Végső előterjesztői indokolás

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban Szt.)132. § (4) bekezdése értelmében: a települési önkormányzat felhatalmazást kapott, hogy rendeletben szabályozza az étkeztetés jogosultsági feltételeinek részletes szabályait, a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, valamint az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait.

Az Szt. 45. § (3)-(5) bekezdése értelmében a képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani.

Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások- vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.”

A települési önkormányzat az Szt. 45. § (3) bekezdés alapján köteles rendkívüli települési támogatást nyújtani. E jogcím tekintetében kötelező a rendeletalkotás. A létfenntartást veszélyeztető élethelyzet, létfenntartási gond, valamint az ilyen helyzetekben nyújtandó támogatás összegének meghatározása ugyanakkor az önkormányzat jogosultsága.

Az Szt. csak a rendkívüli települési támogatás biztosítását írja elő kötelezően, e tekintetben semmiképpen nincs mérlegelési jogköre az önkormányzatnak, és az ellátást minden, az adott településen bejelentett lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező személynek biztosítania kell.

Az Szt. 7. § (1) bekezdés alapján a települési önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak rendkívüli települési támogatást, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

Az ellátást biztosító követelheti az (1) bekezdés alapján kifizetett rendkívüli települési támogatás megtérítését a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervtől.

Az Szt. 7. §-a alapján, továbbá a település hatáskörére és illetékességére tekintet nélkül köteles biztosítani a rendkívüli települési támogatást minden olyan személynek, akinek élete, testi épsége az ellátás nélkül veszélyben lenne.

Ennek megfelelően a települési támogatás egyéb formái tekintetében a településen létesített bejelentett lakó- és tartózkodási hely előírása lehet jogszerű, feltéve, hogy a megkívánt időtartam nem ésszerűtlenül hosszú.

2015. március 1. napjától a települési önkormányzatok - az Szt.-ben rögzítettekre figyelemmel - a helyi sajátosságoknak megfelelően különböző települési támogatási fajtákat állapíthatnak meg.

A képviselő-testület az e törvény rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján - pénzbeli vagy természetbeni formában - települési támogatást nyújt.

Települési támogatás keretében nyújtható támogatás különösen

„a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,

b) a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére,

c) a gyógyszerkiadások viseléséhez,

d) a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére.”

A 45. § (1) bekezdés a)-d) pontjában található felsorolás nem taxatív jellegű, az önkormányzat bármely más támogathatónak ítélt élethelyzet alapján nyújthat települési támogatást, vagyis rendeletében más támogatási formákat is szabályozhat.

Továbbá az Szt. 26. §- a alapján a képviselő-testület a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátásokat kiegészítheti, és a szociálisan rászorultak részére - a rendeletében meghatározott módon és feltételek szerint - más (települési támogatásnak nem minősülő) pénzbeli támogatásokat is megállapíthat.

A helyi rendeletben biztosítania kell a rászorultság elvét, melyet a Kúria 5014/2019/3. és 5030/2019/3. számú határozat is rögzít.

Az önkormányzat jelenlegi rendelete tartalmazott olyan ellátási formát, amelynél a rászorultság, a jövedelmi viszonyok nem kerültek meghatározásra. Ennek azért van fontos szerepe, mert a költségvetési támogatások igénybevételénél a Szt. alapján biztosított támogatások körében számolhatók el az önkormányzati szociális jellegű kiadások.

A hatályos Rendeletet áttekintve megállapítottam, hogy a központi jogszabályoknak való megfelelés érdekében több ponton szükséges a módosítása. A módosítások magas számára való tekintettel javasolt új rendelet megalkotása.