Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének 4/2021. (II.18.) önkormányzati (PM) rendelete

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 02. 27- 2021. 04. 29 12:00

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének 4/2021. (II.18.) önkormányzati (PM) rendelete

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának 2021. évi költségvetéséről

Szolnok Megyei Jogú Város Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I.29.) Korm. rendeletalapján, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében meghatározott jogkörében eljárva,
Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének
az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében meghatározott hatáskörét gyakorolva,
figyelemmel a Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Polgármesterének Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának 2021. évi költségvetéséről szóló rendelettervezet véleményezéséről szóló 47/2021. (II.17.) határozatára a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésére (továbbiakban: Közgyűlés) és szerveire, a Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) által irányított és fenntartott költségvetési szervekre (továbbiakban: intézmények), az Önkormányzatnál előirányzott központi kezelésű feladatokra.

(2) A rendelet hatálya kiterjed továbbá mindazon magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, amelyek e költségvetésben szereplő előirányzatokból részesülnek.

2. Általános rendelkezések

2. § (1) A költségvetési rendelet címrendjét a (2)-(4) bekezdések tartalmazzák.

(2) Az 1., 2., és 3. - mellékletei római számozással jelölik a „címeket”, arab sorszámozással az „alcímeket”. Az Önkormányzat, az intézmények, külön-külön alkotnak egy-egy címet. A bevételek esetében a címeken belül alcímeken kerültek rögzítésre az egyes „jogcímek”. Az intézményeken belül a forrásonkénti bevételeket az államháztartásért felelős miniszter előírása szerinti esetekben az intézmények elemi költségvetései rögzítik. Az Önkormányzat és az intézmények kiadásai esetében az egyes alcímek alábontása a kiemelt előirányzatokat vagy szakmai feladatokat jelent.

(3) A költségvetés bevételeit az 1. melléklet foglalja össze. Az intézmények működési és egyéb bevételeit, valamint az intézmények engedélyezett létszámát a 2. melléklet tartalmazza.

(4) A kiadások közül külön jogcímet alkotnak egyenkénti felsorolással az intézmények a 2. melléklet, az Önkormányzat által kezelt előirányzatok a 3. melléklet szerint. A nemzetiségi önkormányzatok számára biztosított támogatások önálló címet képeznek Szolnok Megyei Jogú Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata, Szolnoki Lengyel Nemzetiségi Önkormányzat, Szolnoki Ukrán Nemzetiségi Önkormányzat alcím megjelöléssel.

(5) Az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak bevételi és kiadási előirányzatait a 3.c. melléklet tartalmazza.

3. A költségvetés bevételei és kiadásai

3. § Az Önkormányzat költségvetési bevételeinek és kiadásainak főösszege, valamint azok egyenlege, az e rendelet mellékleteiben részletezett és az 1. mellékletben összefoglalt bevételi források és kiadási jogcímek figyelembevételével az alábbiak szerint kerül megállapításra:

13 942 437 957

Ft

működési bevétel,

1 156 914 731

Ft

belső finanszírozási működési bevétel

472 521 000

Ft

forgatási célú értékpapír beváltása

15 571 873 688

Ft

működési kiadás,

0

Ft

működési forráshiány

10 324 011 912

Ft

felhalmozási bevétel,

12 183 357 098

Ft

belső finanszírozási felhalmozási bevétel

431 000 000

Ft

fejlesztési hitel igénybevétele

22 938 369 010

Ft

felhalmozási kiadás,

0

Ft

felhalmozási forráshiány

4. § (1) A 3. §- ban megjelölt tárgyévi működési és felhalmozási kiadások pénzügyi fedezete a tárgyévi bevételekből, valamint az előző évek pénzmaradványából származó belső finanszírozású működési és felhalmozási forrásokból, valamint forgatási célú értékpapír értékesítéséből biztosított.

(2) Az egyensúly megőrzése érdekében év közben az egyéb, bevételt növelő, illetve kiadást csökkentő intézkedéseket Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának a 144/2011. (V.26.) sz. közgyűlési határozattal elfogadott Adósságkezelési Komplex Programjában foglaltaknak megfelelően kell megtenni.

(3) Az igénybevételre tervezett éven belüli külső forrás törlesztő részleteit és kamatait, a vonatkozó szerződésekből eredő fizetési kötelezettségeket a tárgyévi költségvetésbe be kell tervezni és jóvá kell hagyni. Az Önkormányzat által vállalt készfizető kezességből adódó éves fizetési kötelezettségre is ugyanezek a szabályok vonatkoznak.

(4) A tervezett működési bevételek teljesítése és a kiadási szükségletek évközi eltérésének kiegyenlítését biztosító likvid-hitelkeret felső határa 1 500 000 ezer Ft, amely hitel igénybevétele a mindenkori pénzügyi szükségletekhez igazodóan történhet.

(5) Az 5.b. mellékletben szereplő áfa levonási joggal érintett fejlesztések esetén a költségvetési egyensúly és likviditás, valamint a fejlesztések tervezett megvalósításának biztosítása érdekében az áfa bevételek beszedése és az áfa kiadások teljesítése közötti időbeni eltérés kiegyenlítését biztosító évközi áfa finanszírozást szolgáló, likvid hitel igénybevételére külön Közgyűlési döntést követően, az abban foglalt keretösszeg erejéig kerülhet sor azzal, hogy a hitel igénybevétele a mindenkori pénzügyi szükségletekhez igazodóan történhet.

(6) A költségvetési egyensúly biztosítása érdekében Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 10. §-ában foglaltakra figyelemmel 431 000 ezer Ft értékben elő kell készíteni fejlesztési hitel felvételét e rendelet 3. melléklet VIII. címben nevesített 8.13, 8.24, 8.25, 8.31, 8.38, 8.41 számú fejlesztési feladatok önerejének biztosításához, ill. a 8.23. számú feladat támogatásának előfinanszírozásához, valamint Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft.-vel kapcsolatos döntések meghozataláról szóló 67/2020. (II.27) sz. határozatában és Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. sportfejlesztéseivel kapcsolatos döntések meghozataláról szóló a 182/2020. (IX.24.) sz. határozatában foglalt önerő biztosításához a 2021. évi költségvetésben tervezett fejlesztési feladatok megvalósítása érdekében.

(7) A működési feladatok hatékonyabb ellátása, az adósságszolgálati kiadások optimalizálása, valamint a pénzügyi egyensúly megőrzése érdekében Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala (továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) előkészíti az állami költségvetéshez benyújtható, a helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatokra és egyéb forrásokra, állami támogatásokra vonatkozó pályázatokat.

5. § (1) A bevételi főösszeg, és az azzal azonos mértékű kiadási előirányzat az 1., 1.a., 1.b., 1.c., 2., 3., 3.b., 3.c. mellékletekben részletezett módon kerül megállapításra.

(2) Kiemelt kiadási előirányzatok:

Személyi juttatások

4 546 247 430

Ft

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

719 344 923

Ft

Dologi kiadások

8 223 715 760

Ft

Ellátottak pénzbeli juttatásai

97 000 000

Ft

Egyéb működési célú kiadások

4 546 790 382

Ft

Felhalmozási kiadások

18 640 229 472

Ft

Ebből: Beruházási kiadások

12 824 387 908

Ft

Felújítási kiadások

5 744 516 520

Ft

Egyéb felhalmozási kiadások

71 325 044

Ft

Finanszírozási kiadások

1 736 914 731

Ft

(3) Az intézmények 2021. évi létszámkerete 2021. január 1-től 1 039,55 álláshely a 2. mellékletben foglalt részletezés szerint.

(4) A Polgármesteri Hivatal igazgatási létszámkerete 2021. január 1-től 212 álláshely, azzal, hogy a további 5 fő határozott idejű foglalkoztatása engedélyezett munkaerőpiaci forrás igénybevétele mellett.

(4a) A Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában

a) az illetményalap - Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 61. § (6) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az Önkormányzat saját forrásai terhére 45 000 Ft,

b) az illetménykiegészítés,

ba) az érettségi iskolai végzettségű köztisztviselők esetében az alapilletmény 10%-a,

bb) a felsőfokú végzettségű köztisztviselők esetében az alapilletmény 30%-a.

(4b) A Szolnok Megyei Jogú Város Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester) és Szolnok Megyei Jogú Város Alpolgármestereinek (a továbbiakban: alpolgármester) személyi juttatásai a 3. melléklet XI. cím alatt kerültek megtervezésre. A 3. melléklet 11.1 önkormányzati igazgatás alcím alatt az engedélyezett létszámkeret 11 főben kerül meghatározásra.

(5) A több éves kihatással járó kötelezettségek előirányzatait éves bontásban az 5., 5.a., 5.b. mellékletek tartalmazzák, azzal, hogy a későbbi évek előirányzatai a tárgyévi költségvetés elfogadásakor kerülnek megállapításra.

(6) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (2) bekezdésében előírt követelmények, valamint az Áht. 24. § (4) bekezdésben foglalt tájékoztató mérlegek és kimutatások tartalma e rendelet: 1., 1.a., 1.b., 1.c., 2., 3., 3.b., 3 c., 4., 4.a., 5., 5.a., 5.b., 5.c., 6., 7., 8. mellékleteiben foglalt tartalommal kerülnek megállapításra.

6. § (1) A Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 35. §-a alapján az önkormányzati működésre és az ágazati feladatok ellátására nyújtott támogatásokat az 1. melléklet tartalmazza, a támogatások jogcímeit és összegét az 1.a. melléklet részletezi.

(2) Az állam által nyújtott általános célú és kötött felhasználású működési támogatások e rendelet 1.b. melléklete szerint az intézmények és az Önkormányzat költségvetésében maradéktalanul megtervezésre kerültek.

(3) Az egészségügyi alapellátást a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő közvetlenül finanszírozza. Az e célra tervezett kötött felhasználású előirányzat 345 016 800 Ft, mely a Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága költségvetésében maradéktalanul megtervezésre került.

(4) A Polgármesteri Hivatal nevében végzett tevékenységek bevételi és kiadási előirányzatai az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet(továbbiakban: Ávr.) 24. § (2) bekezdésében foglaltak szerint kerültek megtervezésre.

4. A költségvetés tartalékai

7. § (1) Az Önkormányzat egyes feladatainak ellátásához a felhasználásra vonatkozóan célokhoz és feltételekhez kötött, valamint általános jellegű, e rendelet 3. melléklete XIII. Tartalékok címen 732 655 992 Ft előirányzat kerül megállapításra.

(2) A tartalékokkal (3. melléklet 13.1-13.3 alcímek) való rendelkezés (átcsoportosítás) jogát a Polgármester gyakorolja. A Polgármester a céltartalékon jóváhagyott előirányzatokat jogosult átcsoportosítani a központi kezelésű feladatokra, vagy a költségvetési intézmények részére.

(3) A céltartalékok előirányzatai nem léphetők túl, a céltartalékon képződő maradvány a költségvetés általános tartalékát növeli.

(4) A működés - üzemeltetés - fenntartás feladataira e rendelet 3. mellékletének 13.1 alcím szerinti részletezettséggel együttesen 437 155 992 Ft „Működési költségvetés céltartaléka” előirányzat kerül megállapításra.

(5) A működési költségvetés céltartalékán belül „Intézményi feladatok céltartaléka” előirányzat kerül megállapításra 149 580 898 Ft összegben.

(5a) Az Intézményi feladatok céltartaléka előirányzaton belül az „Üres álláshelyek tartaléka” jogcímen elkülönített 46 777 438 Ft előirányzat felhasználására, valamint a „Rehabilitációs hozzájárulás tartaléka” jogcímen elkülönített 42 803 460 Ft előirányzat felhasználására az intézmények által dokumentált, tényleges kifizetéseknek megfelelően, külön igénylés alapján negyedévenként kerül sor.

(5b) Az Intézményi feladatok céltartaléka előirányzaton belül a „Gyermekétkeztetési rezsi- és nyersanyagár változása miatti tartalék” jogcímen elkülönített 60 000 000 Ft felhasználásáról külön döntés alapján lehet intézkedni.

(6) A Működési költségvetés céltartalékon belül „Adósságszolgálati tartalék” előirányzat kerül meghatározásra 8 000 000 Ft összegben. Az előirányzat a 3. § (4), (6) bekezdéseiben foglalt hitelfelvételhez kapcsolódó fizetési kötelezettségek tárgyévi teljesítésére szolgál.

(7) A Működési költségvetés céltartalékán belül a szünidei étkezés feladatainak biztosítására 20 000 000 Ft, a közművelődési intézmények, szervezetek működéséhez szükséges támogatás biztosítására 4 000 000 Ft kerül megállapításra.

(8) A Működési költségvetés céltartalékán belül a Szigligeti Színház Nonprofit Kft. és a Sportcentrum Nonprofit Kft. működéséhez szükséges költség biztosítására a „Gazdasági társaságok feladatának tartaléka” előirányzat kerül megállapításra 219 575 094 Ft összegben. A tartalék felhasználására a Polgármester jogosult.

(9) A Működési költségvetés céltartalékán belül az önkormányzati, ezen belül különös tekintettel a városüzemeltetési feladatok hatékonyabb ellátása érdekében 36 000 000 Ft elkülönítésre kerül. A tartalék felhasználására az önkormányzati képviselők az ágazatilag illetékes alpolgármester támogatásával javaslatot tehetnek azzal, hogy a döntésre a polgármester jogosult.

(10) Az önkormányzati vagyon értékének megőrzése, a hatékony vagyongazdálkodás elősegítése érdekében, valamint az egyes pályázati forrásból megvalósítani tervezett fejlesztések önrészének fedezetéül „Fejlesztési feladatok céltartaléka” előirányzat kerül megállapításra 235 500 000 Ft összegben. A tartalék felhasználására a Polgármester jogosult.

8. § (1) A költségvetés „Általános tartalékát” 60 000 000 Ft-ban kerül megállapításra, mely előirányzat az évközi elmaradt bevételeinek pótlását, az év közben felmerülő többletkiadások forrásigényét biztosítja.

(2) Az általános tartalék az első félévben időarányosan használható fel.

5. Költségvetés végrehajtásával kapcsolatos feladatok

9. § (1) A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben foglaltak szerint az Önkormányzat biztosítja a Szolnok Városi Óvodák és Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága intézményekben, továbbá a közigazgatási területén a tankerületi központ, a szakképzési centrum által fenntartott nem bentlakásos nevelési-oktatási intézményekben és az Önkormányzat közigazgatási területén a köznevelési fenntartó által üzemeltetett kollégiumban elhelyezett gyermekek részére - az érintett nevelési-oktatási intézmények által közölt adatok alapján - az intézményi gyermekétkeztetést.

(2) Az Önkormányzat a gyermek és tanulók részére nyújtott élelmezési szolgáltatást Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata, Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága, valamint a Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása Egyesített Szociális Intézménye, valamint az önkormányzat kizárólagos tulajdonú gazdasági társasága, a TISZT Kft. útján biztosítja.

(3) A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 21/C. §-ban meghatározottak részére az Önkormányzat - figyelemmel a 328/2011. (XII. 29.) Korm. rendeletben foglaltakra - Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata útján biztosítja a szünidei gyermekétkeztetést.

10. § (1) A Közgyűlés bizottságai feladatkörébe utalt előirányzat-felhasználásra vonatkozó döntési jogkör gyakorlásához, e rendelet 3. mellékletében részletezettek szerint együttesen 8 262 098 Ft előirányzat kerül megállapításra.

(2) Amennyiben a bizottság előirányzat-felhasználási döntése alapítvány támogatását eredményezi, úgy a bizottsági döntés előirányzat-felhasználásra vonatkozó előterjesztésnek minősül, melynek elfogadásáról a Közgyűlés dönt.

(3) Egészségügyi, Szociális és Környezetvédelmi Bizottság a 3. melléklet 6.1 alcímen tervezett „Környezetvédelmi Alap” jogcímen 8 262 098 Ft előirányzat felhasználásában illetékes.

(4) Az Önkormányzat által, nem önkormányzati tulajdonú és fenntartású, vagy nem önkormányzati feladatot ellátó szervezeteknek nyújtott - 100 ezer Ft feletti - támogatás támogatási szerződése megkötésének feltétele annak igazolása, hogy a támogatottnak nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és társadalombiztosítási tartozása.

(5) Az Önkormányzat által, a (4) bekezdés hatálya alá nem tartozó szervezetnek nyújtott támogatás támogatási szerződése megkötésének feltétele a támogatott írásos nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és társadalombiztosítási tartozása.

11. § (1) A 2. mellékletben nevesített intézmények előirányzat-felhasználási jogkörrel a személyi juttatások és az ahhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzat vonatkozásában minden esetben, az egyéb előirányzataik vonatkozásában jogszabály vagy az irányító szerv döntései alapján rendelkeznek.

(2) A gazdasági szervezettel rendelkező intézmények előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek a 2. mellékletben számukra meghatározott előirányzatok felett.

(3) A gazdasági szervezettel nem rendelkező Szolnok Városi Óvodák és Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága az előirányzatai feletti előirányzat-felhasználási jogkörét a gazdálkodási tevékenységét ellátó Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálatával kötött munkamegosztási megállapodásban foglaltak szerint gyakorolja.

(4) A gazdasági szervezettel nem rendelkező Damjanich János Múzeum, Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus, és a Verseghy Ferenc Könyvtár és Közművelődési Intézmény az előirányzatai feletti előirányzat-felhasználási jogkörét a gazdálkodási tevékenységét ellátó Szolnoki Kulturális Ellátó Szervezettel kötött munkamegosztási megállapodásban foglaltak szerint gyakorolja.

(5) Az intézmények a 2. mellékletben foglalt részletezettséggel megállapított önkormányzati támogatást csak közfeladataik ellátására használhatják fel.

(6) Az intézmények előirányzat-módosítási hatáskörükben - az Önkormányzat egyidejű tájékoztatása mellett - bevételi és kiadási előirányzatuk főösszegét és a megfelelő részelőirányzatokat a tervezett bevételi főösszeget meghaladó, ténylegesen teljesített bevételükből a ténylegesen teljesített bevétel mértékének megfelelő értékhatárhoz kötötten megemelhetik az alábbiak szerint:

  • a) a bevétel megszerzéséhez szükséges közvetlen költségek fedezetének biztosítása mellett emelhetők a működési kiadások;
  • b) az átvett pénzeszközök, valamint a támogatások és a támogatásértékű bevételek esetében a megkötött megállapodás szerinti mértékben és kiadási jogcím szerint emelhető a bevétel és a kiadás egyaránt.

(7) Az intézmények a többletbevételük terhére vállalt, felhalmozási jellegű kiadási előirányzataikat csak a Közgyűlés jóváhagyását követően emelhetik fel.

(8) Az intézmények vezetői munkáltatói és bérgazdálkodói jogkörük gyakorlása során nem vállalhatnak olyan tartós kötelezettséget, amely többlet önkormányzati támogatást eredményez 2021. évre, illetve az azt követő évekre.

(9) A személyi juttatások kiemelt előirányzat terhére vállalt kötelezettségek esetében akkor is szükséges pénzügyi ellenjegyzés a fedezet rendelkezésre állásáról, ha a számfejtés és az ehhez kapcsolódó kifizetőhelyi feladatok a kincstár által működtetett központosított illetmény számfejtési rendszeren keresztül történik.

(10) Az intézményeknek, valamint a TISZT Kft.-nek az ellátottak részére nyújtott élelmezési szolgáltatáshoz - az intézmények által tervezett élelmezési napok szerint - az Önkormányzat támogatást nyújt. A 2021. évi költségvetési zárási feladatok keretében az e rendelet III-IV. számú függelékében szereplő tervezett élelmezési napok és térítési díjak, valamint a tényleges élelmezési napok és teljesített térítési díjak alapján az önkormányzati támogatás elszámolásra kerül.

(11) A gazdasági szervezettel rendelkező intézmények - a kijelölt intézményekkel kötött munkamegosztási megállapodásban foglaltakra is figyelemmel - kötelesek a gazdálkodás vitelét, valamint számviteli rendjét meghatározó szabályzataikat a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével elkészíteni, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.

(12) Feladat elmaradásából származó - személyi és dologi - megtakarítások felhasználására csak a Közgyűlés döntésének megfelelően kerülhet sor.

(13) Az e rendeletben meghatározott kiemelt előirányzatokat az intézmények kötelesek betartani, illetve betartatni. Az előirányzat túllépés megakadályozása az intézményvezetők kiemelt feladata és felelőssége.

(14) A 6. § (3) bekezdésében foglalt bevételi előirányzatból az Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatóság köteles havonta a főszámfejtés során számfejtésre kerülő személyi juttatásoknak és az ezen juttatások járulékainak megfelelő összeget az Önkormányzat bankszámlájára megtéríteni.

12. § A nemzetiségi önkormányzatok támogatása tartalmazza a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80. § (1) bekezdésében foglalt feladatellátáshoz kapcsolódó költségek fedezetét.

13. § (1) Az Önkormányzat számára év közben meghatározott célra támogatásként, támogatásértékű bevételként vagy átvett pénzeszközként érkezett bevételek a bevételi és kiadási előirányzatokat azonos összeggel módosítják. Az ily módon biztosított források felhasználásáról, az intézmények saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításainak jóváhagyásáról, valamint az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, az emiatt szükségessé váló költségvetési rendelet módosításáról a Közgyűlés szükség szerint, de legalább negyedévente dönt.

(2) A Közgyűlés és szervei az államháztartáson kívüli források átvételéről és átadásáról a 25/2013. (VI.28.) önkormányzati rendeletben foglaltak szerint döntenek.

(3) Amennyiben év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, vagy szükségessé válik, hogy az Önkormányzat lemondás alapján előirányzatot csökkentsen, az ezekkel kapcsolatos előirányzat módosításokról a Polgármester döntést hozhat.

(4) Az Ávr. 43/A. § (2) bekezdésében foglaltakra figyelemmel a Polgármester, az e rendelet 3. mellékletében foglalt alcímeken belül, valamint egy-egy címhez tartozó alcímek között a kiemelt előirányzatokra is kiterjedően átcsoportosításokat hajthat végre.

(5) Az 1.c. melléklet 1.3.1.1 pontjában szereplő bevételi előirányzat a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény 18. §-ban foglaltaknak megfelelően a víziközmű-fejlesztés finanszírozását szolgálja.

14. § (1) A 3. melléklet VIII. címben nevesített fejlesztési feladatok előirányzatai tartalmazzák a projektek előkészítési, kivitelezési, lebonyolítási munkálataira szükséges kiadások fedezetét. A tervezett feladatok megvalósítására vonatkozó kötelezettségvállalásokat ennek figyelembevételével kell megtenni.

(2) A 3. melléklet VIII. címben nevesített 8.37 „Projekt feladatok ellátása” jogcímen 489 564 996 Ft összegű előirányzat tartalmazza az előző évről áthúzódó tervezési, valamint projekt lebonyolítási feladatok kiadásainak elszámolását, valamint az indításra tervezett beruházások koncepciói és engedélyes tervei elkészítésére, a fejlesztések előkészítésére, megvalósítására szolgáló forrásokat. A rendelkezésre álló előirányzat felhasználásakor figyelemmel kell lenni a területi operatív programok kiírására, valamint a megjelent pályázati felhívásokra. A tervezett feladatok megvalósítására vonatkozó kötelezettségvállalásokat ennek figyelembevételével kell megtenni.

(3) A 3. melléklet VIII. címben nevesített 8.43 „Infrastruktúrafejlesztési és rekonstrukciós feladatok” 2 700 000 000 Ft összegű előirányzat külön polgármesteri határozatban foglalt feladatok megvalósítására szolgál.

(4) A költségvetési egyensúly megőrzése érdekében az indításra tervezett beruházások előkészítésére megelőlegezett forrásokat a projektek elszámolható költségelemeinek részévé kell tenni, amennyiben arra az érintett pályázati felhívás lehetőséget nyújt.

(5) Áfa levonási joggal érintett fejlesztés esetén a költségvetési egyensúly és likviditás biztosítása és az áfa 2021. éven belüli visszaigénylése érdekében

  • a) legkésőbb 2021. szeptember 30-i teljesítési dátummal kiállított és benyújtott számlát lehet befogadni, ha
    • aa) a fizetés tárgyévben esedékes, vagy
    • ab) a beszerzés fordított adózás hatálya alá esik, és
  • b) az áfa levonását megalapozó bevételszerző tevékenységre irányuló szerződést legkésőbb a kiviteli szerződés megkötéséig meg kell kötni.

(5a) Az (5) bekezdésben foglaltakat a vonatkozó közbeszerzési eljárások ajánlati dokumentációjába is bele kell foglalni.

(5b) Egyes fejlesztések tervezett megvalósítása érdekében a (4) bekezdésben foglaltaktól legfeljebb 200 millió Ft összegű áfa visszaigénylés erejéig, a költségvetési egyensúly és likviditás biztosítása mellett - a 4. § (5) bekezdésben foglaltak mellett - a Polgármester jogosult eltérni.

(6) A fejlesztési feladatok részbeni fedezetét biztosító átvett pénzeszközök, valamint számításba vett egyéb, nem önkormányzati források teljesítésének elmaradása, az üzemeltetési, fenntartási feladatok pénzügyi forrásának hiánya esetén a fejlesztések elindításáról, illetve folytatásáról - az új körülményre való tekintettel - a Közgyűlés külön döntést hoz.

(7) Indításra tervezett fejlesztési feladat esetén a fejlesztés indítására vonatkozó döntés megalapozása érdekében - az üzemeltetési költségeket és azok biztosíthatóságára vonatkozó elképzeléseket is tartalmazó - üzemeltetési koncepciót legkésőbb a kiviteli szerződés megkötésére irányuló közbeszerzési eljárás megindításáig a Közgyűlés elé kell terjeszteni. Az üzemeltetési koncepció Közgyűlés általi jóváhagyása nélkül a közbeszerzés nem indítható el. Jelen szakaszban foglalt rendelkezéseket az út- és közmű infrastruktúrafejlesztésekre és rekonstrukciós feladatokra nem kell alkalmazni.

15. § (1) A működési költségvetés bevételi előirányzatai teljesítésében a tervezetthez viszonyított kiesés esetén a költségvetésben tervezett feladatok megvalósíthatóságáról, a forráshiány megszüntetése érdekében szükséges intézkedésekről a Közgyűlés szükség szerint dönt.

(2) A költségvetés kiadási előirányzatai között nem szereplő feladatra, a tervezett feladat előirányzatát meghaladó kiadási szükségletre kötelezettségvállalás vagy pénzügyi kötelezettséget keletkeztető intézkedés nem tehető.

(3) A költségvetési egyensúly biztosítása érdekében a 9. mellékletben kerülnek meghatározásra azon feladatok, melyek eredeti előirányzatként nem tervezhetők. Azokra kötelezettségvállalás vagy pénzügyi kötelezettséget keletkeztető intézkedés abban az esetben és olyan mértékig tehető, amennyiben és amilyen mértékben a költségvetés bevételi előirányzataiban nem szereplő, vagy a tervezett előirányzatot meghaladó ténylegesen teljesített bevételek erre fedezetet nyújtanak.

(3a) A (3) bekezdésben foglaltak esetében a 9. melléklet szerinti ütemezés sorrendjében elsőként a költségvetési intézmények által ellátott kiadások, majd a kötelező önkormányzati feladatellátáshoz szorosan kapcsolódó kiadások, az adósságszolgálat csökkentését eredményező intézkedések, azt követően a biztonságos feladatellátás fedezetét kell megteremteni. Az ezekkel kapcsolatos előirányzat módosítások tekintetében a 13. § (3) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.

(4) A (3) bekezdésen túli, a költségvetés bevételi előirányzataiban nem szereplő, vagy a tervezett előirányzatot meghaladó ténylegesen teljesített bevételek - kivéve a kötött felhasználási célú átvett forrásokat - a kiadási előirányzatokban szereplő feladatok megvalósításának elmaradásából, illetve a tervezettnél kisebb ráfordítással megvalósított feladatok előirányzati maradványából keletkező kiadási megtakarítások a költségvetés általános tartalékát növelik.

(5) Az e rendelet hatálybalépését követően indított vagyontárgy értékesítések esetén Szolnok Megyei Jogú Város vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás egyes szabályairól szóló 25/2003. (VII.9.) önkormányzati rendeletének 14/A. § -ban foglalt eljárásrendet kell alkalmazni.

(6) A Polgármester korlátozás nélkül jogosult az átmenetileg szabaddá váló saját bevételekből származó pénzeszközökből államilag garantált hozamú értékpapír vásárlására, vagy ilyen jellegű betétben történő pénzeszköz elhelyezésre.

16. § (1) A költségvetés végrehajtását az intézmények tekintetében a Polgármesteri Hivatal köteles ellenőrizni, az Önkormányzat éves ellenőrzési munkatervében foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a Polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a Közgyűlést tájékoztatni.

(2) A gazdasági szervezettel rendelkező intézmény vezetője köteles gondoskodni a saját és a hozzá rendelt intézmények belső ellenőrzésének megszervezéséről.

(3) A kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság vezetője köteles gondoskodni a gazdasági társaság belső ellenőrzésének megszervezéséről.

17. § Az Önkormányzat tulajdonosi minőségében hozott döntései a költségvetésben tervezett feladatok megvalósítását, a pénzügyi források felhasználhatóságát átmenetileg sem korlátozhatják.

18. § (1) Önkormányzati biztost kell kirendelni, ha az intézmény 30 napon túli lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy harminc millió forintot.

(2) A gazdasági szervezettel rendelkező intézmény vezetője az (1) bekezdésben foglalt határérték 50%-nak elérésekor haladéktalanul köteles Szolnok Megyei Jogú Város Jegyzőjének bejelentést tenni a tartozás fennállásáról.

(3) Az önkormányzati biztos kijelölését a Közgyűlés a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően teszi meg.

19. § (1) Az intézmények, valamint a kizárólagosan önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok az általuk ellátott közfeladatok hatékonyságát javító intézkedésekkel a gazdaságosság, takarékosság, célszerűség követelményeinek érvényesítésével kötelesek elősegíteni a költségvetés pénzügyi egyensúlyának megőrzését.

(2) A 3. melléklet IV. címben nevesített 4.5.1. „Szolnoki Szigligeti Színház Nonprofit Kft. támogatása” soron szereplő 379 631 908 Ft összegű előirányzat az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi XCIX. törvény szerinti közös működtetésre irányuló megállapodás szerint a Szolnoki Szigligeti Színház 2021. 06. 30. napjáig terjedő működtetésére vonatkozó Önkormányzati és központi költségvetési támogatást tartalmazza.

(3) Az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok az üzleti tervben foglaltak teljesüléséről, a kiadásaik és bevételeik alakulásáról havonta információt kötelesek szolgáltatni a Polgármester részére.

20. § (1) A bérlakás-privatizációs bevételek felhasználására vonatkozó elszámolást az e rendelet II. számú függeléke tartalmazza.

(2) Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 21. § (2) bekezdése szerinti felhatalmazással nem kíván élni.

(3) Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Volánbusz Zrt. felé fennálló kötelezettségének teljesítése érdekében a részletfizetési megállapodás megkötését a szükséges döntések meghozatala érdekében elő kell készíteni azzal, hogy ahhoz szükség esetén Magyarország gazdasági stabilitásról szóló 2011. évi CXCIV. törvényben foglaltak szerint a Kormány hozzájárulását meg kell kérni.

(4) A költségvetés teljesítéséről, a bevételek és kiadások alakulásáról a Közgyűlést havonta tájékoztatni kell.

(4a) E rendelet 7. § (2), (8) bekezdéseiben, a 13. § (3)-(4), 15. § (4) bekezdéseiben, valamint a 15. § (3b) és a 19. § (3) bekezdésében foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni a Közgyűlés részére, és a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat módosítási jogkör 2021. december 31-ig gyakorolható.

(5) E rendeletben foglaltak végrehajtásáról a 2021. évi zárszámadásról szóló rendeletben kell számot adni.

(6) A Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása működésével kapcsolatos bevételek és kiadások e rendelet 1. mellékletében teljeskörűen megtervezésre kerültek, azzal, hogy az 1. mellékletben „bevételek” jogcímen szereplő 1 575 067 465 Ft az 1.2 alcím alatt szereplő önkormányzat működési támogatásait növeli meg az 1.a melléklet szerinti jogcímen, és az 1. melléklet „kiadások” jogcím 1 575 067 465 Ft előirányzat az Egyéb működési célú kiadások kiemelt előirányzat összegét növeli. A Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása működésével kapcsolatos bevételek és kiadások vonatkozásában a Közgyűlés döntési jogkörrel nem rendelkezik.

6. Záró, hatályba léptető rendelkezések

21. § (1) Ez a rendelet 2021. február 27-én lép hatályba, azzal, hogy az Áht. 25. § (3)-(4) bekezdése szerinti előirányzat teljesítések az e rendelet által meghatározott kiadási és bevételi előirányzatokba beépültek.

(2) Hatályát veszti Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2021. évi költségvetését megállapító rendelet előkészítéséről szóló Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Polgármesterének 90/2020. (XII.07.) határozata.

(3) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről és átadásáról szóló 25/2013. (VI.28.) önkormányzati rendelet

  • a) 1. és 4. mellékletében a
    • „7. Támogatott tudomásul veszi, hogy a támogatás folyósításának feltétele annak igazolása, hogy a támogatottnak nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és társadalombiztosítási tartozása.
    • 7. Támogatott tudomásul veszi, hogy a támogatás folyósításának feltétele a támogatott írásbeli nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és társadalombiztosítási tartozása.”

szövegrész helyébe a

„7. Támogatott tudomásul veszi, hogy a támogatási szerződés aláírásának feltétele annak igazolása, hogy a támogatottnak nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és társadalombiztosítási tartozása.

7. Támogatott tudomásul veszi, hogy a támogatási szerződés aláírásának feltétele a támogatott írásbeli nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és társadalombiztosítási tartozása.”

b) 2. mellékletében a

„8. Támogatott tudomásul veszi, hogy a támogatás folyósításának feltétele a támogatott írásbeli nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és társadalombiztosítási tartozása.”

szövegrész helyébe

„8. Támogatott tudomásul veszi, hogy a támogatási szerződés aláírásának feltétele a támogatott írásbeli nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és társadalombiztosítási tartozása.”

c) 3. mellékletében a

„7. Támogatott tudomásul veszi, hogy a támogatás folyósításának feltétele a támogatott írásbeli nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és társadalombiztosítási tartozása.”

szövegrész helyébe

„7. Támogatott tudomásul veszi, hogy a támogatási szerződés aláírásának feltétele a támogatott írásbeli nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és társadalombiztosítási tartozása.”

szöveg lép.

Szalay Ferenc s. k.

Dr. Sebestyén Ildikó s. k.

polgármester

jegyző

1-9. melléklet 1-

4_2021_1_9mellékletek.pdf

I-IV. függelék az 1-9. melléklethez

4_2021_i_iv_fugg.pdf