Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (IX. 15.) önkormányzati rendelete
a települési támogatásokról, a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról
Hatályos: 2025. 01. 17Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (IX. 15.) önkormányzati rendelete
a települési támogatásokról, a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról
A rendelet hatálya
1. § (1) A pénzbeli ellátások tekintetében e rendelet területi hatálya Szegi község közigazgatási területére terjed ki.
(2) A rendelet személyi hatályára vonatkozóan az a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. §-a, és a a gyermekvédelemről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 4. §-a az irányadó a (3) bekezdés figyelembevételével.
(3) A rendelet személyi hatálya a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások tekintetében
2. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni települési támogatások megállapítása iránti kérelmeket a Bodrogkeresztúri Közös Önkormányzati Hivatal Szegi Kirendeltségénél (a továbbiakban: Hivatal) lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.
(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény útján történik, az igénybevétele iránti kérelmet az Intézmény vezetőjéhez lehet előterjeszteni.
(3) A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van.
(4) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Kezdeményezésük nem terjedhet ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.
(5) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999.(XI.24.) SZCSM rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon nyújthatja be.
(6) Elektronikus úton e rendelet hatálya alá tartozó ügyek nem intézhetőek.
3. § (1) A kérelmező köteles a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, továbbá a kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat kérelméhez becsatolni.
(2) A pénzbeli és természetbeni települési támogatások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:
a) a támogatást igénylő személynek az Szt. 18. §-ának a) c) h) pontjában szereplő adatait,
b) az igényelt települési támogatás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.
A jövedelemtől függő települési támogatások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.
(3) A jövedelem
a) munkaviszonyból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző havi nettó keresetről kiállított munkáltatói igazolással,
b) álláskeresési támogatás esetén a Munkaügyi Kirendeltség által kiállított, a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított támogatás összegéről szóló igazolással, ennek hiányában az utolsó havi folyósítás összegét igazoló szelvénnyel vagy bankszámlakivonattal, vagy banki igazolással,
c) vállalkozásból származó jövedelem esetén az adóhatóság által kiállított igazolással, az adóbevallással le nem zárt időszakra vonatkozóan havi bontásban kiállított könyvelői igazolással, ennek hiányában a vállalkozó nyilatkozatával,
d) ösztöndíj esetén a közép-, illetve felsőoktatási intézmény által kiállított igazolással, vagy a számítógépes nyilvántartásból kinyomtatott, és a hallgató aláírásával ellátott adatlappal,
e) egyéb jövedelem esetén írásban tett nyilatkozattal igazolható.
(4) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (2)-(3) bekezdése az irányadó.
(5) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (4)- bekezdése az irányadó.
(6) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.
(7)1 Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016.évi CL törvény 36. §.(2) és a 65. § (1) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.
(8) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni települési támogatás megállapítása iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.
(9) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben – a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül – vizsgálta, és azokban lényeges változás nem feltételezhető.
(10) A pénzbeli és természetbeni települési támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól nyilatkozzon.
(11) A rendelet alapján igényelt települési támogatások esetében minden ellátásnál ugyan azon fogyasztási egységgel/ háztartással kell számolni, kivéve ha időközben ez a szám igazolhatóan megváltozott.
(12) A pénzbeli és természetbeni települési támogatásra való jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni. Az eljárásban a hatályos 1993. évi III. tv. és végrehajtási rendeleteinek fogalom meghatározását alkalmazni kell.
(13) A rendszeres települési támogatásban részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények (jövedelmi, vagyoni viszonyok, családi állapot, lakcím stb.) megváltozását 15 napon belül köteles bejelenteni a Hivatalnak.
4. § (1) A A képviselő-testület az Szt. 48. §-a szerinti köztemetés elrendelésével kapcsolatos hatáskör gyakorlását a polgármesterre ruházza.
5. § (1) A rendszeres támogatások folyósítása havonta utólag, minden hónap 5-éig, a nem rendszeres támogatások kifizetése az ellátást megállapító határozatban megjelölt időpontban történik a házipénztárból, vagy a jogosult lakossági folyószámlájára történő átutalás útján.
Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni települési támogatások
6. § (1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást állapít meg.
(2) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
(3) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.
7. §3 (1)4 Rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni kérelemre azt a létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyt, akinek a családjában az 1 főre számított havi jövedelem a szociális vetítési alap mindenkori összegének 150%-át (42.750) illetve egyedülálló esetén jövedelme a szociális vetítési alap mindenkori összegének 200% (57.000) -át nem haladja meg.
(2) A rendkívüli települési támogatás alkalmankénti összege nem lehet kevesebb 3.000 Ft-nál és nem haladhatja meg a 8.000 Ft-ot.
(3) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően évente egy alkalommal – jövedelemre való tekintet nélkül - legfeljebb 30.000 Ft összegű rendkívüli települési támogatást lehet megállapítani, ha a kérelmező létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerül, vagy a kérelmező családjában létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet áll elő.
(4) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek minősül, ha a kérelmező családjában igazoltan:
a) tartós betegség, tartós táppénz vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem-kiesés következett be,
b) elemi kár vagy baleset miatt jelentős anyagi kár keletkezett,
c) gyógyászati segédeszközt kell beszerezni és a segédeszközre szoruló személy közgyógyellátásra nem jogosult,
d) a nyugdíj vagy egyéb rendszeres pénzellátás folyósítása a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik.
(5) Az (1) és (2) bekezdésben szabályozott esetben megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a polgármesterre átruházza.
8. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott hozzájárulás.
(2)5 Az önkormányzat az e rendeletben meghatározott jogosultaknak a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat, egyéb lakáshoz kapcsolódó díjak, költségekhez a tüzelőanyag vásárláshoz települési támogatást nyújt.
a) Kérelmező nyilatkozhat mely költséghez kéri a támogatás megállapítását.
b) Kérelmező nyilatkozhat, hogy a támogatást készpénzben kéri, ha a közüzemi díjak összege nem éri el a támogatás összegét.
(3) Szegi Községi Önkormányzat Képviselő-testülete lakásfenntartási költségekhez nyújtott települési támogatásban részesíti:
a)6 azt az aktív korú személyt – lakásonként 1 főt – akinek a háztartásában az 1 fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori összegének 350 %-át (99.750.Ft-ot) és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.
b)7 nyugdíjas háztartásban élő személyt, ha egyedülálló nyugdíjas vagy a háztartás többi tagja is nyugdíjasnak minősül, amennyiben az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem nem éri el a minimálbér összegét.
(4) A támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
(5) A lakásfenntartási költségekhez nyújtott települési támogatás havi összege
a)8 9.000 Ft, ha az igénylő háztartásának egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelme nem éri el a szociális vetítési alap mindenkori összegének 150 %-át (42.750 Ft-ot),
b)9 7.000 Ft, ha az igénylő háztartásának egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelme meghaladja a szociális vetítési alap mindenkori összegét, de nem éri el a szociális vetítési alap mindenkori összegének 200 %-át (57.000 Ft-ot),
c)10 5.000 Ft, ha az igénylő háztartásának egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelme meghaladja a szociális vetítési alap mindenkori összegének 150 %-át, de nem éri el annak 350 %-át (99.750 Ft-ot).
d) A 8. § (3) bekezdés b) pontja esetében a támogatás összege 5000 Ft.
(6) Az önkormányzat a támogatást elsősorban természetbeni ellátás formájában nyújtja, pénzbeli támogatást csak abban az esetben állapít meg, ha a kérelmező részére természetbeni támogatás nyújtására a közmű szolgáltatási szerződés- vagy szerződések felmondása miatt nincs lehetőség, vagy a költséget természetben nem lehet megtéríteni.
(7) A lakhatási támogatás iránti kérelemben 1. számú mellékletben nyilatkozni kell a lakás nagyságáról, a kérelmező lakásban tartózkodásának jogcíméről, a kérelmező és a vele közös háztartásban élők számáról, személyi és jövedelmi adatairól, arról, hogy a kérelemmel érintett lakásban működik-e előrefizetős gáz- vagy áramfogyasztást mérő készülék, továbbá csatolni kell a háztartás tagjainak jövedelmét igazoló iratokat és a háztartás tagjainak vagyoni helyzetéről szóló vagyonnyilatkozatokat.
(8) A támogatás megállapítására irányuló kérelemben meg kell jelölni, hogy a kérelmező mely lakhatási költséghez kéri a támogatás megállapítását, továbbá csatolni kell a kérelemben megjelölt költségre vonatkozó utolsó havi közműszámla másolatát, lakásbérlet, albérlet esetén a bérleti szerződés másolatát.
(9) A lakhatási támogatást - a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kezdődően – az adott költségvetési év végéig (december 31.) időtartamra kell megállapítani.
(10) A lakhatási támogatás ugyanazon lakásra vonatkozóan csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(11) A (10) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit, a bírói határozatot, vagy albérleti szerződést csatolni kel a kérelemhez.
(12) A lakhatási támogatásra való jogosultságot meg kell szüntetni, amennyiben a támogatás jogosultjának megváltozik a lakcíme, vagy elhalálozik.
(13) Lakcímváltozás, vagy a jogosult halála esetén a támogatásra való jogosultságot a változás hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.
(14) Pénzbeli támogatás esetén a jogosult halála miatt fel nem vett támogatást a vele közös háztartásban együtt élt házastárs, vagy élettárs, gyermek, unoka, szülő, nagyszülő és testvér egymást követő sorrendben veheti fel a halál hónapját követő hónap utolsó napjáig.
(15) A lakhatási támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a jegyzőre átruházza.
9. § (1)11 Az önkormányzat évente négy alkalommal gyógyszertámogatásban részesítheti azt a közgyógyellátási igazolvánnyal nem rendelkező tartósan beteg személyt, akinek a családjában az egy főre számított havi jövedelem a szociális vetítési alap mindenkori összegének 300 %-át , egyedülálló esetén a 350 %-át nem haladja meg, továbbá a havi igazolt gyógyszerköltsége meghaladja a (2) bekezdés a-c) pontja szerinti mértéket.
(2) Gyógyszertámogatásra jogosult az (1) bekezdésben meghatározott jövedelmi feltételeknek megfelelő személy, akinek a krónikus betegsége kezelésére szolgáló rendszeres havi gyógyszerköltsége
a) meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át (7.150 Ft-ot), de nem éri el annak 30 %-át,
b) meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 30 %-át (8.550 Ft-ot), de nem éri el annak 35 %-át,
c) meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 35 %-át (9.975 Ft-ot).
(3) A gyógyszertámogatás alkalmankénti (negyed évente) összege:
a) a (2) bekezdés a) pontja szerinti esetben 6.000 Ft (évi 24.000 Ft))
b) a (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben 8.000 Ft (évi 32.000 Ft)
c) a (2) bekezdés c) pontja szerinti esetben 10.000 Ft (évi 40.000 Ft)
(4) A gyógyszertámogatás negyedévente igényelhető.
(5) A gyógyszertámogatásra való jogosultság megállapításának céljából a kérelemhez mellékelni kell a kérelmező és a vele együtt élő közeli hozzátartozói jövedelmét igazoló iratokat, a háziorvos igazolását, melynek tartalmaznia kell a kérelmező részére rendelt – a krónikus betegsége kezeléséhez szükséges, a társadalombiztosítási támogatásba befogadott, azonos hatóanyagú legolcsóbb - gyógyszerek megnevezését és havonta szükséges mennyiségét, valamint a háziorvosi igazolás alapján kiállított gyógyszertári igazolást a kérelmező által fizetendő gyógyszerköltség összegéről.
(6) Nem támogatható homeopátiás gyógyászati készítmény, kedélyjavító, étrend kiegészítő, krónikus betegség kezeléséhez szükséges vitamin kivételével vitamin,
(7) Az eljárás során évente egy alkalommal vizsgálni kell, hogy kérelmező nem jogosult-e alanyi vagy normatív közgyógyellátásra.
(8) A támogatási kérelmet a rendelet 2. sz. mellékletét képező nyomtatványon a (5) bekezdés szerinti mellékletekkel az Önkormányzat hivatalához kell benyújtani.
(9)12 A gyógyszertámogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a jegyzőre átruházza.
EGYÉB PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSOK
Eseti támogatások eredeti jogalkotói hatáskörben
10. § (1) Az önkormányzat temetési költségekhez való hozzájárulásként temetési támogatást nyújt annak, aki az elhunyt személy temetéséről gondoskodott.
(2) A temetési támogatás összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb köztemetési költség, amely 150.000 Ft. 20 %-nál, 30.000 Ft.
(3) A temetési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(4) A kérelemhez csatolni kell a nem helyben anyakönyvezett elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát és a temetés költségeiről – a támogatást kérő, vagy a vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított - temetési számla eredeti példányát.
(5) A temetési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.
11. § (1)13 A képviselő-testület a Szegi községben lakóhellyel, ténylegesen lakott tartózkodási hellyel rendelkező , 65. életévüket - tárgy év november 30-ig - betöltött időskorú személyek részére egyszeri karácsonyi támogatást állapít meg, amennyiben a nyugdíja nem éri el a minimálbér összegét, továbbá az adott évi költségvetés ezt lehetővé teszi.
(2) A támogatás összeg 6.000 –Ft/fő.
(3) A támogatás a tárgyév december 31. napjáig fizethető ki az önkormányzat házipénztára útján.
12. § (1) Az önkormányzat gyermekszületési támogatásban részesíti az anyát, amennyiben a gyermek születésének időpontjában az anya Szegi községben lakóhellyel, ténylegesen lakott tartózkodási hellyel rendelkezik.
(2) A támogatáshoz be kell csatolni a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát és a Bodrogkeresztúron illetékes Védőnői Szolgálat védőnői igazolását arról, hogy az anya a gyermek születésének időpontjában a gondozásában állt.
(3) A támogatás összege gyermekenként 30.000 Ft.
(4) A gyermek születési támogatás a gyermek születését követő 6 hónapon belül benyújtott igény esetén állapítható meg. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(5) A gyermek születési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.
13. § (1) A Támogatás Szegi község közigazgatási területén természetes személy által történő magánlakás építésre és lakásvásárlásra (visszterhes-átruházás) terjed ki. A kérelemhez csatolni kell a jogerős építési engedélyt, illetve ügyvéd-közjegyző által ellenjegyzett adásvételi szerződést, és legalább széljegy bejegyzést tartalmazó tulajdoni lapot.
(2) A rendelet alapján az a fiatal házaspár vagy élettársi jogviszonyban élő pár, illetve legalább egy gyermeket egyedül nevelő személy, első lakáshoz jutók önkormányzati támogatására jogosult, aki a 3.) § és 4.) bekezdésében foglalt egyéb feltételeknek megfelel.
(3) Akinek külön-külön vagy együttesen – komfort nélküli, szükséglakás, illetőleg átmeneti elhelyezésként meghatározott időszakra kapott bérlakást kivéve – lakástulajdona vagy résztulajdona - a meghatározott időre szólót kivéve –, bérleti vagy bérlőtári jogviszonya, illetőleg állandó használati joga soha nem volt.
(4) A rendelet szempontjából fiatal házaspár, élettársi jogviszonyban élő, illetve személy, aki az
Hulladékszállítási díjra vonatkozó támogatás
14. §14 (1) A Szegi településen lakóhellyel, ténylegesen lakott tartózkodási hellyel rendelkező szolgáltatás igénybevételére kötelezett, magánszemély hulladékszállítási díjához 120 liter gyűjtőedény nagyságig nyújtott támogatás.
(2) A támogatás feltétele, a hulladékszállítási díjjal érintett ingatlanban lakók egy főre jutó jövedelme nem haladja meg a minimálbér összegét.
(3) A támogatás utólagos támogatás
(4) A támogatás mértéke a megfizetett hulladékszállítási díj 30%-a
(5) A támogatás igénybevételére félévenként (két alkalommal) a I. és II. illetve a III. és IV. negyedéves díjszámla és a befizetését igazoló szelvény utólagos benyújtásával, a II., illetve IV. negyedévi számla szerinti fizetési határidőt követő 30 napon belül van lehetőség, feltéve, hogy a támogatást kérőnek nincs korábban keletkezett szemétszállítási díj hátraléka, a határidő jogvesztő.
(6) A támogatási kérelmet e rendelet 4. sz. mellékletét képező nyomtatványon és az (5) bekezdés szerinti mellékletekkel az Önkormányzat hivatalához kell benyújtani.A támogatásról a Polgármester dönt, aki a jogosultság fennállása esetén intézkedik a kifizetésről.
Felsőoktatási hallgatók, valamint a felsőoktatási tanulmányokat kezdő fiatalok ösztöndíj-támogatása
15. § (1) A Képviselő-testülete felsőoktatási hallgatók és felsőoktatási tanulmányokat kezdő fiatalok részére – kizárólag szociális rászorultság alapján, tanulmányi eredménytől független – a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer - Továbbiakban :BURSA -keretében ösztöndíjat nyújt.
(2) Pályázni jogosult az a fiatal, aki a BURSA általános szerződési feltételekben foglaltaknak megfelel.
(3) Pályázhat az, aki az (1) bekezdésben foglaltaknak megfelel,
a)15 Szegi község közigazgatási területén állandó lakóhellyel rendelkező magyar állampolgár, valamint az állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándorló és hátrányos helyzetű, saját jogú havi jövedelmét is figyelembe véve családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap mindenkori összegének 200 %-át.
b) Vagyoni helyzet vizsgálatát követően, az alábbiakban meghatározott mértékű hasznosítható vagyonnal nem rendelkezik. A vagyonvizsgálat kiterjed a pályázóval közös háztartásban élő közeli hozzátartozók vagyonára. A vizsgálat során vagyon alatt azt a hasznosítható ingatlant, járművet, gépi meghajtású termelő- és munkaeszközt, vagyoni értékű jogot kell érteni, amelynek egy főre jutó értéke a pályázó családjában
ba)16 külön-külön számítva a szociális vetítési alap mindenkori összegének huszonötszörösét, vagy
bb)17 együtt számítva a szociális vetítési alap mindenkori összegének hetvenötszörösét meghaladja, és amelynek hasznosítása nem veszélyezteti a vagyonnal rendelkező megélhetésének feltételeit. Nem tekinthető vagyonnak az az ingatlan, amelyben a szülő vagy más törvényes képviselő életvitelszerűen lakik, továbbá a mozgáskorlátozottságára tekintettel fenntartott gépjármű.
(4)18 A pályázatok elbírálásánál előnyt élvez az a diák, akinek
a) havi jövedelmét is figyelembe véve családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem
16. § (1) A pályázat benyújtási határideje a BURSA általános feltételek szerint.
(2) A pályázatot írásban, a pályázó által aláírva egy példányban kell benyújtani az önkormányzat polgármesteri hivatalánál, a rendelkezésre bocsátott adatlapon.
(3) A pályázathoz mellékelni kell:
a) a felsőoktatási intézmény igazolását („A” típusú pályázat esetén)
b) a család jövedelmi viszonyainak igazolására valamennyi jövedelemmel rendelkezőnek a benyújtást megelőző 6 havi nettó átlagjövedelmére vonatkozó igazolásokat (munkáltatói, APEH igazolás, nyugdíjszelvény, stb.) a jövedelemnyilatkozat nyomtatvány mellett (BH/jövedelemnyilatkozat c. nyomtatvány)
c) a család vagyoni helyzetéről való nyilatkozatot (BH/vagyonnyilatkozat c. nyomtatvány)
(4)19 A pályázatok elbírálására, az ösztöndíjban részesülők kiválasztására a képviselő-testület jogosult.
(5)20
(6) A pályázatok elbírálásának határideje a BURSA általános szerződési feltétel szerint.
17. § (1) A határidőn belül benyújtott, formailag megfelelő pályázat elbírálása alapján a pályázó 4.000,- Ft havi támogatásban részesül, tárgy évi támogatási időszakban a teljesítő képesség figyelembe vételével az összeget a Képviselő testület módosíthatja.
(2) Az ösztöndíj időtartama
a) felsőoktatási hallgatók esetében 10 hónap, azaz két egymást követő tanulmányi félév,
b) felsőoktatási tanulmányokat kezdő fiatalok esetében 3x10 hónap, azaz hat egymást követő tanulmányi félév.
(3) Az önkormányzat az általa megítélt havi támogatási összegeket 10 hónapon keresztül akkor is az általa támogatásban részesített pályázó rendelkezésére bocsátja, ha a támogatásban részesített pályázó részére más érintett szervezet nem folyósít kiegészítő támogatást.
(4) A megítélt ösztöndíj csak abban az esetben vonható meg, ha
a) a hallgató az ösztöndíj folyósításának időtartama alatt nem iratkozik be a felsőoktatási intézménybe,
b) az ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn
Arany János Tehetséggondozó programban résztvevő fiatalok részére adományozandó önkormányzati ösztöndíj
18. § (1) A Képviselő-testület ösztöndíjban részesíti az önkormányzat területén állandó lakóhellyel, ténylegesen lakott tartózkodási hellyel rendelkező , nyolcadik osztályos tanulót az Arany János Tehetséggondozó programban történő részvétele idejére.
(2) Az ösztöndíj időtartama: 5 x 10 hónap
19. § (1) Az ösztöndíj elbírálása rászorultság alapján, a pályázó tanulmányi eredménytől függően történik.
(2)21 Az ösztöndíjat elsősorban az a hátrányos helyzetű tanuló kaphatja, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a a szociális vetítési alap mindenkori összegének 150 %-át és tanulmányi eredménye alapján jó esélye van az Arany János Tehetséggondozó program eredményes elvégzésére és felsőfokú tanulmányok folytatására.
(3) Az elbírálás során előnyt élvez az a pályázó aki
a) árva vagy félárva,
b) -családjában az eltartottak száma három vagy annál több,
c) gyermeket szülője egyedül neveli,
d) -valamilyen betegségben szenved, a családban folyamatos ellátást igénylő beteg vagy rokkant van,
e) eltartója, szülője munkanélküli
20. § (1) Az ösztöndíj összege 4.000.- Ft/ hó .
(2) Az elnyert ösztöndíjat közvetlen adó- és járulékfizetési kötelezettség nem terheli.
21. § (1) A pályázat beadásának határideje pályázati kiírás szerint.
(2) A pályázathoz mellékelni kell a kitöltött pályázati űrlapot, az igazolást a család jövedelmi helyzetéről, a nyilatkozatot a családban élők számáról, eltartottakról, betegségről, rokkantságról, munkanélküliségről, a nevelő-testület és a szülő támogató nyilatkozatát, az osztályfőnök javaslatát.
(3) A pályázatokat a képviselő-testület bírálja el, határideje február 20.
(4) Az elbírálás során az önkormányzat a határidőn túl benyújtott vagy formailag nem megfelelő pályázatokat kizárja és a kizárást írásban indokolja, minden határidőn belül benyújtott formailag megfelelő pályázatot érdemben elbírál, és döntését írásban indokolja, fajra, nemre, bőrszínre, felekezeti vagy világnézeti hovatartozásra, tanulmányi eredményre tekintet nélkül kizárólag a pályázó szociális rászorultságának és tanulmányi eredményének objektív vizsgálatára tekintettel jár el.
Szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások
22. § (1) Az önkormányzat önállóan biztosítja az étkeztetést, falugondnoki szolgáltatást.
(2) Az önkormányzat a Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása útján biztosítja a
a) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
b) házi segítségnyújtás,
c) családsegítés,
d) gyermekjóléti szolgáltatás,
(3) A szociális rászorultságot, annak fennállását, az intézményvezető vizsgálja a szolgáltatás igénybevételét megelőzően, valamint az igénybevétel során legalább kétévente.
(4) A (2) bekezdés szerinti szolgáltatások intézményi térítési díját, e) pont kivételével szükség szerint a Társulás székhely önkormányzata állapítja meg, egyeztetés után a Társulási Megállapodás szerint.
(5) A falugondnoki szolgálat igénybevételéért díjat nem kell fizetni.
23. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
a) koruk (65 év feletti személyek)
b) háziorvosi javaslattal igazolt egészségi állapotuk,(igazolás szerint olyan jellegű betegségben szenved, amely miatt önmaga étkezésének megoldására más módon nem képes)
c) Szakorvosi igazolás alapján kiállított háziorvosi javaslattal igazolt fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.
(3) Az önkormányzat lehetőséget biztosít a településen élő fogyatékos személyek, pszichiátriai betegek, hajléktalan személyek vagy szenvedélybetegek részére az étkeztetés igénybevételére, illetve segítséget nyújt a saját lakóhelyükön történő étkeztetés biztosítására.
(4) Az étkeztetést a képviselő-testület a Bodrogkeresztúr község konyhája útján biztosítja.
24. § (1) A jogosult, a törvényes képviselő, vagy tartásra és gondozásra köteles hozzátartozó az ellátásért jövedelme alapján napi személyi térítési díjat fizet.
(2) Az étkeztetés intézményi térítési díja az egy ellátottra jutó szolgáltatási önköltség egy ételadagra jutó összege.
(3) Ha az ellátásra jogosult tartási vagy öröklési szerződést kötött, a térítési díj fizetésére a tartást és gondozást vállaló a kötelezett. Ilyen esetben a személyi térítési díj a bekerülési költséggel azonos összegű.
(4) A szociálisan nem rászorult személy az ellátásért a fenntartó által megállapított teljes árat köteles fizetni.
(5) Az étel kiszállítási költségét nem kell fizetni.
25. § (1) Az önkormányzat házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybevevő személy saját lakókörnyezetében biztosítja az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.
(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell:
a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,
b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,
c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.
(3) Házi segítségnyújtás igénybevétele előtt- külön jogszabályban meghatározottak szerint - vizsgálni kell a gondozási szükségletet, amelyről az intézményvezető igazolást állít ki.
(4) A házi segítségnyújtást a megállapított napi gondozási szükségletnek megfelelő időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell nyújtani. Ha a gondozási szükséglet a napi 4 órát meghaladja, a szolgáltatást igénylőt az intézményvezető tájékoztatja a bentlakásos intézményi ellátás igénybevételének lehetőségéről.
(5) A házi segítségnyújtást a képviselő-testület az Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása Intézménye útján biztosítja.
26. § (1) A jogosult, és tartásra, gondozásra kötelezett hozzátartozója a házi segítségnyújtásért jövedelmi viszonyainak figyelembevételével személyi térítési díjat fizet, amelynek kiszámítási alapja az önkormányzat képviselő-testülete által külön rendeletben megállapított házi gondozási óradíj.
27. § (1) Családsegítés keretében az önkormányzat segítséget nyújt a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy egyéb krízishelyzete miatt segítséget igénylő személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.
(2) A családsegítés keretében biztosítani kell
a) a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,
b) az anyagi nehézségekkel küzdők számára a pénzbeli, természetbeni ellátásokhoz, továbbá a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás megszervezését,
c) a családgondozást, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését,
d) közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervezését,
e) a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás nyújtását,
f) a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő mediációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.
(3) A családsegítés keretében végzett tevékenységnek-a szolgáltatást igénybe vevő érdekében, mások személyiségi jogainak sérelme nélkül- a szükséges mértékig ki kell terjednie az igény bevevő környezetére, különösen családtagjának tagjaira. Kiskorú személyre a családsegítés akkor terjedhet ki, ha
a) a kiskorú családtagjának ellátása a családsegítés keretében indult, és
b) a kiskorú érdekei- a gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele nélkül- e szolgáltatás keretében is megfelelően biztosíthatók.
(4) A családsegítést a képviselő-testület az Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása Alapszolgáltatási Központ útján biztosítja.
(5) A családsegítő szolgálatnak az egyén és a család számára nyújtott szolgáltatása térítésmentes.
28. § (1) gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el a védőnői szolgálattal együttműködve.
(2) A szolgálat feladatai:
a) a településen élő gyermekek szociális helyzetének folyamatos figyelemmel kísérése,
b) gyermekek jogairól, a részükre biztosított támogatásokról való tájékoztatás
c) a védelembe vett gyermek gondozási-nevelési tervének elkészítése,
d) a nevelési-oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatai ellátásának segítése,
e) a rendelet végrehajtásának figyelemmel kísérése,
f) felkérésre környezettanulmányt készítése, az örökbe fogadni szándékozók körülményeinek
vizsgálata.
(3) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.
29. § Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátását , óvodai ellátás keretében szervezi meg feladat ellátási szerződéssel, Bodrogkeresztúr Község Önkormányzatával
30. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, a jogosultság igazolására vonatkozóan az Szt. 65. §-ban foglaltak az irányadók.
(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező a Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása Intézményének vezetőjéhez lehet benyújtani.
(3) Az ellátás iránti kérelemről a Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása intézményének vezetője dönt.
31. § . Szolgáltatás tartalma
a) közreműködés
aa) az étkezésben,
ab) a házi segítségnyújtásban ( a rászoruló, egyedül élő emberek sorsát folyamatosan figyelemmel kíséri és jelzi problémáikat az illetékes szervek felé, napi gondjaik megoldásában segítséget nyújt – bevásárlás, tűzifa-behordás, hó - eltakarítás)
ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában:
b) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így
ba) a háziorvosi, szakorvosi rendelésre szállítás,
bb) az egyéb egészségügyi intézménybe, szűrővizsgálatokra történő szállítás
bc) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása.
c) óvodás korú gyermekek szállítása , így
32. § Az intézményvezető az intézményi ellátás igénybevételekor írásban megállapodást köt a szolgáltatásban részesülő személlyel, illetve törvényes képviselőjével. A megállapodásban ki kell térni az Szt. 94/B. és 94/D. §-ában foglaltakon túl az alábbiakra is:
a) étkeztetés esetén az étkeztetés módjára:
b) házi segítségnyújtás esetén a segítségnyújtás tartamára, időpontjára:
c) a személyi térítési díj összegére és a megfizetés időpontjára, módjára:
d) az ellátástól való távolmaradás esetén (pl. betegség, kórházi ápolás, elutazás) az előzetes bejelentési kötelezettség szabályaira:
e) az ellátás megkezdésének időpontjára
f) az ellátás megszüntetésének eseteire vonatkozó figyelmeztetésre
g) a döntések elleni jogorvoslat módjára.
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások megszűnésének esetei
33. § (1) étkeztetés esetében az ellátás megszűnik:
a) a jogosult saját kérelmére
b) jogosult halála esetén
c) a jogosultságra való okok megszűnésével.
(2) Az ellátást az Polgármester megszüntetheti, ha azt a jogosult indokolatlanul 2 hónapnál tovább nem veszi igénybe. Az ellátás megszüntetéséről értesíti az ellátottat.
(3) A házi segítségnyújtás megszűnik:
a) a jogosult kérelmére,
b) a jogosult halála esetén,
c) a jogosultságra való okok megszűnésével.
(4) A házi segítségnyújtást meg kell szüntetni, ha a jogosult indokolatlanul 2 hónapig nem veszi igénybe, a döntést az Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása Intézményének vezetője írásban közli az ellátottal.
(5) Ha az ellátott a döntéssel nem ért egyet, az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat. A jogerős és végrehajtható döntésig az ellátást változatlanul biztosítani kell.
34. § (1) A személyi térítési díjat évente két alkalommal lehet felülvizsgálni, és a felülvizsgálat alapján megállapított személyi térítési díjról értesíteni kell a térítési díj fizetésére kötelezettet. Az új személyi térítési díj az intézményi térítési díj rendeletének kihirdetését követő hónap elsejétől alkalmazható.
(2) Az ellátást igénylő vagy a térítési díjat megfizető más személyírásban, önként vállalhatja a mindenkori intézményi térítési díjjal azonos személyi térítési díj megfizetését. Ebben az esetben a jövedelemvizsgálatot nem kell elvégezni. Az ellátást igénylő vagy a térítési díjat megfizető más személy az intézményi térítési díjjal azonos személyi térítési díj megfizetését egy év időtartamra vállalhatja, amely időtartam meghosszabbítható. Ha az időtartam meghosszabbítására nem kerül sor, a személyi térítési díj megállapítására vonatkozó általános szabályokat kell alkalmazni.
(3) A személyi térítési díj mérséklésére az intézményvezető jogosult a méltányosság elve alapján.
(4) A szolgáltatások, illetve ellátások igénybe vételének szüneteltetését a szociális alapellátás esetében a szüneteltetés első napját megelőző két munkanappal korábban az intézményvezetőnek kell bejelenteni írásban vagy szóban.
Záró rendelkezések
35. § A rendeletben képviselő-testület által átruházott hatásköröket az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatában is rögzíteni kell.
36. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon 2021. október 01-én lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a a települési támogatásokról, a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 6/2020.(V.11.) önkormányzati rendelet.
(3) Ez a rendelet a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló szerződés kihirdetéséről szóló 2004. évi XXX. törvénnyel összhangban az Európai Közösségek jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.
A 3. § (7) bekezdése a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. § (16) bekezdése a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. § a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (XI. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § (1) bekezdése a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (2) bekezdése a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdés a) pontja a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdés b) pontja a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (5) bekezdés a) pontja a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (5) bekezdés b) pontja a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (5) bekezdés c) pontja a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 9. § (1) bekezdése a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § (9) bekezdését a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (XI. 15.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 11. § (1) bekezdése a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 14. § a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 15. § (3) bekezdés a) pontja a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 7. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 15. § (3) bekezdés b) pont ba) alpontja a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 7. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 15. § (3) bekezdés b) pont bb) alpontja a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 7. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 15. § (4) bekezdése a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 7. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 16. § (4) bekezdése a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 16. § (5) bekezdését a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 10. §-a hatályon kívül helyezte.
A 19. § (2) bekezdése a Szegi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 16.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.