Hegyszentmárton Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021. (VII.23.) önkormányzati rendelete

a települési szociális ellátásokról

Hatályos: 2023. 09. 09

Hegyszentmárton Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021. (VII. 23.) önkormányzati rendelete

a települési szociális ellátásokról

2023.09.09.

Hegyszentmárton Község Önkormányzat Képviselő-testülete , a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. §(3) bekezdés b) pontjában,26. §-ban, 32. §(1) bekezdés b)pontjában, 32. § ( 3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében ,92. § (1) bekezdés a) pontjában, 92. § (2)bekezdésében és a 132. §(4) bekezdés d) és g)pontjaiban kapott felhatalmazás alapján ,az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 13. §(1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva - valamint a rendelet 14. § és 16. §-19. § vonatkozásában az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdése szerinti eredeti jogalkotói jogkörében , a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993.évi III. törvény 1. § (2) bekezdésébe foglalt felhatalmazás alapján - , a települési szociális ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Hegyszentmárton önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező személyekre.

(2) Az (1) bekezdés tekintetében alkalmazni kell a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdéseit és a 7. § (1) bekezdését.

(3) Az e rendeletben meghatározott hatásköröket eltérő rendelkezés hiányában a képviselő-testület gyakorolja.

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási szabályokat az Szt. 4–16. §-a határozza meg.

(2) Az adott ellátásnál alkalmazandó sajátos eljárási szabályok az adott ellátáshoz kapcsolódva kerülnek meghatározásra.

(3) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat az Szt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.

(4) Az eljárást:

a) az önkormányzati hivatalnál szóban vagy írásban előterjesztett kérelemre kell, vagy

b) hivatalból lehet megindítani.

(5) A kérelmet a jogszabályokban, illetve az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.

(6) Az e rendeletben meghatározott vagyoni helyzetre vonatkozó feltétel meglétét a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 1. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozat benyújtásával kell igazolni. A vagyonnyilatkozat II. részét - a nyomtatványon szereplő tájékoztató szövegtől eltekintve - az adott ellátásnál meghatározott személyi körre vonatkozóan kell kitölteni.

(7) A hiányosan előterjesztett kérelmek ügyében a hiánypótlási felhívást a kérelem beérkezésétől számított öt munkanapon belül meg kell tenni.

(8) Ha a szociális ellátás iránti igényt nem a jogosult terjeszti elő az eljárást hivatalból kell megindítani.

3. § A kérelmezőnek a kérelemben, illetve az annak mellékleteként benyújtott dokumentumokban feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.

4. § A pénzbeli ellátások kifizetése a főszabály szerint folyószámlára vagy lakcímre utalással - amennyiben ez nem lehetséges illetőleg a támogatásra jogosult kifejezett kérelmére - pénztári kifizetéssel történik.

5. § (1) Az eseti pénzbeli települési támogatásokat a határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani.

(2) A természetbeni települési támogatások biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat rendezi.

(3) A rendszeres települési támogatás a támogatásról rendelkező határozatban megjelölt időponttól illeti meg az érintettet azzal, hogy a jogosultság kezdő hónapjában a havi támogatás teljes összegét kell folyósítani.

II. Fejezet

Pénzbeli szociális ellátások

6. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete e rendelet alapján a jogosult részére települési támogatást nyújt.

(2) A pénzbeli települési támogatás formái:

a) eseti települési támogatás:

aa) rendkívüli települési támogatás,

ab) rendkívüli települési támogatás elemi kár elhárításához,

ac) települési születési támogatás,

ad) települési temetési támogatás;

b) rendszeres települési támogatás:

települési gyógyszertámogatás,

c) ünnepi többletkiadások települési támogatása

1. Rendkívüli települési támogatás

7. § (1) Rendkívüli települési támogatásra a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személy – továbbiakban : szociálisan rászoruló- jogosult. E jogosultság elbírálása során szociálisan rászorulónak minősül akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a 15.000.-Ft/hó összeget.

(2)1 Rendkívüli települési támogatás adható annak a személynek, aki rendkívüli élethelyzetbe került, önmaga illetve családja időszakos támogatásra szorul , és családjában az egy főre jutó jövedelem a 115000 forintot, egyedül élő esetében a 130000 forintot.

(3) A kérelmezőnek a kérelmében a rendkívüli élethelyzetet meg kell neveznie, indokolnia kell a rendkívüli települési támogatásra való rászorultságát.

(4) A rendkívüli települési támogatás kérelemre vagy hivatalból ,eseti támogatás formájában nyújtható.

8. § Rendkívüli települési támogatás keretében :

a) gyermekneveléshez kapcsolódó, alkalmanként jelentkező többlet kiadásokra

aa) a gyermek iskoláztatásához, vagy

ab) válsághelyzetben lévő várandós anya által, a gyermekének megtartásához, vagy

ac) a gyermek fogadásának előkészítéséhez,vagy

ad) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez ,

b) hátrányos helyzetű gyermek nevelésével ellátásával kapcsolatos kiadásokhoz,

9. § (1) Az alkalmanként megállapított rendkívüli települési támogatás összege nem lehet kevesebb 2000 forintnál . Az éves szinten egyazon családnak megállapított rendkívüli települési támogatás összege nem haladhatja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének tizenötszörösét.

(2) A rendkívüli települési támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testülete határoz.

2. Rendkívüli települési támogatás elemi kár elhárításához

10. § (1) Elemi kárra tekintettel – kérelmére - települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a lakhatását biztosító ingatlanát elemi kár érte, amennyiben a lakásra érvényes biztosítással nem rendelkezik.

(2) Elemi kárnak minősül a tűz, robbanás, vihar, viharon kívüli egyéb elemi kár, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz miatt bekövetkezett kár.

(3) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell az elemi kár tényét tanúsító szakértői (tűzoltóság, biztosító ) véleményt.

(4)2 A támogatás összege kérelmenként legfeljebb a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj tízszerese lehet.

(5) A támogatást megítélő határozatban - legfeljebb 6 hónapos határidő megadásával - a jogosultat kötelezni kell arra, hogy támogatási összeg cél szerinti felhasználásáról - a nevére, vagy a vele azonos lakcímen élő, s ott bejelentett lakcímmel rendelkező családtagjának nevére szóló számlával – elszámoljon.

(6) Az elemi kárra tekintettel kérelmezett települési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testülete dönt.

3. Települési születési támogatás

11. § (1)3 A kérelmére a szülőanyát vagy házastársát, élettársát, szülési támogatásban kell részesíteni, amennyiben a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a 342000 forintot.

(2) Az ellátás iránti kérelemhez mellékelni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatát, amelyet a segély kifizetésének feljegyzése után a kérelmezőnek vissza kell adni.

(3) A kérelmet, a szülést követő 60 napon belül lehet benyújtani.

(4)4 A szülési támogatás mértéke gyermekenként 60000 forint.

(5) A születési támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testülete határoz.

4. Települési temetési támogatás

12. § (1) A temetési költségekre tekintettel települési temetési támogatásra jogosult az a személy aki a haláleset bekövetkeztekor hegyszentmártoni bejelentett lakcímmel rendelkezik, s akinek a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, függetlenül attól, hogy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem.

(2)5 Az (1) bekezdés szerint a temetési költség viselése az eltemettetést vállaló kérelmező létfenntartást akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem a 400000 forintot. nem haladja meg.

(3) A települési temetési támogatás a temetési költségek utólagos megtérítésére, a haláleset bekövetkezésétől számított egy éven belül kérelmezhető.

(4) A támogatás összege 50.000.- Ft.

(5) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a saját vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.

(6) Az elhunyt hozzátartozója köztemetés esetén a temetési költségbe való beszámítással jogosult a temetési támogatásra, amennyiben hegyszentmártoni bejelentett lakcímmel rendelkezik, és a köztemetés költségeinek visszafizetésére kötelezettséget vállal.

(7) Temetési támogatás nem állapítható meg annak, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XL.tv.16. § alapján temetési hozzájárulásban részesül.

(8) A települési temetési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testülete határoz.

5. Települési gyógyszertámogatás

13. § (1) Rendszeres gyógyszerkiadásokra tekintettel települési gyógyszertámogatásra jogosult az a személy, aki a gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt tartósan létfenntartási gonddal küzd.

(2) A települési gyógyszertámogatást a kérelmezőnek akkor lehet megállapítani, ha

a)6 családjában az egy főre jutó jövedelem a 228000 forintot, egyedül élő esetén a 257000 forintot nem haladja meg, és

b) a gyógyszerkiadásai, illetve betegséghez kapcsolódó számlával igazolt kiadásai az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-át meghaladják , és

c) háziorvos igazolja a havi gyógyszer szükségletet, vagy a betegséghez kapcsolódó egyéb kiadások szükségességét, illetőleg a mindezekre vonatkozó 12 hónapnál hosszabb ideig várható rászorultságot.

d) közgyógyellátásban más jogcímen nem részesül

(3) A havi gyógyszer szükséglet vagy a betegséghez kapcsolódó egyéb kiadások költségét a háziorvos által kiállított igazolás alapján a gyógyszertár névre szólóan igazolja.

(4) A települési gyógyszertámogatásra való jogosultságot egy éves időtartamra lehet megállapítani.

(5) A települési gyógyszer támogatás havi összege a jogosult gyógyszer, illetőleg betegséghez kapcsolódó igazolt havi költségének 50%-a, de legfeljebb 6.000.-Ft.

(6) A települési gyógyszertámogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testülete határoz.

6. Ünnepi többletkiadások települési támogatás

14. § (1) Ünnepi többletkiadásokra tekintettel települési támogatás a Hegyszentmárton településen bejelentett állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen Hegyszentmárton településen élő személynek adható.

(2) A támogatás készpénzben és természetbeni formában nyújtható. A támogatás jogosultjairól és a támogatás formájáról a képviselő-testület hivatalból dönt.

(3) A támogatás összegét a képviselő-testület a hatályos önkormányzati költségvetés forrásainak figyelembevételével határozza meg.

III. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások

15. § (1) A természetben nyújtott szociális ellátások körében az önkormányzat a következő ellátásokat nyújtja:

a) gazdálkodást segítő települési támogatás,

b) köztemetés,

c) szociális tűzifa támogatás és

d) start támogatás

(2) A pénzbeli települési támogatást megállapító határozat kimondhatja, hogy a támogatás egy részét vagy teljes egészét természetben kell biztosítani. A határozatnak rögzítenie kell a természetbeni nyújtott ellátás konkrét formáját.

(3) A (2) bekezdés szerinti esetben a természetbeni ellátás formái a következők lehetnek:

a) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, vagy

b) tankönyv - és tanszervásárlás, vagy

c) Erzsébet utalvány, vagy

d) vásárlási utalvány, vagy

e) anyagok, eszközök közvetlen megvásárlása, vagy

f) szolgáltatások szolgáltató részére történő megfizetése, vagy

g) tüzelő vásárlás.

h) start közmunkaprogramban megtermelt termékek juttatása.

(4) A (3) bekezdés a), b), f), g) pontjai szerinti természetbeni ellátást lehetőség szerint közvetlenül az ellátó intézménynek, a forgalmazónak, a szolgáltatást nyújtónak kell folyósítani.

7. Gazdálkodást segítő települési támogatás

16. § (1) A képviselő- testület támogatást nyújthat ahhoz, hogy a családok meglévő eszközeik és munkaerejük felhasználásával megélhetésüket szolgáló családi gazdaságot építhessenek fel, családi szükségleteik kielégítésére.

(2) Gazdálkodást segítő támogatásnak minősül különösen

a) földhasználati lehetőség

b) mezőgazdasági szolgáltatások és juttatások

c) munkaeszközök és munkavégzéshez szükséges forgóeszközök,

d) szaktanácsadás, szakképzés biztosítása.

e) haszonállatok kihelyezése

f) gyümölcsfák kihelyezése

(3) A családi gazdálkodás támogatás szempontjából támogathatónak az a család tekintendő, amelynek bármely tagja:

a) pályakezdő

b) nyugellátásban, nyugdíjszerű rendszeres pénzellátásban részesül,

c) munkanélküli és ellátásban nem részesül,

d) munkanélküli és munkanélküli ellátásban részesül,

e) munkanélküli és aktív korúak ellátásában részesül,

f) egyéb rendszeres pénzellátásban részesül.

(4) A képviselő-testület a (2) bekezdésbe foglalt támogatásokat a mindenkori éves költségvetési lehetőségeinek függvényében biztosítja.

(5) A szociális földprogram működésének szabályzatát a jegyző készíti el.

17. § (1) A 16. § (2) bekezdés a) pontja szerinti földhasználati lehetőség ingyenes földhasználat, háztartásonként legfeljebb 1 ha területnagyságra, s 2 év bérleti időre, mely utóbbi ismételten meghosszabbítható.

(2)7 A 16. § (2) bekezdés b) pontja szerinti mezőgazdasági szolgáltatások és juttatások díjtételeit a rendelet 1.melléklet tartalmazza.

18. § (1) A családi gazdálkodás támogatását kérelmezni kell.

(2) A támogatás megítélése, hasznosulásának figyelemmel kísérése a polgármester feladata, aki ezen feladatának ellátásához egy-egy adott esetben az állatorvos, a falugazdász, a jegyző, a képviselőtestület e feladattal megbízott tagja, illetve más szakértő segítségét kérheti.

(3) A támogatás iránti kérelmet a közös önkormányzati hivatalban kell benyújtani, az e rendeletbe foglalt kapcsolódó szabályok betartásával. A kérelem intézése során a közigazgatási eljárási szabályok szerint kell eljárni.

(4) A támogatás iránti kérelemhez csatolandó mellékletek:

- a 16. § (3) bekezdés a), c), e), f) pontokban foglalt állapot igazolására személyes nyilatkozat,

- a 16. § (3) bekezdés b), d) pontokban foglalt állapot igazolására az ellátás folyósítását bizonyító dokumentum (nyugdíjszelvény, GYES igazoló szelvény, bankszámla kivonat),

- mezőgazdasági szolgáltatás igénylése esetén további kitétel,hogy a művelni kívánt saját tulajdonban lévő területről helyrajzi szám megjelölésével nyilatkoznia kell a tulajdonosnak, haszonbérlet címén használt terület esetén az érvényes bérleti szerződés másolatát kell csatolni,

(5) A gazdálkodást segítő települési támogatással kapcsolatos ügyekben az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester jár el.

(6) A támogatottakról a polgármester támogatási szerződést köt. Az egyedi szerződések tartalmát a mindenkori cél s a képviselő- testület családi gazdálkodás támogatására vonatkozó irányelvei figyelembevételével a polgármester határozza meg, a képviselő- testülettel egyetértésében. A szerződés- tervezeteket a jegyző készíti el.

(7) A támogatottakról a közös önkormányzati hivatal nyilvántartást vezet.

19. § (1) A családi támogatást a jogosult a vonatkozó megállapodásban foglaltak szerint használhatja fel.

(2) Visszaél a támogatással az, aki

a) a támogatást a rendeltetéstől eltérő célra fordítja,

b) a kapott, vagy a támogatásból kapott vetőmagot nem veti el, a növényi kultúrát nem

- vagy nem szakszerűen- gondozza, nem műveli

c) a támogatásból vásárolt, vagy kapott állatokat nem gondozza megfelelően, nem eteti megfelelően, szükség esetén nem hív állatorvost, vagy annak utasításait nem tartja be, vagy az állatokat nem a szerződés szerinti helyen tartja, vagy a szerződés szerinti továbbtartási kötelezettségének nem tesz eleget,

d) a mezőgazdasági szolgáltatás nem saját tulajdonában, illetőleg szerződéses használatában lévő ingatlanára veszi igénybe,

e) a polgármestert a program bonyolításához kapcsolódó tevékenységében – a program hasznosulásának ellenőrzésében, a megállapodás megkötésében, az információáramlás teljesítésében - akadályozza.

(3) Az a személy, család, aki visszaél a támogatással, továbbá a támogatott tevékenységében részt vett családtagja,

a) a pénzbeli támogatást vagy a természetbeli támogatást pénzbeli egyenértékét – amit a támogatás megítélésénél összegszerűen meg kell határozni – köteles a mindenkori jegybanki alapkamattal terhelten, egy összegben visszafizetni a visszaélést követő 30 napon belül, és

b) a családi gazdálkodás támogatásának azonos jellegű formájából kizárható, a visszaélés megállapítását követő 2 év időtartamra.

8. Köztemetés

20. § A köztemetési ügyekben az önkormányzat képviselő-testülete az Szt.48. §-ban foglaltak szerint jár el.

9. Szociális tűzifa támogatás

21. § (1)8 E rendelet alapján egyszeri ,természetbeni szociális tűzifa támogatásra az életvitelszerűen Hegyszentmárton településen élő szociálisan rászorult személy jogosult. A jogosultság elbírálása során szociálisan rászorultnak minősül az a személy akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 600%-át. Egyedül élő személy jövedelemtől függetlenül szociálisan rászorulónak minősül.

(2) A támogatásra háztartásonként egy fő nyújthat be kérelmet – az e célra szerkesztett igénylőlapon azzal, hogy a támogatás kizárólag arra a lakásra igényelhető, melyet a kérelmező életvitelszerűen használ.

(3) A szociális célú tűzifa támogatás iránti kérelmek elbírálásakor előnyben kell részesíteni azt a kérelmezőt :

a) aki a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szerint aktív korúak ellátására, időskorúak járadékára vagy – tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására – rendszeres települési támogatásra , különösen lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres települési támogatásra jogosult,

b) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevel,

c) lakásában egyedül él.

(4) A szociális célú tűzifa juttatás térítésmentes. A tűzifa házhoz szállításáról az önkormányzat gondoskodik.

(5)9 A támogatás iránti kérelem előterjesztésének határideje : 2023. szeptember 30. napja, mely határidő jogvesztő.

(6) ) Támogatási kérelmet háztartásonként egy szociálisan rászorultnak minősülő személy nyújthat be. E rendelkezés alkalmazása szempontjából külön háztartásnak kell tekinteni a külön bejárattal rendelkező, a lakrészek közti átjárás lehetőséget nem biztosító épületrészekben együtt élőket.

(7) Támogatás a beszerzett és rendelkezésre álló tűzifa keret erejéig adható. A támogatás iránti kérelmek elbírálásáról, a juttatott tűzifa mennyiségéről a képviselő-testület az (5) bekezdés szerinti határidőt követő 15 napon belül dönt azzal, hogy az egy kérelemre adható juttatás mértéke a 2 m3-t nem haladhatja meg.

22. § (1) A szociális célú tűzifa támogatást a jogosult kizárólag az általa életvitelszerűen lakott lakás fűtési céljára használhatja fel, a támogatást harmadik személy részére semmilyen módon át nem ruházhatja.

(2) Ha a kérelmező a kérelmében valótlan adatot közöl, támogatást harmadik személy részére átruházza vagy a támogatót egyéb módon megtéveszti a képviselő-testület ezt a tényt egy jövőbeni szociális célú tűzifa támogatás igény elbírálásakor jogosultságot kizáró okként értékelheti.

IV. Fejezet

Szociális alapszolgáltatások

23. § (1) A települési önkormányzat a személyes gondoskodás körében

a) a falugondnoki szolgálat,

b) az étkeztetés,

c) a családsegítés és

d) a házi segítség nyújtás szociális alapszolgáltatási formák igénybevételi lehetőségét biztosítja.

(2) A szolgáltatást nyújtó intézményvezető külön eljárás nélkül köteles ellátást nyújtani

a) ha azzal meg lehet előzni az érintett személy életveszélyes állapotba kerülését, vagy

b) az ellátást az (1) bekezdés a), b) és d) pontja esetében rendkívüli időjárási helyzet indokolja

(3) Külön eljárás mellőzésével akkor lehet ellátást nyújtani, ha az ellátást az érintettnek megállapították, de annak igénybevételével felhagyott, majd az ellátás megállapítását követő 2 hónapon belül ismét kéri az ellátást és közben az ellátás nyújtásának feltételei továbbra is fennállnak.

(4) A személyes gondoskodás keretében nyújtott ellátás megszűnik:

a) a jogosulatlan igénybevétel esetén, vagy

b) amennyiben az ellátásról az érintett írásban lemond, vagy

c) az ellátást folyamatosan, 60 napnál hosszabb ideig nem veszi igénybe ( felhagy az ellátással)

(5) A szociális törvényben, illetve e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy a szociális törvény és e rendelet megsértésével nyújtott szociális alapszolgáltatást a (4) bekezdés a) pontja szerint meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére. Az ellátás megszüntetését és az esetleges megtérítési kötelezettséget határozatba kell foglalni.

10. Falugondnoki szolgálat

24. § A falugondnoki szolgálattal kapcsolatos szabályokról a képviselő-testület külön önkormányzati rendeletet alkot.

11. Étkeztetés

25. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik megfelelnek az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.

(2) Az Szt. 62. § (1) bekezdése alkalmazásában szociálisan rászorult személy

a) a kora miatt, ha betöltötte 60. életévét, vagy

b) az egészségi állapota miatt, ha a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy

c) a fogyatékosság és pszichiátriai betegsége miatt, ha a vonatkozó orvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy

d) a szenvedélybetegsége miatt, ha a vonatkozó szakorvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy

e) a hajléktalansága miatt, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat illetékességi területét jelölte meg, és a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét.

(3) Az ellátás az étel elvitelével vagy kiszállításával vehető igénybe.

(4)10 Az étkeztetés intézményi térítés díja az Szt. rendelkezése alapján számított és külön jogszabály szerint dokumentált önköltségnél alacsonyabb összegű. Amennyiben a szolgáltatást igénylő személy rendszeres havi jövedelme:

a) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át nem haladja meg 400.-Ft

b) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át meghaladja 500.-Ft.

(5) Az étel kiszállítását az önkormányzat térítésmentesen biztosítja.

26. § (1) Az önkormányzat az étkeztetési szolgáltatást a saját maga által működtetett önkormányzati konyha közreműködésével nyújtja.

(2) Az étkeztetés nyújtásának részletes feltételeiről a szolgáltatást megállapító határozatban kell rendelkezni.

(3) Az étkeztetés iránti kérelmeket a képviselő- testület bírálja el.

12. Házi segítségnyújtás

27. § (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

(2) Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni

a) azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,

b) azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek.

c) azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik, illetve bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak.

d) Azokról a személyekről, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.

(3) Házi segítségnyújtás kezdeményezésekor az Szt, szabályai szerint gondozási szükséglet vizsgálatot kell végezni, s a házi segítségnyújtást a szakvéleményben meghatározott napi gondozási szükségletnek megfelelően, de legfeljebb napi 4órában kell biztosítani.

(4) A házi segítségnyújtás iránti kérelmeket a képviselő- testület bírálja el.

28. § (1) A házi segítségnyújtást az önkormányzat két fő , teljes munkaidőben foglalkoztatott gondozó útján biztosítja

(2) Az ellátás iránti igényeket a település képviselő-testületéhez kell írásban benyújtani.

(3) A házi segítségnyújtás intézményi térítési díja 70.-Ft/óra

(4)11 Mentes a személyi térítés díj megfizetése alól az az ellátást igénylő személy, akinek a rendszeres havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 800 %-át nem haladja meg.

13. Családsegítés

29. § Hegyszentmárton község lakossága részére a családsegítési és gyermekjóléti feladatokat a Baksa Térségi Család – és Gyermekjóléti Szolgálat látja el.

V. Fejezet

Egyéb rendelkezések

30. § A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

31. §12

32. § Ez a rendelet 2021. július 24-én lép hatályba.

1. melléklet az 5/2021. (VII. 23.) önkormányzati rendelethez13

a mezőgazdasági erőgéppel és munkagépekkel nyújtott szolgáltatások szabályairól

1. Mezőgazdasági erőgéppel és munkagépekkel nyújtott szolgáltatások díjtételei:

a) Szántás 24.000.-Ft/ha

b) Tárcsázás 8.000.-Ft/ha

c) Műtrágyaszórás 4.000.-Ft/ha

d) Vegyszerezés 7.500.-Ft/ha

e) Szárzúzás 7.500.-Ft/ha

f) Álló csutaszár zúzása 10.500.-Ft/ha

g) Kukoricavetés 7.500.-Ft/ha

h) Egyéb vetés (gabona, stb.) 4.000.-Ft/ha

i) Fűkaszálás 3.000.-Ft/ha

j) Talajmarózás(legfeljebb 1 ha-ig) 24.000.-Ft/ha

k) Közúti szállítás 4.000.-Ft/óra

l) Közigazgatási területen belüli szállítás 90.-Ft/q

2. A minimális munkadíj tételenként és munkatípusonként 3.500.-Ft.

3. A zártkertben végzett gépi munkákért tételenként és munkatípusonként – oda-vissza szállított 3-3 km távolság figyelembevételével – 800.-Ft kiszállási díjat kell felszámítani.

1

A 7. § (2) bekezdése a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 28.) önkormányzati rendelete 2. § a) pontja szerint módosított szöveg.

2

A 10. § (4) bekezdése a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (X. 22.) önkormányzati rendelete 2. §-a szerint módosított szöveg.

3

A 11. § (1) bekezdése a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 28.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 11. § (4) bekezdése a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 28.) önkormányzati rendelete 2. § c) pontja szerint módosított szöveg.

5

A 12. § (2) bekezdése a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 28.) önkormányzati rendelete 2. § d) pontja szerint módosított szöveg.

6

A 13. § (2) bekezdés a) pontja a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

7

A 17. § (2) bekezdése a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

8

A 21. § (1) bekezdése a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2022. (X. 21.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

9

A 21. § (5) bekezdése a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (X. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-a szerint módosított szöveg. A 21. § (5) bekezdése a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2022. (X. 21.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 21. § (5) bekezdése a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (IX. 8.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

10

A 25. § (4) bekezdése a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

11

A 28. § (4) bekezdése a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (VI. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

12

A 31. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

13

Az 1. mellékletet a Hegyszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.