Sámod Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021. (VII.15.) önkormányzati rendelete

a települési szociális ellátásokról

Hatályos: 2023. 07. 28

Sámod Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021. (VII. 15.) önkormányzati rendelete

a települési szociális ellátásokról

2023.07.28.

Sámod Község Önkormányzat Képviselő-testülete , a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. §(3) bekezdés b) pontjában,26. §-ban, 32. §(1) bekezdés b)pontjában, 32. § ( 3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében ,92. § (1) bekezdés a) pontjában, 92. § (2)bekezdésében és a 132. §(4) bekezdés d) és g)pontjaiban kapott felhatalmazás alapján ,az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 13. §(1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva - valamint a rendelet 10. §-14. § vonatkozásában az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdése szerinti eredeti jogalkotói jogkörében , a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993.évi III.törvény 1. § (2) bekezdésébe foglalt felhatalmazás alapján - a települési szociális ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Sámod önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező személyekre.

(2) Az (1) bekezdés tekintetében alkalmazni kell a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdéseit és a 7.§ (1) bekezdését.

(3) Az e rendeletben meghatározott hatásköröket eltérő rendelkezés hiányában a képviselő-testület gyakorolja.

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási szabályokat az Szt. 4–16. §-a határozza meg.

(2) Az adott ellátásnál alkalmazandó sajátos eljárási szabályok az adott ellátáshoz kapcsolódva kerülnek meghatározásra.

(3) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat az Szt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.

(4) Az eljárást:

a) az önkormányzati hivatalnál szóban vagy írásban előterjesztett kérelemre kell, vagy

b) hivatalból lehet

megindítani.

(5) A kérelmet a jogszabályokban, illetve az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.

(6) Az e rendeletben meghatározott vagyoni helyzetre vonatkozó feltétel meglétét a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 1. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozat benyújtásával kell igazolni. A vagyonnyilatkozat II. részét - a nyomtatványon szereplő tájékoztató szövegtől eltekintve - az adott ellátásnál meghatározott személyi körre vonatkozóan kell kitölteni.

(7) A hiányosan előterjesztett kérelmek ügyében a hiánypótlási felhívást a kérelem beérkezésétől számított öt munkanapon belül meg kell tenni.

(8) Ha a szociális ellátás iránti igényt nem a jogosult terjeszti elő az eljárást hivatalból kell megindítani.

3. § A kérelmezőnek a kérelemben, illetve az annak mellékleteként benyújtott dokumentumokban feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.

4. § A pénzbeli ellátások kifizetése a főszabály szerint folyószámlára vagy lakcímre utalással - amennyiben ez nem lehetséges illetőleg a támogatásra jogosult kifejezett kérelmére - pénztári kifizetéssel történik..

5. § (1) Az eseti pénzbeli települési támogatásokat a határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani.

(2) A természetbeni települési támogatások biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat rendezi.

(3) A rendszeres települési támogatás a támogatásról rendelkező határozatban megjelölt időponttól illeti meg az érintettet azzal, hogy a jogosultság kezdő hónapjában a havi támogatás teljes összegét kell folyósítani.

II. Fejezet

Pénzbeli szociális ellátások

6. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete e rendelet alapján a jogosult részére települési támogatást nyújt.

(2) A pénzbeli települési támogatás formái:

a) eseti települési támogatás:

aa) rendkívüli települési támogatás,

ab) rendkívüli települési támogatás elemi kár elhárításához,

b) települési kamatmentes kölcsön

c) települési születési támogatás

d) települési házasságkötési támogatás

e) települési temetési támogatás

f) ünnepi többletkiadások települési támogatása

1. Rendkívüli települési támogatás

7. § (1) Rendkívüli települési támogatásra a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személy – továbbiakban : szociálisan rászoruló- jogosult. E jogosultság elbírálása során szociálisan rászorulónak minősül akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem a 15.000.- forintot nem haladja meg.

(2) Rendkívüli települési támogatás adható annak a személynek, aki rendkívüli élethelyzetbe került, önmaga illetve családja időszakos támogatásra szorul , és családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %, egyedül élő esetében a 250% -át nem haladja meg.

(3) A kérelmezőnek a kérelmében a rendkívüli élethelyzetet meg kell neveznie, indokolnia kell a rendkívüli települési támogatásra való rászorultságát.

(4) A rendkívüli települési támogatás kérelemre vagy hivatalból ,eseti támogatás formájában nyújtható

8. § (1) Rendkívüli települési támogatás keretében :

a) gyermekneveléshez kapcsolódó, alkalmanként jelentkező többlet kiadásokra

aa) a gyermek iskoláztatásához, vagy

ab) válsághelyzetben lévő várandós anya által, a gyermekének megtartásához, vagy

ac) a gyermek fogadásának előkészítéséhez, vagy

ad) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez ,

b) hátrányos helyzetű gyermek nevelésével ellátásával kapcsolatos kiadásokhoz,

c) a kérelmező illetve családja létfenntartást nehezítő alkalmankénti többletkiadásokhoz (különösen betegség, gyógyszerköltség) nyújtható támogatás.

(2) Az egy naptári éven belül megállapítható támogatás összege a 12.000.-forintot nem haladhatja meg.

(3) A rendkívüli települési támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testülete határoz.

2. Rendkívüli települési támogatás elemi kár elhárításához

9. § (1) Elemi kárra tekintettel – kérelmére - települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a lakhatását biztosító ingatlanát elemi kár érte.

(2) Elemi kárnak minősül a tűz, robbanás, vihar, viharon kívüli egyéb elemi kár, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz miatt bekövetkezett kár.

(3) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell az elemi kár tényét tanúsító szakértői (tűzoltóság, biztosító ) véleményt.

(4)1 A támogatás összege 5.000.-Ft.

(5) Az elemi kárra tekintettel kérelmezett települési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testülete dönt.

3. Települési kamatmentes kölcsön

10. § (1) Települési kamatmentes kölcsön állapítható meg:

a) temetési költségek megelőlegezésére,

b) a kérelmező által lakott lakást ért elemi kár esetén.

(2) A kamatmentes kölcsön megállapításakor meg kell határozni a visszafizetés módját, a futamidő kezdetét és egyéb feltételeit.

(3) A kölcsön összege az (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben legfeljebb 120.000.-Ft az (1) bekezdés b.) pontja szerinti esetben legfeljebb 50.000.-Ft lehet.

(4) A kölcsön visszafizetésének futamideje legfeljebb egy év lehet.

(5) Szociális kölcsön csak akkor állapítható meg, ha a kérelmező rendelkezik az Szt. 4. §-ában meghatározott jövedelemmel, vagy rendszeres pénzellátással.

(6) Az elemi kár tényét szakértői (tűzoltóság, biztosító) véleménnyel kell igazolni.

(7) A kamatmentes kölcsön formában kérelmezett települési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testülete dönt.

4. Települési születési támogatás

11. § (1) A kérelmére születési támogatás adható a gyermeket nevelő szülő részére – a család jövedelmi helyzetére tekintet nélkül -, ha a születés időpontját megelőzően legalább egy évig életvitelszerűen a településen élt és az állandó bejelentett lakcíme is legalább egy év óta Sámod községben van .

(2) Az ellátás iránti kérelemhez mellékelni kell a gyermek eredeti születési anyakönyvi kivonatát, amelyet a támogatás kifizetésének feljegyzése után a kérelmezőnek vissza kell adni.

(3) A kérelmet a szülést követő 60 napon belül lehet benyújtani.

(4) A szülési támogatás mértéke gyermekenként 10.000.-Ft.

(5) A születési támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

5. Települési házasságkötési támogatás

12. § (1) Házasságkötési támogatás adható a házaspár részére első házasságkötése alkalmával – jövedelemkorlát nélkül- ha legalább az egyik házasuló állandó bejelentett lakcíme több mint egy éve Sámod községben van.

(2) A házasságkötési támogatás összege 10000 Ft .

(3) A támogatás iránti kérelmet a házasságkötést követő 60 napon belül lehet előterjeszteni.

(4) A kérelemhez csatolni kell az eredeti házassági anyakönyvi kivonatot , amelyet a támogatás kifizetésének feljegyzése után a kérelmezőnek vissza kell adni.

(5) A házasságkötési támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

6. Települési temetési támogatás

13. § (1) A temetési költségekre tekintettel települési temetési támogatásra jogosult az a személy, aki elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodik, függetlenül az eltemettető családjának jövedelmi helyzetétől és függetlenül attól, hogy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem.

(2) A települési temetési támogatás a temetési költségek utólagos megtérítésére, a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül kérelmezhető.

(3) A támogatás összege 35.000.- Ft.

(4) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a saját vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.

(5) Temetési támogatás nem állapítható meg annak, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. tv. 16. § alapján temetési hozzájárulásban részesül.

(6) A települési temetési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

7. Ünnepi többletkiadások települési támogatás

14. § (1) Ünnepi többletkiadásokra tekintettel települési támogatás a Sámod településen bejelentett állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen Sámod településen élő személynek adható.

(2) A támogatás készpénzben és természetbeni formában nyújtható. A támogatás jogosultjairól és a támogatás formájáról a képviselő-testület hivatalból dönt.

(3) A támogatás összegét a képviselő-testület a hatályos önkormányzati költségvetés forrásainak figyelembevételével határozza meg.

III. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások

15. § (1) A természetben nyújtott szociális ellátások körében az önkormányzat a következő ellátásokat nyújtja:

a) gazdálkodást segítő települési támogatás,

b) köztemetés, és

c) szociális tűzifa támogatás.

(2) A pénzbeli települési támogatást megállapító határozat kimondhatja, hogy a támogatás egy részét vagy teljes egészét természetben kell biztosítani. A határozatnak rögzítenie kell a természetbeni nyújtott ellátás konkrét formáját.

(3) A (2) bekezdés szerinti esetben a természetbeni ellátás formái a következők lehetnek:

a) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, vagy

b) tankönyv - és tanszervásárlás, vagy

c) Erzsébet utalvány, vagy

d) vásárlási utalvány, vagy

e) anyagok, eszközök közvetlen megvásárlása, vagy

f) szolgáltatások szolgáltató részére történő megfizetése, vagy

g) tüzelő vásárlás.

(4) A (3) bekezdés a), b), f), g) pontjai szerinti természetbeni ellátást lehetőség szerint közvetlenül az ellátó intézménynek, a forgalmazónak, a szolgáltatást nyújtónak kell folyósítani.

8. Szociális földprogramos támogatás

16. § (1) A szociális földprogram keretében az önkormányzat támogatja a mezőgazdasági tevékenységet. A támogatás az alábbi területre terjed ki:

a) növénytermesztés feltételeinek kedvezményes biztosítása,

b) a háztáji állattenyésztés támogatása haszonállatok kihelyezésével.

(2) A támogatások összegét a képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetésének függvényében állapítja meg.

(3) Az önkormányzat minden évben meghatározza azokat a területeket, melyeket a szociális földprogram keretén belül támogat.

(4) A szociális földprogramban támogatott termelési módokra a településen állandó lakcímmel rendelkezők jelentkezhetnek. A jelentkezés feltétele, hogy a kapott támogatás meghatározott százalékát egy éven belül a település számlájára vissza kell fizetni.

(5) A szociális földprogramra beadott pályázatokat a képviselő-testület bírálja el. A nyertes pályázókkal az önkormányzat szerződést köt, melyet a polgármester ír alá.

(6) A programban részt vevő pályázók a támogatást természetben kapják meg. A szerződés részleges feltételeit a képviselő-testület határozza meg.

(7) A program pénzügyi lebonyolítását a Sámod község közös önkormányzati hivatala végzi.

9. Köztemetés

17. § A köztemetési ügyekben a képviselő-testület az Szt. 48. §-ban foglalt rendelkezések szerint jár el.

10. Szociális tűzifa támogatás

18. § (1) E rendelet alapján egyszeri ,természetbeni szociális tűzifa támogatásra az életvitelszerűen Sámod településen élő szociálisan rászorult személy jogosult. A jogosultság elbírálása során szociálisan rászorultnak minősül az a személy akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.

(2) A támogatás megállapítása iránti eljárás kérelemre indul. A támogatás az e célra szerkesztett igénylőlapon kérelmezhető azzal, hogy kizárólag arra a lakásra igényelhető, melynek fűtése vegyes – fa,szén – tüzelésű, s melyet a kérelmező életvitelszerűen használ.

(3) A szociális célú tűzifa támogatás iránti kérelmek elbírálásakor előnyben kell részesíteni azt a kérelmezőt :

a) aki a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szerint aktív korúak ellátására, időskorúak járadékára vagy – tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására – rendszeres települési támogatásra , különösen lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres települési támogatásra jogosult,

b) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevel,

(4) A szociális célú tűzifa juttatás térítésmentes. A tűzifa házhoz szállításáról az önkormányzat gondoskodik.

(5)2 A támogatás iránti kérelem előterjesztésének határideje : 2023. augusztus 14. napja, mely határidő jogvesztő.

(6) Támogatás iránti kérelmet háztartásonként egy rászorultnak minősülő személy nyújthat be. E rendelkezés alkalmazása szempontjából külön háztartásnak kell tekinteni a külön bejárattal rendelkező, a lakrészek közti átjárás lehetőséget nem biztosító épületrészekben együttélőket.

(7) Támogatás a beszerzett és rendelkezésre álló tűzifa keret erejéig adható. A támogatás iránti kérelmek elbírálásáról, a juttatott tűzifa mennyiségéről a képviselő-testület az (5) bekezdés szerinti határidőt követő 30 napon belül dönt azzal, hogy az egy kérelemre adható juttatás mértéke a 2 m3-t nem haladhatja meg

19. § (1) A szociális célú tűzifa támogatást a jogosult kizárólag az általa életvitelszerűen lakott lakás fűtési céljára használhatja fel, a támogatást harmadik személy részére semmilyen módon át nem ruházhatja.

(2) Ha a kérelmező a kérelmében valótlan adatot közöl, támogatást harmadik személy részére átruházza vagy a támogatót egyéb módon megtéveszti, a képviselő-testület ezt a tényt egy jövőbeni szociális célú tűzifa támogatás igény elbírálásakor jogosultságot kizáró okként értékelheti .

IV. Fejezet

Szociális alapszolgáltatások

20. § (1) A települési önkormányzat a személyes gondoskodás körében

a) a falugondnoki szolgálat,

b) az étkeztetés,

c) a családsegítés és

d) a házi segítségnyújtás

szociális alapszolgáltatási formák igénybevételi lehetőségét biztosítja.

(2) A szolgáltatást nyújtó intézményvezető külön eljárás nélkül köteles ellátást nyújtani

a) ha azzal meg lehet előzni az érintett személy életveszélyes állapotba kerülését, vagy

b) az ellátást az (1) bekezdés a), b) és d) pontja esetében rendkívüli időjárási helyzet indokolja

(3) A személyes gondoskodás keretében nyújtott ellátás megszűnik:

a) a jogosulatlan igénybevétel esetén, vagy

b) amennyiben az ellátásról az érintett írásban lemond .

(4) A szociális törvényben, illetve e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy a szociális törvény és e rendelet megsértésével nyújtott szociális alapszolgáltatást a (3) bekezdés a) pontja szerint meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére.

Az ellátás megszüntetését és az esetleges megtérítési kötelezettséget határozatba kell foglalni.

11. Falugondnoki szolgálat

21. § A falugondnoki szolgálattal kapcsolatos szabályokról a képviselő-testület külön önkormányzati rendeletet alkot.

12. Étkeztetés

22. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik megfelelnek az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.

(2) Az Szt. 62. § (1) bekezdése alkalmazásában szociálisan rászorult személy

a) a kora miatt, ha családban élő és betöltötte 60. életévét, vagy egyedül élő és betöltötte az 50. életévét vagy

b) az egészségi állapota miatt, ha a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy

c) a fogyatékosság és pszichiátriai betegsége miatt, ha a vonatkozó orvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy

d) a szenvedélybetegsége miatt, ha a vonatkozó szakorvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy

e) a hajléktalansága miatt, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat illetékességi területét jelölte meg, és a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét.

(3) Az Önkormányzat az étkezést a szociálisan rászorultak részére a SZOCEG Kht-vel és a Szociális Háló Egyesülettel kötött közszolgáltatási szerződésben foglaltak szerint biztosítja.

13. Házi segítségnyújtás

23. § (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

(2) Az Önkormányzat a házi segítségnyújtást a szociálisan rászorultak részére a SZOCEG Kht-vel és a Szociális Háló Egyesülettel kötött közszolgáltatási szerződésben foglaltak szerint biztosítja.

14. Családsegítés

24. § Sámod község lakossága részére a családsegítési és gyermekjóléti feladatokat a Baksa Térségi Család – és Gyermekjóléti Szolgálat látja el.

V. Fejezet

Egyéb rendelkezések

25. § A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

26. §3

27. § Ez a rendelet 2021. július 16-án lép hatályba.

1

A 9. § (4) bekezdése a Sámod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (X. 5.) önkormányzati rendelete 2. §-a szerint módosított szöveg.

2

A 18. § (5) bekezdése a Sámod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (X. 5.) önkormányzati rendelete 1. §-a szerint módosított szöveg. A 18. § (5) bekezdése a Sámod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 19.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 18. § (5) bekezdése a Sámod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (VII. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

A 26. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.