Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (VII. 20.) önkormányzati rendelete

az egyes szociális ellátásokról és szolgáltatásokról

Hatályos: 2024. 07. 27

Nagygörbő Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021. (VII. 20.) önkormányzati rendelete

az egyes szociális ellátásokról és szolgáltatásokról

2024.07.27.

Nagygörbő Község Önkormányzata a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésének b) pontjában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 60. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdéseiben, valamint a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8.a pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az egyes szociális ellátásokról és szolgáltatásokról a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

A rendelet célja

1. § E rendelet célja, hogy Nagygörbő Község lakossága szociális biztonságának megteremtése és megőrzése érdekében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) által meghatározott szociális ellátások biztosításának, mértékének, valamint igénybevételének szabályait megállapítsa.

Értelmező rendelkezések

2. § (1) E rendelet alkalmazásában a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet: olyan kialakult időszakos, vagy tartós állapot, amelyben a rászoruló személy részére a mindennapi megélhetés nem biztosított és ezen állapot ellátás nélkül nem enyhíthető.

(2) E rendelet alkalmazásában időszakosan vagy tartósan fennálló létfenntartási gond: olyan kialakult időszakos, vagy tartós állapot, amelyben a rászoruló személy önmaga, vagy önmaga és családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként többletkiadások jelentkeznek.

A rendelet hatálya

3. §1 Az e rendeletben megállapított ellátások az Szt. 7. § (1) bekezdésében foglalt eltérésekkel a Nagygörbő Község közigazgatási területén életvitelszerűen élő, állandó lakóhellyel, illetve ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező személyeket az Szt. 3. § (1)-(3) bekezdései szerint illetik meg.

4. § (1) E rendelet alkalmazása során az egyes szociális ellátásokra vonatkozó egyéb jogszabályok figyelembevételével kell eljárni.

(2) E rendelet alkalmazása során a vagyoni, jövedelmi és hozzátartozói viszonyok meghatározásánál az Szt. vonatkozó rendelkezései az irányadók.

(3) A szociális ellátásra való jogosultság, valamint a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályait megállapító törvény rendelkezéseit az Szt.-ben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

Hatásköri rendelkezések

5. § Nagygörbő Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) a számára meghatározott szociális feladat- és hatásköröket azt alábbiak szerint gyakorolja:

a) A Képviselő-testület dönt azokban az ügyekben, melyekben hatáskörét nem ruházta át a polgármesterre, valamint elbírálja az átruházott hatáskörben meghozott döntésekkel szemben benyújtott fellebbezéseket.

b) A Képviselő-testület a döntést a polgármesterre ruházza át az eseti átmeneti segély iránti ügyekben, kivéve

ba) a születéssel-, az óvodakezdéssel összefüggő és a beiskolázási segély iránti ügyeket,

bb) a téli rezsi többletköltséghez való hozzájárulás iránti ügyeket.

A polgármesterre ruházza át a döntést köztemetés elrendelésére irányuló ügyekben, a lakhatási támogatás iránti ügyekben, a gyógyszertámogatás iránti ügyekben, a falugondnoki szolgálat igénybevétele iránti ügyekben és a szociális étkeztetés iránti ügyekben.

II. Fejezet

Eljárási rendelkezések

Az ellátások megállapítása

6. § (1) Az e rendeletben meghatározott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására vonatkozó kérelmet az Óhídi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) felé kell benyújtani az e célra rendszeresített formanyomtatványokon. A formanyomtatványok az Óhídi Közös Önkormányzati Hivatalban és a helyi önkormányzat hivatali helyiségében szerezhetőek be.

(2) A kérelmet írásban az ellátásra jogosult vagy nagykorú hozzátartozója terjesztheti elő.

(3) Amennyiben a jogosult helyzete köztudomású, úgy a döntésre jogosult az eljárás megindítását hivatalból kezdeményezheti.

(4) A kérelmező köteles együttműködni a Hivatallal szociális helyzetének feltárásában. A kérelemhez csatolni kell az e rendelet által előírt iratokat, igazolásokat és mindazokat a bizonyítékokat, amelyek az ügy elbírálásához elengedhetetlenül szükségesek.

(5) Ha e rendelet másként nem rendelkezik, a Hivatal a kérelem alapján a szükséges eljárást lefolytatja, az ügyet döntésre előkészíti, szükség esetén környezettanulmányt készít és beszerzi mindazokat a bizonyítékokat, amelyek benyújtására az ügyfél nem kötelezhető.

(6) Nem szükséges a kérelmező szociális helyzetét hat hónapon belül ismételten vizsgálni, ha valamilyen önkormányzat által folyósított egyéb olyan ellátásban részesül, melynek során anyagi körülményei, szociális helyzete az eljáró szerv előtt ismertek.

(7) Az e rendeletben meghatározott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása esetén, amennyiben ezek a kérelemnek helyt adnak és az ügyben ellenérdekű ügyfél nincs, egyszerűsített határozat hozható.

(8) Amennyiben a szociális ellátások megállapításához a magasabb szintű jogszabályokban és e rendeletben meghatározott feltételeket hitelt érdemlő módon igazoló bizonylatokat a kérelmező felszólítás ellenére sem csatolja be határidőre, a kérelmét el kell utasítani, illetve az ellátást felülvizsgálat keretében meg kell szüntetni.

(9) Amennyiben a kérelemben vagy mellékleteiben foglaltak tartalmát illetően kétség merül fel, úgy a Hivatal a tényállás tisztázása érdekében adatkérés, illetve szakvélemény kiállítása céljából megkeresheti az illetékes közigazgatási vagy egyéb állami szervet, a kérelmező, családja vagy háztartása tagjainak munkáltatóját, illetve szakértőt rendelhet ki.

(10) Amennyiben az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a támogatást nem a rendeltetésének megfelelően használják fel, úgy a jogosultságot megállapító határozatban az ügyfelet fel lehet hívni arra, hogy annak felhasználásáról a határozat kézhezvételét követő 30 napon belül számoljon el.

(11) Az intézmény által szolgáltatott, személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások megszüntetéséről az intézményvezető dönt, az ellátások megszűnésére és megszüntetésére az Szt. 100-104. §-aiban foglaltakat kell alkalmazni.

A pénzbeli ellátások folyósítása

7. § (1) Az e rendelet szerint megállapított pénzbeli ellátásokat egyedi határozatok alapján a Hivatal az alábbiak szerint folyósítja az ügyfél által megjelölt bankszámlára vagy fizeti ki a házipénztárban:

a) rendkívüli települési támogatások esetén a megállapítást követő 8 napon belül

b) rendszeres települési támogatások esetén a tárgyhót követő hónap 5. napjáig.

(2) A Hivatal gondoskodik az ellátásokkal összefüggő járulékfizetési és egyéb pénzügyi elszámolási feladatok végrehajtásáról.

8. § (1)2 Az Szt. 17. § (5) bekezdése szerinti méltányossági eljárás során a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztető helyzet fennállásának tekintendő különösen, ha az ellátott családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja a szociális vetítési alap összegét, egyedülálló esetében annak 150%-át.

(2) A hatáskör gyakorlója részletfizetést az (1) bekezdésben foglalt ok fennállásának hiányában is engedélyezhet.

9. § E rendeletben szereplő ellátások igénybevételének feltétele, hogy a jogosult minden tőle elvárhatót megtegyen annak érdekében, hogy szociális problémái részben vagy egészben megoldódjanak.

III. Fejezet

Pénzbeli és természetbeni ellátások, az ellátások formái

Rendkívüli települési támogatások

10. § (1) Rendkívüli települési támogatás nyújtható a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok és személyek részére, illetve gyermekneveléshez kapcsolódó, alkalmanként jelentkező többletkiadások enyhítése céljából.

(2) Rendkívüli települési támogatás megállapítható kérelemre és hivatalból, eseti jelleggel vagy havi rendszerességgel, pénzbeli vagy természetben nyújtott ellátásként.

(3) Természetbeni ellátásként nyújtható élelmiszer, a segély meghatározott célra történő átutalása, ide értve a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díját. Természetbeni ellátást kell megállapítani,

a) ha a kérelem erre irányul vagy

b) ha az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a segély felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik.

Eseti segélyezési célú rendkívüli települési támogatások

11. § (1)3 Eseti segélyezési célú rendkívüli települési támogatásban csak azt a személyt lehet részesíteni, akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 500 %-át, egyedül élő esetében 600%-át.

(2) Indokolt esetben, így különösen, gyermekét egyedül nevelő szülő, három és többgyermekes család, tartósan beteg vagy egészségileg károsodott gyermeket nevelő szülő, válsághelyzetben lévő várandós anya, nevelésbe vett gyermekkel való kapcsolattartás, gyermek családba való visszakerülésének segítése esetében az (1) bekezdésben meghatározott határ 50 %-kal túlléphető.

(3)4 Az eseti segélyezési célú rendkívüli települési támogatás folyósított összege alkalmanként nem haladhatja meg a 40 000 forint összeget, és éves szinten nem lépheti túl a szociális vetítési alap összegének 250 %-át. Az éves keretösszegbe az azonnali elbírálást igénylő rendkívüli élethelyzetekhez kapcsolódó eseti segélyezési célú települési támogatások összegei nem számítandók bele.

(4) Eseti segélyezési célú rendkívüli települési támogatást állapíthat meg a polgármester az azonnali elbírálást igénylő rendkívüli élethelyzetek esetén, így különösen élelmiszer vásárlás, gyógyszer- vagy útiköltség fedezése, térítésköteles egészségügyi ellátás igénybevétele céljából.

(5) Nem állapítható meg eseti segélyezési célú rendkívüli települési támogatás annak a személynek, akinek a családja a kérelem benyújtását megelőző 60 napon belül ilyen juttatásban részesült. E szabály alól kivételt jelentenek az azonnali elbírálást igénylő rendkívüli élethelyzetekhez kapcsolódó eseti segélyezési célú települési támogatásügyek.

Halálesethez kapcsolódó rendkívüli települési támogatás

12. § (1) A képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester halálesethez kapcsolódó rendkívüli települési támogatást állapíthat meg annak, aki az elhalt személy eltemettetéséről annak ellenére gondoskodott, hogy arra nem volt köteles, vagy köteles volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve a családja létfenntartását veszélyezteti. A segély iránti kérelmet a haláleset napját követő 90 napos jogvesztő határidőn belül lehet benyújtani.

(2)5 Halálesethez kapcsolódó rendkívüli települési támogatásban csak azt a személyt lehet részesíteni, akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a szociális vetítési alap összegének kilencszeresét nem haladja meg. Nem állapítható meg ezen települési támogatás, ha a kérelmező és az elhunyt személy között tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés állt fenn.

(3) A halálesethez kapcsolódó rendkívüli települési támogatás összege 30 000 forint.

(4) A települési támogatás megállapításához szükséges az eltemettető nyilatkozata arról, hogy az elhunyt után nem részesült más önkormányzatnál temetési segélyben, és a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban.

(5) A halálesethez kapcsolódó rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az alábbi mellékleteket:

a) a temetés költségeiről szóló, a kérelmező nevére kiállított számlát,

b) az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatának másolatát,

c) a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolását.

Gyermekneveléshez kapcsolódó többletkiadások enyhítését szolgáló rendkívüli települési támogatások

13. § (1) Születési és kisgyermeknevelési támogatás biztosítható a gyermek születését megelőzően megszakítás nélkül legalább egy éve nagygörbői lakó-, illetve tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen tartózkodó szülők és törvényes képviselők részére az alábbi feltételek együttes fennállása esetén:

a) a szülő vagy törvényes képviselő a gyermeket saját háztartásában neveli,

b)6 a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 900%-át,

c) a kisgyermeknevelési támogatás esetében a gyermek bölcsődébe jár.

(2) A születési támogatás összege gyermekenként 30 000 forint, a kisgyermeknevelési támogatás összege gyermekenként és évente egy alkalommal legfeljebb 20 000 forint.

(3)7 A támogatási kérelmet gyermekenként csak az egyik szülő, illetve törvényes képviselő terjesztheti elő a gyermek születését követő 180 napos jogvesztő határidőben, a kisgyermeknevelési támogatás iránti kérelmet a születés évét követő évtől minden év szeptember 10. napjáig. A kérelemhez csatolni kell:

a) a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát,

b) a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolását,

c) a kisgyermeknevelési támogatás esetében a bölcsődei jogviszonyt igazoló okiratot.

(4) A kisgyermeknevelési támogatás a gyermek óvodába járásáig kérelmezhető.

14. § (1) Óvodakezdési támogatásban részesülhetnek azon nagygörbői lakó-, illetve tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen tartózkodó szülők és törvényes képviselők, akik óvodás korú gyermeket nevelnek.

(2)8 Az óvodakezdési támogatás összege – az önkormányzat gazdasági lehetőségeinek függvényében - gyermekenként legfeljebb 50 000 forint.

(3)9 A támogatási kérelmet gyermekenként csak az egyik szülő, illetve törvényes képviselő terjesztheti elő az Önkormányzat által közzétett hirdetményben meghatározott határidőig. A benyújtás feltétele, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 900%-át. A kérelem benyújtására meghatározott határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. A támogatási összeg megállapítása érdekében a kérelemhez csatolni kell

a) az óvodai jogviszony fennállásának intézményi igazolását,

b) a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolását.

15. § (1) Iskolakezdési támogatásban részesülhetnek azon nagygörbői lakó-, illetve tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen a településen tartózkodó szülők és törvényes képviselők, akik nappali rendszerű iskolai oktatás keretében legfeljebb a 13. évfolyamon tanulmányokat folytató, huszadik életévét be nem töltött eltartottról gondoskodnak.

(2)10 Az iskolakezdési támogatás összege – az önkormányzat gazdasági lehetőségeinek függvényében - tanulónként legfeljebb 50 000 forint.

(3)11 A támogatási kérelmet tanulónként csak az egyik szülő, illetve törvényes képviselő terjesztheti elő az Önkormányzat által közzétett hirdetményben meghatározott határidőig. A benyújtás feltétele, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 900%-át. A kérelem benyújtására meghatározott határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. A támogatási összeg megállapítása érdekében a kérelemhez csatolni kell

a)12

b)13 a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolását,

c)14 a 16 életévüket betöltött tanulók esetében az érvényes diákigazolvány másolatát, vagy az azt helyettesítő OKTIG rendszerből kiállított QR kódos igazolást.

Téli rezsi többletköltséghez kapcsolódó rendkívüli települési támogatás

16. § (1)15 A Képviselő-testület a család téli rezsi többletköltségeihez – az önkormányzat gazdasági lehetőségeinek függvényében - rendkívüli települési támogatást nyújthat, amennyiben a háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének tízszeresét.

(2) A támogatási összeg megállapítása érdekében a kérelemhez csatolni kell a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolását.

Szociális tűzifa támogatás16

16/A. § (1) A települési önkormányzatok szociális célú tüzelőanyag vásárlásához kapcsolódó támogatása pályázat alapján, a Belügyminisztérium által megállapított támogatott mennyiség erejéig a Képviselő-testület térítésmentes természetbeni támogatásként tűzifa támogatást állapíthat meg annak a kérelmezőnek, aki

a) aktív korúak ellátásban részesül vagy

b) időskorúak járadékában részesül vagy

c) természetbeni vagy pénzbeli formában nyújtott települési támogatásra, különösen lakhatási célú települési támogatásra jogosult vagy

d) hátrányos helyzetű vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevel vagy

e) 3 vagy ennél több gyermeket nevel vagy

f) 65 éven felüli egyedül élő nyugdíjas vagy

g) kihűlés vagy fagyhalál veszélye áll fenn.

(2) A tűzifa támogatás ugyanazon lakott ingatlanra háztartásonként egy jogosult részére állapítható meg, egy fűtési idényben csak egy alkalommal, kivéve kihűlés vagy fagyhalál veszélyének fennállását. A támogatás legfeljebb 5 m3 mennyiségben adható, függetlenül a lakásban élő személyek számától. A tűzifa támogatás megállapításának feltétele, hogy a háztartásban az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének hatszorosát.

(3) Nem jogosult szociális célú tűzifa támogatásra – függetlenül a 2. §-ban meghatározott feltétel teljesülésétől – az a személy, akinek kérelme tűzifával egyáltalán nem fűthető ingatlanra vonatkozik.

(4) Az üresen álló, nem lakott ingatlanra, amelyben életvitelszerűen senki sem él, a támogatás nem kérhető.

(5) A támogatás megállapítása iránti eljárás kérelemre indul.

(6) A kérelmeket az Önkormányzat által közzétett hirdetményben meghatározott határidőben lehet benyújtani az Óhídi Közös Önkormányzati Hivatalba. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(7) A kérelmek elbírálásáról Nagygörbő Községi Önkormányzat Képviselő-testülete egyszerűsített határozattal dönt.

(8) A tűzifa átvételét a jogosult átvételi elismervény aláírásával igazolja. A tűzifa házhozszállításáról legkésőbb a tárgyévet követő év február 15. napjáig az önkormányzat térítésmentesen gondoskodik. (9) A támogatás megállapítása érdekében a kérelemhez csatolni kell a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolását.

Rendszeres települési támogatások

17. § (1) A Képviselő-testület meghatározott időszakra, havi rendszerességgel folyósított települési támogatást állapíthat meg, ha a család vagy személy olyan, a létfenntartást tartósan veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe vagy tartósan létfenntartási gonddal járó helyzetbe kerül, ami ezt indokolja.

(2) A létfenntartást tartósan veszélyeztető rendkívüli élethelyzet vagy tartósan létfenntartási gonddal járó helyzet elsősorban, ha az igénylő

a) egyedül él és átmenetileg jövedelemmel nem rendelkezik vagy

b) balesetet szenvedett vagy elemi kár érte vagy

c) betegsége miatt egy hónapot meghaladó táppénzes állományban van.

(3)17 Rendszeres települési támogatásban csak azt a személyt lehet részesíteni, akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 400 %-át, egyedül élő esetében 500%-át.

(4) Indokolt esetben, így különösen, gyermekét egyedül nevelő szülő, három és többgyermekes család, tartósan beteg vagy egészségileg károsodott gyermeket nevelő szülő, válsághelyzetben lévő várandós anya, nevelésbe vett gyermekkel való kapcsolattartás, gyermek családba való visszakerülésének segítése esetében az (1) bekezdésben meghatározott határ 50 %-kal túlléphető.

Gyógyszertámogatás

18. § (1) A polgármester gyógyszertámogatást állapíthat meg annak a személynek a részére, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg

a)18 egyedülálló esetében a szociális vetítési alap összegének 500%-át,

b)19 egyebekben a szociális vetítési alap összegének 350%-át.

(2) A gyógyszertámogatás legalább hat hónap időtartamban előírt gyógyszerszedés esetén állapítható meg.

(3)20 A gyógyszertámogatás összege 8 000 forint/hó, amennyiben a rendszeresen szedett gyógyszerek igazolt havi költsége meghaladja a 10 000 forintot.

(4) A gyógyszertámogatás iránti kérelemhez csatolni kell az alábbi mellékleteket:

a) a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző 3 hónapra vonatkozó jövedelemigazolását,

b) háziorvos által kiállított igazolást a legalább hat hónap időtartamban előírt gyógyszerszedés tényéről,

c) a gyógyszerek térítési díját igazoló gyógyszertári bizonylatot,

(5) A gyógyszertámogatásra való jogosultságot egy év időtartamra kell megállapítani a kérelem benyújtása hónapjának 1. napjától.

Lakhatási támogatás

19. § (1) A polgármester lakhatási támogatást állapíthat meg annak, aki vagyonnal nem rendelkezik, és akinek háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg

a)21 egyedülálló esetében a szociális vetítési alap összegének 400%-át,

b)22 egyébként a szociális vetítési alap összegének 200%-át.

(2) A jogosultságot a kérelem benyújtása hónapjának 1. napjától 1 év időtartamra kell megállapítani. A támogatás havi összege 5 000 forint.

(3) Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni az albérletet és jogerős bírói határozattal megosztott lakás részeit.

(4) A támogatásra jogosultságot, ha a jogosult lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik vagy a jogosult meghal, a változás, illetve a haláleset hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.

(5) A lakhatási támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a család tagjainak a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolását és vagyonnyilatkozatát.

Köztemetés

20. § (1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről az Szt. 48. §-ában meghatározottak szerint.

(2) Közköltségen hamvasztásos temetés vagy a helyben szokásos legolcsóbb temettetés rendelhető el.

(3) Különös méltánylást érdemlő esetben az eltemettetésre köteles személy részben vagy egészben mentesíthető a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól. Különös méltánylást érdemlő eset különösen, ha megtérítés a kötelezett családjának megélhetését veszélyezteti, vagy számára aránytalanul nagy terhet jelent.

IV. Fejezet

Szociális alapszolgáltatások

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

21. § (1) A Képviselő-testület a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó, e rendeletben meghatározott alapellátási formákat. Az alapszolgáltatások megszervezésével a települési önkormányzat segítséget nyújt a szociálisan rászorulók részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, valamint egészségi állapotukból, mentális állapotukból vagy más okból származó problémáik megoldásában.

(2) A Képviselő-testület a szociális alapszolgáltatások keretében gondoskodik falugondnoki szolgálat fenntartásáról, az étkeztetésről, a házi segítségnyújtásról és a családsegítésről.

(3) Ugyanazon személy egyidejűleg több jogcímen is részesülhet e rendelet szerint szociális ellátásban.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások iránti kérelmet

a) a falugondnoki szolgálat esetében közvetlenül a falugondnokhoz vagy a helyi önkormányzat hivatali helyiségében,

b) az étkeztetés esetében az Óhídi Közös Önkormányzati Hivatalnál, a falugondnoki szolgálat keretében vagy a helyi önkormányzat hivatali helyiségében,

c) a házi segítségnyújtás esetében a szolgáltatást nyújtó szervezetnél vagy közvetlenül a házi gondozóhoz,

d) a családsegítés esetében a szolgáltatást nyújtó intézménynél vagy közvetlenül a családgondozóhoz kell benyújtani.

(5) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételéről

a) a falugondnoki szolgálat esetébe a polgármester,

b) az étkeztetés esetében a polgármester,

c) a házi segítségnyújtás esetében a szolgáltatást nyújtó szervezet vezetője,

d) a családsegítés esetében a szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője dönt.

(6) A döntésre jogosult az ellátás igénybevételéről szóló döntésről értesíti az ellátást igénylőt vagy törvényes képviselőjét. A döntésre jogosult az étkeztetés és a házi segítségnyújtás igénybevételének megkezdésekor az igénylővel vagy törvényes képviselőjével megállapodást köt.

(7) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátást meg kell szüntetni, ha

a) az ellátás megállapítása határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig történik,

b) az ellátott az ellátást előzetes bejelentés nélkül tartósan (legalább 2 hétig) nem vette igénybe, s ezt utólag elfogadható módon nem mentette ki,

c) az ellátott a részére megállapított intézményi térítési díj megfizetését figyelmeztetés ellenére 2 hónapon át elmulasztotta, feltéve, hogy annak megfizetésére egyébként képes lenne.

(8) A polgármester hatáskörébe tartozó ügyekben a megszüntetésről a polgármester dönt és döntéséről értesíti a kérelmezőt.

Házi segítségnyújtás, családsegítés, étkeztetés

22. § (1) A házi segítségnyújtás feltételeire vonatkozóan az Szt. 63. §-ában foglaltak az irányadóak.

(2) A házi segítségnyújtást az önkormányzat a Magyar Vöröskereszt Zala Megyei Szervezetével (8900 Zalaegerszeg, Dísz tér 7.) kötött feladatellátási szerződés útján látja el.

(3) Nem részesülhet házi segítségnyújtásban az a személy, aki tartási vagy öröklési szerződést kötött.

(4) A családsegítésre vonatkozóan az Szt. 64. §-ában foglaltak az irányadóak.

(5) A család- és gyermekvédelmi szolgáltatást az önkormányzat a Zalaszentgróti Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központtal kötött társulási megállapodás útján biztosítja.

(6) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott okok miatt önmaguk, illetve eltartottjaik részére nem képesek biztosítani.

a) Életkora miatt rászoruló az a személy, aki öregségi nyugellátásban részesül.

b) Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a háziorvos vagy kezelőorvos igazolása szerint önmaga ellátásáról részben vagy teljesen nem képes gondoskodni.

c) Fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül, illetve a megváltozott munkaképességű személy.

d) Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes. A pszichiátriai, illetve szenvedélybetegséget a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelet 21. §-ában meghatározott szakvéleménnyel kell igazolni.

e) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki – nyilatkozata szerint – bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve azon személyeket, akiknek a hajléktalan szállás a bejelentett lakóhelye.

(7) Nem részesülhet étkeztetésben az a személy, aki tartási vagy öröklési szerződést kötött.

(8) A polgármester a (6) bekezdésben foglaltaktól különös méltánylást érdemlő esetben eltérhet.

(9) A szolgáltatás szociálisan nem rászoruló személy részére is nyújtható az önköltség megfizetése mellett.

(10) Az étkeztetést – amely a hét munkanapjain legalább napi egyszeri meleg élelmezést jelent – az önkormányzat az Óhíd – Mihályfa Napköziotthonos Óvoda konyhája útján biztosítja.

(11)23 A szociális étkeztetésért térítési díjat kell fizetni.

(12) A polgármester külön eljárás nélkül, haladéktalanul köteles étkeztetést biztosítani annak a rászorulónak, akinek életét, testi épségét, egészségi állapotát az ellátás elmaradása veszélyezteti. A szükséges eljárást az ellátás biztosításától függetlenül utólag ilyen esetben is le kell folytatni.

(13) Az étkeztetés történhet

a) helyben fogyasztással,

b) a házi segítségnyújtás vagy a falugondnoki szolgálat útján házhoz szállítással,

c) a jogosult általi elvitellel.

Térítési díj

23. § (1) A házi segítségnyújtásért és a szociális étkeztetésért az Szt. 115. §-ában foglaltak figyelembevételével az ellátottaknak térítési díjat kell fizetni.

(2) A házi segítségnyújtás térítési díját a szolgáltató állapítja meg.

(3)24 A szociális étkeztetés térítési díjait a fenntartó Óhíd Község Önkormányzata állapítja meg önkormányzati rendeletében.

(4) A kötelezett által a szociális étkeztetésért fizetendő térítési díjat a Képviselő-testület elengedheti, ha az ellátott jövedelemmel nem rendelkezik.

(5) A szociális étkeztetés térítési díját utólag, a tárgyhót követő hónap 10. napjáig kell megfizetni.

(6) A térítési díjakat az irányadó jogszabályi rendelkezések alapján meghatározott ideig kell megállapítani, bevezetésére az ezt követő időponttól van lehetőség.

(7) Ha a szociális étkeztetés térítési díjának fizetésére kötelezett a térítési díj összegét vitatja, illetve annak csökkentését vagy elengedését kéri, a térítési díj megállapításáról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a polgármesterhez fordulhat, aki határozattal dönt a térítési díj összegéről.

(8) A személyi térítési díj megállapítása során az Szt. 115/A. és 116. §-aiban foglalt rendelkezések irányadóak.

Falugondnoki szolgálat

24. § (1) A falugondnoki szolgálat célja, hogy szabályozott keretek között segítse a lakosságot a településen hiányzó alapvető szükségleteket kielégítő szolgáltatások, illetve közszolgáltatások hozzájutásához, megoldja a rászorult személyek szállítási problémáját, valamint biztosítsa a település lakosságát érintő információk gyűjtését és továbbítását.

(2) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó alapellátási feladatok:

a) étkeztetésben való közreműködés,

b) házi segítségnyújtásban való közreműködés a házi gondozóval együttműködve (bevásárlás, szakrendelésre szállítás, gyógyszer kiváltás, hivatalos ügyek intézése),

c) közreműködés a közösségi szociális információk szolgáltatásában,

d) egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás segítése (háziorvosi rendelésre szállítás, egyéb egészségügyi intézménybe szállítás, gyógyszerkiváltás, gyógyászati segédeszközhöz való hozzájutás),

e) óvodás, iskolás gyermekek szállítása (óvodába, iskolába, sport- és kulturális rendezvényre).

(3) A falugondnoki szolgálat által ellátandó egyéb szolgáltatási feladatok:

a) a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,

b) az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,

c) személyszállítási feladatok (családi esemény, zarándokút, kirándulás),

d) az önkormányzat által ellátott feladatokhoz tartozó egyéb szállítási feladatok,

e) az önkormányzati rendezvények szervezésével, lebonyolításával kapcsolatos feladatok,

f) kapcsolattartási feladatok az önkormányzat és intézményei és a lakosság között,

g) lakossági szolgáltatások (fogyasztási cikkek beszerzése, háztartási gépek javításának intézése)

h) közreműködés az önkormányzati feladatok ellátásában (árubeszerzés, tájékoztatás, információközvetítés),

i) az állampolgári és önkormányzati hivatali ügyek intézésének segítése,

j) sportolók, helyi kultúrcsoport szállítása,

k) egyéb, nem részletezett szolgáltatás jellegű feladatok a munkaköri leírás szerint.

(4) A (2) és (3) bekezdésben írt szolgáltatások térítésmentesek.

(5) A falugondnoki szolgáltatás külön eljárás nélkül biztosítható, ha az igénylő azonnali ellátása szükséges. Ebben az esetben az írásos kérelmet – melyre a falugondnok rávezeti a sürgősségi jelleget – utólag kell benyújtani. Gyógyszerkiváltáshoz kérelmet nem kell benyújtani.

(6) A falugondnoki szolgálat elsősorban az alapellátáshoz kapcsolódó szolgáltatási feladatokat látja el. A további szolgáltatási feladatokat a falugondnoki szolgálat a kérelmek sorrendje szerint, a kötelező feladatellátást nem veszélyeztetve, szabad kapacitása függvényében látja el.

(7) A falugondnoki szolgálat feladatainak ellátáshoz szükséges, személy- és áruszállításra alkalmas, érvényes műszaki vizsgával és CASCO biztosítással rendelkező gépjárművet és mobiltelefont az önkormányzat biztosítja. A gépjármű üzemképes állapotáért a falugondnok felelős, aki a gépjármű rendellenes használatából, valamint a falugondnok hibájából a gépjárműben vagy idegen dologban bekövetkezett károkért anyagi felelősséggel tartozik.

(8) A falugondnok feladatait munkaköri leírásában kell meghatározni, feladatait a polgármester utasításainak megfelelően látja el.

(9) A falugondnok szabadsága, betegsége, egyéb törvényes távolmaradása esetén helyettesítéséről gondoskodni kell. A helyettesítés rendjét a polgármester határozza meg.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

25. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Nagygörbő Község Önkormányzat Képviselő-testületének a települési támogatásról szóló 5/2015. (IV. 14.) önkormányzati rendelete és a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 7/2020. (VII.17.) önkormányzati rendelete hatályát veszti.

(3) Hatályát veszti a települési támogatásról szóló Nagygörbő Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015(IV.14.) önkormányzati rendelete.

(4) Hatályát veszti a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló Nagygörbő Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2020(VII.17..) önkormányzati rendelete.

26. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet25

1

A 3. § a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2022. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 8. § (1) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

A 11. § (1) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 11. § (3) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 12. § (2) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

6

A 13. § (1) bekezdés b) pontja a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 13. § (3) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 14. § (2) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2022. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

9

A 14. § (3) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg. A 14. § (3) bekezdés nyitó szövegrésze a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (VII. 26.) önkormányzati rendelete 2. § a) pontja szerint módosított szöveg.

10

A 15. § (2) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2022. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

11

A 15. § (3) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg. A 15. § (3) bekezdés nyitó szövegrésze a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (VII. 26.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja szerint módosított szöveg.

12

A 15. § (3) bekezdés a) pontját a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (VII. 26.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.

13

A 15. § (3) bekezdés b) pontja a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (VII. 26.) önkormányzati rendelete 2. § c) pontja szerint módosított szöveg.

14

A 15. § (3) bekezdés c) pontját a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (VII. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

15

A 16. § (1) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

16

A „Szociális tűzifa támogatás” alcímet (16/A. §-t) a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 9. §-a iktatta be.

17

A 17. § (3) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.

18

A 18. § (1) bekezdés a) pontja a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 11. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

19

A 18. § (1) bekezdés b) pontja a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 11. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

20

A 18. § (3) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 11. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

21

A 19. § (1) bekezdés a) pontja a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 12. §-ával megállapított szöveg.

22

A 19. § (1) bekezdés b) pontja a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 19.) önkormányzati rendelete 12. §-ával megállapított szöveg.

23

A 22. § (11) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (VII. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

24

A 23. § (3) bekezdése a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (VII. 21.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

25

Az 1. mellékletet a Nagygörbő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (VII. 21.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.