Szada Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2021 (II.11.) önkormányzati rendelete
Szada Nagyközség Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 02. 12- 2021. 05. 28Szada Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2021 (II.11.) önkormányzati rendelete
Szada Nagyközség Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Szada Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2)-(3) bekezdésében, valamint a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed Szada Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: képviselő-testület), annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és Szada Nagyközség Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre), továbbá a támogatások tekintetében mindazon természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, akik támogatásban részesülnek.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat 2021. évi költségvetését
a) 1 580 477 127 Ft bevétellel,
b) 1 580 477 127 Ft kiadással állapítja meg.
(2) Ezen belül:
a) költségvetési bevétel összege 1 247 103 260 Ft
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
a) az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi;
b) az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza;
c) az Önkormányzat 2021. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi;
d) az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg;
e) az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi;
(2) Az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek bevételeit és kiadásait forrásonkénti bontásban a 9.1 melléklet részletezi.
(3) A Polgármesteri Hivatal előirányzat csoport és kiemelt előirányzat megnevezés szerinti rovatrend megbontását a 9.2. melléklet mutatja be.
(4) A Székely Bertalan Óvoda-Bölcsőde előirányzat csoport és kiemelt előirányzat megnevezés szerinti rovatrend megbontását a 9.3. melléklet mutatja be.
(5) A Székely Bertalan Művelődési Ház és Könyvtár előirányzat csoport és kiemelt előirányzat megnevezés szerinti rovatrend megbontását a 9.4. melléklet mutatja be.
(6) A Szadai Szociális Alapszolgáltató Központ előirányzat csoport és kiemelt előirányzat megnevezés szerinti rovatrend megbontását a 9.5 melléklet mutatja be.
(7) Szadai Gyermekélelmezési és Szociális Étkeztetési Konyha előirányzat csoport és kiemelt előirányzat megnevezés szerinti rovatrend megbontását a 9.6. melléklet mutatja be.
(8) Az éves létszám adatok költségvetési szervenként és a közfoglalkoztatottak létszáma a 9.1.-9.6. melléklet szerint kerülnek meghatározásra.
(9) Az Önkormányzat a kiadások között 82 398 495 Ft általános tartalékot állapít meg. Az általános tartalékot a képviselő-testület engedélyével lehet felhasználni, átcsoportosítani.
4. A költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős. Annak érdekében, hogy költségvetési hiány ne keletkezzen, év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(3) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(4) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal, valamint az elkülönített felhalmozási tartalékkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.
(5) A Polgármesteri Hivatal a rendelet hatályba lépést követő tíz napon belül az Önkormányzat által irányított költségvetési szervekkel történt egyeztetés alapján köteles elkészíteni a költségvetési szervek elemi költségvetését, melyet költségvetési alapokmányban kell rögzíteni, és annak egy példányát tájékoztató jelleggel meg kell küldeni a költségvetési szerv részére.
(6) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek 2021. évi költségvetésüket:
a) az Alapító Okiratban előírt, engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányban és a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett;
b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével;
c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőri előírások betartásával
kötelesek végrehajtani.
(7) A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magában.
(8) A képviselő-testület az önkormányzat likviditási helyzetének kedvezőtlenül alakulása esetén meghatározott időtartamra a kiadásokat korlátozó intézkedéseket vezethet be.
(9) A képviselő-testület felhatalmazza Önkormányzat által irányított költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(10) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek esetében a tervezett saját bevételek elmaradása nem vonhatja maga után a költségvetési támogatás növekedését, a bevételi kiesést a kiadások csökkentésével, takarékossággal kell ellensúlyozni.
5. Az előirányzatok módosítása
5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.
(2) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre. Az előirányzat időarányos maradványainak felhasználásáról a költségvetési szerv vezetője szabadon dönthet a költségvetési főösszegének megtartása mellett.
(3) Az Önkormányzat által irányított gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a Polgármesteri Hivatal pénzügyi osztályvezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.
(4) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi Önkormányzat által irányított költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
(5) A pénzügyi-gazdasági folyamatok zavartalanságának biztosítása érdekében a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a költségvetés végrehajtása során az egyes kiadási jogcímeken belül 5 000 000 Ft értékhatárig
a) az előirányzat-csoportok között,
b) a kiemelt előirányzatok között,
c) a kiemelt előirányzatokon belül
a tényleges felhasználásnak megfelelő előirányzat változtatást hajtson végre. Erről a képviselő-testület részére a soron következő ülésen beszámolni köteles.
(6) A kiadásokban többlet költségvetési kihatással járó kötelezettség csak a képviselő-testület döntésével engedélyezhető.
6. A gazdálkodás szabályai
6. § (1) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szerv az e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzata felett a költségvetési szerv vezetője előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkezik.
(2) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség az Önkormányzat által irányított költségvetési szerv vezetőjét terheli.
(4) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervnél létszámnövekedést csak a képviselő-testület engedélyezhet.
(5) Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.
(6) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szerv számára ellátott feladatok fedezetéül a költségvetési szerv nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak.
(7) A képviselő-testület a 2021. évi belső ellenőrzés feladatainak ellátásával külső szakértőt bíz meg, melynek költsége az Önkormányzat költségvetésében biztosított.
(8) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szerv vezetőjét fegyelmi felelősség terheli a költségvetési szerv gazdálkodásáért, a kezelésében lévő vagyon rendeltetésszerű használatáért.
(9) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szerv költségvetési támogatási előirányzata csak az alaptevékenységre, és az ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.
(10) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervnél tervezett saját bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését.
(11) Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázat benyújtásához a képviselő-testület előzetes engedélye szükséges. Az olyan pályázat benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges saját forrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.
(12) A polgármester jogosult dönteni évente legfeljebb tíz alkalommal, alkalmanként legfeljebb 1 000 000 Ft összeghatárig a dologi és felhalmozási előirányzatok terhére. Az összeg felhasználásáról, a pénzügyi kötelezettségvállalás mértékéről, valamint körülményeiről köteles írásban tájékoztatni a képviselő-testületet a költségvetés soron következő módosításakor.
(13) Az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek számára jogszabályban kötelezően előírt és előre nem látható (nem tervezett) feladatok ellátása érdekében teendő intézkedések és kötelezettségvállalások képviselő-testületi döntés nélkül megtehetőek, amennyiben a költségvetési szerv költségvetésében arra fedezet átcsoportosítás útján rendelkezésre áll.
7. Személyi és egyéb juttatások
7. § (1) A Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) 132. §-ában foglaltak alapján - Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény (a továbbiakban: költségvetési törvény) 61. § (6) bekezdésében meghatározottaknak megfelelően az illetményalap 2021. évben 50 000 Ft.
(2) A képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők részére nyújtandó cafetéria juttatás összegét 2021. évben nettó 400 000 Ft összegben, az egyéb juttatás összegét 2021. évben nettó 50 000 Ft összegben, a fizetési számlához kapcsolódó bankszámla-hozzájárulás mértékét 1 000 Ft/fő/hó összegben határozza meg. A cafetéria és az egyéb juttatás juttatás egy összegben az e rendelet hatályba lépését követően fizethető ki, míg a fizetési számlához kapcsolódó bankszámla-hozzájárulás összege legkésőbb 2020. november 30. napjáig kerül megtérítésre folyószámlára történő utalással.
(3) A képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők részére egységesen 20 % illetménykiegészítést állapít meg.
(4) A képviselő-testület az Önkormányzat által irányított költségvetési szervnél foglalkoztatott közalkalmazottak havi illetményét a költségvetési törvényben az egyes fizetési osztályok és fokozatokhoz rendelt minimum értékekkel egyezően, valamint a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 20/2021. (I. 28.) Korm. rendeletben foglaltak szerint határozza meg.
(5) Az Önkormányzatnál és az általa irányított gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerveknél foglalkoztatott közalkalmazottak és munkavállalók tekintetében az egy hónapra járó béren kívüli jutatást - munkahelyi meleg étkeztetés formájában - a képviselő-testület 10 000 Ft/fő összegben határozza meg.
(6) A képviselő-testület a polgármester részére a Kttv. 225/H. §-ban foglaltak alapján 2021. évben négy havi illetményének megfelelő összegű jutalmat biztosít, melyből
a) kettő havi illetményének megfelelő összegű jutalom az előző évi zárszámadásról szóló önkormányzati rendelet hatályba lépésekor,
b) kettő havi illetményének megfelelő összegű jutalom 2021. november 30. napjáig
8. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
8. § (1) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az Önkormányzat és Polgármesteri Hivatal esetében a jegyző, az Önkormányzat által irányított gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv esetében a költségvetési szerv vezetője felelős.
(2) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek kötelesek nyilatkozatban értékelni a belső kontrollrendszer minőségét. A nyilatkozatot az éves beszámolóval együtt kell megküldenie az irányító szervnek.
(3) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról, megfelelő működtetéséről és a függetlenség biztosításáról a jegyző útján gondoskodik.
9. A 2022. évi átmeneti gazdálkodás szabályai
9. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2022. évi költségvetési gazdálkodás zavartalan megkezdésére az átmeneti gazdálkodás keretében, a költségvetési gazdálkodás folyamatosságának biztosítása, a pénzügyi egyensúly fenntartása érdekében a 2022. évi költségvetési rendelet hatálybalépéséig az önkormányzati bevételek folytatólagos beszedésére, kiadásainak fedezésére, az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek folyamatos működésének biztosítására az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2021. évi működési kiadási előirányzatán belül a kiadások és bevételek időarányos teljesítésére.
(2) A 2022. évre áthúzódó kötelezettségvállalásokból, megkötött szerződésekből eredő fizetési kötelezettségek teljesíthetők a 2021. évi pénzmaradvány terhére.
(3) Az Önkormányzat a 2022. évi költségvetési rendelet hatálybalépéséig új beruházási és felújítási feladatot nem indíthat.
(4) Az átmeneti gazdálkodás időszakában a pénzellátásban az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek kötelezettséggel terhelt költségvetési maradványait figyelembe kell venni. A folyamatban lévő beruházások, pályázati számlák kifizetésének fedezete a pályázati költségvetés szerinti ütemezésben, az elkülönítetten kezelt pénzeszközökből biztosítható.
10. Záró rendelkezések
10. § (1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) A 2021. január 1. napja és a rendelet hatályba lépése közötti időszakban realizált bevételre és teljesített kiadásokra a rendelet előirányzatai biztosítanak fedezetet.