Nyúl Község Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (V.14.) önkormányzati rendelete

A települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról

Hatályos: 2021. 05. 15- 2025. 03. 31

Nyúl Község Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (V. 14.) önkormányzati rendelete

A települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról

Nyúl Község Polgármestere – a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében biztosított feladat- és hatáskörben eljárva, figyelemmel a 478/2020.(XI.03.) Kormányrendelettel elrendelt veszélyhelyzetre, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 8. a pontja, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja.

I. FEJEZET Általános rendelkezések

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Nyúl Község közigazgatási területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen ott élő személyekre terjed ki

(2) Az (1) bekezdés tekintetében alkalmazni kell a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdéseit és a 7. § (1) bekezdését.

(3) Az e rendeletben meghatározott hatásköröket átruházott hatáskörben a polgármester gyakorolja.

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási szabályokat az Szt. 4–16. §-a határozza meg.

(2) Az adott ellátásnál alkalmazandó sajátos eljárási szabályok az adott ellátáshoz kapcsolódva kerülnek meghatározásra.

(3) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat az Szt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.

(4) Az eljárást:

  • a) az önkormányzati hivatalnál szóban vagy írásban előterjesztett kérelemre kell, vagy
  • b) hivatalból lehet megindítani.

(5) A kérelmet a jogszabályokban, illetve az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.

(6) Az e rendeletben meghatározott vagyoni helyzetre vonatkozó feltétel meglétét a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Kormányrendelet 1. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozat benyújtásával kell igazolni. A vagyonnyilatkozat II. részét - a nyomtatványon szereplő tájékoztató szövegtől eltekintve - az adott ellátásnál meghatározott személyi körre vonatkozóan kell kitölteni.

3. § A kérelmezőnek a kérelemben, illetve az annak mellékleteként benyújtott dokumentumokban feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.

4. § (1) A pénzbeli ellátások kifizetése elsősorban átutalással, másodsorban házipénztárból, készpénz kifizetéssel történik.

(2) A polgármester joga, hogy az általa rendkívül indokolt esetnek minősülő helyzetekben utasítást adjon az eseti pénzbeli ellátások házipénztárból készpénzben történő kifizetésére.

5. § (1) A rendszeres pénzbeli települési támogatásokat utólag, minden hónap 5-ig kell folyósítani.

(2) Az eseti pénzbeli települési támogatásokat a határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani.

(3) A természetbeni települési támogatások biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat rendezi.

(4) A rendszeres települési támogatás a támogatásról rendelkező határozatban megjelölt időponttól illeti meg az érintettet azzal, hogy a jogosultság kezdő hónapjában a havi támogatás teljes összegét kell folyósítani.

II. FEJEZET Pénzbeli szociális ellátások

6. § A pénzbeli települési támogatás formái:

  • a) eseti települési támogatás:
    • aa) települési rendkívüli támogatás
    • ab) települési gyógyszertámogatás,
    • ac) települési temetési támogatás;
    • ad) települési támogatás elemi kár elhárításához,
  • b) rendszeres települési támogatás:
    • ba) települési lakásfenntartási támogatás,
    • bb) települési ápolási támogatás.

7. § (1) Rendkívüli települési támogatás nyújtható:

  • a) élelmiszerre,
  • b) ruhaneműre,
  • c) gyermekintézmények étkezési térítési díjának megfizetésére,
  • d) tüzelőre,
  • e) a megélhetést érintő előre nem tervezhető többletkiadásokra.

(2) Rendkívüli települési támogatás akkor nyújtható, ha a kérelmező, illetve a családja jövedelmi viszonyait figyelembe véve az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg:

  • a) családok esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180 %-kát,
  • b) egyedül élő, illetve gyermekét egyedül nevelő szülő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 220 %-kát.

(3) Rendkívüli települési támogatás nyújtható pénzbeli ellátásként, valamint természetbeni ellátásként élelmiszerre, gyermekintézmények étkezési térítési díjának megfizetésére.

(4) A rendkívüli települési támogatás felhasználásáról a jogosultat el lehet számoltatni. Ha elszámolási kötelezettségének nem tesz eleget, az újabb segélykérelmét el lehet utasítani.

(5) A megállapított rendkívüli települési támogatás a célzott felhasználás biztosítása érdekében gyermek- és ifjúságvédelmi felelős, valamint családgondozó részére is kiutalható. A pénz felvételére jogosult köteles a felhasználásról elszámolni.

(6) Az (1) bekezdés e) pontjában szabályozott támogatási forma elbírálásánál jövedelmi és vagyoni viszonyok vizsgálatától el lehet tekinteni.

8. § (1) Rendkívüli települési létfenntartási támogatást egy család részére egy naptári évben egyszer adható, összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének háromszorosát.

(2) Rendkívüli települési támogatás egy háztartásban élőknek, illetve egyedül élő kérelmező esetén egy személynek naptári évenként legfeljebb három alkalommal nyújtható.

(3) Az egy alkalommal megállapított települési átmenetei támogatás maximális összege 15.000 Ft, melyet három egymást követő hónapban is folyósítható a támogató döntése szerint.

(4) Az alkalmanként jelentkező többlet kiadások között a lakhatás feltételeinek biztosítására tekintettel csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli települési támogatás, ha a kérelmező, illetve a családja nem részesül lakásfenntartási támogatásban.

(5) Az alkalmanként jelentkező többletkiadások között gyógyszer kiváltására tekintettel csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli települési támogatás, ha kérelmező nem részesül az e rendeletben meghatározott gyógyszertámogatásban.

Települési gyógyszertámogatás

9. § (1) Gyógyszerkiadásokra tekintettel települési gyógyszertámogatásra jogosult az a személy, aki a gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.

(2) Az eseti települési gyógyszertámogatás iránti kérelmet haladéktalanul, a kérelem beérkezését követő 5 napon belül el kell bírálni.

10. § (1) Eseti települési gyógyszertámogatást egy naptári évben maximum négy alkalommal lehet megállapítani.

(2) Eseti települési gyógyszertámogatásra a kérelmező akkor jogosult, ha

  • a) családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg, és
  • b) a gyógyszerkiadásai, illetve betegséghez kapcsolódó kiadásai a kérelem benyújtását megelőző két hónapon belül elérik, vagy meghaladják a havi 5.000.-Ft-ot.

(3) A (2) bekezdés b) pontja szerinti kiadásokat számlával, vagy pénztári nyugtával kell igazolni.

(4) Az egy alkalommal megállapított eseti települési gyógyszertámogatás maximális összege 10.000.- Ft.

Települési temetési támogatás

11. § (1) A temetési költségekre tekintettel települési temetési támogatásra jogosult az a nyúli állandó lakóhellyel rendelkező személy, akinek a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, függetlenül attól, hogy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem.

(2) Az (1) bekezdés szerint a temetési költség viselése az eltemettetést vállaló kérelmező létfenntartást akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, egyedül élő esetén 300%-át nem haladja meg.

(3) A települési temetési támogatást kérelmezni lehet

  • a) a temetési költségek megelőlegezésére, vagy
  • b) a temetési költségek utólagos megtérítésére.

(4) A támogatás minimum összege: 10.000 Ft, maximum összege: 20.000.-Ft. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség: 75.000 Ft.

(5) A kérelmezőnek a kérelméhez a (3) bekezdés a) pont esetében csatolnia kell a temetési kiadásokra vonatkozó hivatalos árajánlatot, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.

(6) A kérelmezőnek a kérelméhez a (3) bekezdés b) pont esetében csatolnia kell kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.

(7) A temetési költségek megelőlegezése jogcímen megítélt települési támogatásról szóló határozatban meg kell jelölni a temetési előleggel - számlával - való elszámolás határidejét, amely a határozat kiadásától számított 30 napnál több nem lehet.

(8) A temetkezési költségek megelőlegezése iránti kérelem esetén a kérelem beérkezésétől számított 3 munkanapon belül kell döntést hozni.

Települési támogatás elemi kár elhárításához

12. § (1) Elemi kárra tekintettel települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a bekövetkezett elemi károk miatt létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.

(2) Elemi kárnak minősül a tűz, robbanás, vihar, viharon kívüli egyéb elemi kár, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz miatt bekövetkezett kár.

(3) A támogatás összege kérelmenként maximum 100.000.- Ft lehet. Egy ingatlanra egy évben csak egyszer lehet támogatást adni.

(4) Az (1) bekezdés szerint a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet akkor áll fenn, ha:

  • a) kérelmező lakhatását biztosító ingatlan elemi kárt szenvedett, és
  • b) a kérelmezőnek nincs saját, vagy a családja tulajdonában lévő, és haszonélvezeti jogával bíró más, a lakhatását lehetővé tevő ingatlana, és
  • c) a kérelmezőnek és családjának vagyona nem haladja meg az Szt.4. § (1) b) pontjában meghatározott mértéket és
  • d) a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg,

(5) Az önkormányzat hivatal jegyzője, vagy a jegyző által kijelölt dolgozója a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül a kérelemmel érintett ingatlanon helyszíni szemlét tart. A kérelmező köteles a helyszíni szemlén közreműködni. Az együttműködés hiánya a kérelem elutasítását vonja maga után.

(6) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a (4) bekezdés b-d) pontokra vonatkozó nyilatkozatokat.

(7) El kell utasítani azt a kérelmet, mely esetében a kérelmező, illetve családjában élő személy

  • a) az elemi kárt szándékosan idézte elő,
  • b) az elemi kár elhárításában, csökkentésében a körülményekhez, lehetőségeihez képest nem, vagy nem megfelelő mértékben vett részt.

(8) A támogatást megítélő határozatban - legfeljebb 3 hónapos határidő megadásával - a jogosultat kötelezni kell arra, hogy támogatási összeg cél szerinti felhasználásáról - a nevére, vagy a családja valamely tagjának nevére szóló számlával - elszámoljon.

(9) Amennyiben a jogosult a támogatást részben, vagy egészben nem a támogatási cél szerint használta fel, vagy az elszámolási kötelezettségének határidőig nem tesz eleget határozatban kell kötelezni a támogatás megtérítésére.

Települési lakásfenntartási támogatás

13. § (1) Települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a szociálisan rászoruló háztartás, melynek jelentős havi lakásfenntartási kiadásai vannak és teljesülnek az e rendeletben meghatározott egyéb feltételek.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában szociálisan rászorult az a háztartás, ahol a háztartásban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona, amely meghaladja az Szt.4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott mértéket.

(3) A kérelmezőnek a kérelemhez számlával igazolnia kell a havi lakásfenntartási kiadásait.

(4) A kérelem elbírálásakor figyelembe vehető lakásfenntartási kiadások: a villanyáram, víz- és gázfogyasztás, a csatornahasználat díj, a szemétszállítási díj és a tüzelőanyag ára.

(5) Az (1) bekezdés alkalmazásban jelentős a havi lakásfenntartás akkor, ha a havi lakásfenntartási kiadások elérik az egy főre jutó jövedelem 10 %-át.

14. § (1) A települési lakásfenntartási támogatást rendszeres települési támogatás formájában lehet nyújtani. A támogatást havi rendszerességgel, maximum 6 hónapra lehet megállapítani.

(2) Az egy hónapra megállapított rendszeres települési lakásfenntartási támogatás maximális összege 5.000.- Ft., minimális összege: 1.000 Ft.

Települési ápolási támogatás

15. § (1) Települési ápolási támogatásra jogosult az a hozzátartozó, ( Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pont) aki:

  • a) 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi
  • b) kora, egészségi állapota alapján alkalmas az ápolt személy gondozási és ápolási igényére tekintettel a feladat ellátására
  • c) a 18. életévét betöltött tartósan beteg személy háztartásában a kérelmezőn kívül ápolásra, gondozásra alkalmas más személy nincs,

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában a kérelmező létfenntartása akkor veszélyeztetett, ha a háztartásában az egy főre számított havi családi jövedelem:

  • a) nem egyedülálló kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, vagy
  • b) egyedülálló kérelmező esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.

16. § (1) A települési ápolási támogatás megszüntetésére alkalmazni kell az Szt. 42. § (2) és (3) bekezdését.

(2) Az ápolást végző személy az Szt. 42. § (2) bekezdés b) pontja szerinti kötelezettségét akkor nem teljesíti, ha több egymást követő napon nem gondoskodik:

  • a) az ápolt személy alapvető gondozási, ápolási igényének kielégítéséről, így különösen:
    • aa) a megfelelő – legalább napi egyszeri – meleg étel biztosításáról, és
    • ab) a gyógyszerhez való hozzájutásról, és
    • ac) az egyéb alap ápolási feladatok ellátásáról,
  • b) az ellátott és lakókörnyezete megfelelő higiéniás körülményének biztosításáról, különösen:
    • ba) a fürdetésről, mosdatásról, és
    • bb) a lakás takarításáról és tisztántartásáról.

17. § (1) A települési ápolási támogatás havi összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege.

(2) A támogatást havi rendszerességgel, maximum 12 hónapra lehet megállapítani.

III. FEJEZET Természetben nyújtott szociális ellátások

18. § (1) A természetben nyújtott szociális ellátások körében az önkormányzat a következő ellátást nyújtja: köztemetés.

(2) A pénzbeli települési támogatást megállapító határozat kimondja, hogy a támogatás maximum 60 százalékát természetben kell biztosítani. A határozatnak rögzítenie kell a természetben nyújtott ellátás konkrét formáját.

(3) A (2) bekezdés szerinti esetben a természetbeni ellátás formái a következők lehetnek:

  • a) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, vagy
  • b) tankönyv - és tanszervásárlás, vagy
  • c) anyagok, eszközök közvetlen megvásárlása, vagy
  • d) szolgáltatások szolgáltató részére történő megfizetése, vagy
  • e) tüzelő vásárlás.

(4) A (3) bekezdés a), b), c), d) pontjai szerinti természetbeni ellátást lehetőség szerint közvetlenül az ellátó intézménynek, a forgalmazónak, a szolgáltatást nyújtónak kell folyósítani.

Köztemetés

19. § A köztemetés költségét nem lehet a helyben szokások legolcsóbb temetési költségnél magasabb összegben megállapítani.

IV. FEJEZET Szociális alapszolgáltatások

20. § (1) A települési önkormányzat a személyes gondoskodás körében

  • a) az étkeztetés, és
  • b) a családsegítés, és
  • c) a házi segítség nyújtás

szociális alapszolgáltatási formák igénybevételi lehetőségét biztosítja.

(2) A szociális törvényben, illetve e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy a szociális törvény és e rendelet megsértésével nyújtott szociális alapszolgáltatást meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt kötelezni kell az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére. Az ellátás megszüntetését és az esetleges megtérítési kötelezettséget határozatba kell foglalni.

Étkeztetés

21. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik megfelelnek az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.

(2) Az Szt. 62. § (1) bekezdése alkalmazásában szociálisan rászorult személy

  • a) a jövedelmi helyzete miatt, akinek a háztartásában az 1 főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, vagy
  • b) a kora miatt, ha egyedül élő és betöltötte a 65. életévét.
  • c) az egészségi állapota miatt, ha a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy
  • d) a fogyatékosság és pszichiátriai betegsége miatt, ha a vonatkozó orvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy
  • e) a szenvedélybetegsége miatt, ha a vonatkozó szakorvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy
  • f) a hajléktalansága miatt, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat illetékességi területét jelölte meg, és a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét.

(3) Az önkormányzat az étkeztetési szolgáltatást Pannonhalma Többcélú Kistérségi Társulás Szociális Intézménye közreműködésével nyújtja.

(4) Az önkormányzat az étkeztetést az (1) bekezdésben meghatározott

  • a) intézményben igénybe vehető étkezéssel – ideértve a helyben fogyasztást vagy étel elvi telét – vagy
  • b) intézményből az étel házhozszállításával biztosítja.

(5) Azok a szociális étkezésben részesülő személyek, akik az élelmiszer házhoz szállítását kérik, a megállapított térítési díjon felül gondozási naponként bruttó 100 Ft szállítási költséget is fizetnek.

(6) Az étkeztetés nyújtásának konkrét módjáról a szolgáltatást megállapító határozatban kell rendelkezni.

(7) A szociális étkezésért fizetendő térítési díjakat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

Házi segítségnyújtás

22. § (1) Az önkormányzat a házi segítségnyújtási, családsegítési feladatokat Pannonhalma Többcélú Kistérségi Társulás Szociális Intézménye intézményi háttérrel látja el.

(2) A szociális ellátások keretében nyújtott házi segítségnyújtás megállapított intézményi térítési díjról külön önkormányzati rendelet rendelkezik.

(3) A fizetendő személyi térítési díjat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

Egyéb rendelkezések

23. § A rendeletben nem szabályozott egyéb kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

24. § Az Szt. 58/B. § (2) bekezdése szerinti szociálpolitikai kerekasztal tagjainak minősülnek a törvényben meghatározottakon kívül a következő szervezetek képviselői:

  • a) Pilinszky János Általános Iskola Igazgatója
  • b) Aranykapu Óvoda és Bölcsőde vezetője
  • c) Háziorvosok / felnőtt és gyermekorvos /
  • d) Védőnők

V. FEJEZET Záró rendelkezések

25. § Hatályát veszti A települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet.

26. § Hatályát veszti A települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról szóló 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 12/2015. (VII. 2.) önkormányzati rendelet.

27. § Hatályát veszti A települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról szóló 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 21/2017. (XI. 30.) önkormányzati rendelet.

28. § Ez a rendelet 2021. május 15-én lép hatályba.

Schmiedt Henrik
polgármester

Takács Lajos Tibor
jegyző