Bikal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 11.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról

Hatályos: 2023. 02. 23

Bikal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 11.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról

2023.02.23.

Bikal Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szó-ló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja.

I. Fejezet

Általános szabályok

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező személyekre.

(2) Az (1) bekezdés tekintetében alkalmazni kell a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdéseit és a 7. § (1) bekezdését.

(3) Az e rendeletben meghatározott hatásköröket eltérő rendelkezés hiányában a képviselő-testület gyakorolja.

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási szabályokat az Szt. 4–16. §-a határozza meg.

(2) Az adott ellátásnál alkalmazandó sajátos eljárási szabályok az adott ellátáshoz kapcsolódva kerülnek meghatározásra.

(3) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat az Szt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.

(4) Az eljárást:

a) az önkormányzati hivatalnál írásban előterjesztett kérelemre kell, vagy

b) hivatalból lehet megindítani.

(5) A kérelmet az erre rendszeresített nyomtatványokon, a jogszabályokban, illetve az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal együtt kell benyújtani. A nyomtatványok az Egyházaskozári Közös Önkormányzati Hivatalban elérhetők, továbbá az önkormányzat honlapjáról letölthetők.

(6) Az e rendeletben meghatározott vagyoni helyzetre vonatkozó feltétel meglétét a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 1. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozat benyújtásával kell igazolni. A vagyonnyilatkozat II. részét - a nyomtatványon szereplő tájékoztató szövegtől eltekintve - az adott ellátásnál meghatározott személyi körre vonatkozóan kell kitölteni.

(7) A hiányosan előterjesztett kérelmek ügyében a hiánypótlási felhívást a kérelem beérkezésétől számított 5 munkanapon belül meg kell tenni.

(8) Ha a szociális ellátás iránti igényt nem a jogosult terjeszti elő az eljárást hivatalból kell megindítani.

3. § A kérelmezőnek a kérelemben, illetve az annak mellékleteként benyújtott dokumentumokban feltüntetett jövedelmi adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.

4. § (1) A pénzbeli ellátások kifizetése utalással történik.

(2) A polgármester joga, hogy az általa rendkívül indokolt esetnek minősülő helyzetekben utasítást adjon az eseti pénzbeli ellátások házipénztárból készpénzben történő kifizetésére.

5. § (1) A rendszeres pénzbeli települési támogatásokat utólag, minden hónap 5-ig kell folyósítani.

(2) Az eseti pénzbeli települési támogatásokat a határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani.

(3) A természetbeni települési támogatások biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat rendezi.

(4) A rendszeres települési támogatás a támogatásról rendelkező határozatban megjelölt időponttól illeti meg az érintettet azzal, hogy a jogosultság kezdő hónapjában a havi támogatás teljes összegét kell folyósítani.

II. Fejezet

Pénzbeli szociális ellátások

6. § Az önkormányzat képviselő-testülete e rendelet alapján a jogosult részére pénzbeli, vagy természetbeni települési támogatást nyújt.

7. § A pénzbeli települési támogatás formái:

a) eseti települési támogatás:

aa) rendkívüli települési támogatás,

ab) települési gyógyszertámogatás,

ac) települési temetési támogatás;

ad) települési szociális kölcsön

ae) települési születési támogatás

b) rendszeres települési támogatás:

ba) települési gyógyszertámogatás,

bb) települési lakásfenntartási támogatás,

1. Rendkívüli települési támogatás

8. § (1) Rendkívüli települési támogatásra jogosult az a személy, aki a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.

9. § A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek minősül különösen a kérelmező vagy közeli hozzátartozójának

a) - balesete

a) - 10 napot meghaladó kórházi tartózkodása

a) - 10 napot meghaladó táppénzes állománya,

a) - a kérelmező által lakott ingatlant érintő elemi kár bekövetkezése

10. § Az egy alkalommal megállapított eseti települési létfenntartási támogatás maximális összege 10.000 Ft.

11. § Az eseti települési létfenntartási támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

2. Települési gyógyszertámogatás

12. § (1) Gyógyszerkiadásokra tekintettel települési gyógyszertámogatásra jogosult az a személy, aki a gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.

(2) A települési gyógyszertámogatás nyújtható eseti, vagy rendszeres települési támogatás formájában.

(3) Az eseti települési gyógyszertámogatás iránti kérelmet haladéktalanul, a kérelem beérkezését követő 5 napon belül, a rendszeres települési gyógyszertámogatás iránti kérelmet a kérelem beérkezését követő 20 napon belül el kell bírálni.

13. § Az eseti és a rendszeres települési gyógyszertámogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

14. § (1) Eseti települési gyógyszertámogatást egy naptári évben maximum két alkalommal lehet megállapítani.

(2) Eseti települési gyógyszertámogatásra a kérelmező akkor jogosult, ha

a)1 családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap 300 %-át nem haladja meg, és

b) a gyógyszerkiadásai, illetve betegséghez kapcsolódó kiadásai a kérelem benyújtását megelőző két hónapon belül elérik, vagy meghaladják a havi 15.000 Ft-ot.

(3) A (2) bekezdés b) pontja szerinti kiadásokat számlákkal kell igazolni.

(4) Az egy alkalommal megállapított eseti települési gyógyszertámogatás maximális összege 10.000 Ft.

15. § (1) Rendszeres települési gyógyszertámogatást havi rendszerességgel, legalább 3 és maximum 12 hónapra lehet megállapítani.

(2) Rendszeres települési gyógyszertámogatás a kérelmezőnek akkor lehet megállapítani, ha

a)2 családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap 200 %-át, egyedülálló esetén a szociális vetítési alap 250 %-át nem haladja meg, és

b) a gyógyszerkiadásai, illetve betegséghez kapcsolódó számlával igazolt kiadásai meghaladják a havi 10.000 Ft-ot, és

c) szakorvos igazolja a gyógyszerkiadások, vagy a betegséghez kapcsolódó egyéb kiadások szükségességét.

(3) A (2) bekezdés b) pontja szerinti kiadásokat számlákkal kell igazolni.

(4) Az egy hónapra megállapított rendszeres települési gyógyszer támogatás összege:

a) 3.000 Ft, ha gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó számlával igazolt kiadások összege meghaladja a havi 10.000 Ft-ot, de nem haladja meg a 15.000 Ft-ot.

b) 5.000 Ft, ha gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó számlával igazolt kiadások összege meghaladja a havi 15.000 Ft-ot.

(5) A rendszeres települési gyógyszertámogatást éven belül legfeljebb 2 alkalommal lehet megállapítani.

3. Települési temetési támogatás

16. § (1) A temetési költségekre tekintettel települési temetési támogatásra jogosult az a személy, aki a meghalt személy eltemetéséről gondoskodik.

(2)3 Az (1) bekezdés szerint a temetési költség viselése az eltemettetést vállaló kérelmező létfenntartását akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap 500 %-át nem haladja meg.

(3) A települési temetési támogatás kérelmezni lehet

a) a temetési költségek megelőlegezésére, vagy

b) a temetési költségek utólagos megtérítésére.

(4) A támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegének 20 %-a. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 150.000 Ft .

(5) A kérelmezőnek a kérelméhez a (3) bekezdés a) pont esetében csatolnia kell a temetési kiadásokra vonatkozó hivatalos árajánlatot, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.

(6) A kérelmezőnek a kérelméhez a (3) bekezdés b) pont esetében csatolnia kell kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.

17. § (1) A temetési költségek megelőlegezése jogcímen megítélt települési támogatásról szóló határozatban meg kell jelölni a temetési előleggel - számlával - való elszámolás határidejét, amely a határozat kiadásától számított 30 napnál több nem lehet.

(2) A települési temetési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt. A temetkezési költségek megelőlegezése iránti kérelem esetén a kérelem beérkezésétől számított 3 munkanapon belül kell döntést hozni.

4. Települési szociális kölcsön

18. § (1) Szociális kölcsönre jogosult az a személy, aki

a) a lakókörnyezetében bekövetkezett elemi károk miatt létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, vagy

b) a hozzátartozójának eltemettetése költségeinek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és

c) rendelkezik olyan jövedelemmel, vagy rendszeres pénzellátással, amiből a kölcsön visszafizetése biztosított.

(2) Elemi kárnak minősül a baleset, tűz, robbanás, vihar, viharon kívüli egyéb elemi kár, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz miatt bekövetkezett kár.

(3) A kölcsön összege kérelmenként maximum 50.000 Ft lehet. Egy ingatlanra egy évben csak egyszer lehet támogatást adni, a 18. § (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben a támogatás többször is megállapítható.

(4) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti, a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet akkor áll fenn, ha

a) kérelmező lakhatását biztosító ingatlan elemi kárt szenvedett, és

b)4 a családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap 300 %-át nem haladja meg,

(5) Az önkormányzati hivatal jegyzője, vagy a jegyző által kijelölt dolgozója a 18. § (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül a kérelemmel érintett ingatlanon helyszíni szemlét tart. A kérelmező köteles a helyszíni szemlén közreműködni. Az együttműködés hiánya a kérelem elutasítását vonja maga után.

(5a) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell:

a) elemi kár esetén a (4) bekezdés b) pontra vonatkozó nyilatkozatokat,

b) temetés esetén a halotti anyakönyvi kivonatot, valamint a temetési kiadásokra vonatkozó hivatalos árajánlatot, vagy a kérelmező nevére kiállított temetési számla eredeti példányát.

(7) El kell utasítani azt a kérelmet, mely esetében a kérelmező, illetve családjában élő személy

a) az elemi kárt szándékosan idézte elő,

b) az elemi kár elhárításában, csökkentésében a körülményekhez, lehetőségeihez képest nem, vagy nem megfelelő mértékben vett részt.

19. § (1) A szociális kölcsön megítéléséről az önkormányzat képviselő-testülete a kérelem beérkezésétől számított 20 napon belül dönt.

(2) A támogatást megítélő határozatban - legfeljebb 10 hónapos határidő megadásával - a jogosultat kötelezni kell arra, hogy támogatási összeg cél szerinti felhasználásáról elszámoljon, továbbá arra, hogy a kölcsön összegét visszafizesse.

(3) Amennyiben a jogosult a támogatást részben, vagy egészben nem a támogatási cél szerint használta fel, a támogatás összegének azonnali, egy összegben történő visszafizetésére kötelezhető.

5. Települési születési támogatás

20. § (1) Települési születési támogatásra jogosult újszülött gyermeke után az a szülő, akinek gyermeke a településen állandó lakóhellyel rendelkezik és életvitelszerűen a településen él.

(2)5 A jogosultság feltétele, hogy a családban az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap 500 %-át nem haladja meg.

(3) A támogatást egy gyermek után egy szülő igényelheti a gyermek születését követő 60 napon belül.

(4) A támogatás szülők közötti megosztására nincs lehetőség.

(5) A települési születési támogatás összege 40.000 Ft/gyermek.

6. Települési lakásfenntartási támogatás

21. § (1) Települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a szociálisan rászoruló háztartás, melynek jelentős havi lakásfenntartási kiadásai vannak és teljesülnek az e rendeletben meghatározott egyéb feltételek.

(2)6 A támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(3) A lakásfenntartási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

22. § (1) A lakásfenntartási támogatás összege a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, de nem lehet kevesebb, mint 2000 forint, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(2)7 A TM kiszámítása a következő módon történik (ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, a SZVA pedig a szociális vetítési alap összegét jelöli.) (Támogatás= 400 x elismert m2 x TM) : TM=0.3 - (J - 0,5 SZVA / SZVA) x 0.15

(2a) A lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege 400 Ft/m2.

(4) A lakásfenntartási támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,

de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

23. § (1) A lakásfenntartási támogatást legfeljebb hét hónapra, az október 1. napja és április 30. napja közötti időtartamra lehet megállapítani.

(2) A kérelmet szeptember 1. napja és április 1. napja közötti időpontban lehet benyújtani.

24. § A települési lakásfenntartási támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a jegyző dönt.

III. Fejezet

Természetben nyújtott települési támogatás

25. § (1) A természetben nyújtott települési támogatás körében az önkormányzat a következő ellátásokat nyújtja:

a) természetben biztosított pénzbeli támogatás

c) köztemetés.

(2) A pénzbeli települési támogatást megállapító határozat kimondhatja, hogy a támogatást, vagy annak a határozatban meghatározott százalékát természetben kell biztosítani. A határozatnak rögzítenie kell a természetbeni nyújtott ellátás konkrét formáját.

(3) A (2) bekezdés szerinti esetben a természetbeni ellátás formái a következők lehetnek:

a) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, vagy

b) tankönyv - és tanszervásárlás, vagy

c) Erzsébet utalvány, vagy

d) vásárlási utalvány, vagy

e) anyagok, eszközök közvetlen megvásárlása, vagy

f) szolgáltatások szolgáltató részére történő megfizetése, vagy

g) tüzelő vásárlás.

(4) A (3) bekezdés a), b), f), g) pontjai szerinti természetbeni ellátást lehetőség szerint közvetlenül az ellátó intézménynek, a forgalmazónak, a szolgáltatást nyújtónak kell folyósítani.

7. Köztemetés

26. § (1) A köztemetés költségét nem lehet a helyben szokásos legolcsóbb temetési költségnél magasabb összegben megállapítani.

(2) A települési önkormányzat különös méltányosságból az Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól:

a)8 részben mentesíti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben az érintett személy családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a szociális vetítési alap 100 %-át, egyedül élő esetén a 150 %-át,

b)9 egészben mentesíti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben az érintett személy családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a szociális vetítési alap 50 %-át, egyedül élő esetén a 75 %-át.

IV. Fejezet

Szociális alapszolgáltatások

27. § (1) A települési önkormányzat a személyes gondoskodás körében

a) az étkeztetés,

b) a családsegítés,

c) a házi segítségnyújtás,

d) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szociális alapszolgáltatási formák igénybevételi lehetőségét biztosítja.

(2) A szolgáltatást nyújtó intézményvezető külön eljárás nélkül köteles ellátást nyújtani

a) ha azzal meg lehet előzni az érintett személy életveszélyes állapotba kerülését, vagy

b) az ellátást az (1) bekezdés a), b) és d) pontja esetében rendkívüli időjárási helyzet indokolja.

(3) Külön eljárás keretében akkor lehet ellátást nyújtani, ha az ellátást az érintettnek megállapították, de annak igénybevételével felhagyott, majd az ellátás megállapítását követő 2 hónapon belül ismét kéri az ellátást és közben az ellátás nyújtásának feltételei továbbra is fennállnak.

(4) A személyes gondoskodás keretében nyújtott ellátás megszűnik:

a) a jogosulatlan igénybevétel esetén, vagy

b) amennyiben az ellátásról az érintett írásban lemond.

(5) A szociális törvényben, illetve e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy a szociális törvény és e rendelet megsértésével nyújtott szociális alapszolgáltatást a (4) bekezdés a) pontja szerint meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére. Az ellátás megszüntetését és az esetleges megtérítési kötelezettséget határozatba kell foglalni.

8. Étkeztetés

28. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik megfelelnek az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.

(2) Az Szt. 62. § (1) bekezdése alkalmazásában szociálisan rászorult személy

a) a kora miatt, ha betöltötte 60 életévét,

b) az egészségi állapota miatt, ha a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy

c) a fogyatékosság és pszichiátriai betegsége miatt, ha a vonatkozó orvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy

d) a szenvedélybetegsége miatt, ha a vonatkozó szakorvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy

e) a hajléktalansága miatt, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat illetékességi területét jelölte meg, és a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét.

29. § (1) Az étkeztetésért fizetendő intézményi térítési díj mértékét a rendelet 1. sz. függeléke határozza meg.

(2) Az étkeztetés szakmai programját a rendelet 2. sz. függeléke határozza meg.

(3) Az étkeztetés szervezeti és működési szabályzatát a rendelet 3. sz. függeléke határozza meg.

(4) Az önkormányzat az étkeztetést a Szociális Gondozási Központtal (7342 Mágocs, Szabadság u. 3-5.) kötött szerződés alapján, a falugondnoki szolgálat közreműködésével biztosítja.

30. § Az étkeztetésre való jogosultságról átruházott hatáskörében a polgármester dönt.

9. Házi segítségnyújtás

31. § (1) Az önkormányzat a házi segítségnyújtási feladatot Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás intézményi háttérrel látja el.

(2) A házi segítségnyújtást az Szt. 63. §-a szerint gondozásra szorulók vehetik igénybe.

(3) A házi segítségnyújtást a képviselő-testület díjmentesen biztosítja a rászorulóknak, az ellátásért fizetendő térítési díjat a szolgáltató részére az önkormányzat fizeti meg.

(4) Az ellátás iránti kérelmet az ellátást biztosító intézmény vezetőjéhez kell benyújtani, a kérelemről az intézmény vezetője dönt.

10. Családsegítés

32. § (1) A családsegítő szolgáltatás általános és speciális segítő szolgáltatása keretében az önkormányzat segítséget nyújt a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy krízishelyzete miatt segítséget igénylő személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából az Szt. 64. §-a szerint.

(2) A családsegítést az önkormányzat a Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat útján biztosítja.

(3) A családsegítő szolgáltatás igénybevétele ingyenes.

(4) Az ellátás iránti kérelmet az ellátást biztosító intézmény vezetőjéhez kell benyújtani, a kérelemről az intézmény vezetője dönt.

11. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

33. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást az önkormányzat a Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás útján biztosítja.

(2) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást az Szt. 65. §-a alapján jogosultak vehetik igénybe.

(3) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a képviselő-testület díjmentesen biztosítja a rászorulóknak, az ellátásért fizetendő térítési díjat a szolgáltató részére az önkormányzat fizeti meg.

(4) Az ellátás iránti kérelmet az ellátást biztosító intézmény vezetőjéhez kell benyújtani, a kérelemről az intézmény vezetője dönt.

12. Falugondnoki szolgáltatás

34. § (1) A falugondnoki szolgáltatással kapcsolatos rendelkezéseket a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza

V. Fejezet

Egyéb rendelkezések

35. § A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

36. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

37. § Hatályát veszti a települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról szóló 3/2015. (III.12.) rendelet.

1

A 14. § (2) bekezdés a) pontja a Bikal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 22.) önkormányzati rendelete 9. §-a szerint módosított szöveg.

2

A 15. § (2) bekezdés a) pontja a Bikal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 22.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

A 16. § (2) bekezdése a Bikal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 22.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

4

A 18. § (4) bekezdés b) pontja a Bikal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 22.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

5

A 20. § (2) bekezdése a Bikal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 22.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

6

A 21. § (2) bekezdése a Bikal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 22.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

7

A 22. § (2) bekezdése a Bikal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 22.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

8

A 26. § (2) bekezdés a) pontja a Bikal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 22.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

9

A 26. § (2) bekezdés b) pontja a Bikal Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 22.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.