Zamárdi Város Önkormányzat Képviselő-testülete 8/2021. (VI.22.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról
Hatályos: 2021. 06. 23- 2022. 09. 27Zamárdi Város Önkormányzat Képviselő-testülete 8/2021. (VI. 22.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról
Zamárdi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, a 45. §-ában és a 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. a. pontjában meghatározott hatáskörében eljárva Zamárdi Város Önkormányzat Képviselő-testületének rendeletalkotási feladatkörét gyakorolva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) A rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-ában foglaltakra terjed ki.
(2) E rendeletben szabályozott települési támogatások elbírálásánál az Szt. 4. §-ában meghatározott értelmező rendelkezéseket kell alkalmazni.
2. A szociális ellátások köre
2. § A Képviselő-testület a jogosultak számára az e rendeletben meghatározott feltételek szerint: az alábbi települési támogatásokat nyújtja:
a) gyógyszertámogatás és gyógyászati segédeszköz támogatás
b) elemi kár elhárításához nyújtott települési támogatása
c) temetési támogatás
d) hátrányos helyzetű gyermekek települési támogatása
e) gyermekétkeztetési támogatás
f) felnőtt étkeztetési támogatás
g) tűzifa támogatás
h) rendkívüli települési támogatás
i) köztemetés
3. Hatásköri szabályok
3. § (1) A Képviselő-testület az alábbi szociális ellátásokkal kapcsolatos hatásköröket ruházza át a Humán Bizottságra :
a) gyógyszertámogatás és gyógyászati segédeszköz támogatás
b) elemi kár elhárításához nyújtott települési támogatása
c) rendkívüli települési támogatás
d) hátrányos helyzetű gyermekek települési támogatása
e) gyermekétkeztetési támogatás
f) felnőtt étkeztetési támogatás
g) tűzifa támogatás
(2) A Képviselő-testület az alábbi szociális ellátásokkal kapcsolatos hatásköröket ruházza át a Polgármesterre:
a) temetési támogatás
b) köztemetés
4. Az ellátások megállapításának és folyósításának közös szabályai
4. § (1) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat az Szt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.
(2) Az eljárást a Zamárdi Polgármesteri Hivatalban előterjesztett kérelemre vagy hivatalból lehet megindítani.
(3) A kérelmet az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal együtt kell benyújtani.
(4) A kérelmezőnek vállalnia kell, hogy a személyes adatait a befogadó nyilvántartsa és kezelje.
(5) A hiányosan előterjesztett kérelem esetén 8 napon belül a kérelmezőt-határidő megjelölésével - hiánypótlásra kell felhívni.
(6) A hatáskör gyakorlója a döntéshozatalt megelőzően környezettanulmány készítését rendelheti el a jogosultsági feltételek alátámasztása érdekében.
(7) A települési támogatás a támogatásról rendelkező határozatban megjelölt időponttól illeti meg az érintettet azzal, hogy legkésőbb a jogosultság megállapítását követő hónap 15. napjáig a havi támogatás teljes összegét folyósítani kell részére. A kifizetés banki átutalással, postai úton, vagy házi pénztárból történik.
5. § A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítésére, e körben méltányosság gyakorlására az Szt. 17. §-ának rendelkezései az irányadók.
5. Gyógyszertámogatás és gyógyászati segédeszköz támogatás
6. § (1) A gyógyszertámogatás és gyógyászati segédeszköz támogatás a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított hozzájárulás. A támogatás csak annak nyújtható, aki közgyógyellátásban nem részesül.
(2) Települési gyógyszertámogatást havi rendszerességgel, legalább 1 és maximum 6 hónapra lehet megállapítani, azzal a feltétellel, hogy a támogatás, adott költségvetési évben, december 31. napjáig nyújtható.
(3) Rendszeres települési gyógyszertámogatás a kérelmezőnek akkor lehet megállapítani, ha
a) családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének egyedül élő esetében 250 %-át, családban élő esetében 225 %-át nem haladja meg, és
b) a számlával igazolt gyógyszerkiadásai meghaladják az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének egyedül élő esetén 25 %-át (7.125,- Ft), családban élő esetén 20 %-át (5.700,- Ft), és
c) szakorvos, háziorvos, gyógyszertár igazolja a gyógyszerkiadások szükségességét, összegét.
(4) Az egy hónapra megállapított rendszeres települési gyógyszer támogatás maximális összege 5.000,- Ft/hó/fő. A települési gyógyszertámogatást éven belül ugyanazon személy részére legfeljebb 2 alkalommal lehet megállapítani.
(5) Meg kell szüntetni a gyógyszertámogatásra való jogosultságot, ha
a) a jogosult zamárdi állandó lakcíme, zamárdi tartózkodási helye a folyósítás időtartama alatt megszűnik, vagy
b) jogosultsága megszűnt, vagy
c) a jogosult elhalálozott.
7. § (1) Gyógyászati segédeszközhöz támogatás a 6. § (3) bekezdésben meghatározott jövedelem határok mellett évente egyszer, maximum 35.000,- Ft összegben állapítható meg.
(2) Gyógyászati segédeszközön a 2006. évi XCVIII. törvény 3. § 6. pontjában lévő eszközöket kell érteni.
6. Elemi kár elhárításához nyújtott települési támogatása
8. § (1) Elemi kár elhárításához, települési támogatásra jogosult az a személy, aki a bekövetkezett elemi károk miatt rendkívüli élethelyzetbe került, saját maga és családja létfenntartását veszélyeztető helyzet állt elő.
(2) Elemi kárnak minősül különösen a tűz, robbanás, vihar, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz miatt bekövetkezett kár.
(3) A támogatás összege maximum 200.000,- Ft/ingatlan.
(4) Egyedi mérlegelés alapján, a Humán Bizottság javaslatára a Képviselő-testület magasabb összeget állapíthat meg.
(5) Ugyanazt az ingatlant érintő elemi kárra egy éven belül további támogatás nem adható. Egy családból ugyanarra az élethelyzetre csak 1 fő veheti igénybe a támogatást.
(6) Az (1) bekezdés szerint a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet akkor áll fenn, ha
a) kérelmező lakhatását biztosító ingatlan elemi kárt szenvedett, és
b) a kérelmezőnek nincs saját, vagy a családja tulajdonában vagy haszonélvezeti jogával terhelt másik, a lakhatását lehetővé tevő ingatlana, és
c)a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500 %-át nem haladja meg.
9. § Elemi kár, vis maior bekövetkezése esetén települési támogatás akkor nyújtható, ha a kérelmező hitelt érdemlően igazolja, hogy a kár megtérítésére harmadik személy nem kötelezhető, vagy kötelezhető ugyan, de a kártérítés várható mértéke jóval alacsonyabb a bekövetkezett kár összegénél, és a kár viselése a kérelmező, illetve családja életét, vagy létfenntartását veszélyezteti.
10. § (1) Az önkormányzat hivatal jegyzője, vagy a jegyző által kijelölt dolgozója a kérelem beérkezésétől számított 5 napon belül a kérelemmel érintett ingatlanon helyszíni szemlét tart.
(2) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a 8. § (6) bekezdés b-c) pontokra vonatkozó nyilatkozatokat.
(3) El kell utasítani azt a kérelmet, mely esetében a kérelmező, illetve családjában élő személy
a) az elemi kárt szándékosan idézte elő,
b) az elemi kár elhárításában, csökkentésében a körülményekhez, lehetőségeihez képest nem, vagy nem megfelelő mértékben vett részt.
(4) Az elemi kárra tekintettel kérelmezett települési támogatás megítéléséről a Humán Bizottság a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül dönt.
7. Települési temetési támogatás
11. § (1) Temetési támogatásra jogosult az a zamárdi állandó lakos, akinek a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, függetlenül attól, hogy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem.
(2) Az (1) bekezdés szerint a temetési költség viselése az eltemettetést vállaló kérelmező létfenntartást akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át (99.750,- Ft), egyedülállóként 400 %-át (114.000,- Ft) nem haladja meg.
(3) Települési temetési támogatást lehet kérelmezni a temetési költségek utólagos megtérítésére.
(4) Kérelmenként urnás temetés esetén 30.000,-Ft, koporsós temetés esetén 50.000,-Ft támogatási összeg állapítható meg.
(5) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a temetési kiadásokra vonatkozó, saját nevére kiállított eredeti számlákat, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot. A számlát a kiállítástól számított 60 napon belül lehet benyújtani, mely határidő elmulasztása jogvesztő. Az eredeti számlára kedvező elbírálás esetén az ügyintéző rávezeti a támogatás tényét, dátumot, aláírást, pecsétet.
8. Hátrányos helyzetű gyermek települési támogatása
12. § (1) Hátrányos helyzetű gyermek települési támogatására jogosult amennyiben létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került.
(2) Az (1) bekezdés szerint kérelemhez a kérelmező háztartásában élő gyermek hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetét megállapító - a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 67/A. § (3) bekezdésében foglaltak szerinti - jegyzői határozatot csatolni kell.
(3) A hátrányos helyzetű gyermek települési támogatását eseti jelleggel lehet nyújtani. A támogatás egy naptári évben maximum két alkalommal nyújtható.
(4) Alkalmanként a támogatás összege maximum 20.000 Ft/gyermek.
9. Gyermekétkeztetési támogatás
13. § (1) A zamárdi állandó lakosú és életvitelszerűen Zamárdiban élő, zamárdi oktatási intézményben tanulmányokat folytató gyermek részére egy nevelési-oktatási tanéven belül - az iskolai szünidők kivételével - havi rendszerességgel gyermekétkeztetési támogatás nyújtható.
(2) A gyermek támogatását szülőjének, törvényes képviselőjének lehet megállapítani, ha családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg. Az étkezési térítési díj teljes összegéből minimum 50 %, maximum 100 % kedvezmény/gyermek adható.
(3) Amennyiben a családban az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át nem haladja meg, akkor az étkezési térítési díj teljes összegéből maximum 25 % kedvezmény/gyermek adható.
(4) A térítési díj-kedvezményt minden oktatási/nevelési év kezdetén újra kell kérelmezni, az étkezési térítési díj összegét az iskola élelmezésvezetője igazolja.
10. Felnőtt étkeztetési támogatás
14. § (1) Az étkeztetés jogosultsági feltételeire az Szt. 62. § (1) bekezdésében foglaltak irányadók.
(2) Étkeztetésre jogosult:
a) jövedelmi helyzete alapján, akinek a háztartásában az 1 főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, vagy
b) életkorára tekintettel, ha egyedül élő és betöltötte 70. életévét, vagy
c) az egészségi állapota alapján, betegsége alapján, ha a háziorvos vagy szakorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkezést, vagy
d) a hajléktalansága miatt, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat illetékességi területét jelölte meg, és a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét.
(3) Az önkormányzat az étkeztetési szolgáltatást szakfeladatként, a helyi Gamesz által működtetett iskolai konyha közreműködésével nyújtja.
(4) Az önkormányzat az étkeztetést az (1) bekezdésben meghatározottak alapján az intézményből történő étel saját célra történő elszállításának lehetőségével biztosítja.
(5) A szociálisan rászorulónak az étkezési térítési díj teljes összegéből minimum 25 %, maximum 100 % kedvezmény/fő adható.
11. Tűzifa támogatás
15. § (1) A támogatást igénylő kérelmezőnek akkor lehet tűzifa támogatást nyújtani, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének egyedül élő esetében 350 %-át, családban élő esetében 300 %-át nem haladja meg.
(2) Tűzifa téli tüzelés céljából a GAMESZ telephelyen ledeponált és rendelkezésre álló tűzifa mennyiségig adható, egy háztartáson belül egy évben maximum kétszer igényelhető.
(3) A tűzifa igényelhető mennyisége maximum 3 m3/igénylő/alkalom a rendelkezésre álló készlet erejéig.
12. Rendkívüli élethelyzetbe került személyek támogatása
16. § (1) Rendkívüli települési támogatás nyújtható a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére.
(2) Rendkívüli élethelyzet különösen a hosszabb táppénzes állomány, hosszabb kórházi ápolás, baleset, munkahely elvesztése, hosszantartó betegség, tartós munkanélküliség, kilakoltatás, amennyiben, a családban az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, egyedül élő esetén 300 %-át nem haladja meg.
(3) A támogatás összege kérelmenként maximum 20.000 Ft/ kérelmező/alkalom lehet. A támogatást egy naptári évben maximum háromszor lehet igényelni. Egy családból ugyanarra az élethelyzetre csak 1 fő jogosult igénybe venni a támogatást.
(4) Rendkívüli méltánylást érdemlő esetben évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható rendkívüli települési támogatás. Ebben az esetben a rendkívüli települési támogatás összege egyedi mérlegelés alapján kerül megállapításra a rendkívüli méltánylást érdemlő körülmény egyedi értékelését követően. Egyedi mérlegelés alapján a támogatás mértéke a 60.000 Ft-ot nem haladhatja meg.
13. A személyes gondoskodás köre
17. § (1) A települési önkormányzat a személyes gondoskodás körében
a) az étkeztetést,
b) a család és gyermekjóléti szolgáltatást (jogszabályi képesítési előírásoknak megfelelő személy foglalkoztatásával)
c) a házi segítség nyújtást - önkormányzati szakfeladatként - biztosítja.
(2) A személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak mértékét az önkormányzat az Szt. 92. § (2) bekezdés f) pontja alapján külön rendeletben állapítja meg.
14. Étkeztetés
18. § A közétkeztetési intézményekben igénybe vett étkezésért fizetendő térítési díjakat külön rendelet szabályozza.
15. Házi segítségnyújtás
19. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtási feladatot szakfeladatként, az Szt. 63. §-ban foglaltak szerint nyújtja.
16. Család- és gyermekjóléti szolgálat
20. § Az önkormányzat a család- és gyermekjóléti szolgálat körébe tartozó feladatait szakfeladatként, az Szt. 64. §-ban meghatározottak, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény alapján nyújtja.
17. Szociális Kerekasztal összehívásának feltételei, résztvevők
21. § (1) Az Önkormányzat szociálpolitikai kerekasztalt, valamint ezzel együtt Helyi Esélyegyenlőségi Program Fórumot működtet az alábbi szervezetek, és személyek valamint a településen szociális intézményeket működtető fenntartók képviselőin kívül a helyi szervezetek képviselői, így különösen Szt. 58/B. § alapján:
a) Magyar Vöröskereszt Zamárdi Területi Szervezete,
b) Magyar Máltai Szeretetszolgálat Zamárdi Csoportja,
c) Mozgáskorlátozottak Somogy Megyei Egyesülete Siófoki Körzeti Csoportja,
d) Somogy Megyei Kormányhivatal Siófoki Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztálya
e) Nők a Balatonért Egyesület Zamárdi Csoportja
f) Katolikus Karitász Zamárdi csoportja
g) Egészségőr Egyesület
h) családgondozó,
i) Polgármesteri Hivatal szociális ügyintézője,
j) háziorvosi szolgálat házorvosai,
k) védőnők,
l) oktatási intézmények ifjúságvédelmi felelősei.
(2) A szociális kerekasztalt a polgármester hívja össze évente, legalább egy alkalommal.
18. Záró rendelkezések
22. § (1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról, és szociális ellátásról szóló 9/2015. (II.24.) önkormányzati rendelet.