Budapest XVI. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (III.16.) önkormányzati rendelete

a szociális és gyermekvédelmi települési támogatásokról szóló 1/2015. (II. 23.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 03. 17- 2021. 03. 17

Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat Polgármestere – a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoc. tv.) 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – a Képviselő-testületnek a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 11a. pontjában, a Szoc. tv. 2. §-ában, 25. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a települési támogatások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályairól a következőket rendeli el:


  1. §


A Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális és gyermekvédelmi települési támogatásokról szóló 1/2015. (II. 23.) önkormányzati rendeletének (továbbiakban: Rendelet) 1. § -a helyébe a következő rendelkezés lép:


„1. § (1) Lakhatással kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez nyújtható települési támogatás, 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére folyósítható települési támogatás, a 8. §-ban szabályozott rendkívüli települési támogatás és temetés költségeihez való hozzájárulásként megállapítható rendkívüli települési támogatás, valamint veszélyhelyzeti támogatásként megállapítható rendkívüli település támogatás a Budapest Főváros XVI. kerületében (továbbiakban: Kerület) bejelentett lakóhellyel rendelkező természetes személy számára állapítható meg, aki egyben a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. §-ának személyi hatálya alatt áll és életvitelszerűen is a Kerületben lakik.

(2) Fűtési támogatás a Kerületben bejelentett lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen is a Kerületben lakó nagycsaládos, vagy nyugdíjas kérelmező számára állapítható meg.

(3) Súlyosan fogyatékosok és tartósan betegek támogatása, ikerszülési támogatás és táborozási hozzájárulás a Kerületben bejelentett lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen is a Kerületben lakó szülői felügyeletet gyakorló szülő, vagy gyám (továbbiakban: törvényes képviselő) számára állapítható meg, aki egyben a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 4. §-ának személyi hatálya alatt áll.

(4) Amennyiben a szülői felügyeletet együttesen gyakorló szülők lakóhelye különböző, támogatás a (3) bekezdésben meghatározott szülő számára állapítható meg, akinek a lakóhelye a gyermekével megegyezik.

(5) Nagycsaládosok tankönyv támogatása a Kerületben bejelentett lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen is a Kerületben lakó fiatal felnőtt számára állapítható meg, aki egyben a Gyvt. 4. §-ának személyi hatálya alatt áll.

(6) Veszélyhelyzeti támogatásként megállapítható rendkívüli települési támogatás az Országgyűlés vagy Magyarország Kormánya által elrendelt veszélyhelyzet fennállása alatt benyújtott kérelemre állapítható meg annak a kérelmezőnek, aki a munkaviszonya megszűnésének időpontjában és a kérelem benyújtásának időpontjában is bejelentett lakóhellyel rendelkezett a Kerületben.”


  1. §


A Rendelet 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) Lakhatási támogatás az (1) bekezdésben felsorolt személyek rezsiköltségeihez nyújtható.”


  1. §


(1) A Rendelet 4. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


a) háztartásában – a kérelem benyújtásakor – rajta kívül kizárólag ott bejelentett lakó-, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, illetőleg ott életvitelszerűen lakó olyan személy él, aki a kérelmező közeli hozzátartozója, vagy nyugdíjas, vagy ápolási díjban, valamint e rendelet 6. §-ában szabályozott ellátásban részesül, továbbá”


(2) A Rendelet 4. § (1) bekezdés d) pontja helyébe következő rendelkezés lép:


d) a nyugdíjasnak a 18. § (1) bekezdés g) pontja szerinti ellátásból származó jövedelmén kívül egyéb jövedelme nincs, kivéve a kiskorú gyermeket nevelő nyugdíjas esetén a kiskorú gyermek nevelése jogán megállapított családi pótlék, gyermekgondozási díj vagy gyermekgondozást segítő ellátás, illetve gyermektartásdíj.”


  1. §


(1) A Rendelet 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként rendkívüli települési támogatást (továbbiakban: temetési támogatás) annak lehet megállapítani, aki, vagy akinek a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 200%-át, egyedülálló és kiskorú gyermekét egyedül nevelő, valamint egyszemélyes háztartásban élő esetén annak 250%-át.”


(2) A Rendelet 10. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

" b) a temetés költségeiről kiállított számlák eredeti példányát, megrendelőlapot,”


(3) A Rendelet 10. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(3) A temetési támogatás iránti kérelem a temetési számla kiállításától számított 60 napon belül, vagy az előzetes igazolás kiállításától számított 30 napon belül nyújtható be azzal, hogy előzetes igazolás bemutatása esetén a kérelmező köteles a számlát a támogatás megállapításáról szóló döntés kézhezvételét követő 60 napon belül bemutatni.”



(4) A Rendelet 10. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki: 


„(4) Amennyiben a kérelmező a (3) bekezdésben foglalt kötelezettségének nem tesz eleget, a támogatás visszafizetésére köteles.”


  1. §


(1) A Rendelet 12. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) Táborozási hozzájárulásban részesíthető az a gyermek, aki táborozás résztvevője és családjában az egy főre jutó havi jövedelem a nyugdíjminimum 150%-át nem haladja meg.”


(2) A Rendelet 12. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) a) A hozzájárulás összege – a (2) bekezdés b) pontja figyelembevételével – a táborozás költségeinek fele, méltányosságból elérheti annak teljes összegét, de nem haladhatja meg a nyugdíjminimum 100%-át.

b) Az egy naptári évben gyermekenként megállapítható támogatás összege nem haladhatja meg a nyugdíjminimum 100 %-át.”

  1. §


A Rendelet 13/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) Veszélyhelyzeti támogatásban az a személy részesülhet, akinek munkaviszonya a kérelem benyújtását megelőző 2 hónapon belül, a koronavírus járvány következtében szűnt meg, és emiatt keresőtevékenységet időszakosan vagy tartósan nem tud folytatni.”


  1. §


(1) A Rendelet 15. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(8) Az e rendeletben szabályozott támogatások természetbeni ellátás formájában is nyújthatók. Természetbeni ellátás különösen az étkezési utalvány, a tűzifa, élelmiszer, a tankönyv- és tanszervásárlás támogatása, a tandíj, a közüzemi díjak, illetve a gyermekétkeztetés térítési díjának kifizetéséhez nyújtott támogatás.”


(2) A Rendelet 15. § (11) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


a) lakcíme – ápolási támogatás vagy súlyosan fogyatékosok és tartósan betegek támogatása céljából folyósítható települési támogatás esetén a XVI. kerületi Önkormányzat illetékességét érintően, lakhatási támogatás esetén a támogatással érintett lakás vonatkozásában – megváltozik, a lakcímváltozás hónapjának utolsó napjával,”


  1. §


(1) A Rendelet 16. § (1) bekezdés ac) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


ac) jövedelemmel nem rendelkező kérelmező vagy hozzátartozó esetében csatolni kell a hatáskörrel rendelkező munkaügyi hatóság igazolását arról, hogy ellátásban nem részesül,”


(2) A Rendelet 16. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(4) A települési támogatás megállapításának feltétele – amennyiben a kérelmező vagy vele egy háztartásban élő arra jogosult – a családi adókedvezmény, vagy egyéb, a kérelmező által igénybe vehető adókedvezmény igénybevétele. Erről a kérőlapon nyilatkozni kell. A nyilatkozat valóságtartalmát a Polgármester az állami adóhatóság megkeresésével ellenőrizheti.”


(3) A Rendelet 16. § -a a következő (11) bekezdéssel egészül ki:


„(11) A hiánypótlás, illetve az Országgyűlés vagy Magyarország Kormánya által elrendelt veszélyhelyzet fennállása alatt az e rendelet szerinti támogatások megállapítása iránti kérelem e-mail útján is benyújtható azzal, hogy amikor e rendelet eredeti dokumentum benyújtását írja elő, azt a kérelem e-mailben való eljuttatása esetén is eredeti formátumban kell benyújtani.”


  1. §


(1) A Rendelet 18. § (1) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


„g) Nyugdíjas: az öregségi nyugdíjban, özvegyi nyugdíjban, szülői nyugdíjban, özvegyi járadékban, nemzeti helytállásért pótlékban, hadirokkant járadékban, hadiözvegy járadékban, a nemzeti gondozási díjban, rokkantsági vagy rehabilitációs ellátásban, valamint rokkantsági járadékban, korhatár előtti ellátásban, továbbá az időskorúak járadékában részesülő személy;”


(2) A Rendelet 18. § (1) bekezdése a következő o) ponttal egészül ki:


„o) Rezsiköltség: a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a távhő-szolgáltatás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díja, a lakbér vagy az albérleti díj, a közös költség, illetve a tüzelőanyag költsége.”


  1. §


A Rendelet 1. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.


  1. §


(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba. Rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.


(2) Hatályát veszti a Rendelet 13/A. § (9) bekezdése.




Kovács Péter

Dr. Csomor Ervin

polgármester

jegyző

1. számú melléklet a 9/2021. (III. 16.) számú önkormányzati rendelethez


NYILATKOZAT


(kitöltése kötelező, amennyiben a kérelmező nem tud becsatolni igazolást a munkaviszony megszűnéséről)


Alulírott (név) ............................................................................................. mint támogatást igénylő

nyilatkozom, hogy koronavírus-járvány miatt nem áll módomban beszerezni a munkáltatótól a szükséges igazolást a munkaviszonnyal kapcsolatos változásról.


Kérelmező

Munkáltatójának neve:.................................................................................................

Munkáltató címe:.........................................................................................................

Munkáltató telefonszáma: ..........................................................................................


Vállalom, hogy a fentiekben tett nyilatkozatomra vonatkozó igazolást az Országgyűlés vagy Magyarország Kormánya által elrendelt veszélyhelyzet elhárultát követő 30 napon belül bemutatom.

Tudomásul veszem, hogy amennyiben e kötelezettségemnek nem teszek eleget, az ügyemben eljáró közigazgatási hatóság a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv.  17. §-ában foglaltak szerint a támogatás visszafizetésére kötelez.


Kijelentem, hogy fenti nyilatkozatot – az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 63. §-a, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 10. § (1) bekezdése alapján – a kérelmem érdemi elbírálása érdekében adtam.

Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a nyilatkozatban foglaltak a valóságnak megfelelnek.



Dátum:........................................




..............................................................
nyilatkozó aláírása




ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS


a szociális és gyermekvédelmi települési támogatásokról szóló 1/2015. (II. 23.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 9/2021. (III. 16.) önkormányzati rendelethez


A Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális és gyermekvédelmi települési támogatásokról szóló 1/2015. (II. 23.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: rendelet) megszövegezése több helyen igényel egyértelműbb megfogalmazást, pontosítást. Ezen kívül a Rendelet módosítását az alábbi tényezők is indokolják.

A temetés költségeihez való hozzájárulásként megállapítható rendkívüli települési támogatás kapcsán a támogatásra egyébként jogosult kérelmezőnek a módosítás következtében a jövőben nem kell a teljes temetési költséget megelőlegeznie.

A nyugdíjasok fűtési költségeihez való hozzájárulásként nyújtható települési támogatás kapcsán pontosítjuk a lehetséges jövedelemtípusokat azon nyugdíjasok esetében, akik kiskorú gyermeket nevelnek.



RÉSZLETES INDOKOLÁS


  1. §


A rendelet hatályára vonatkozó pontosító módosításokat tartalmaz: a kérelmek tekintetében a „nyújthat be” szófordulat helyett a „számára állapítható meg” kerül a szakasz bekezdéseibe, illetve a veszélyhelyzeti támogatás hatálya is pontosításra kerül.


  1. §


A lakhatási támogatás kapcsán a rendelet ezen részéből kikerül a támogatás alá bevonható közüzemi díjak felsorolása, és külön kerül meghatározásra a rezsiköltség fogalma.


  1. §


A fűtési támogatás kapcsán pontosításra kerül azok köre, akik a támogatásra jogosultak, illetve a kiskorú gyermeket nevelő nyugdíjas esetén a lehetséges jövedelmek típusai.



  1. §


A temetési támogatás jogosultsági körét pontosítja azzal, hogy a 10. § (2) bekezdés b) pontjából a 10.§ (1) bekezdésébe kerül annak meghatározása, hogy a kérelmezővel azonos címen lakó közeli hozzátartozója nevére is szólhat a temetési számla. Továbbá egy, az igénybevevők számára kedvező elem kerül bevezetésre, miszerint a temetés költségeinek igazolása alapján is megállapítható a támogatás, így nem kell annak összegét az igénybevevőnek megelőlegeznie.


  1. §


A táborozási támogatás kapcsán a módosítást követően nem azt határozza meg a rendelet, hogy mekkora az egy tábor kapcsán igényelhető támogatás, hanem hogy mekkora az egy év alatt maximálisan igényelhető összeg, tehát ha egy tábor alkalmával nem meríti ki a maximális összeget, az másik táborra igénybe vehető.


  1. §


A veszélyhelyzeti támogatás meghatározását pontosítja a tapasztalatok alapján.


  1. §


Az eljárási rendelkezések pontosítását tartalmazza, illetve új bekezdésben rögzíti az e-mailen küldött dokumentumok lehetőségét egyes esetekben.


  1. §


Az eljárási rendelkezések pontosítását tartalmazza.


  1. §


Az értelmező rendelkezésekben a nyugdíj fogalmát pontosítja és meghatározza a rezsiköltség fogalmát.



  1. §


A rendelet mellékletét módosítja, pontosítja azt a rendelet rendelkezéseinek megfelelően.


  1. §

Hatályba léptető, és hatályát vesztő rendelkezést tartalmaz.