Szentistván Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 10.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 02. 15
az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Részletes indokolás
Az 1–7. §-hoz és az 1–8. melléklethez
Általános indoklás
A költségvetési törvény szabályai szerinti feladatfinanszírozás befolyásolja, sőt meghatározza az önkormányzat feladatellátását, különös tekintettel arra, hogy az önkormányzat saját bevételei korlátozottak. A feladatfinanszírozási rendszer tapasztalata alapján általában elégséges a kapott finanszírozás (kivéve óvodai nevelés és háziorvosi ellátás), önkormányzatunk vonatkozásában azonban jóval nagyobb forrásra lenne szükség az utak karbantartására.
Saját bevételek, ezen belül az adóbevételek óvatosan kerültek megtervezésre, hiszen azok teljesülése minden esetben az érintett gazdálkodó szervezetek eredményességétől függ.
A kiadások tervezésének az előző évi teljesítés adott alapot. A takarékos gazdálkodás szempont volt az előirányzatok meghatározásánál.
A rendelet 1. §-ához
A költségvetési rendelet hatálya
A rendelet 2. §-ához
A költségvetési rendelet bevételi és kiadási fő számait rögzíti.
A rendelet 3. §-ához
A költségvetés részletezését tartalmazza, meghivatkozva azokat a mellékleteket, melyek részletesen tartalmazzák a költségvetési főszámok megoszlását.
A közös hivatal költségvetése az érintett két önkormányzat Képviselő-testületének határozata alapján épül be a költségvetési rendeletbe.
Az önkormányzat hitel felvételét nem tervezi és jelenleg sem rendelkezik hitelállománnyal.
A rendelet 4. §-ához
A költségvetés végrehajtásának szabályait tartalmazza. A vonatkozó jogszabályokból következik, hogy a tartalékok nem tartoznak a kiemelt előirányzatok közé, annak felhasználására nem tartalmaz felhatalmazást a rendelet. A tartalékok felhasználásának jogát a képviselő-testület saját hatáskörében megtartja. Ugyancsak a vonatkozó jogszabályokból következik, hogy a biztonságos gazdálkodásért a képviselő-testület a felelős. A kötelezettségvállalóknak ezt mindenkor szem előtt kell tartani.
A rendelet 5. §-ához
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzését tartalmazza
A rendelet 6. §-ához
A záró és vegyes rendelkezéseket tartalmazza
Magasabb rendű jogszabályi rendelkezés végrehajtására szabályozza a készpénzfizetés körét. A rendelkezés keretet határoz meg, melyet a költségvetési szerv vezetője tovább szűkíthet belső szabályzatban történő rendelkezéssel. A különböző költségvetési szerveknél különböző készpénzfizetési szükségesség merül fel, ezért nem célszerű önkormányzati rendeletben a részletesebb szabályozás.
A szabályozás célja a készpénzkímélő fizetési mód. Erre tekintettel célszerű a munkabérek kifizetésének általános szabályát számlára utalásban meghatározni, azonban az életszerűség érdekében a rendelkezés lehetőséget ad a költségvetési szerv vezetőjének egyedi döntés meghozatalára.
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX törvény 234. § (3)-(4) bekezdése ad lehetőséget a képviselő-testületnek, hogy rendeletben, egy évre illetménykiegészítést állapítson meg. A képviselő-testület a köztisztviselők bérezésének javítására mind az I-es, mind a II. besorolási osztályban lévő köztisztviselőnek 20 %-os mértékű illetménykiegészítést állapít meg, melyhez hozzárendelte az előirányzatot is. E rendelkezés érvényesítéséhez az szükséges, hogy az önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok képviselő-testületeinek mindegyike (Mezőnagymihály) ezzel azonos tartalmú rendelkezést fogadjon el.
A rendelet 1. mellékletéhez
Az önkormányzat és intézményei tervezett bevételeit tartalmazza közgazdasági jellegük szerint csoportosítva (működési, felhalmozási), figyelemmel az Ávr. ide vonatkozó szabályaira. A melléklet tartalmazza a bevételek és kiadások különbségét, megjelölve annak finanszírozása forrását is.
Az intézmények részére átadott pénzeszközöket az intézménynél finanszírozási bevételként kell tervezni.
A rendelet 2. mellékletéhez
Az önkormányzat és intézményei tervezett kiadásait tartalmazza közgazdasági csoportosításban és kiemelt előirányzatonként. Tartalmazza a melléklet a tervezett általános és céltartalékot, valamint a tartalékot.
A rendelet 3. mellékletéhez
A személyi jellegű kiadásokat tartalmazza intézményenként, jogcím (rovatrend) szerinti bontásban. A rendszeres személyi juttatások előirányzata a törvényi kötelezettségen alapul, épp úgy, mint a köztisztviselők cafeteria kerete. Az önkormányzat költségvetésében a kormányzati funkcióba sorolt alapfeladatra alkalmazott közalkalmazottak (3 fő), munka törvénykönyve hatálya alá tartozók (1 fő), munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony -megbízási díj- (3 fő) és a tervezett közfoglalkoztatás személyi kiadásai kerültek megtervezésre. Az önkormányzat költségvetése tartalmazza a polgármester és a képviselők juttatásait is. A melléklet 25. sorában kerül meghatározásra az intézmény engedélyezett létszáma, mely létszám alapja a személyi juttatások tervezésének.
A rendelet 4. mellékletéhez
A dologi kiadások kiemelt előirányzatát részletezi kiadási célonként (rovatrend), intézményenként csoportosítva. A terv készítése az előző évi teljesítési adatokra épül, figyelemmel az év közben bekövetkezett változások ez évi hatására.
A rendelet 5. mellékletéhez
A melléklet az ellátottak pénzbeli juttatását (szociálpolitikai kiadások) tartalmazza részletesen jogcímenként és költségvetések szerinti bontásban.
A rendelet 6. mellékletéhez
Egyéb működési kiadásokat részletezi célonként, államháztartáson belülre vagy kívülre történő átadás szerinti csoportosításban. A civil szervezetek támogatása címén előirányzott összeg keret jellegű, annak felhasználásáról a képviselő-testület külön határozattal dönt.
A rendelet 7. mellékletéhez
A felhalmozási feladatokat tartalmazza célonként.
A rendelet 8. mellékletéhez
A költségvetést mérlegszerűen mutatja be.
__________