Vésztő Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

Vésztő Város Önkormányzat Képviselő-testületének 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 01. 28
Vésztő Város Önkormányzat Képviselő-testületének 2022. évi költségvetéséről
Végső előterjesztői indokolás
A Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvényt (továbbiakban: Költségvetési törvény) az Országgyűlés 2021. június 15-i napján tartott ülésén fogadta el, mely 2021. június 25. napján kihirdetésre került.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (3) pontja szerint a jegyző által előkészített költségvetési rendelet tervezetet a polgármester február 15-ig nyújtja be a képviselő-testületnek.
A 2022. évi költségvetés összeállítása során kiemelt feladatunk volt a pénzügyi stabilitás és a költségvetési egyensúly biztosítása, hiszen a költségvetési törvény 2. mellékletének 1.1.1.1-1.1.1.7-pontjaihoz biztosított kiegészítő támogatás mértéke közel 50 millió forinttal kevesebb bevételt jelent az önkormányzat által ellátandó kötelező feladatok biztosításához. Költségvetési hiánnyal ebben az évben sem lehet terveznünk.
A 2021. évi adatok ismeretében, valamint a hatályos szerződések alapján határoztuk meg a bevételeket. Az adóbevételek tervezése esetén a 2021. évben tett bevallások, valamint a mikro-, kis- és középvállalkozások részére nyújtott iparűzési adókedvezményről szóló 639/2020. (XII.22.) Korm. rendelet rendelkezéseit vettük figyelembe, valamint azt is, hogy a gépjárműadóval kapcsolatos adóztatási feladatokat 2021-től a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vette át, amely átlagosan 10 millió forint bevételkiesés jelent a költségvetésben. A helyi adórendelet nem tartalmaz, és nem is tartalmazhat 2022. évre vonatkozóan sem adómérték emeléseket. 2022. évben fontos feladtunk az új EU-s pályázatok projektelőkészítő munkáinak elindítása, a meglévőek folytatása és a zavartalan likviditás biztosítása. A folyamatban lévő pályázatokhoz igyekeztünk biztosítani a szükséges forrásokat, melyeket a fejlesztési tartalékban különítettünk el. Működési tartalékot is képeztünk, a még nem ismert évközi feladatokra. A rendkívüli helyzetek kezelésére vis maior tartalék szolgál.
Elkülönítetten mutatjuk be a működési és felhalmozási bevételeket és kiadásokat kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti bontásban is. A költségvetésben kiemelt jelentőségűek a külső források, így a TOP, EFOP és GÉP pályázatok támogatásai.
Az intézményrendszer működtetése meghatározó szerepet tölt be a költségvetésben, mivel erre a célra az önkormányzat 725.034.690 Ft-ot tervez költeni ebben a költségvetési évben. Az intézményrendszer működése a tervszámok alapján biztosított. Az önkormányzati költségvetési szervek tervezésénél a bázis a 2021. évi teljesült adatok voltak. A személyi juttatások és járulékok tervezésénél nullbázisú tervezéssel határoztuk meg az ezévi adatokat.
Fontos feladatunk a külső szervezetekkel való együttműködés. Ezt szem előtt tartva ebben az évben is együttműködünk a nemzetiségi önkormányzatokkal, valamint a civil szervezetek számára lehetőség lesz működési és céljellegű támogatásra, illetve nyári táboroztatásra pályázni. A részükre nyújtandó támogatási keretösszeg az előző évivel azonos mértékű. Fontos feladat, hogy az elszámoltatás és a rendeltetésszerű felhasználás ellenőrizve legyen a megkötött támogatási szerződések szerint.
Az önkormányzat pénzügyi lehetőségeit továbbra is jelentősen meghatározza a központi költségvetésből származó támogatás.
A normatív állami támogatás mértékét a lakosságszám, a kötelezően ellátandó feladatok mennyisége, valamint az adóerő-képesség alakulása határozza meg.
A személyi juttatások esetében a garantált bérminimumra való kiegészítéseken túlmenően a kötelező illetmény emelkedések kerültek megtervezésre, a soros lépésekből adódó illetmény növekedések, valamint az esedékes jubileumi jutalmak. A dologi kiadások esetében a 2021. évi teljesítési adatokat vettük figyelembe. A működési és felhalmozási célú pénzeszköz átadásoknál az előző évi tapasztalati adatok alapján terveztünk. Számításba vettük az önkormányzat és intézményei már élő kötlezettségvállalásait, pályázati támogatások és pályázathoz kapcsolódó felhalmozási kiadások tervezése esetén pedig a támogató okirat vagy határozat alapján kerültek beállításra a kiadások és bevételek.
Finanszírozási kiadások esetében az önkormányzatnál és intézményeknél terveztünk pénzmaradvánnyal.
A feladatfinanszírozás rendszere 2022. évben sem változik. A köztisztviselői illetményalap a Költségvetési törvény szerint 2021 évhez hasonlóan, 2008 óta azonos, 38.650 Ft. A Kjt. szerinti illetménypótlék számítási alapja 20.000 Ft.