Mohács Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 16.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2022. évi költségvetésről

Hatályos: 2022. 02. 17
a 2022. évi költségvetésről
Végső előterjesztői indokolás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 24. §-ában rögzített, valamint az Áht. végrehajtására kiadott 368/2011. (XII.31.) Korm. rendeletben (Ávr.) foglaltakra tekintettel elkészítettük és mellékelten előterjesztjük Mohács Város Önkormányzata 2022. évi költségvetésének tervezetét.
2021. június 25-én kihirdetésre került a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény. A jogszabályban leírtak alapján jellemzően ismertek az önkormányzatok működésének idei keretszámai, pénzügyi feltételei. Ugyanakkor a koronavírus miatt kialakult gazdasági visszaesés enyhítése érdekében a kormányzat több olyan döntést hozott, melyek érdemi hatást gyakorolnak pénzügyi tervünkre.
Ezek figyelembe-vételével városunk 2022. évi büdzséjét az ország költségvetése, a makrogazdasági prognózisok, az előző évi teljesülési adatok, az önkormányzat korábbi döntései, és a jelenleg rendelkezésünkre álló adatok ismeretében állítottuk össze.
Makrogazdasági prognózisok
A költségvetésünkre is hatással bíró gazdasági környezet rendkívül turbulens képet mutat. A Magyar Nemzeti Bank, a Pénzügyminisztérium és a különböző gazdaságkutatók egymástól eltérő makrogazdasági előrejelzéseket hoztak nyilvánosságra, s ezeket is többször módosították az év során.
A Magyar Nemzeti Bank által közzétett információk alapján a 2021. évi infláció 5,1 % volt, míg a 2022-es előrejelzés 4,7-5,1 % között várható. Az ugyanitt közzétett adatok alapján országunk GDP-növekedése 2021-ben 6,4 % nagyságrendű volt, míg 2022-re 5,9 % nagyságrendben prognosztizálják.
Rendes körülmények között ezen teljesülési adatokat és prognózisokat figyelembe véve szokta kialakítani az önkormányzat a következő évi adó- és díjtételeinek módosítását, továbbá ezen adatok hatást gyakorolnak egy sor egyéb előirányzatra.
Fontos kiemelnünk, hogy a veszélyhelyzettel összefüggő átmeneti szabályokról szóló 2021. évi XCIX. törvény (a továbbiakban: Átmeneti tv.) 147. §-a rendelkezik a helyi díjak mértékének megállapítására vonatkozó szabályokról. A koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges gazdasági intézkedésről szóló 603/2020. (XII. 18.) Korm. rendelet által elrendelt díjmegállapításra vonatkozó korlátozásokat az Átmeneti tv. folyamatosan, 2022. június 30-ig fenntartja. Lényegében az önkormányzat és a törvény által felsorolt szervei által nyújtott szolgáltatásokért, végzett tevékenységért megállapított díj, az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás keretében felmerülő díj, illetve egyéb díjfizetési kötelezettség mértéke nem lehet magasabb a 2020. december 18-án hatályos és alkalmazandó mértéknél. 2020. december 19-től új díj nem vezethető be és új kötelezetti körre nem terjeszthető ki, egészen 2022. június 30-ig. Ez azt jelenti, hogy Mohács Város Önkormányzatának- csakúgy, mint az ország valamennyi települési önkormányzatának- a jelenlegi helyzetben nincs jogszabályi lehetősége bérlakások bérleti díjának, közterület-, piac/vásári- vagy komptarifa, gyermekélelmezés, temetői szolgáltatások stb. díjainak emeléséről dönteni.
Értelem szerű, hogy noha immár második éve tart a törvénybe foglalt díjemelési korlátozás/tilalom, ugyanakkor a közszolgáltatások fenntartásának költsége – ha csak a minimálbér és garantált bérminimum emeléseket vesszük figyelembe – több tíz százalékkal emelkedett. A dologi jellegű beszerzések (pl.: üzemanyagok, egyéb energiahordozók, vagy élelmiszerek) árában bekövetkezett jelentős emelkedés mind „veszteségnövelő” tényező. Ez ugyanúgy érinti az önkormányzat által közvetlenül-, vagy társulásban, esetleg közfeladat-ellátási szerződés keretében az MVR NKft-vel elláttatott feladatokat. A generálódó hiányt intézményfinanszírozás, vagy kompenzáció címén az önkormányzatnak kell biztosítania. Azaz városunk 2022. évi pénzügyi tervének összeállítása során kiemelt figyelmet kell fordítani ezen költség-növekmény fedezetének előteremtésére.
Átszervezések
2021-ben több, az Önkormányzatot, illetve feladat-ellátási rendszerét érintő intézményi átalakulás, átszervezés volt.
Április 15-én a város intézményi karbantartási feladatai a Városgazdálkodási és Révhajózási NKft-be integrálódtak.
Június 1-jén a BaranyaVíz Zrt-től átvette az uszoda működtetési feladatait az MVR NKft.
A Duna Irodaház elsődleges közművelődési színtér funkciója a Mohácsi Tankerületi Központnak történő átadás következtében megszűnt. E feladatkört a június 12-én átadott Selyemgyár Kulturális Negyed vette át.
Július 1-jén önálló intézményként megszűnt az Egészségügyi Alapellátó Szolgálat, melynek feladatait a Mohácsi Polgármesteri Hivatal vette át. Ezen intézmény költségvetése ettől kezdve az önkormányzati „feladatrend” részévé vált.
A felsorolt átszervezések több esetben érdemi költségvetési átrendezést igényeltek. Akad olyan ellátási terület, melynek gazdálkodási kondíciói alapvetően változatlanok, csak más helyre kerültek a pénzügyi tervben. Ilyen az Egészségügyi Alapellátó és az intézményi karbantartási feladatok átszervezése.
Az uszoda átszervezése már érdemi költségvetési hatásokkal bír, akárcsak a Selyemgyár Kulturális Negyed létrejötte. Ez utóbbi egyfelől, mint új feladat, másfelől a korábbi közművelődési színtér utódaként jelent meg feladat-ellátási rendszereinkben.
A tavalyi évben végrehajtott átszervezéseken, és immár zavartalanul ellátott új feladatokon túl adódnak olyan területek is, amelyek 2022. évben változnak meg, így az idei költségvetés tervezésekor kalkulálni kell velük.
Ugyan a Mohácsi Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működnek szociális otthonaink, zavartalan működésük biztosításáért mi vagyunk a felelősek. Az Egyesített Szociális Intézmény (Gólya utcai Szociális otthon) a tavalyi évben jelentős átalakításon esett át. Egyes épületek elbontásra kerültek, más épületek markáns átépítésen, energiakorszerűsítésen estek át. Illetve megépült és átadásra került az új épület is. Az építészeti, energetikai átalakítások és az új egység üzembe helyezése mind-mind költségvetési hatással bíró változások, melyek a 2022. pénzügyi tervbe beépítésre kerültek.
Jelentős átszervezésen ment keresztül a város közművelődési rendszere is. Mint fennebb már szó esett róla maradtak és létesültek új városi fenntartásban működő színterek és feladatok, illetve egy markáns rész, a rendezvények szervezése a West-End Színház Kft-hez került.
Ez utóbbi átszervezéstől azt várjuk, hogy a feladat-ellátás terveink szerint nem igényel önkormányzati forrást. A programokra elnyert pályázati források átadásán/kifizetésén túl az idei büdzsé nem kalkulál további finanszírozással. Elvárás a feladat-ellátóval szemben, hogy a város által kért programokat azok bevételeiből, pályázatokból, szponzorok támogatásából finanszírozza. A szervezet felé megfogalmazott többlet-feladatok finanszírozása a közművelődési megállapodás alapján utólagos elszámolás alapján lehetséges.
Idei terveinket összehasonlítva a város tavalyi előirányzataival, feltűnhet a sport és az uszodafinanszírozás változása. Az uszoda, mint feladat kikerült a pénzügyi tervből és sporttámogatásként jelenik meg (hiszen a város sportfeladatainak biztosítása érdekében tartatja fenn önkormányzatunk az MVR NKft-vel az uszodát). Azaz a korábbi, 80 millió forintos MTE finanszírozás mellett ide került az uszoda kompenzációja is. Illetve fontos megemlíteni, hogy a közüzemi díjak drasztikus emelése, a minimál- és a garantált bérminimum emelése miatt idén érdemi többletforrás igénye van városunk sportegyletének. Míg az elmúlt évtizedekben évről-évre inflációval növelt támogatásból törekedett magát a szervezet fenntartani, idén ez lehetetlen feladatnak ígérkezik. Ezért a költségvetés sportelőirányzatát további 30 millió forinttal szükséges megemelni.
A Polgármesteri Hivatal által koordinált Mohácsi Többcélú Kistérségi Társulás életében nem várható jelentős változás. Mohács városa számára lényeges, hogy a két szociális otthonunk és a Családsegítő Szolgálat is ezen társulás keretei között van fenntartva. Így a bérek és közüzemi díjak emelkedésének hatásai e társuláson keresztül, közvetetten gyakorolnak hatást az Önkormányzat pénzügyi tervére. A Társulást alkotó önkormányzatok száma változatlanul 27.
Szorosan kapcsolódik az önkormányzati feladat-ellátáshoz a Mohács-Bár-Homorúd-Sátorhely-Székelyszabar Köznevelési Intézményfenntartó Társulás is, hiszen e szervezet tartja fenn a város óvodáit, családi napközijét és bölcsődéjét.
Minden évben ki kell emelni, hogy a társulásokkal (Többcélú, Köznevelési) kapcsolatos állami támogatásokat és a normatívákat a gesztor önkormányzatnak – jelen esetben Mohácsnak – kell leigényelnie, s majd elszámolnia. Az önkormányzatnak az ilyen módon megkapott forrásokat kell átadnia a társulásoknak. Ennek következtében Mohács önkormányzatának költségvetésében jelentős összegben (1.4 mrd Ft) jelennek meg átfutó tételként „idegen” normatívák is.
Állami finanszírozási rendszer
A kormányzat szinte már kizárólag feladatalapú finanszírozási rendszeren keresztül juttat forrásokat a helyi önkormányzatoknak.
A központi költségvetést áttekintve kiderül, hogy a településeknek juttatott fajlagos normatívák és feladatfinanszírozási mutatók alapvetően változatlanok, önkormányzatunkat érintő szerkezeti változást a jogszabály nem tartalmaz.
A normatívák igénylésekor figyelembe vehető (2020. januári) lakosságszám adatunk 18.543 fő, amely 105 fővel kevesebb az egy évvel korábbinál. Ezen kívül a város által termelt helyi adó mértéke (ez az ún. adóerőképesség) is befolyással bír a részünkre juttatott támogatásokra. A Mohács közigazgatási területén működő vállalkozásoknak köszönhetően helyi iparűzési adó bevételünk emelkedik.
Ugyanakkor az emelkedő adóbevétel a csökkenő lakosságszámmal párosulva egyre magasabb egy főre jutó adóerő-képességet eredményez. Ennek vizsgálatából kiderül, hogy míg 2021-re 37.073 Ft adóerő-képességet, addig 2022-re 42.208 Ft adóerő-képességet kell figyelembe vennünk. Azaz a mutató egyetlen esztendő alatt majd’ 14 %-os növekedést mutat. Ez azt jelenti egyben, hogy az állami támogatások sávos megállapítása során több esetben kerülünk alacsonyabb finanszírozási kategóriába. Ilyen formán a központi költségvetésből juttatott támogatások azonos fajlagos adatok mellett 2022-ben kisebb mértékűek lesznek. Az adóerő képesség emelkedése az állami támogatásokat nézve kellemetlen, ugyanakkor örvendetes is, hiszen a városban működő vállalkozások zöme jól prosperál, az ipari parkba bevonzott új cégek markáns adóösszegeket fizetnek.
A harmincnégy jogcímen érkező bevételeket az önkormányzat adóerő-képességének figyelembe-vételével számított levonás terheli. A meghatározott levonás (beszámítás) nem azonos arányban csökkenti az egyes tételeket, hanem egyben levonásra kerül több jogcímből.
2022-ben a normatíva elvonás 145.247 eFt (2021: 120,1 mFt) lesz, ami idén 25 millió forinttal több, mint tavaly.
Ha részleteibe menően elemezzük az állami támogatás egyes tételeit, a következők derülnek ki:
A tanyagondnoki feladatellátás támogatása 15 %-os mértékben növekszik,
A gyermekétkeztetés finanszírozása az adagszámok normalizálódása és a minimál, illetve garantált bérminimum emelése miatt jelentősen emelkedik.
Az óvodapedagógusok munkáját közvetlenül segítők támogatása 33 %-kal emelkedik,
Az óvodaműködtetési támogatás 27 %-kal nő,
A társulási óvodák utaztatási támogatása 27 %-kal emelkedik,
A családi bölcsőde finanszírozása 20 %-kal magasabb,
A család- és gyermekjóléti szolgálat 25 %-kal, míg a
A család- és gyermekjóléti központ 33 %-kal kap több normatívát,
A házi segítségnyújtás, személyi gondozás támogatása 26 %-kal magasabb,
Az időskorúak bentlakásos ellátásának szakmai dolgozói bértámogatása 25 %-kal növekszik.
A tervezési elvárások az alábbiak voltak
a bevételeket maximalizálni, a kiadásokat pedig ésszerűen csökkenteni kell,
pályázati forrásokat kell keresni mind a fejlesztési, mind a működési feladatok finanszírozásához,
a költségvetésben a 2021. évivel azonos mértékű cafeteria keretet kell megtervezni,
a tervezés során a 2022. évi, átalakult intézményi háttérből kell ki indulni,
a működés fejezetének tervezésekor törekedni kell a zéróbázisú költségvetés felépítésére,
továbbra is szigorú létszám- és bérgazdálkodást kell alkalmazni,
a reális intézményi igények képezzék az előirányzatok alapját,
a fejlesztési feladatok meghatározása során cél a fejlesztési program végrehajtása, a pályázatokhoz igazított pénzügyi ütemezéssel.
Főbb költségvetési tételeink és azok alakulása, tervezésének menete
Bevételek
1. Saját bevételek
A költségvetési szervek saját bevételeit, a teljesítőképesség és az ágazati jogszabályok figyelembe-vételével terveztük meg, szem előtt tartva a fennebb részletesen ismertetett díjemelési moratóriumot és a 2021. évi teljesülési adatokat. Saját bevételeink tervezett mértéke 407 mFt.
2. Helyi adók
Az Önkormányzat bevételeinek jelentős részét képező helyi adók tavalyi teljesüléséről 2021. decemberében „Beszámoló az adózás 2021. évi tapasztalatairól” címet viselő előterjesztés keretében adtunk részletes tájékoztatást. A fent már említett kormányzati intézkedés miatt adóemelési döntés 2022-re nézve nem születhetett.
Csupán említés-szerűen jegyezzük meg, hogy a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (Gjt.) rendelkezései alapján immár évek óta a gépjárműadóval kapcsolatos adóhatósági feladatokat az állami adó- és vámhatóság látja el. A befizetéseket is a NAV-hoz kell teljesíteni, a bevétel a központi költségvetésbe folyik be. E tétel elvonása önkormányzatunknak 55-60 millió forint bevételkiesést jelentett.
A koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges egyes intézkedésekről szóló 639/2020. (XII. 22.) Korm. rendelet alapján a mikro-, kis- és középvállalkozásoknak a 2022. adóévre fizetendő iparűzési adó mérték 1%. Önkormányzatunknál a legnagyobb 85 adózó kivételével az összes többi vállalkozás kis- és középvállalatnak minősül, tehát őket érinti ez a rendelkezés. Ez mintegy 160 millió forint körüli iparűzési adó kiesését jelent. Ezt a Kormány 2021-ben a 4/2021. (I.14.) Korm. rendelet értelmében állami támogatás formájában visszajuttatta. A 2022. év vonatkozásában ismereteink szerint ugyanez várható.
Az önkormányzat pénzügyi tervébe az előzőek figyelembe-vételével számított adatokat építettük be 1.375.200 eFt adóbevétel előirányzásával, amely a városban működő nagyobb vállalkozások bővülésének köszönhetően 2021. évihez képest 243 mFt-os növekedést mutat.
3. Állami támogatások
Pénzügyi tervünk egyik meghatározó eleme a kötelező feladataink ellátásához rendelt központi források mértéke. 2021) mértékű. A 2022. évi pénzügyi tervben városunknak juttatott - levonást már figyelembe vevő - összes állami támogatás összege 1.915.100 eFt lesz (2021: 1,8 mrd, 2020: 1,5 mrd, 2019: 1,4 mrd Ft), ami 348 mFt-tal (22 %-kal) magasabb az előző évinél.
Alapvetően a fentebb felsorolt források (1+2+3) biztosítják a város működéséhez szükséges fedezetet. Ezt év közben kiegészíthetik az elnyert pályázatok összegei és a feladatmutatók alapján generált normatíva pótigények. A bevételek forrásonkénti megoszlásáról (állami támogatás, helyi adók, saját bevételek) a költségvetés 3-4-5. számú mérlegmellékletei nyújtanak részletes felvilágosítást.
Kiadások
1. Bérek
Működési költségvetésünkben a legjelentősebb tétel (23 %) a közalkalmazottak, köztisztviselők és munkavállalók bére. Foglalkoztatottaink egy részének bére 2022-ben a minimálbér- és a garantált bérminimum emelkedése-, a szociális ágazatban és a köznevelésben dolgozóknak a pótlékok emelése miatt érdemben növekedett.
A központilag elrendelt béremelések nagy hányadára pótlólagos finanszírozást biztosít a központi költségvetés. A saját hatáskörben meghatározott béremelési döntések fedezetét a város Önkormányzatának kell előteremtenie.
A minimálbér és a garantált bérminimum változása
Tavaly a korábbi években fenntartott kéthavi bérnek megfelelő normatív jutalmazás rendszere megszűntetésre került. Önkormányzatunk a közszféra drasztikusan elmaradt béremelései miatti elvándorlást fékezve alkalmazta az évi két havi jutalmazás rendszerét, ami végső soron 15 % körüli béremelésnek felelt meg. Örvendetes, hogy az elmúlt év(ek)ben egyes ágazatokban érdemi béremelést elrendelő intézkedések születtek. Így pl. a köznevelésben dolgozók egy részének a bére rendezésre került. Idén ez a folyamat folytatódott akkor, amikor a szociális otthonokban dolgozók, vagy a könyvtári/múzeumi dolgozók bére különböző pótlékok bevezetésével vagy emelésével felemeltetett. De még mindig nem mindenhol, nem minden ágazatban és nem minden munkakör tekintetében. Ez egyes területeken jelentős, ágazaton belüli bérfeszültséget generál.
2021-ben a korábban jutalomra fordított összeg bérkompenzáció címén és immár differenciáltan került kifizetésre a központi béremelésben nem, vagy csak kis mértékben részesült dolgozóknak. 2022-ben látva a most végrehajtott újabb kormányzati bérintézkedéseket az önkormányzati forrásigényű bérkompenzáció szerepe tovább csökken. De megszűntetni továbbra sem lehet, mert még mindig van a város feladat-ellátási területein sok olyan foglalkoztatott, akinek a bére jelentősen elmaradna a piaci bérektől. Ezen hatás enyhítése érdekében 100 millió forint keretösszeggel javasoljuk a kompenzációt betervezni. Intézményi és dolgozói felosztására a költségvetés elfogadását követően kerülhet sor.
Ugyanitt, a bérek kérdésénél kell megemlíteni, hogy a „minimál juttatások” 20 %-os emelésével több ágazat keletkezett, ahol majdnem minden dolgozó „minimálbéres”, vagy „garantált bérminimumos” lett. Ahogy azt már tavaly jeleztük, a bérek korábbi differenciálásának (végzettség, szolgálati idő, esetleg teljesítmény alapján) rendszerét a garantált bérminimum folyamatos emelkedése és az egyéb bérek megrekedése majdnem teljesen lebontotta.
Értékelve a kialakult helyzetet, cselekvési kényszer van, hiszen biztosítanunk kell az intézmények-, városi közfeladatok ellátásának- és a hivatalnak a működését, amelyet most minden korábbinál jelentősebb bérfeszültség terhel. Így a város által fenntartott differenciált bérkompenzációs rendszer jelentősége felértékelődik.
A 2022. évi költségvetésben a tavalyival megegyező mértékben számoltunk a cafeteria rendszer üzemeltetésével, azaz dolgozónként bruttó 200.000 Ft juttatással.
Minden évben fontos megemlíteni, hogy béremelés nélkül is változnak a pénzügyi terv egyes bérelemei, hiszen a korábban meghozott nyugdíjazási döntések járulékos fedezetét, a minimál- és garantált béreket és a soros előlépők növekményét biztosítani szükséges. A bérelőirányzatok tervezése a korábbi évekhez hasonlóan az alapadatokból indult ki (zéró bázissal készült), így biztosítható, hogy az előirányzat-tervezet a lehető legjobban megközelítse a valós igényeket.
A konkrét számokból az látszik, hogy az Önkormányzat bérterhei 2022-ben kereken 1 milliárd forint nagyságrendűek. Ez 16 millió forinttal alacsonyabb, mint a tavalyi előirányzat (melynek oka az átszervezésekben rejlik). Fontos megjegyezni, hogy a szociális és köznevelési ágazatban dolgozók bére az önkormányzati költségvetésben nem bérként, hanem átadott pénzeszközként jelentkezik.
Célunk, hogy az intézményrendszer folyamatos feladatváltozásait szoros létszámgazdálkodással lekövessük. Ennek keretében fenntartjuk a létszámstopot, valamint a Képviselő-testület által már határozatban rögzített utasítást, mely a megüresedett álláshelyek betöltését fenntartói engedélyhez köti.
2. Járulékok
Az elmúlt években több lépcsőben sor került a béreket terhelő munkaadói járulékok mértékének csökkentésére. Előbb 19,5 %-ról 17,5 %-ra, majd 15,5 %-ra mérséklődött ezen terhünk, amely idén 13 % mértékű lett. Ez esetünkben nem jelent megtakarítást, hiszen a minimálbér és garantált bérminimum emelésével járó bértömeg növekedés a maradványösszeget felemészti. A járulékok együttes tömege Mohács Önkormányzata vonatkozásában 2022-ben 161 millió forint.
3. Dologi előirányzatok
A működési kiadások másik jelentős területét a dologi előirányzatok képezik, melyeket a tervezés során 2022-ben is közüzemi és szakmai sorokra bontottunk. A dologi kiadások meghatározó részét kitevő közüzemi (áram, gáz, víz, távfűtés, stb.) díjak tervezése újkori önkormányzati létünk óta a legnehezebb volt.
A világgazdasági folyamatok következtében hazánkba is begyűrűző robbanásszerű energiaár-emelés elérte az önkormányzati szférát is (értve ezalatt az intézményeket és a városi cégeket is).
A korábbi szerződések lejáratának függvényében az egyes fogyasztási helyeken eltérő időben és eltérő mértékben (fogyasztási volumen és ellátott feladat függvényében) növekednek kiadásaink. A tervezéskor azt tapasztaltuk, hogy szerencsés esetben csak 30 %, adott esetben 50 %, vagy 100 %, de akár még ennél nagyobb mértékben is emelkednek az áram és a földgáz díjai.
Városunk vezetése közbeszerzési, energetikai szakértőkkel együttműködve folyamatosan azon dolgozik, hogy mentse a helyzetet és fogyasztási helyeinknek minél kedvezőbb áron, kedvező feltételekkel tudjon energiát beszerezni.
2022. év során értékelni kell a folyamatokat, a pénzügyi teljesüléseket és szükség esetén a pótköltségvetések során előirányzat-módosításokat kell végrehajtani.
Nem érdemtelen megemlíteni, hogy roppant előrelátónak és jól időzítettnek bizonyulnak az energiafelhasználás racionalizálása érdekében tett korábbi intézkedések (szigetelése, fűtéskorszerűsítések). Hiszen az elfogyasztott mennyiségek egy-egy ilyen beruházást követően több tíz százalékkal csökkentek.
A dologi kiadások közüzemi díjakon felüli ún. szakmai előirányzatainak mértékét a szükséges korrekciókat alkalmazva a 2021. éviből kiindulva, inflációs automatizmus nélkül terveztük, az intézményi bevételi előirányzatokat is figyelembe véve.
városunkban működő négy nemzetiségi önkormányzatnak juttatott települési hozzájárulás összegét a 2021. évivel azonos (német, horvát, és roma 900 eFt, szerb önkormányzat 475 eFt) mértékben terveztük be. A dologi kiadások ÁFÁ-val együtt számolt értéke 663,5 mFt.
Szociális ellátó rendszer
2015-ben több segély és támogatás megítélésére vonatkozó hatáskör és annak kifizetése a Járási Kormányhivatalhoz került. A fennmaradó segélyformákat az önkormányzatnak települési támogatásként lehet megítélnie. A város által segélyezésre jóváhagyott keret forrása kizárólag önkormányzati finanszírozású, azokhoz állami támogatás nem társul. Alapvető célunk, hogy az évek óta megszokott segélyezési formákat fenn tudjuk tartani. Ennek megfelelően városunk eredeti költségvetésben tervezett segélykerete, a korábbi évek önkormányzati támogatásának nagyságrendjével egyező, idén 52 millió forint.
Szociális rendeletünkhöz igazodva a költségvetés összeállítása során alapvető törekvésünk volt, hogy városunk legrászorultabb polgárai ne szenvedjenek hátrányt, lehetőleg senki se legyen ellátatlan.
2022-ben is törekvésünk a közfoglalkoztatási rendszer üzemeltetése, s általa értékteremtő programokkal (járdaépítéstől a kertészetig) a munkát keresők átmeneti foglalkoztatása.
A költségvetés kapcsán évről-évre megemlítésre kerül, hogy az óvodáink és a bölcsőde a köznevelési társulásban, míg az Egyesített Szociális Intézmény, a Családsegítő Központ és a Sombereki Szociális Otthon az MTKT fenntartásában működik. A város „valós” működési költségvetésének volumenéhez a köznevelési társulás és a két szociális intézményekben és a családsegítő központban foglalkoztatott mintegy 273 fő és 1,7 mrd Ft nagyságrendű költségvetési főösszeg is hozzáadandó.
Társulási keretek között fenntartott intézményeink egy része évek óta rászorul arra, hogy a korábbi években felhalmozott fejlesztési tartalékuk egy részét működési hiányuk finanszírozására fordítsa. A Sombereki Szociális Otthon és a Családsegítő Szolgálat még rendelkezik annyi tartalékkal, hogy az idei évi költségvetését is egyensúlyban tartsa, de az Egyesített Szociális Intézmény (ESZI) már 2017-ben felélte korábbi pénzmaradványait. A Mohácsi Többcélú Kistérségi Társulás tagjaival kötött megállapodás alapján a társulásban fenntartott intézmények költségvetéséért a „tulajdonos” önkormányzatoknak kell helyt állnia. Ennek okán az ESZI idei évre prognosztizált 51 millió forintos működési hiányát Önkormányzatunknak átadott pénzeszközként kell biztosítania.
Önkormányzatunk az egyre rosszabb gazdálkodási környezet ellenére támogatni törekszik a város területén működő kulturális, örökségvédelmi, természetvédelmi és egyéb szervezetek munkáját. Az előterjesztett pénzügyi terv idén is 4,6 mFt mértékben tartalmazza a civil szervezetek pályázati alapját. Örvendetes, hogy ezen szervezetek többsége egyéb pályázatokon is jelentős forrásokat nyer el, melyek révén jelentős feladatokat vállalnak magukra.
Fennebb említésre került, hogy a dologi kiadások között megjelenő közüzemi költségek volumene 2022-ben érdemben növekedni fog. Itt fontos emlékeztetni arra is, hogy a lakossági igények, illetve a városfejlesztési célok következetes megvalósítása okán is növekednek költségeink, hiszen a város jelentős területén bővült pl. a közvilágítás.
Ugyancsak feladat-növekedés az újonnan létesült, vagy jelentősen megújult parkok, játszóterek fenntartása, gondozása, öntözése, növényanyaggal való ellátása. A játszóterek vonatkozásában a létesítést követően az időszaki karbantartásokról, felülvizsgálatokról is gondoskodnia kell a városnak.
Felhalmozási célú eszközök
A képviselő-testület a 82/2020. (X.9.) Kh. számú határozattal fogadta el a jelen ciklusra vonatkozó gazdasági programját, illetve fejlesztési tervét. Önkormányzatunk 2022-ben is folytatni kívánja a képviselő-testület itt hivatkozott döntésével elfogadott városfejlesztési programjának megvalósítását. Az előkészített, és a már beadott, esetleg meg is nyert pályázati programok finanszírozási ütemezése jelentős feladat. A már elnyert pályázati forrásokból megvalósítandó fejlesztések közbeszerzései folyamatosan zajlanak. Jellemző, hogy a projektek megvalósításának költségei érdemben meghaladják a pályázatok benyújtásakor kalkulált költségeket. Ilyen esetben pótköltségvetés során szükséges rendelkezni a hiányzó források biztosításáról.
A fejlesztési tervet áttekintve látható, hogy jelentős fejlesztési program megvalósítását tervezzük 2022-ben is (pl.: bölcsődeépítés, kikötő létesítése, üzemcsarnok építése, déli városrész rehabilitációja, szociális bérlakások állományának bővítése stb.)
Nagy összeggel, közel 200 millió forinttal szerepel tervünkben az út- és járdafelújítási alap. Természetesen az ilyen volumenű projekteknél fontos megemlíteni, hogy a közbeszerzési eljárások lebonyolítása jelentősen befolyásolja az adott évi konkrétan elvégzendő munkákat. Így az idei pénzügyi terv tartalmaz tavaly tervezett és idén megvalósuló, valamint projekt-szerűen idén előkészített programokat is.
Intézmény-felújítási keretben idén is 20 millió forinttal tervezünk, mely program végrehajtása az MVR NKft. által történik.
Mohács városa 2022-ben is ösztönözni igyekszik a fiatalok letelepedését, lakáshoz jutását, lakhatási feltételeik javítását. Ennek keretében a Déli lakóparkban változatlanul jelentős kedvezményekkel értékesíti az összközműves építési telkeket, továbbá az építkezések elindításának ösztönzése érdekében fenntartja önkormányzati kamatmentes kölcsönzési rendszerét.
Ugyancsak lakosságunk megőrzését, bővülését célozza a lakópark bővítési projekt, melynek során további 49 telekkel növeljük a déli lakópark területét. E célra a fejlesztési költségvetésünkben 210 mFt került elkülönítésre.
Mindezeket figyelembe véve a város 2022. évi pénzügyi tervének fejlesztési fejezetének tervezete összességében 7,9 mrd Ft mértékű.
Ha együtt vizsgáljuk a város működési és fejlesztési költségvetését, akkor látható, hogy pénzügyi tervünk mérlegfőösszege idén 12,3 milliárd forint.
2022-ben sem lehet önkormányzati költségvetést hiánnyal elfogadni. Mohács esetében úgy alakul a működési költségvetés, hogy annak 4,3 mrd Ft-os kiadásához a város működési bevételein túl szükség van a helyi adóbevételek teljes egészére - mintegy 1,3 mrd forintra -, és ezen felül is képződik 208 mFt forint mértékű működési hiány! A mérlegegyezőséget tervünkben pénzügyi befektetéseinkből való átcsoportosítással tudjuk megteremteni.
Az előterjesztett 2022. évi költségvetés számaiból az látszik, hogy a város képes a folyó bevételeiből és megtakarításaiból biztosítani a zavartalan működést.
Az Áht. 24. § (2) bekezdése feladatokat jelöl meg a költségvetés elkészítése kapcsán. Az előírás szerint az (Áht.) 29/A §-a szerinti tervszámoknak megfelelően kell a pénzügyi tervet elkészíteni. A 29/A § előírja, hogy (többek között) az önkormányzatoknak évente, de legkésőbb a költségvetés elfogadásáig határozatban kell megállapítania a Gazdasági stabilitásról szóló törvény szerinti saját bevételeit, valamint adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három évre várható összegét. Elkészítettük Mohács város Önkormányzata fent hivatkozott jogszabályokban definiált bevételeinek, kötelezettségeinek előírt kimutatását.