Vértestolna Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 24.) önkormányzati rendeletének indokolása

Vértestolna Község Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 02. 25
Vértestolna Község Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről
Végső előterjesztői indokolás
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) 18. § (1) bekezdése szerint: „A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait, és az álláspontját az indokolás közzétételéről.”
A Jat. hivatkozott rendelkezésére tekintettel a jogszabály tervezet szabályozási indokai az alábbiak:
Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény. és az egyéb információk, a képviselő-testület előzetes kötelezettségvállalásai, MÁK által közzétett adatok, tájékoztatók, valamint az intézmény – óvoda – bevonásával állítottuk össze az Önkormányzat 2022. évi költségvetési javaslatát.
Az Országgyűlés az előző évekhez hasonlóan már a nyári ülésszak keretén belül 2021. június 15-ei ülésén elfogadta a 2021. évi XC. törvényt Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről. A Költségvetési törvény szabályozza, illetve rögzíti az önkormányzatok 2022. évre megillető központi források mértékét és arányát. A Költségvetési törvényben kapott felhatalmazás alapján a normatív állami hozzájárulások önkormányzatok és jogcímek közötti megosztását a Belügyminiszter az általa üzemeltetett elektronikus rendszeren keresztül a javaslat összeállításáig elérhetővé tette.
Az egész önkormányzati szektorra kiható központi döntések közül – amelyeket a Kormány a gazdaságvédelmi program égisze alatt hozott – településünket is érintő a vészhelyzet időtartamára elrendelt helyi adó mértékének és a szolgáltatási díjak emelését célzó moratórium, valamint a kkv-ékat érintően a helyi iparűzési adófizetési kötelezettség 50 %-os csökkentése..
Az önkormányzati feladatellátásban az előző évekhez képest jelentős változás nem várható, a központi költségvetésből származó források elosztása is hasonló az előző éviekhez, fenntartva a feladatalapú finanszírozás rendszerét.
A terv összeállításának alapvető gondolata a takarékos gazdálkodás továbbvitele, az Önkormányzat pénzügyi és likviditási stabilitásának fenntartása.
1. Bevételek
Az Önkormányzat 2022. évi bevételeit 200.205.071 Ft-ban, ezen belül működési és felhalmozási bevételt terveztünk. Működési bevétel 133.908.968 Ft ezen belül költségvetési bevételeket 100.338.156.Ft finanszírozási bevétel:30.527.408 Ft összesen. A felhalmozási bevételeken belül a költségvetési bevétel 46.296.103 Ft finanszírozási bevételek 20.000.000 Ft, a felhalmozási bevételek összesen 66.296.103 Ft-ot képviselnek.
1. Működési célú támogatások
A terv működési célú támogatásként 61.096.068 Ft bevételt tartalmaz a következők szerint:
Állami támogatások: az önkormányzat 2022. évben 58.262.533 Ft állami támogatással számolhat.
Normatív állami támogatások: fennmaradt a feladatfinanszírozás rendszere és a települések jövedelem-kiegyenlítő mechanizmusát is beépítették a rendszerbe – a beszámítás jogintézménye megszűnt – a szolidaritási hozzájárulás továbbra is része a központi forrás elosztásnak.
Az önkormányzatot 2022. évben megillető normatív állami támogatások összege 58.262.533 Ft, amely az előző évi módosított előirányzattól 6.636.979 Ft-tal több. Közfoglalkoztatási és diák támogatás 4.229.027 Ft volt előző évben, idénre 2.833.535 Ft-ot terveztünk, de évközben várhatóak még lehetőségek.
Az önkormányzati feladatok általános támogatása továbbra is a klasszikus értelemben vett önkormányzati feladatok finanszírozását célozza. Ezen belül külön jogcímenként jelenik meg az önkormányzati hivatal működésének, és a település-üzemeltetéssel kapcsolatos feladatok finanszírozása.
A köznevelési feladatok közül az önkormányzat fő feladata az óvodai ellátás, azaz 2022. évben is csak ennek kapcsán jogosult normatív állami támogatásra. Ezen jogcímen 22.811.430 Ft támogatással számolhatunk.
Az egyes szociális és gyermekvédelmi ellátórendszerben az önkormányzatok szerepe alapvetően 2022-ben is az alapellátások biztosítása lesz. A segélyezési rendszerben az önkormányzati feladatok csupán a helyi rendeletben meghatározott ellátási forrásokra szűkültek. Az egyes szociális és gyermekvédelmi ellátásokra 10.508.081 Ft, ezen belül szociális feladat támogatásra: 3.151.481 Ft-ot, falugondnoki szolgáltatásra: 4.590.600 Ft-ot, szociális étkeztetésre: 2.034.300 Ft-ot.
Kötelező önkormányzati feladat a gyermekétkeztetés. Erre a feladatra 6.158.688 Ft támogatást kap az önkormányzat. 2022. évben csak az óvodások ellátására, mivel az iskolások a Tarjáni Német Nemzetiségi Iskolához tartoznak.
Az önkormányzat továbbra is jogosult a könyvtári és kulturális feladatok általános támogatására az állandó lakosok száma alapján, melyre 2.270.000 Ft támogatást kapunk.
Polgármesterek bértámogatásához 1.957.827 Ft-ot kap az önkormányzat.
1. Egyéb működési támogatások bevétele
Itt kerül tervezésre majd év közben a kulturális pályázatok és felhalmozási pályázatokbevételei, a NEAK támogatás az egészségügyi feladatok ellátásához kapcsolódóan, valamint a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó támogatás.
1. Felhalmozási célú támogatások
KEHOP Szennyvízelvezetési és kezelési fejlesztés ez évre tervezett támogatása
26.536.608 Ft. és 18.031.146 Ft a fordított áfa fizetésre.
1. Közhatalmi bevételek
A tervben közhatalmi bevételként 6.320.000 Ft-ot terveztünk meg, amely az Önkormányzat ilyen jellegű bevételeit foglalja magába.
Helyi adókból származó bevételként 5.200.000 Ft-ot terveztük.
ebből: kommunális adó: 2.200.000 Ft
helyi iparűzési adó: 4.000.000 Ft
idegenforgalmiadó 100.000 Ft
termőföld bérbeadásból származó adó: 20.000 Ft
A helyi adóbevételek túlnyomó része a helyi iparűzési adóból származik, erre lehet a legnagyobb hatással a koronavírus járvány, ennek kihatását figyelembe vettük a tervezés során.
Idegenforgalmi adóból származóan kevesebb bevétellel számoltunk, mert a bevétel bizonytalan a pandémia miatt
Gépjárműadó: mint ismert 2021-től kezdődően a központi költségvetés bevételét képezi, így ezen a címen már bevételt nem terveztünk.
Egyéb közhatalmi bevételek: címén sem terveztünk, mivel a kiszabott bírságok, pótlékok befizetéséből jelentéktelen összeg várható.
1. Működési bevételek
A terv működési bevételként 4.631.900 Ft-ot tartalmaz.
E bevételek között az intézményi térítési díjak, és a kamat bevételek kerültek számításba, a 2021. évi bázis adatok alapján.
1. Felhalmozási bevételek
A csatorna hálózat használati díjából származó bevételek, 1.291.943 Ft.+áfa
Tárgyi eszköz értékesítésből származó bevétel. 1.400.000 Ft +áfa
1. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök
Adott kölcsön visszatérülése. 3.997.500 Ft a Vértestolnai Tömegsport Egyesületnek nyújtott visszatérítendő támogatás.
1. Finanszírozási bevételek
Finanszírozási bevételként 50.499.224 Ft-ot terveztünk, mely teljes egészében a 2021. évi költségvetési maradvány igénybevétele.
A mérlegbe beépülő maradvány jelentős részét a még fel nem használt pályázati támogatások képezik, 31.562.843 Ft.
1. Kiadások
Az Önkormányzat kiadásait 200.205.071 Ft-ban, ezen belül a költségvetési kiadásokat 198.229.285 Ft-ban, a finanszírozási kiadásokat 1.975.786 Ft-ban terveztük meg az alábbiak szerint:
1. Működési költségvetés kiadásai:
Személyi juttatások címén 33.514.685 Ft, /önkormányzat: 14.018.446 Ft óvoda: 19.496.239 Ft/ munkaadókat terhelő járulékként
4.191.410 Ft kiadást/önkorm. 1.621.818 Ft óvoda 5.569.592 Ft/ tartalmaz a javaslat.
A közalkalmazotti illetménytábla bértételei és pótlékalap tekintetében pedig a Költségvetési törvény előírásait alkalmaztuk, amelyek megegyeznek az előző évivel. Az óvodapedagógusok esetében a Köznevelési törvényben rögzítetteknek megfelelően jártunk el, érvényesítve az abban foglalt illetményemelést, amely 2022. január 1-től 10 %-os illetmény kiegészítés emelést jelent.
Mint ismert a minimálbér havi összege 216.000 Ft, a garantált bérminimum összege
260.000 Ft 2022. január 1-től kezdődően, így ennek kihatása már beépült a kiadások közé.
A 2021-ben alkalmazott cafetéria-rendszerből, továbbra is csak a SZÉP kártyán keresztül nyújtható juttatások maradtak a kedvező adózás hatálya alatt, minden további juttatás csak a munkabérrel azonos adózási feltételekkel nyújtható. A jogszabályban rögzített ezen a jogcímen adható keret 400.000 Ft/fő évre növekedett. Kedvező, hogy a juttatás 2021. június 30-ig történő kifizetése esetén csak 15 %-os közterhet kell csak fizetni.
A közalkalmazottakra vonatkozóan erre a juttatási formára továbbra sincs kötelező érvényű jogszabályi előírás.
A költségvetési javaslatban a közalkalmazottak és a munkatörvénykönyve alapján foglalkoztatottak részére 173.913 Ft/fő/év SZÉP kártya juttatás került tervezésre.
Az érvényben lévő szabályzat alapján óvodában 25.000 Ft/fő önkormányzatnál 15.000 Ft/fő munkaruha juttatás került tervezésre.
Az önkormányzat 2022. évi létszám kerete 10 fő, melyből, melyből közfoglalkoztatásra 3 fővel számoltunk (február végén dől el, hogy hány főt kap az önkormányzat). Előző évhez képest nincs változás. A közfoglalkoztatottak bére 100.000 Ft/hó-ra változott.
4 fő a Vértestolnai Katicabogár Német Nemzetiségi Óvoda, 3 fő az Önkormányzat (polgármester, falugondnok, karbantartó-traktoros).
A munkaadókat terhelő járulékok vonatkozásában február 1-től érvényes 13 %-os mértékkel számoltunk, a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó járulékfizetés esetén pedig 6,5 %-kal.
Dologi kiadások: 47.439.786 Ft összegben került tervezésre, az önkormányzat és
intézményei működési költségeit fedezi le, valamint a Kehopos fordított áfa befizetést. Elsődleges szempont volt a biztonságos működtetéshez szükséges költségekre előirányzat biztosítása. Figyelemmel voltunk a 2021. évi tény adatokra.
Ellátottak pénzbeli juttatásai: 1.429.481 Ft. Ebből 929.481 Ft az idősek napja megrendezését és ajándékcsomagot foglal magába. egyéb települési támogatásra 500.000 Ft
Egyéb működési célú kiadások
Az óvoda és a közös hivatal finanszírozása szerepel 31.542.222 Ft. Civil szervezetek működési támogatására nem terveztünk, Bursa ösztöndíj támogatásra 100.000 Ft-tal számoltunk, fogorvosi bérkiegészítésre 120.000 Ft, ódoda finanszísrozásra 30.586.552 Ft-tal számoltunk.
A Vértestolna Községi Német Nemzetiségi Önkormányzat törvény által előírt működési feltételeinek költségei a költségvetési tervben biztosításra kerültek
1. Felhalmozás költségvetés kiadásai:
Beruházások: 31.867.286 Ft /ebből kehop 26.536.608/
Felújítások: 20.973.951 Ft,
1. Tartalékok:
Általános tartalék 27.243.821 Ft, mely a költségvetésben nem tervezett kiadásokra nyújt fedezetet, illetve előirányzott elmaradt bevétel pótlására.
Céltartalék: 5.000.000 Ft, esetleges pályázatok önrészére nyújt fedezetet.
1. Belföldi finanszírozás kiadásai:
Államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetés összege 1.975.786 Ft. Ezt az összeget az önkormányzat 202. decemberében kapott meg előlegként a 2022. évi január havi állami támogatás terhére.
A 2022. évi költségvetésben hitelfelvétellel nem számoltunk. (kölcsöntörlesztés sincs).