Rezi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 15.) önkormányzati rendelete

Rezi Község Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 02. 16- 2023. 05. 23

Rezi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 15.) önkormányzati rendelete

Rezi Község Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről

2022.02.16.

Rezi Község Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény rendelkezései alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva Rezi Község Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzatra, valamint az önkormányzat költségvetési szerveire.

2. § Az Önkormányzat és költségvetési szervei: önállóan működő költségvetési szervek: 1. melléklet

a) Icinke-Picinke Óvoda és Bölcsőde Rezi

b) Rezi Község Önkormányzata Konyhája

3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes, 2022. évi költségvetését az alábbiak szerint állapítja meg:

a) 361.624.978,- Ft költségvetési bevétellel

b) 361.624.978,- Ft költségvetési kiadással

c) 0,- Ft költségvetési egyenleggel, 0 Ft hiánnyal állapítja meg, melyből

d) Működési költségvetés bevételei 226 905 978,- Ft

e) Működési költségvetés kiadásai 256 928 690,- Ft

f) Működési költségvetés hiánya -30 022 712,- Ft

g) Működési célú belső finanszírozás (2021. évi pénzmaradvány) 30 022 712,- Ft

h) Fejlesztési költségvetés bevételei 34 719 000,- Ft

i) Fejlesztési költségvetés kiadásai 104 696 288,- Ft

j) Fejlesztési költségvetés hiánya -69 977 288,- Ft

k) Fejlesztési célú belső finanszírozás (2021. évi pénzmaradvány) 69 977 288,- Ft

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételei és kiadásait a rendelet 2. melléklet, 3. melléklet, 4. melléklet, 5. melléklet alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott főösszegek tartalmazzák a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő által finanszírozott Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás (védőnői szolgálat) és Ifjúság-egészségügyi gondozás szakfeladat bevételeit és kiadásait is. Az egészségügyi ágazat fő és részadatai tájékoztató jellegűek. Az erre vonatkozó végleges előirányzatokat a félévi, illetve az év végi beszámolók tartalmazzák.

(4) A költségvetési rendelet fő és részösszegeit címenként a mellékletek foglalják magukban. A mellékletek részét képezik a költségvetési rendeletnek. A mellékletekben szereplő intézményi, kormányzati funkció szerinti megnevezések költségvetési címeknek felelnek meg. A mellékletekben szereplő 2020. és 2021. évre vonatkozó számadatok tájékoztató jellegűek.

4. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodási igazgatási feladatait a Karmacsi Közös Önkormányzati Hivatal látja el, melynek költségvetési kiadásait a gesztor önkormányzat költségvetése tartalmazza.

(2) A 3. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési kiadásból az Önkormányzat és szakfeladatainak működési kiadásait a 9. melléklet és a 10. melléklet 1. táblázata szerint határozza meg a Képviselő-testület.

a) Ebből: személyi juttatás 64 990 000,- Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 7 672 800,- Ft

c) dologi kiadás 65 292 690,- Ft

d) támogatás 3 000 000,- Ft

e) pénzeszköz átadás 2 550 000,- Ft

f) összesen 143 505 490,- Ft

(3) A 3. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési kiadásból az Icinke-Picinke Óvoda és Bölcsőde Rezi működési kiadásait a 10. melléklet 2. táblázata szerint határozza meg a Képviselő-testület.

a) Ebből: személyi juttatás 41 600 622,- Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 6 848 091,- Ft

c) dologi kiadás 4 158 427,- Ft

d) támogatás 0,- Ft

e) pénzeszköz átadás 0,- Ft

f) összesen 52 607 140,- Ft

(4) A 3. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési kiadásból a Rezi Község Önkormányzata Konyhája működési kiadásait a 10. melléklet 3. táblázata szerint határozza meg a Képviselő-testület.

a) Ebből: személyi juttatás 18 910 000,- Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 6 683 300,- Ft

c) dologi kiadás 38 706 700,- Ft

d) támogatás 0,- Ft

e) pénzeszköz átadás 0,- Ft

f) összesen 60 300 000,- Ft

(5) A 3. § (1) bekezdésében megállapított költségvetési kiadásból az Önkormányzat összevont működési kiadásait a 10. melléklet 4. táblázata szerint határozza meg a Képviselő-testület.

a) Ebből: személyi juttatás 125 500 622,- Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 17 204 191,- Ft

c) dologi kiadás 108 157 817,- Ft

d) támogatás 3 000 000,- Ft

e) pénzeszköz átadás 2 550 000,- Ft

f) összesen 256 412 630,- Ft

(6) A Képviselő-testület működési célú pénzeszköz átadásait 2 550 000,- Ft-ban határozza meg, melynek címenkénti részletezését a 11. melléklet tartalmazza.

(7) A Képviselő-testület a társadalom és szociálpolitikai juttatásokat 3 000 000,- Ft-ban határozza meg. Címenkénti részletezését a 12. melléklet tartalmazza.

(8) Az Áht. 24. § (4) bekezdés c) pontja és az Áht. vr. 28. §-a szerint az Önkormányzat a 2021. évi közvetett támogatásairól szóló kimutatást a rendelet 13. melléklet tartalmazza.

(9) A Képviselő-testület fejlesztésekre 104 696 288,- Ft-ot biztosít az 14. mellékletben foglaltak szerint.

(10) Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet a 15. melléklet szerint fogadja el a Képviselő-testület.

(11) A többéves kihatással járó kötelezettségvállalása jelenleg nincs az Önkormányzatnak, ezért az erre vonatkozó melléklet nem szerepel a rendeletben.

(12) A bevételek és kiadások mérlegszerinti kimutatásait a 2. melléklet tartalmazza.

(13) A 2022-es évben várható állami támogatásokat a 8. melléklet tartalmazza. Az intézményi működési bevételeket a 7. melléklet tartalmazza. A jogcímenkénti kimutatást a 6. melléklet tartalmazza.

(14) Az önkormányzat kötelező feladatainak és önként vállalt feladatainak kiadásait és a kapcsolódó bevételeit a 16. melléklet tartalmazza.

5. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat létszámkeretét 37 főben állapítja meg.

(2) Az önkormányzat, az óvóda-bölcsőde és konyha létszámadatait a 10. mellékletek tartalmazzák.

(3) Az önkormányzat létszámkeretének összetétele a következő: teljes munkaidős részmunkaidős

a) Polgármester 1

b) Hivatalsegéd / Takarító 1

c) Művelődésszervező 1

d) Védőnő 2

e) Karbantartó 1

f) Tanyagondnoki szolgálat 1

g) Mezőőr 1

h) Házi gondozó 1

i) Közcélú, közhasznú munkás 14

(4) A Rezi Óvoda létszámkeretének összetétele a következő: teljes munkaidős részmunkaidős

a) Óvoda vezető 1

b) Óvoda pedagógus 3

c) Dajka 2

d) Kisgyermek nevelő, dajka 3

(5) A Rezi Község Önkormányzata Mini Bölcsődéje és Konyhája létszámkeretének összetétele a következő:

a) Intézményvezető 1

b) Élelmezésvezető 1

c) Szakács 2

d) Karbantartó 1

6. § (1) A meghatározott fő előirányzatok nem léphetők túl. Módosításuk, illetve egymás közti átcsoportosításuk a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik. A 2022. évi költségvetés végrehajtása során, a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy szükség szerint a költségvetés kiemelt előirányzatai között átcsoportosítást hajtson végre, az Ávr. 43. §. (2) bekezdése alapján.

(2) A betervezett bevételi főösszegek túl- vagy alulteljesítése során is a (1) bekezdésben előírtakat kell alkalmazni.

(3) Az önkormányzat intézmény vezetői felhatalmazást kapnak az (1)–(2) bekezdésekben meghatározott előirányzati főcímeken belül - a főösszegek megváltoztatása nélkül - saját hatáskörben a részelőirányzatok módosítására, az Ávr. 42- § alapján..

(4) A jóváhagyott intézményi létszámkeret csökkenéséből eredő személyi juttatás és közterhei megtakarításokat az intézményvezetők - alapfeladat ellátási kötelezettség mellett - saját dolgozóik tartós jövedelme és járulékai fejlesztésére fordíthatják a Képviselő-testület előzetes jóváhagyása mellett.

(5) Az iskola-óvoda épülettel kapcsolatos intézményüzemeltetési költségeket 76-24 %-os arányban kell megosztani az önkormányzati vagyonműködtetési és az óvodai működtetési funkciók között.

(6) A felújítási, felhalmozási kiadások csak a felhalmozási bevételek teljesülésének mértékében, illetve a tervezett előző évi pénzmaradvány felhasználásával teljesíthetők. Felújítási, felhalmozási kiadások a működési költségvetés terhére nem teljesíthetők.

(7) Az előirányzat módosításokat a Polgármester felhatalmazása alapján - a Jegyző irányításával - a Közös Hivatal készíti elő jóváhagyásra a Polgármester, illetve a Képviselő-testület felé.

(8) A képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert és az intézmények vezetőit, hogy a reprezentációs kiadások előirányzatát az elemi költségvetésükben határozzák meg.

7. § A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert és a Jegyzőt a betervezett, illetve előírt bevételek beszedésére és a kiadások teljesítésére. A bevételek külön engedély nélkül túlléphetők, amelyet a költségvetési év végéig előirányzatosítani kell.

8. § (1) Központi forrásból származó a közszolgálati dolgozókat megillető illetményfejlesztéseket teljes mértékben a közterhekkel való csökkenés után személyi fejlesztésekre kell fordítani. Az Önkormányzat e címen kapott támogatást nem tart vissza.

(1a) A Képviselő-testület a felsőfokú és a középfokú végzettségű köztisztviselők részére 2022. évre vonatkozóan 20 %-os illetménykiegészítést állapít meg.

(2) A köznevelési intézményben az illetménypótlékokat a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény szerinti alsó határon lehet alkalmazni.

(3) A közalkalmazottak bére a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény 7. számú melléklete, valamint a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 703/2021. (XII.15.) Korm. rendelet alapján került megállapításra.

9. § (1) A 2022. évi önkormányzati költségvetésben nem szereplő kiadásokra kötelezettség nem vállalható.

(2) A többletkiadások felmerülésekor a Képviselő-testületnek, illetve a Polgármesternek vizsgálnia kell a kiadás többletfedezete meglétét.

(3) A pénzügyi ellenjegyző csak a (2) bekezdésben előírtak megléte esetén adhatja a többletkiadásra ellenjegyzését.

10. § (1) A betervezett működési, felújítási és fejlesztési kiadásoknál - szerződéskötés, illetve kötelezettségvállalás előtt a kötelezettségvállalásra jogosult aláírását megelőzően ki kell kérni a pénzügyi ellenjegyző beleegyező aláírását.

(2) A pénzügyi ellenjegyző csak akkor írhatja alá a kötelezettségvállalást, ha a kiadásnak előirányzata van, és a fedezete is rendelkezésre áll.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy költségvetés 14. mellékletében szereplő fejlesztési kiadásokat 1 000 000,- Ft-ig értékhatárig külön Képviselő-testületi határozat nélkül, a fejlesztési bevétel megléte esetén végrehajtsa.

11. § Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.

12. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapások következményeinek, illetve környezetvédelmi katasztrófa elhárítása érdekében (veszélyhelyzet) - a Jegyző ellenjegyzésének birtokában - a költségvetés fejlesztési feladatokra felosztható keretéből - a felhasználási jogkörébe adott kereten belül - legfeljebb 1 000 000,- Ft összeghatárig intézkedést tehet. Intézkedése tartalmáról, indokairól és a felhasznált összegről legkésőbb a következő soros Képviselő-testületi ülésen tájékoztatást kell adnia.

(2) Az előirányzat felhasználást a költségvetési rendelet módosításakor át kell vezetni.

13. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy a likviditási gondok elkerülése érdekében átmenetileg fejlesztési forrást használjon fel működési célokra. A működési források realizálásakor a felhasznált fejlesztési forrást vissza kell pótolni.

(2) A Képviselő-testület döntése alapján a magánszemélyek kommunális adójából és a telekadóból származó bevétel 2022. évi fejlesztési bevételként, a 2022. évi fejlesztések finanszírozására kerül felhasználásra.

(3) A likviditási hitelfelvétellel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.

(4) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert arra, hogy az Állam, illetve a számlavezető bank visszafizetési garanciájával az átmenetileg szabad önkormányzati pénzeszközöket rövid lejáratú bankműveletekbe fektesse nyereség céljából. A Polgármester a megtett intézkedésről a következő Képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

14. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert és a jegyzőt e rendelet és a kapcsolódó más jogszabályok előírásaira is figyelemmel Rezi Község Önkormányzata 2022. évi költségvetésének végrehajtására.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal felhatalmazást kap a számviteli, illetve a központi előírások alapján a megfelelő költségvetési és beszámoló tájékoztatók elkészítésére, és leadására.

(3) A Polgármester az államháztartásról szóló törvény előírásainak megfelelően évközben tájékoztatja a Képviselő-testületet a költségvetés fél- és háromnegyed éves teljesüléséről, valamint az előirányzatok alakulásának helyzetéről.

15. § E rendeletben előírtakat értelem szerint alkalmazni kell a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő által finanszírozott intézményeknél is.

16. § Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (6) bekezdése alapján az Önkormányzatnál és intézményeinél a kiadások készpénzben történő teljesítésének eseteit a pénzkezelési szabályzat tartalmazza.

17. § (1) Az önkormányzat első félévi előirányzat módosításait 2022. június 30-ig, az év végi beszámolóhoz szükséges és az e rendeletben előírt előirányzat módosításokat legkésőbb a 2022. évi beszámoló elfogadásáig kezdeményezni kell.

(2) A költségvetés szabályszerű végrehajtásáért a Polgármester a felelős.

18. § Ez a rendelet 2022. február 16-án lép hatályba.