Tarnabod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 27.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2022. 01. 28- 2023. 05. 30

Tarnabod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 27.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2022.01.28.

Tarnabod Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Tarnabod Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat)

(2) Az önkormányzat székhelye: 3369 Tarnabod, Kossuth tér 7.

(3) Az önkormányzat weblapjának címe: www.tarnabod.hu

(4) Az önkormányzat által ellátott feladatok szakfeladat rend szerinti felsorolását (kormányzati funkciók) a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

2. § A Képviselő-testület szervei:

a) a polgármester,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatal,

d) a Társulás,

e) a jegyző.

2. A képviselő-testület működésének szabályai

3. § (1) Tarnabod Község Helyi Választási Bizottsága nevében, annak elnöke az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő- testület alakuló ülésén, avagy az időközi választást követő ülésén beszámol a képviselő-testületnek.

(2) A képviselő-testület tagjai az alakuló ülésen esküt tesznek, a polgármester és az alpolgármester a képviselő-testület előtt tesz esküt.

4. § (1) A képviselő-testület az alakuló ülésén választja meg tagjai sorából titkos szavazással a kettő fő társadalmi megbízatású alpolgármestert.

(2) Az alpolgármesterek személyére a polgármester tesz javaslatot.

(3) A polgármester és az alpolgármesterek díjazását a képviselő-testület a megválasztást követően állapítja meg.

5. § (1) A képviselő-testület alakuló ülésén a testület hatáskörébe tartozó választások, titkos szavazások lebonyolítására Szavazatszámláló Bizottságot választ, amelynek megbízatása az alakuló ülés bezárásáig tart.

(2) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.

(3) A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint a polgármester és az alpolgármester(ek) tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

6. § (1) A képviselő-testület évente legalább hat munkaterv szerinti (soron következő) ülést tart. A képviselő-testület rendes ülését meghívóval kell összehívni.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét, kezdetének időpontját,

b) a javasolt napirendet,

c) a napirendi pontok előadóit,

d) az ülés összehívójának aláírását és bélyegző lenyomatát.

(3) A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak a soron következő ülés napját megelőzően legalább három nappal megkapják.

(4) A képviselő-testület és bizottsága ülésére a tevékenységi körükben felmerülő napirendek tárgyalásához tanácskozási joggal meg kell hívni az önszerveződő közösségek képviselőit, a bizottság nem képviselő tagját, amennyiben a tárgyalt napirendi alapján indokolt a térség országgyűlési képviselőjét, amennyiben a tárgyalt napirend alapján indokolt az önkormányzat fenntartásában működő intézmények vezetőit.

(5) A meghívó kézbesítésével egyidejűleg az írásbeli előterjesztések megküldésre kerülnek a képviselők, és a tanácskozási joggal meghívottak részére.

(6) A meghívót, valamint az írásbeli előterjesztéseket a képviselő és a tanácskozási joggal meghívott nyilatkozata alapján elektronikusan is lehet kézbesíteni.

(7) A soron kívüli ülés távbeszélőn is összehívható. A soron kívüli ülés előterjesztésének írásbeli anyaga legkésőbb az ülésen kerül kiosztásra.

(8) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről a község lakosságát az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tarnabod.hu) való közzététellel, az ülést megelőzően legalább három nappal kell értesíteni.

(9) A kihirdetett rendeleteket és a közérdekű információkat az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tarnabod.hu) kell közzétenni.

(10) A képviselő-testület üléseit Tarnabod Község Önkormányzat székhelyén (3369 Tarnabod, Kossuth tér 7. ) vagy kihelyezett ülés esetében a meghívóban közölt helyen tartja.

(11) A képviselő-testület amennyiben együttes ülésen ülésezik, akkor a társulást, vagy a közös hivatalt fenntartó más önkormányzatok területén is ülésezhet, melyről a lakosságot az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tarnabod.hu) való közzététellel, az ülést megelőzően legalább öt nappal kell értesíteni.

7. § (1) A képviselő a törvényben meghatározottakon túl köteles a képviselő-testületi ülésen

a) olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye,

b) a képviselői esküjében foglaltakat és a közjót maradéktalanul szem előtt tartani,

c) a képviselő-testület ülését vezető személy a képviselő-testület méltósága érdekében tett intézkedést tiszteletben tartani.

(2) Amennyiben a képviselő a képviselő-testületi üléseken megjelenésre, a képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részvételre vonatkozó törvényi kötelezettségeit indokolatlanul nem teljesíti, a megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület határozatával

a) első alkalommal 3 havi időtartamra 50 %-os mértékre csökkenti,

b) második alkalommal 6 havi időtartamra 75 %-os mértékre csökkenti,

c) harmadik és további alkalmak esetén 12 havi időtartamra megvonja.

8. § (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével a polgármester tesz javaslatot.

(2) A napirendet és a napirendek sorrendjét a képviselő-testület állapítja meg, amennyiben napirendi kiegészítésre, módosításra javaslat nincs.

(3) A meghívóban szereplő napirendekhez képest újabb napirendek felvételére lehetőség van, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(4) A képviselő-testület a napirend elfogadását megelőzően a jelen lévő képviselők közül két jegyzőkönyv-hitelesítőt választ.

9. § (1) A polgármester képviselő-testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:

a) megnyitja az ülést,

b) megállapítja, hogy annak összehívása az SZMSZ szabályai szerint történt,

c) vizsgálja testület határozatképességét az ülés kezdetén és az ülés teljes tartama alatt,

d) napirendi javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé döntésre,

e) közli a képviselő- testületi ülés előtt benyújtott képviselői javaslat tárgyát,

f) biztosítja az ülés folyamatosságát, gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek keretében megadja a szót az előterjesztőnek, a sorrendben hozzászólóknak, figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától,

g) dönt arról, hogy a képviselő-testületi ülésen megjelent, nem meghívott, hozzászólásra jelentkező személyeknek megadja-e a szót,

h) minden előterjesztés és azzal összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit,

i) megállapítja a szavazás eredményét, és kimondja a képviselő-testület döntését,

j) szükség esetén tanácskozási szünetet rendel el.

k) a napirendi pont tárgyalása egy alkalommal elnapolható. A javaslat felől a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(2) Amennyiben a képviselő-testület ülésére benyújtott előterjesztést a bizottság tárgyalta és döntést hozott, a bizottság elnöke vagy a bizottság elnöke által kijelölt bizottsági tag a bizottság döntését ismerteti.

(3) A polgármester az előterjesztő felé kérdések feltételére lehetőséget biztosít.

(4) Az előterjesztő legfeljebb tizenöt percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.

(5) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.

(6) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.

(7) A polgármester a lezárást követően ismerteti az előterjesztett és módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.

(8) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.

(9) Amennyiben egy képviselő a személyes érintettségét egy adott napirendi pont tárgyalásánál nem jelezi, akkor a polgármester a napirendi pont újbóli beterjesztéséről dönt, egyúttal a képviselő figyelmét felhívja a bejelentési kötelezettségének teljesítésére.

(10) Ha a képviselő-testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakítja azzal, hogy elhagyja a székét.

(11) Az ülés ismételten csak a polgármester összehívására folytatódik.

(12) A képviselő-testületi munka nyilvánossága biztosítása érdekében a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveit, rendeleteit, határozatait a Tarnabod Község Önkormányzat hirdetőtábláján, valamint a www.tarnabod.hu honlapon meg lehet tekinteni.

(13) A képviselő- testület döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással hozza.

(14) Nyílt szavazás történhet:

a) kézfelemeléssel,

b) név szerinti szavazással.

(15) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.

(16) A szavazás módjának megválasztását az adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja, a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(17) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc szerinti sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

(18) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt a polgármesternek átadja, aki azt kihirdeti.

(19) Törvényben meghatározott esetben a képviselő- testület titkos szavazást is tarthat.

(20) A titkos szavazást bármelyik képviselő kezdeményezheti.

(21) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.

(22) A titkos szavazásnál az Ügyrendi Bizottság jár el.

(23) Titkos szavazást követően az Ügyrendi Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja és érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazás eredményét.

(24) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.

(25) A jegyző köteles jelezni a jogszabálysértő döntéseket, működést. Amennyiben a jegyző ilyen jelzést kíván tenni a szót meg kell adni neki.

3. Előterjesztés

10. § (1) A Képviselő-testület napirendi pontjának előterjesztője

a) polgármester

b) bizottság

c) képviselő

d) jegyző

e) roma nemzetiségi önkormányzat elnöke, tagja

f) a polgármester által felkért más személy lehet.

(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak előadója, törvényességéért a jegyző a felelős. Az előterjesztő az előkészítés során, a lehetőségekhez képest köteles megismerni és figyelembe venni a lakosság, a napirend témájában érintett szervek és szervezetek véleményét, javaslatát.

(3) Az előterjesztés készülhet írásban illetőleg a testületi ülésen szóban is előadható. Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) az előterjesztés megnevezését;

b) az előterjesztés készítőjét;

c) az előterjesztés tárgyát;

d) a határozati javaslatot, illetve a rendelet tervezetét;

e) a határidőt, a végrehajtásért felelős megnevezését.

(4) Tájékoztató-jelentés határozati javaslat nélkül is előterjeszthető.

(5) Végrehajtásért felelősként a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a Hivatal ügyintézője, a bizottság elnöke, az önkormányzat által alapított gazdasági társaság, intézmény vezetője, vagy képviselő jelölhető meg.

(6) Az előterjesztést az ülést megelőző 8 nappal a jegyzőnek meg kell küldeni. E nélkül az előterjesztés az ülésen nem tűzhető napirendre. Ez alól kivételt képeznek a személyi kérdések, hatósági ügyek.

(7) A képviselők számára az ülésre szóló meghívóval együtt kell kézbesíteni az előterjesztéseket.

(8) Az előterjesztő, a képviselő-testület bizottsága, a képviselő-testület tagja, valamint a roma nemzetiségi önkormányzat elnöke az előterjesztéshez – írásban – módosító indítványt nyújthat be a képviselő-testülethez.

(9) A módosító indítványt legkésőbb az ülést megelőző napon 12.00 óráig írásban kell benyújtani a polgármesternél, a jegyző egyidejű értesítésével.

4. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége

11. § (1) Az önkormányzat rendeletalkotását kezdeményezhetik:

a) a helyi önkormányzati képviselők,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a polgármester,

d) az alpolgármester,

e) a jegyző,

(2) A rendelet tervezetét a polgármesterhez kell benyújtani.

(3) A polgármester gondoskodik a rendelettervezetnek a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.

(4) A rendelettervezet kidolgozását a jegyző segíti.

(5) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

(6) Az önkormányzati rendelet kihirdetése az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint a www.tarnabod.hu honlapon történik.

(7) A normatív határozatok közzétételére az önkormányzati rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(8) Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:

a) kitüntetések, elismerő címek adományozásához,

b) titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,

c) helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező

d) településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,

e) hitelfelvételhez.

(9) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselő-testület, a képviselő-testület szerve, vagy a polgármester döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő 5 napon belül köteles ezt jelezni a jogszabálysértő döntést hozó, vagy jogszabálysértően működő képviselő-testület, illetve annak szerve felé.

5. A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve

12. § (1) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet évente be kell köttetni és a Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén kell tárolni.

(2) A jegyzőkönyv elválaszthatatlan mellékleteit képezik:

a)a meghívó,
b)a jelenléti ív,
c)a titkos szavazási jegyzőkönyv 1 példánya,
d)a név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv.
A Képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvnek az Mötv 52. § (1) bekezdésében felsoroltakon kívül tartalmaznia kell a bejelentéseket, kérdéseket és az azokra adott válaszok lényeges tartalmát.

6. A lakossági fórumok, közmeghallgatás

13. § (1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és önszerveződő közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre:

a) a fontosabb döntések előkészítése során a vélemény nyilvánítására,

b) a közvetlen tájékoztatásra,

c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.

(2) Fontosabb lakossági fórumok:

a) falugyűlés

b) állampolgári közösségek rendezvényei.

(3) A lakosságot a lakossági fórum helyéről és időpontjáról annak megtartása előtt legalább 8 nappal az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tarnabod.hu) történő közzététellel értesíteni kell.

(4) A polgármester vagy a képviselő-testület előre meghatározott közérdekű kérdésben, illetőleg a jelentősebb községi döntések előkészítésére az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatására, véleményének kikérése céljából lakossági fórumot, falugyűlést hívhat össze.

(5) A falugyűlés egyaránt összehívható a község egészét vagy annak egy részét érintő tárgykörökben.

(6) A falugyűlés elé kerülő ügyeket a képviselő-testület előzetesen megtárgyalja és véleményt nyilvánít.

(7) A képviselő-testület munkaterve, vagy eseti döntése alapján évente szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart.

(8) A közmeghallgatáson résztvevők felszólalhatnak, észrevételeket tehetnek és kérdéseket intézhetnek a polgármesterhez, a jegyzőhöz, a képviselőkhöz, a képviselő-testület bizottságához. A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.

(9) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a lakosságot meghívóval kell tájékoztatni az Önkormányzat székhelyén, az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel, valamint a meghívónak az Önkormányzat hivatalos honlapján www.tarnabod.hu) közzététel útján a közmeghallgatás előtt legalább 8 nappal.

(10) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, és arról jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános képviselő-testületi ülés szabályai vonatkoznak.

7. A polgármester, alpolgármester

14. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.

(2) A polgármester a Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatal Tarnabodi Kirendeltségén ügyfélfogadást tart minden hónap első szerdáján 9.00-16.00 óráig.

(3) A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtásáról.

(4) A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:

1. a helyi közutak és azok tartozékainak fenntartása,

2. helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,

3. helyi közfoglalkoztatási program indítása,

4. önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtása.

(5) A két fő alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.

(6) A képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a települési támogatással kapcsolatos feladat- és hatásköreit.

(7) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére saját tagjai közül két fő alpolgármestert választ, akik társadalmi megbízatásban látják el tisztségüket.

8. A Képviselő-testület bizottságainak működése, feladat- és hatásköre

15. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottsága Tarnabod Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottsága.

(2) Az Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottság 3 fő képviselő tagból áll.

(3) Az Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottság feladata:

a) a képviselői vagyonnyilatkozatok kezelése,

b) a titkos szavazás lebonyolítása,

c) összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatok ellátása,

d) méltatlansággal kapcsolatos feladatok ellátása,

e) ellátja az SZMSZ-ben meghatározott ügyrendi feladatokat.

(4) A Képviselő-testület Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottsága ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát és az ezzel összefüggő feladatokat.

(5) A bizottság működésére, előterjesztéseire a Képviselő-testületre vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket kell alkalmazni azzal, hogy a bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb képviselő tagja jogosult összehívni és vezetni a bizottság ülését.

9. Ideiglenes bizottság

16. § (1) A Képviselő-testület ideiglenes (ad hoc) bizottságot hozhat létre, melynek feladatát és létszámát esetenként határozza meg.

(2) Az ideiglenes bizottság a meghatározott feladat elvégzéséről szóló beszámoló elfogadásával, vagy a meghatározott idő elteltével szűnik meg.

10. A Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző, aljegyző

17. § (1) A Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatalt - Tarnazsadány Községi Önkormányzat, és Tarnabod Községi Önkormányzat közös önkormányzati hivatala alkotja.

(2) A Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3283 Tarnazsadány, Kossuth út 17.

(3) A Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.

(4) A jegyzőt az aljegyző vagy – az aljegyzői tisztség betöltetlensége esetén – a jegyző által kijelölt köztisztviselő helyettesíti és ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat.

(5) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - az ok bekövetkezésétől számított 8 napon belül – a székhely település polgármestere kezdeményezi a Közös Hivatalhoz tartozó település polgármesterének döntését a Közös Hivatalban dolgozó olyan személy jegyzői feladatokkal történő megbízására - legfeljebb hat hónap időtartamra - aki a jegyzőre jogszabályban előírt képesítési előírásoknak megfelel.

(6) Amennyiben a Közös Hivatalban a jegyzői álláshely több mint hat hónapig betöltetlen marad, a Közös Hivatalhoz tartozó polgármesterek haladéktalanul kezdeményezik másik jegyző kinevezését helyettesítés céljából a Kormányhivatal vezetőjénél.

11. Roma Nemzetiségi Önkormányzat

18. § (1) A nemzetiségi önkormányzat a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njtv.) meghatározott kezdeményezést, javaslatot, tájékoztatáskérést a polgármesterhez nyújthatja be. A polgármester az Njtv-ben előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, illetve tájékoztatás megadása iránt intézkedni. Amennyiben lehetséges, a Képviselő-testület a kezdeményezés, javaslat, tájékoztatás kérés megadásáról a soron következő legközelebbi ülésén dönt.

(2) A nemzetiségi önkormányzat az Njtv-ben rögzített egyetértési és vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntést, a kialakított és írásba foglalt véleményt a polgármesternek köteles megküldeni az erre irányuló kezdeményezés kézhezvételét követő 30 napos jogvesztő határidőn belül.

(3) A Képviselő-testület a Tarnabodi Roma Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködést a Tarnabod Község Önkormányzatának Képviselő-testülete által a 62/2019.(XI. 22.)KT számú határozatával, míg a Tarnabodi Roma Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete által a 20/2019.(XI. 21.)RNÖ számú határozatával jóváhagyott 2019. november 21. napján kelt Együttműködési megállapodás szerint biztosítja.

(4) Az Önkormányzat biztosítja a települési nemzetiségi önkormányzat részére az önkormányzati működéshez szükséges személyi feltételeket akként, hogy a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról a Hivatal kijelölt ügyintézői gondoskodnak.

(5) Az Önkormányzat a települési nemzetiségi önkormányzat hatékony érdekérvényesítéséhez, törvényben meghatározott egyéni és közösségi jogainak gyakorlásához biztosítja a működésükhöz szükséges tárgyi feltételeket, munkavégzésükhöz, a testületi és egyéb ülésekhez a nagytermet, melyek részletes szabályait a (3) bekezdés szerinti Együttműködési megállapodás tartalmazza.

12. A Társulások, átruházott hatáskörök

19. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb és célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A társulások formáiról, működésének szabályairól az Mötv. 87-95. §-ban meghatározott rendelkezések, valamint a megkötött társulási megállapodások az irányadók.

(2) Az Önkormányzat szükség szerint vesz részt hatósági igazgatási társulásokban, közösen tart fenn más önkormányzatokkal létesítményeket, intézményeket.

(3) Az igazgatási társulások, közös fenntartású intézmények működését a Képviselő-testület külön megállapodásban rögzíti.

(4) Az Önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:

a) Dél-Hevesi Kistérségi Társulás

b) REGIO-KOM Térségi Kommunális Szolgáltató Társulás

(5) A Képviselő-testület által a polgármesterre, jegyzőre és a társulásokra átruházott hatásköröket a 1. melléklet tartalmazza.

(6) Az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolását a Rendelet 2. melléklete tartalmazza.

13. Az önkormányzat gazdálkodása

20. § A Képviselő-testület gazdálkodását a hatályos jogszabályok figyelembevételével végzi.

14. Záró rendelkezések

21. § Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatáról - módosításokkal egységes szerkezetben című 4/2020. (IX. 17.) önkormányzati rendelet.

22. § Hatályát veszti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2020. (IX. 17.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 4/2021. (IX. 30.) önkormányzati rendele

23. § Ez a rendelet 2022. január 28-án lép hatályba.

1. melléklet

AZ ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖRÖKRŐL
A képviselő-testület a polgármesterre a következő hatáskörök gyakorlását ruházza át:

1. Szociális és gyermekvédelmi hatáskörök

2. Köztemetés elrendelése

3. Települési támogatások a települési lakásfenntartási támogatás kivételével az jegyzői hatáskör

4. A közhasznú munkások alkalmazása, kiválasztása.

5. az önkormányzat költségvetésében jóváhagyott előirányzatot havi 10.000.000,- Ft-ig módosíthatja, átcsoportosíthatja, mely éves szinten az 10.000.000 Ft-ot nem haladja meg.

6. gondoskodik a településen az állati hullák ártalmatlanná tételéről,

7. gondoskodik a település belterületén a kóbor ebek befogásával, őrzésével, értékesítésével vagy megsemmisítésével, továbbá az emberre egészségügyi szempontból veszélyes, valamint az állatállomány egészségét veszélyeztető betegség tüneteit mutató, vagy betegségre gyanús ebek és macskák kártalanítás nélküli kiirtásával kapcsolatos feladatok ellátásáról,

8. gondoskodik a település belterületén-a külön jogszabályban meghatározott-növényvédelmi feladatok ellátásáról és ellenőrzéséről,

9. vizsgálatra felkérheti a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséget a fogyasztói érdekvédelem és a minőségvédelem érdekében,

10. ellátja a helyi utak kezelői feladatát,

11. kialakítja a közút forgalmi rendjét, információs rendjét,

12. közterület használat engedélyezése,

13. önkormányzati vagyonnal kapcsolatos hatáskörök:

a) a közszolgáltatáshoz nélkülözhető vagyon-két évet meg nem haladó-határozott időtartamú bérbeadás útján történő hasznosítása

b) a használatban, kezelésben lévő, 100.000 Ft értéket meg nem haladó ingó vagyontárgyak, vagyonértékű jog stb. értékesítése,

c) 30.000 Ft-a számviteli szabályok szerint számított-egyedi értéket meghaladó elavult ingóságok értékesítése,

d) az éves költségvetésben jóváhagyott beszerzések engedélyezése.

e) A jegyző javaslatára, az önkormányzat javára bejegyzett elidegenítés és terhelési tilalmak törlésének engedélyezése, ha a tilalommal biztosított kötelezettség teljesítésre került.

14. A képviselő-testület Hevesi Kistérség Többcélú Társulására a következő hatáskörök gyakorlását ruházza át:

15. 1.) Hétköznapi éjszakai és hévégi orvosi ügyelet biztosítása

2.) Családsegítő-és gyermekjóléti szolgáltatás

2. melléklet

Az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolása

1. Az önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások

2. Dél-Hevesi Kistérségi Társulás (3360 Heves, Erzsébet tér 2.)

3. REGIO-KOM Térségi Kommunális Szolgáltató Társulás (5130 Jászapáti, Dr. Szlovencsák Imre út 2.)

3. melléklet

Az önkormányzat szakágazati besorolása szerinti alaptevékenysége, valamint alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

1. Az Önkormányzat alaptevékenysége:

2. Szakágazati besorolása: 8411 Közigazgatás

3. Tarnabod Községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

4. Kormányzati funkció

5. 011130 - Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

6. 013320 - Köztemető fenntartás és működés

7. 013350 - Az Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

8. 013370 - Informatikai fejlesztések, szolgáltatások

9. 0161010 - Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

10. 016020 - Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

11. 021020 - Védelmi képességek fenntartása, fejlesztése, honvédelmi felkészítés

12. 032020 - Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

13. 041231 - Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

14. 041233 - Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

15. 041237 - Közfoglalkoztatási mintaprogram

16. 045120 - Út, autópálya építése

17. 045160 - Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

18. 047410 - Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

19. 062020 - Települési projektek és támogatások

20. 064010 - Közvilágítás

21. 066010 - Zöldterület-kezelés

22. 066020 - Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

23. 072111 - Háziorvosi alapellátás

24. 074031 - Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

25. 074032 - Ifjúság-egészségügyi gondozás

26. 082042 - Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

27. 082044 - Könyvtári szolgáltatások

28. 082091 - Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

29. 082092 - Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

30. 082093 - Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

31. 107055 - Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

32. 107060 - Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások

33. 104051 - Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások

34. 106020 - Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

35. 107051 - Szociális étkeztetés

36. 107052 - Házi segítségnyújtás