Pápa Város Önkormányzata Képviselőtestületének 11/2022. (VI.17.) önkormányzati rendelete

a helyi közutak nem közlekedési célú igénybevételéről

Hatályos: 2022. 07. 02

Pápa Város Önkormányzata Képviselőtestületének 11/2022. (VI.17.) önkormányzati rendelete

a helyi közutak nem közlekedési célú igénybevételéről

2022.07.02.

Pápa Város Önkormányzatának Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya Pápa Város Önkormányzata tulajdonában lévő közutakra és azok nem közlekedési célú igénybe vevőire terjed ki.

(2) A rendelet hatálya nem terjed ki a közterület-használatról szóló önkormányzati rendeletben szabályozottakra.

2. § A rendelet hatálya kiterjed minden olyan természetes vagy jogi személyre, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki vagy amely az 1. §-ban meghatározott területet igénybe veszi.

2. Értelmező rendelkezések

3. § A rendelet alkalmazásában:

1. Igénybe vevő: az a fél, akinek az érdekében az igénybevétel történik.

2. Igénybevétel: a közút felbontása, annak területén, alatta vagy felette építmény vagy más létesítmény elhelyezése, beleértve a helyreállítást is, továbbá a közút területének egyéb nem közlekedési célú elfoglalása.

3. Közterület: az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 2. § 13. pontja szerinti közterület.

4. Közút: a járművek és a gyalogosok közlekedésére, vagy csak a járművek, vagy csak a gyalogosok közlekedésére szolgáló, e célra létesített vagy kijelölt közterület.

5. Műtárgy: a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 47. § 9. pontja szerinti műtárgy.

6. Úttartozék: a padkán, a járdán vagy az út mentén elhelyezett elemek (különösen a közúti jelzőtáblák, útburkolati jelek, vezetőoszlopok, vezetőkorlátok, szervényezés táblái, gyalogútkorlátok).

3. Az igénybevételi kérelem és a közútkezelői hozzájárulás

4. § Az igénybevételhez szükséges hozzájárulást Pápa Város Önkormányzata Képviselőtestületének átruházott hatáskörében a polgármester adja ki.

5. § (1) A közút nem közlekedési célú igénybevételére vonatkozó kérelmet az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon legalább 30 nappal az igénybevétel tervezett megkezdését megelőzően a Pápai Polgármesteri Hivatal Városfejlesztési Osztályához (a továbbiakban: Városfejlesztési Osztály) kell benyújtani.

(2) A kérelemhez mellékelni kell az igénybevétel tervdokumentációját.

6. § (1) Az útügyi igazgatásról szóló 26/2021. (VI.28.) ITM rendelet (a továbbiakban: ITM rendelet) 6. §-ában foglalton túl a kérelemben nyilatkozni kell arról, hogy az igénybevétel költsége az igénybe vevő rendelkezésére áll.

(2) A kérelemben az igénybe vevőnek helyrajzi számonként meg kell jelölnie az igénybevétellel érintett területrész nagyságát, az igénybevétel jellegét.

7. § (1) Rendkívüli igénybevételt az igénybevétel napján, vagy az azt követő első munkanapon, a 6. § szerinti tartalommal be kell jelenteni, meghatározva a rendkívüli igénybevétel okát.

(2) A bejelentést igazoló dokumentumot a munkavégzés ideje alatt a helyszínen kell tartani.

8. § A közút nem közlekedési célú igénybevétele az útburkolat elkészültétől számított 5 éven belül, kizárólag üzemzavar elhárítása céljából engedélyezhető.

4. Igénybevételi díj

9. § (1) Az ITM rendelet 7. § (2) bekezdés b) pontjában foglaltakra tekintettel az igénybevételi díj mértéke az ITM rendelet 4. mellékletében meghatározott díj.

(2) Nem kell igénybevételi díjat fizetni - az ITM rendelet 7. § (3) bekezdésében meghatározott eseteken túl -

a) az önkormányzati vagyon gyarapodását eredményező tevékenység esetén,

b) a közmű üzemzavarának elhárítása esetén, ha az a közút teljes szélességben történő lezárásával nem jár és a helyreállítás 72 órán belül megtörténik.

(3) Amennyiben a közút helyreállítása a (2) bekezdés b) pontjában foglalt határidőben nem történik meg, az igénybevételi díjat az igénybevétel teljes időtartamára meg kell fizetni.

5. Közutak nem közlekedési célú igénybevételének általános szabályai

10. § (1) Az igénybe vevő felelős minden olyan kárért, amelyet az igénybevétel során saját maga vagy az érdekkörébe tartozók okoznak.

(2) Az igénybe vevőt az általa elvégzett helyreállítási munkák vonatkozó jogszabályok, szabványok szerinti minőségi és mennyiségi megfelelőségéért teljes felelősség terheli.

(3) A helytelen tömörítésre visszavezethető hibák javítását az átadás-átvételi eljárás napjától számított 3 évig az igénybe vevő saját költségen köteles elvégezni.

11. § (1) Az igénybevétel csak akkor kezdhető meg, ha a munkálatok folyamatos végzéséhez és határidőre történő befejezéséhez a feltételek biztosítottak. A munkákat olyan ütemben kell végezni, hogy azok a hozzájárulásban előírt határidőre befejeződjenek.

(2) Ha az igénybevétel a hozzájárulásban meghatározott határidőre nem fejeződik be, a szakszerű igénybevételt késleltető - az adott évszakban megszokottól eltérő - időjárási körülmények miatt az előírt határidő az igénybe vevő kérelmére meghosszabbítható.

(3) A helyreállítás során - a (4) bekezdésben foglaltak kivételével - az eredeti burkolóanyaggal megegyező anyagot kell alkalmazni

(4) Amennyiben az igénybevétel szegélykő elemeket, a műtárgy vagy úttartozék állagát érinti, úgy azt az eredeti állapotnak, a jogszabályoknak és a szabványoknak megfelelően kell helyreállítani.

12. § (1) A munkaterületet úgy kell lezárni, hogy az igénybevétel az életet, testi épséget és a közlekedés biztonságát ne veszélyeztesse.

(2) A gyalogosok, a mozgáskorlátozottak, valamint a megkülönböztető vagy figyelmeztető fényjelzést használó gépjárművek biztonságos közlekedését, a célfuvarok teljesítését, továbbá az ingatlanokra való bejárás lehetőségét a közúton - a vonatkozó jogszabályokban meghatározottak szerint – az igénybevétel ideje alatt is biztosítani kell.

(3) A közúton végzett munkálatok ideje alatt az ideiglenes forgalmi rendhez tartozó forgalomtechnikai eszközök kihelyezése és üzemeltetése az igénybe vevő feladata.

(4) A jelzőtáblák kivételesen hordozható kivitelű oszlopokra is helyezhetők. Az ellentétes értelmű közúti jelzőtáblákat ebben az esetben le kell takarni vagy le kell szerelni.

(5) A munkavégzés során biztosítani kell a közművek és a forgalomtechnikai létesítmények megközelíthetőségét. A közmű-létesítmények felszíni szerelvényeit szabadon kell hagyni.

(6) A közutak bontással járó igénybevétele során a 2. mellékletben foglalt műszaki követelményeket be kell tartani.

(7) Az igénybevétel során az idomköveket, a munkagödörből kikerülő földet, és egyéb anyagokat úgy kell tárolni, hogy azok ne szennyezzék a környezetet, ne kerülhessenek bele a csapadékvíz-elvezető rendszerbe, a közlekedést ne akadályozzák és annak biztonságát ne veszélyeztessék.

(8) A forgalom számára fenntartott területen munkagép, anyagszállító jármű nem tartózkodhat, anyag nem tárolható.

(9) Amennyiben az igénybevétel során bármely anyag a csapadékvíz-elvezető rendszerbe került, úgy annak tisztításról, mosatásáról az igénybe vevő köteles saját költségén gondoskodni.

(10) A közút végleges helyreállítását, az eredetivel megegyező, vagy azzal egyenértékű pályaszerkezettel (rétegrendben) kell végezni azzal, hogy a munkagödör kizárólag jól tömöríthető 3. melléklet szerinti rétegrend figyelembe vételével tölthető vissza.

13. § (1) Az átadás átvételi eljárás lezárásának feltétele, hogy az igénybe vevő a bontás során feltárt, vagy a közműépítés során létesített vezetéket méresse be és a bemérési helyszínrajz egy példányát a Városfejlesztési Osztálynak, valamint az érintett közmű-szolgáltatónak igazolható módon adja át.

(2) Az (1) bekezdés szerinti bemérés megtörténtéig a munkagödör nem temethető vissza.

(3) A bemérés költsége a közműtulajdonost, vagy a közműkezelőt terhelik abban az esetben, ha a városi közműtérképen az adott közmű nem, vagy nem a megadott helyen szerepel. Egyéb esetben a bemérés költsége az igénybe vevőt terhel.

(4) A megvalósult közművek nyilvántartásba vétele a közműtulajdonos feladata.

14. § (1) Az igénybevétel befejezése utáni átadás-átvételi eljárásról jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) Az átadás-átvételi eljárás során meg kell győződni az igénybevétel minőségi és mennyiségi megfelelőségéről. Amennyiben az igénybevétel nem a hozzájárulásban foglaltak szerint történt az igénybe vevőt határidő kitűzésével fel kell szólítani a megfelelő teljesítésre.

(3) A tényleges befejezési határidő az a nap, amikor az igénybe vevő a hozzájárulásban foglaltak szerint az igénybevétellel érintett közutat átadja.

15. § A kiadott közútkezelői hozzájárulásokról és a befizetett igénybevételi díjakról a Városfejlesztési Osztály nyilvántartást vezet, mely tartalmazza

a) a hozzájárulás ügyszámát,

b) a jogosult nevét (megnevezését), címét (székhelyét),

c) a hozzájárulás kiadásának dátumát,

d) az igénybevétel jellegét,

e) az igénybevétel kezdési és befejezési időpontját,

f) az igénybevételi díj mértékét és megfizetésének időpontját, a díjfizetés alóli mentesség esetén ennek tényét és indokát.

16. § (1) A polgármester november 30-ig tájékoztatást kér a közműszolgáltatóktól a következő évre vonatkozó közműhálózat fejlesztési, és korszerűsítési terveikről. A bejelentéseknek az országos közutak városi szakaszait érintő bontási igényeket is tartalmaznia kell.

(2) A közutak bontásával kapcsolatos munkák összehangolása érdekében egyeztető tárgyalást kell tartani, amelyre valamennyi érdekeltet meg kell hívni.

6. A közút területének felbontásával járó igénybevétele

17. § (1) Az igénybe vevő a közút területének felbontásával járó igénybevétel esetén a kivitelezés megkezdését a kivitelezési munkák tényleges megkezdése előtt legalább 15 nappal, míg befejezését a tényleges befejezést követő munkanapon a Városfejlesztési Osztálynál írásban vagy elektronikusan köteles bejelenteni.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt határidők elmulasztásával összefüggésben felmerülő kárt az igénybe vevő viseli.

18. § A 15 napot meghaladóan tervezett munkák megkezdése előtt 8 nappal az igénybe vevő köteles az érintett területen, valamint annak 50 méteres körzetében lakcímmel rendelkező természetes személyeket, székhellyel, vagy telephellyel rendelkező jogi személyeket írásban értesíteni a munka megkezdésének és befejezésének időpontjáról.

19. § (1) November 15-től március 1-ig terjedő időszakban a közutak területén nyomvonalas bontással járó közműépítési munka végzéséhez a hozzájárulás kiadása megtagadható, ha a burkolat helyreállítása az időjárás miatt nem biztosítható. A hozzájárulás ilyen okból történő megtagadása esetén a közút burkolata csak rendkívüli igénybevétel esetén bontható meg.

(2) Ha időjárási körülmények miatt nem várható el a közút végleges helyreállítása, a közutat a forgalmi terhelésnek megfelelően, ideiglenes jelleggel helyre kell állítani.

(3) Az igénybe vevő a közút végleges helyreállításáig a megbontott útfelületet köteles karbantartani.

7. Járda felújítása, árok lefedése, személygépkocsi elhelyezésére szolgáló terület kialakítása

20. § (1) Nyílt árkos csapadékvíz-elvezető rendszer (a továbbiakban: árok) lefedésére vagy árok nélküli közterület felbontására nem adható engedély.

(2) Az (1) bekezdéstől eltérően árok lefedésére vagy árok nélküli közterület felbontása akkor engedélyezhető, ha a természetes személy igénybevevő tulajdonában álló ingatlanra (a továbbiakban: ingatlan) a személygépkocsival történő bejutás máshogy nem megoldható, vagy az ingatlanon – az épített vagy természeti környezet adottságai miatt – személygépkocsi nem tárolható.

(3) Árok lefedésének vagy árok nélküli közterület felbontásának helyreállítása kizárólag a hozzájárulásban foglaltak szerint, szilárd burkolattal történhet.

(4) Amennyiben a kérelemben megjelölt ingatlan utcai telekhatára és az úttest közötti közterület szélessége lehetővé teszi a merőleges parkolást, úgy az ároklefedés az úttestre merőlegesen kialakított lehet, legfeljebb 3,5 méter szélességében.

(5) Amennyiben az ingatlan utcai telekhatára és az úttest közötti közterület szélessége nem elégséges a (4) bekezdésben foglaltakhoz, úgy az ároklefedés az utcafronti telekhatáron maximum 8 méter hosszúságban, de legfeljebb az ingatlan szélességének 50 %-ig végezhető el oly módon, hogy a csapadékvíz elvezetésére és az áteresz tisztítására legalább egy víznyelő rácsot be kell építeni.

(6) A lefedett terület alatti átereszt a meglévő csapadékvíz hálózatnak megfelelően kell kialakítani azzal, hogy a minimális átmérőjének NA 300 mm-nek kell lennie. Ettől eltérni kizárólag különleges műszaki adottságok esetén, a hozzájárulásban foglaltak szerint lehet. Az áteresz végeit hídfejekkel kell lezárni.

(7) Járda felújítása, árok lefedése, személygépkocsi elhelyezésére szolgáló terület kialakítása a csatlakozó járdához és úthoz, szinteltérés és szélességkülönbség nélkül engedélyezhető.

21. § A járdafelújítást a rendelet 4. mellékletében meghatározott műszaki tartalom alapján köteles az igénybe vevő megvalósítani. A megvalósítás során az igénybe vevő köteles a jogszabályban előírt vízelvezetési, továbbá a forgalomszabályozás eszközeinek kiépítési feladatait is elvégezni.

22. § (1) Amennyiben a hozzájárulás nélkül felújított járda, lefedett árok, kialakított személygépkocsi elhelyezésére szolgáló terület nem felel meg a rendeletben foglaltaknak, továbbá településrendezési és fejlesztési szempontból az egyéb jogszabályi előírásoknak, úgy a megvalósult létesítmény fennmaradása nem engedélyezhető.

(2) Az (1) bekezdéstől eltérően, amennyiben a hozzájárulás nélkül felújított járda, lefedett árok, kialakított személygépkocsi elhelyezésére szolgáló terület fennmaradása engedélyezhető, az igénybe vevőnek az építőipari normák figyelembe vételével meghatározott kivitelezési napra eső igénybevételi díj kétszeresét utólag meg kell fizetnie.

(3) A (2) bekezdésben foglalt esetben az 5. § (1) bekezdésben foglalt kérelmet utólag kell benyújtania az igénybe vevőnek.

8. A közutak nem közlekedési célú igénybevételének ellenőrzése és a jogellenes igénybevétel következményei

23. § (1) A rendeletben foglalt előírások megtartását a Pápai Polgármesteri Hivatal köztisztviselője, a közterület-felügyelet, a jogszabályok szerint ellenőrzésre jogosult más szerv, vagy az önkormányzat által megbízott személy a helyszínen ellenőrizheti.

(2) Az igénybe vevő köteles gondoskodni arról, hogy a nem közlekedési célú igénybevételhez szükséges valamennyi hozzájárulás és engedély a helyszínen rendelkezésre álljon, valamint köteles azokat az (1) bekezdés szerinti ellenőrzésre jogosult személy felszólítására bemutatni.

(3) Igénybevételi díj megfizetésének kötelezettsége esetén az ellenőrzés során az igénybe vevő köteles bemutatni a megfizetést igazoló bizonylatot.

24. § (1) Aki közutat hozzájárulás nélkül, a hozzájárulástól eltérő módon igénybe veszi köteles a polgármester felszólítására a jogellenes igénybevételt haladéktalanul megszüntetni, továbbá kártalanítás nélkül a közút eredeti állapotát helyreállítani, a hozzájárulásban előírt feltételeket betartani, valamint a közút állagának védelme, a forgalom biztonsága, mások életének, testi épségének megóvása érdekében szükséges intézkedések megtenni.

(2) Jogellenes igénybevétel esetén, amennyiben a felszólításnak az érintett 8 napon belül nem tesz eleget, az önkormányzat az eredeti állapotnak megfelelő helyreállítást az igénybe vevő költségére elvégezteti.

(3) Az eredeti állapotnak megfelelő helyreállításról haladéktalanul gondoskodni kell, ha az élet- és balesetveszély vagy jelentős anyagi kár, a közrend, közbiztonság, és a közút rendeltetésszerű használata súlyos sérelmének elhárítása érdekében vagy jelentős közérdekből indokolt.

(4) Az eredeti állapotnak megfelelő helyreállítás költségét igénybe vevő köteles viselni.

(5) Aki a közutat hozzájárulás nélkül, vagy a hozzájárulástól eltérően veszi igénybe, a helyreállítás költségén felül az ITM rendelet 7. § (7)-(8) bekezdése szerinti pótdíjat köteles megfizetni.

9. Záró rendelkezések

25. §1

26. § Ez a rendelet 2022. július 1-jén lép hatályba.

1. melléklet

Kérelem a helyi közutak nem közlekedési célú igénybevételéhez

1. KÉRELMEZŐ

1.1. Jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező más szerv esetében:

1.1.1. Kérelmező neve: ...................................................... telefon: ...........................................

1.1.2. Kapcsolattartó ügyintéző neve: ....................................... telefon: ....................................

1.1.3. Székhelye: irsz. .….. helység: .................. (u., tér): .............................. szám: .................

1.1.4. Nyilvántartási/Cégjegyzék száma: …................................................................................

1.1.5. Adószáma: ….....................................................................................................................

1.2. Egyéni vállalkozó esetében:

1.2.1. Kérelmező neve: ........................................................... telefon: .......................................

1.2.2. Székhelye: irsz.: .….. helység: ....................... (u., tér): ............................. szám: ............

1.2.3. Egyéni vállalkozó nyilvántartási száma: …........................................................................

1.2.4. Adószáma: ….....................................................................................................................

1.3. Magánszemély esetében:

1.3.1. Kérelmező neve: ............................................................. telefon: ....................................

1.3.2. Lakcíme: irsz. ......... helység: ................................ (u., tér): .......................... szám: ........

1.3.3. Születési helye: ................... ideje: ...... év .... hó .... nap, anyja neve: .............................

2. AZ IGÉNYBEVÉTEL ADATAI

2.1. Igénybevevő:

2.1.1. Neve: ............................................................... telefon: .....................................................

2.1.2. Lakcíme/székhelye: irsz. .….. helység: ..................... (u., tér): ........................ szám: ......

2.1.3. Születési helye: ................... ideje: ...... év .... hó .... nap, anyja neve: ..............................

2.1.4. Nyilvántartási/Cégjegyzék száma: ….................................................................................

2.1.5. Adószáma: ….....................................................................................................................

2.2. Igénybevétel helye:

2.2.1. Helyrajzi szám: …………………………………………………………………….....................

2.2.2. Irsz. .….. helység: ............................... (u., tér): ........................................... szám: .........

2.2.3. Közút száma (km+m): …....................................................................................................

2.3. Elfoglalni kívánt útterület:

hosszúság (méterben) …………..... szélesség (méterben) …………..... nagyság (m2) ………….

2.4. Az igénybevétel ideje:

2.4.1. Kezdete: ………..………........... Pontos idő: ………….......

2.4.2. Vége: ……..………................... Pontos idő: …………........

2.5. Az igénybevétel célja, jellege:…………………………………………………………….........

……………………………………………………………………………………………….............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................………………………………………………………………………

2.6. Rendkívüli igénybevétel esetén annak oka:……………………………………………….....

……………………………………………………………………………………………………………….……..………………………………………………………………………………………………………..……………..……………..........................................................................................................................................................................................................................................................................

2.7. A helyreállítási munka költségei rendelkezésre állnak: …………. Igen …..….….. Nem

2.8. A kezelői hozzájárulásban foglalt feltételek betartásáért felelős személy (kapcsolattartó):

2.8.1. Neve: .............................................................. telefon: ...................................................

2.8.2. Lakcíme/székhelye: irsz. .….. helység: ..................... (u., tér): ...................... szám: ........

2.9. Az igénybevétel eredményeként a közút területén elhelyezett létesítmény:

2.9.1. Tulajdonosának neve: ....................................................... telefon: ...................................

2.9.2. Lakcíme/székhelye: irsz. .….. helység: ..................... (u., tér): ........................... szám: ........

2.9.3. Üzemeltetőjének neve: ..................................................... telefon: ...................................

2.9.4. Lakcíme/székhelye: irsz. .….. helység: .................... (u., tér): ........................ szám: .......

2.9.5. Kiegészítő közlendők:…………………………………………………………………...............

………………………………………………………………………………………………………………..……..………………………………………………………………………………………………………..………......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2.10. Útcsatlakozás létesítése vagy ároklefedés esetén szükséges további adatok:

2.10.1. Vízelvezetés megoldása:…………………………………....

……………………………………………………………….…………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………..…………………………............................................................................................................................................................................................................................................................

2.10.2. Csatlakozóút várható forgalmi adatai:………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………….……..………………………………………………………………………………………………………..…………...................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2.10.3. Csatlakozóút közúti jelzéseinek felsorolása:....................................................................

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2.10.4. Kiegészítő közlendők:.......................................................................................................

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2.11. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 42/A. § (1) bekezdésében felsorolt tevékenységek végzése esetén szükséges további adatok:

2.11.1. Érintett ingatlan azonosításához szükséges ingatlan-nyilvántartási adatok:....................

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2.11.2. Építménynek, tevékenységnek, fának a közút tengelyétől, illetve területének határától mért távolsága: ……………………………………………………………………………………............

...........................................................................................................................................................

2.11.3. Kiegészítő közlendők:.......................................................................................................

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

3. Kérjük a mellékleteket csatolni, és a kérelmet aláírni szíveskedjen.

Kelt: …..... év ....................... hó ............. napján

.......................................................

KÉRELMEZŐ/ KÉPVISELŐ ALÁÍRÁSA

Megjegyzés: Fenti adatok közlése a helyi közutak nem közlekedési célú igénybevételére vonatkozó kérelmek elbírálásához szükségesek. Az adatokat az eljárás során a Pápai Polgármesteri Hivatal kezeli.

4. TÁJÉKOZTATÁS - A kérelemhez a kérelmezőnek az alábbi mellékleteket kell csatolnia:

4.1. jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező más szervezet esetében a 30 napnál nem régebbi cégkivonatot, aláírási címpéldányt, vagy a nyilvántartásba vételét igazoló okiratot,

4.2. egyéni vállalkozó esetén a nyilvántartásba vételét igazoló okiratot,

4.3. a létesítés helyszínről készült fényképeket,

4.4. tulajdoni lap másolatot, több tulajdonos esetén a tulajdonostársak beleegyező nyilatkozatát,

4.5. az igénybevételt feltüntető tervet (helyszínrajzot ((M=1:100 vagy M=1:200), ábrázolva az útpályához való csatlakozást), vázlatot, műszaki leírást, tervezői nyilatkozatot),

4.6. a közút érintett szakaszának hossz-, illetve keresztszelvényét szintadatokkal (közmű árok, a nyílt árok, a rámpa és a csatlakozó felületek esésviszonyai %-ban megadva, valamint keresztmetszeti méreteit), feltüntetve azokon a vízelvezetés megoldását, ha ez a kérelem elbírálásához szükséges,

4.7. az igénybevétel miatt szükséges forgalomszabályozás tervét valamennyi építési ütemre vonatkozóan, amely tartalmazza a munkavégzés szüneteltetése idején (munkaidőn kívüli időszak, pihenőnap) érvényes ideiglenes forgalmi rendet is,

4.8. az érintett közmű szolgáltatókkal egyeztetett tervet,

4.9. fák kivágása esetén az érvényes fakivágási engedélyt,

4.10. amennyiben a kérelmező nem azonos az igénybe vevővel teljes bizonyító erejű okiratba foglalt meghatalmazás.

2. melléklet

Közutak bontással járó igénybevételének követelményei

1. A bontás a nyitandó árok vagy munkagödör szélességi méretével azonos szélességben történhet. Az árokkiemelés, közműépítés, földvisszatöltés után a burkolaton további bontást kell végezni azért, hogy a munkaárok, a burkolatalap és a burkolat felső réteginek munkahézaga ne essen egy keresztmetszetbe. Az ún. átlapolásos technikát kell alkalmazni, vagyis a munkagödör szélességén túl a burkolat további rétegein a rétegek számától függően további 50-50 cm szélességű bontást kell végezni, hogy a függőleges hézagok vízszintes eltolása biztosított legyen.

1.1. Hosszirányú munkagödörnek számít, ha a nyitandó munkagödör út tengelyre merőleges mérete „a” kisebb, mint az út tengellyel párhuzamos mérete „b”.

1.2. Keresztirányú munkagödörnek számít, ha nyitandó munkagödör út tengelyre merőleges mérete „a” nagyobb, mint az út tengellyel párhuzamos mérete „b”.

1.3. A burkolatok helyreállítása során helyreállításnál a szegélyekre, illetve a burkolat szélére merőleges munkahézagot kell készíteni.

1.4. Tér, teresedés esetén a helyreállítandó felületet a közútkezelő egyedileg állapítja meg.

1.5. Térkő burkolat bontása esetén a munkagödör minden oldalára nézve a fent leírt átlapolásos technikával kell a burkolatot helyreállítani. A helyreállítás formája lehetőség szerint téglalap vagy négyzet alakú legyen.

1.6. A bontások utáni helyreállítás során minden réteget tömöríteni kell az útügyi szabványoknak megfelelő módon.

1.7. A helyreállítás után a garanciális kötelezettség a kérelmezőt terheli. Az épített közmű nyomvonalán a kötelező szavatosság a mindenkori hatályos jogszabályi előírások leghosszabb időtartamáig áll fenn.

2. Új burkolati réteggel készült úttestet, járda és kerékpárút használatbavételét követő 5 éven belül indokolt esetben történő bontásnál:

2.1. Úttest bontás esetén az út teljes szélességében legalább 5,0 m hosszban, 5,0 m-nél hosszabb munkaárok esetén a munkaárok teljes hosszában az 1. pontban meghatározott átlapolásos technikával kell a burkolatot helyreállítani.

2.2. Járda és kerékpárút burkolat bontás esetén az út teljes szélességében legalább 3,0 m hosszban, 3,0 m-nél hosszabb munkaárok estén a munkaárok teljes hosszában az 1.) pontban meghatározott átlapolásos technikával kell a burkolatot helyreállítani.

3. Öt événél régebbi úttest, járda és kerékpárút bontásánál:

3.1. Úttest bontása esetén a teljes forgalmi sávot legalább 2,0 m hosszban, 2,0 m-nél hosszabb munkaárok esetén a munkaárok teljes hosszában az 1. pontban meghatározott átlapolásos technikával kell a burkolatot helyreállítani.

3.2. Amennyiben a 3.1. alpont szerint a helyreállítandó felület úttest hossztengelyére merőleges szélessége meghaladja egy forgalmi sáv szélességét, úgy az úttest teljes szélességében az 1. pontban meghatározott átlapolásos technikával kell a burkolatot helyreállítani.

3.3. Járda és kerékpárút burkolat bontása estén az út teljes szélességében legalább 2,0 m hosszban, 2,0 m-nél hosszabb munkaárok estén a munkaárok teljes hosszában az 1. pontban meghatározott átlapolásos technikával kell a burkolatot helyreállítani.

4. Szilárd burkolattal (felületi zárással) ellátott utak felbontásánál: A bontás a nyitandó árok vagy munkagödör szélességi méretével azonos szélességben történhet. Az árokkiemelés, közműépítés, földvisszatöltés után a bontás során keletkezett munkagödör szélein meglazított szerkezeti részeket el kell távolítani, majd azt követően a bontás helyén az 1. pontban meghatározott átlapolásos technikával, az eredeti burkolóanyaggal megegyező anyaggal kell a helyreállítást elvégezni.

5. Nem szilárd burkolattal (murvával) készült utak felbontásánál: A bontás a nyitandó árok vagy munkagödör szélességi méretével azonos szélességben történhet. Az árokkiemelés, közműépítés, földvisszatöltés után a bontás során keletkezett munkagödör szélein meglazított szerkezeti részeket el kell távolítani, majd azt követően a bontás helyén az 1. pontban meghatározott átlapolásos technikával, az eredeti burkolóanyaggal megegyező anyaggal kell a helyreállítást elvégezni. A bontás során felsározódott úttestről a kikerült földet cl kell szállítani, majd azon a részen a murvás utat 5 cm vastagságban friss kőanyaggal kell meghinteni.

6. Földes utak felbontásánál: A bontást követően az eredeti állapotnak és szintnek megfelelően kell a földutat helyreállítani.

3. melléklet

Alkalmazandó rétegrendek a helyreállítások során

1. Gyűjtő utak rétegrendje:

1.1. 30 cm vastag tömörített kőágyazat - útalap -

1.2. 10 cm vastag kiékelés kőanyaggal

1.3. 15 cm vastag CKT

1.4. 5 cm vastag JU, vagy K típusú aszfalt alsó réteg

1.5. 4 cm vastag AC 11 -es kopóréteg

2. Szilárd burkolattal - aszfalttal - ellátott utak rétegrendje:

2.1. 20 cm vastag tömörített kőágyazat - útalap -

2.2. 8 cm vastag kiékelés kőanyaggal

2.3. 5 cm vastag AC 11-es kopóréteg

3. Díszburkolattal ellátott utak rétegrendje:

3.1. 20 cm vastag kőágyazat - kapubehajtóknál 25 cm vastag -

3.2. 8 cm vastag kiékelés kőanyaggal

3.3. 4 cm vastag 0,5-ös szemszerkezetű fektető ágyazat

3.4. eredetivel megegyező szegély

3.5. eredetivel megegyező burkolóanyag

4. Szilárd burkolattal - felületi zárással - ellátott utak:

4.1. 20 cm vastag tömörített kőágyazat - útalap -

4.2. 8 cm vastag kiékelés kőanyaggal

4.3. 2 réteg felületi zárás

5. Murvás utak:

5.1. 20 cm vastag tömörített kőágyazat - útalap -

5.2. 8 cm vastag kiékelés kőanyaggal 12/20

6. Földes utak: A bontást követően eredeti állapotnak és szintnek megfelelően történő helyreállítás.

7. Díszburkolattal ellátott járdák rétegrendje:

7.1. 15 cm vastag kőágyazat - kapubehajtóknál 25 cm vastag -

7.2. 5 cm vastag kiékelés kőanyaggal

7.3. 4 cm vastag 0,5-ös szemszerkezetű fektető ágyazat

7.4. eredetivel megegyező szegély

7.5. eredetivel megegyező burkolóanyag

8. Aszfalttal ellátott járdák rétegrendje:

8.1. 15 cm vastag kőágyazat - kapubehajtóknál 25 cm vastag -

8.2. 5 cm vastag kiékelés kőanyaggal

8.3. 6 cm vastag beton

8.4. eredetivel megegyező szegély

8.5. 4 cm vastag AC4-es, vagy AC8-as aszfalt

4. melléklet

Az egyes járdatípusok kötelező műszaki tartalma

1. Térköves járdaburkolat:

1.1. meglévő járda bontása (szükség esetén);

1.2. tükörkiszedés, földelszállítás,

1.3. zúzottkő járdaalap elkészítése:

1.3.1. normál járdarészen 15 cm vastagságban,

1.3.2. kapubehajtó részen 25 cm tagságban;

1.4. zúzottkő kiékelés 5 cm vastagságban;

1.5. ágyazóhomok terítés;

1.6. térkő burkolat készítése:

1.6.1. normál járdarészen 6 cm vastagságban,

1.6.2. kapubehajtó részen 8 cm vastagságban;

1.7. kerti szegélyezés normál járdarészen;

1.8. süllyesztett szegély kialakítása kapubehajtóknál;

1.9. utcafronti épületeknél bitumenes lábazatszigetelés a csatlakozó falnál;

1.10. munkák végeztével közterület rendezése, szikkasztóárok ásása.

2. Aszfalt járdaburkolat:

2.1. meglévő járda bontása (szükség esetén);

2.2. tükörkiszedés, földelszállítás;

2.3. zúzottkő járdaalap elkészítése:

2.3.1. normál járdarészen 15 cm vastagságban,

2.3.2. kapubejáró részen 25 cm tagságban;

2.4. zúzottkő kiékelés 5 cm vastagságban;

2.5. beton ágyazat (min. C12-16/FN) készítése 4 cm vastagságban

2.6. aszfaltburkolat készítése AC4 vagy AC8 aszfaltból 4 cm vastagságban;

2.6.1. utcafronti épületeknél bitumenes lábazatszigetelés a csatlakozó falnál;

2.6.2. munkák végeztével közterület rendezése, szikkasztóárok ásása.

1

Hatályon kívül helyezve a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján.