Szigetvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (VII. 29.) önkormányzati rendelete

a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötések és bejegyzett élettársi kapcsolatok létesítésének egyes szabályairól és díjairól

Hatályos: 2022. 08. 02

Szigetvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (VII. 29.) önkormányzati rendelete

a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötések és bejegyzett élettársi kapcsolatok létesítésének egyes szabályairól és díjairól

2022.08.02.

Szigetvár Város Önkormányzat Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. § -ban kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § E rendelet hatálya a Szigetvár Város közigazgatási területén, a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötések és bejegyzett élettársi kapcsolatok létesítésével kapcsolatos anyakönyvvezetői közreműködést igénylő szolgáltatást igénybe vevőkre és ezen eljárásban közreműködő anyakönyvvezetőre terjed ki.

2. Értelmező rendelkezések

2. § (1) E rendelet alkalmazásában

a) anyakönyvvezető: Szigetvár Város anyakönyvvezetője,

b) anyakönyvi esemény: házasságkötés, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése,

c) hivatali helyiség: a Szigetvári Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) 7900 Szigetvár, Deák Ferenc tér 16. szám alatti épületében lévő Házasságkötő Terme (a továbbiakban: Házasságkötő Terem), és a Hivatal 7900 Szigetvár, Zrínyi tér 1. szám alatt található, az anyakönyvvezetők hivatali munkavégzését szolgáló helyisége (ide nem értve a d) pontban foglalt helyiséget,)

d) a Hivatal Díszterme: a Hivatal (7900 Szigetvár, Zrínyi tér 1.) I. emeleti Díszterme (ülésterem),

e) külső helyszín: a hivatali helyiségen és a d) pontban meghatározott helyiségen kívüli olyan helyiség, egyéb helyszín, amely az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény szerint alkalmas az e rendeletben szabályozott anyakönyvi események lebonyolítására,

f) munkaszüneti nap: vasárnap, január 1., március 15., nagypéntek, húsvét vasárnap, húsvét hétfő, május 1., pünkösd vasárnap, pünkösd hétfő, július 1., augusztus 20., október 23., november 1., december 24-26.

g) többletszolgáltatás: hivatali helyiségben hivatali munkaidőn kívüli házasságkötések, bejegyzett élettársi kapcsolatok létesítésének lebonyolítása. Nem minősül többletszolgáltatásnak az anyakönyvi esemény lebonyolítása, ha a házasulók vagy a bejegyzett élettársi kapcsolatot létesítő felek (a továbbiakban: felek) valamelyikének állapota közeli halállal fenyeget és ez indokolja a hivatali helyiségen, hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi esemény megtartását.

(2) Ahol e rendelet házasságkötést említ, azon bejegyzett élettársi kapcsolat létesítését is érteni kell.

3. Az anyakönyvi esemény hivatali helyiségen, valamint hivatali munkaidőn kívüliengedélyezésének szabályai

3. § (1) A házasságkötést a hatályos jogszabályok alapján úgy kell megszervezni, hogy azok lebonyolítása emelje az anyakönyvi esemény színvonalát, kifejezze a házasság és a bejegyzett élettársi kapcsolat intézményének a méltóságát. Ennek érdekében a házasságkötésben részt vevő anyakönyvvezető úgy köteles eljárni, hogy munkájával, hozzáállásával elősegítse fentiek megvalósulását.

(2) Házasságkötés hivatali munkaidőn kívül hétfőtől csütörtökig terjedő napokon 16:00 órától 19:00 óráig, pénteki napokon 13:30 órától 19:00 óráig, szombati napokon 10:00 órától 19:00 óráig terjedő időszakban engedélyezhető.

(3) A házasságkötés munkaszüneti napokon nem engedélyezhető, kivéve a 4. § -ban meghatározott esetet.

(4) A házasság megkötésének és a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésének hivatali helyiségen, hivatali munkaidőn kívüli engedélyezéséről – a jogszabályok keretei között – a jegyző dönt az anyakönyvvezető előzetes véleményének figyelembevételével.

(5) A hivatali helyiségben hivatali munkaidőben megrendezett anyakönyvi esemény (ide nem értve a Házasságkötő Termet) tekintettel a helyiség jellegére, kizárólag a felek és két tanú jelenlétében tartható meg.

(6) A Hivatal Díszterme igénybevételének engedélyezéséről - a tulajdonos jogkörében eljárva – Szigetvár Város Polgármestere dönt. Az erre irányuló kérelmet e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

4. § (1) Közeli halállal fenyegető állapot esetén a hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény megtartására irányuló eljárás során a felek a jogszabályban meghatározott eljárási határidő alól mentesülnek.

(2) Az anyakönyvi eseményre munkaszüneti napokon is van lehetőség.

(3) Az (1) bekezdésben foglalt feltételek fennállása esetén az eljáráshoz a felek által bemutatott orvosi igazolás szükséges.

5. § (1) A hivatali helyiségen kívüli, illetve hivatali munkaidőn túl történő anyakönyvi eseményhez az anyakönyvvezető külső helyszínen – ideértve a Hivatal Dísztermét is - való közreműködésének engedélyezésére irányuló illetékmentes kérelem Szigetvár Város anyakönyvvezetőjénél terjeszthető elő az anyakönyvi esemény tervezett időpontját megelőző 30. napig. A kérelem előterjesztésére vonatkozó eljárási cselekmény elektronikus úton nem végezhető.

(2) Különös méltánylást érdemlő esetben Szigetvár Város Jegyzője az (1) bekezdésben megállapított határidő alól felmentést adhat.

(3) A külső helyszínen, hivatali munkaidőben vagy hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi esemény e rendeletben meghatározottakon kívül akkor engedélyezhető, ha az a korábban előjegyzésbe vett anyakönyvi eseményt vagy az anyakönyvvezető munkakörének ellátását nem akadályozza vagy az anyakönyvvezető testi épségét nem veszélyezteti.

4. A díjfizetés szabályai

6. § (1) A hivatali helyiségen kívül, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként díjat kell fizetni a Hivatal részére.

(2) Az anyakönyvi esemény díját, az anyakönyvi esemény kitűzött időpontját megelőző 5. munkanapig be kell fizetni a Hivatal részére és ennek tényét az anyakönyvvezető felé igazolni kell.

(3) Az anyakönyvi esemény lebonyolításáért befizetett díjat a felek akkor igényelhetik vissza, ha

a) azt a felek legkésőbb az anyakönyvi eseményt megelőző 5. napon, indokolással ellátott nyilatkozatukkal írásban lemondják, vagy

b) annak megtartását a feleknek fel nem róható okból, az azt igazoló okirat csatolásával a jegyző írásban mondja le.

(4) Amennyiben a felek a házasságkötési szertartáson nem jelennek meg, úgy részükre az e rendelet alapján megfizetett díjat nem lehet visszafizetni. Ezen rendelkezést nem lehet alkalmazni abban az esetben, ha a szertartásra valamelyik érintett fél halála vagy az érintett fél igazolt kórházi kezelése miatt nem kerül sor.

5. A többletszolgáltatás ellentételezéseként fizetendő díjak mértéke

7. § (1) A hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény esetén – függetlenül annak időpontjától – a többletszolgáltatás ellentételezéseként,

a) amennyiben annak helyszíne a Hivatal Díszterme, úgy nettó 60.000 forint + Áfa összegű,

b) az a) ponton kívüli külső helyszín esetében nettó 40.000 forint + Áfa összegű

díjat kell fizetni az Önkormányzat részére.

(2) A hivatali munkaidőn kívül hivatali helyiségben történő házasságkötés, illetve bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként az Önkormányzat részére nettó 30.000 forint + Áfa összegű díjat kell fizetni.

(3) Amennyiben a házasság vagy a bejegyzett élettársi kapcsolat megkötésére, létesítésére a házasulók, illetve a bejegyzett élettársi kapcsolatot létesíteni kívánók valamelyikének közeli halállal fenyegető egészségi állapota miatt egészégügyi vagy szociális intézményben, illetve a felek lakóhelyén soron kívül kerül sor, úgy az e rendelet szerinti díjat nem kell megfizetni.

(4) A hivatali munkaidőn kívül hivatali helyiségben megrendezésre kerülő többletszolgáltatási díj keretében nyújtott szolgáltatások tételes felsorolását e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

6. Az anyakönyvvezetőt megillető díj

8. § (1) A hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt – ide nem értve a (2) bekezdésben meghatározott esetet - a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben meghatározott szabadidő, vagy helyette anyakönyvi eseményenként bruttó 11.500 forint összegű díjazás illeti meg.

(2) A hivatali helyiségen és hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt, amennyiben nem a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben meghatározott szabadidőt választja, anyakönyvi eseményenként bruttó 18.700 forint összegű díjazás illeti meg.

(3) Az anyakönyvvezető részére - választása alapján – a szabadidő helyett járó díjat félévente kell kifizetni.

7. Az anyakönyvi eseményeken közreműködő kisegítő személyzet díjazása

9. § (1) A hivatali helyiségen és hivatali munkaidőn kívül történő közreműködésért a kisegítő személyzetet anyakönyvi eseményenként bruttó 5.800 forint összegű díjazás illeti meg.

(2) Hivatali munkaidőn kívül történő közreműködésért a kisegítő személyzetet anyakönyvi eseményenként bruttó 4.400 forint összegű díjazás illeti meg.

8. Záró rendelkezések

10. § Ez a rendelet 2022. augusztus 1-jén lép hatályba.

11. §1

1

A 11. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.