Göd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (VII. 6.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2022. 07. 07- 2022. 07. 08Göd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (VII. 6.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet módosításáról
Göd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésében, valamint az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 6/A. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontjában és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pest Megyei Kormányhivatal Állami Főépítész; Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság; Kulturális örökség védelméért felelős miniszter; Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatala, valamint a Partnerségi Egyeztetési Szabályzat szerinti partnerek véleményének kikérésével az alábbi rendeletet alkotja:
1. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„1. § A rendelet célja Göd város sajátos településképének társadalmi bevonás és konszenzus által történő védelme és alakítása
a) a helyi építészeti örökség területi és egyedi védelem (a továbbiakban: helyi védelem), meghatározásával, a védetté nyilvánítás és a védelem megszüntetés szabályozásával,
b) településképi szempontból meghatározó területek meghatározásával,
c) településképi követelmények meghatározásával,
d) településkép-érvényesítési eszközök szabályozásával.”
2. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 4. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(3) E rendeletben foglalt kiegészítésekkel és eltérésekkel együtt kell alkalmazni többek között az alábbi jogszabályok előírásait:
a) a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet
b) az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (ÉTV)
c) Országos Településrendezési és Építési Követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (továbbiakban: OTÉK)
d) településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény
e) a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet
(4) E rendelet mellékletei:
a) 1-es számú melléklet: Épített örökség
aa) országos műemléki védettség
ab) országos régészeti lelőhely
ac) helyi területi-
ad) helyi egyedi védettség
ae) helyi értékvédelmi vizsgálatra jelölt építmények
b) 2-es számú melléklet: Táj- és természetvédelem
ba) felsorolás
bb) térképi melléklet
c) 3-as számú melléklet: Invazív és telepítésre nem engedélyezett növények jegyzéke
d) 4-es számú melléklet: Közterületen vezeték alá és vezetékmentes területre ültethető fafajok
e) 5-ös számú melléklet: Eltérő karakterű területek lehatárolása”
3. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:
„2/A. Hatásköri és eljárási szabályok
4/A § (1) Ezen rendeletben szabályozott helyi védelem alá helyezés, valamint a helyi védelem megszüntetése Göd Város Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testületének hatáskörébe tartozik.
(2) Az e rendeletben szabályozott településképi véleményezési, településképi bejelentési és településképi kötelezési eljárásokkal kapcsolatos hatásköröket az Önkormányzat Képviselő-testülete a Polgármesterre ruházza át.
(3) Az e rendeletben szabályozott településképi követelmények alkalmazásának ösztönzése kapcsán beérkezett pályázatok elbírálásának hatáskörét az Önkormányzat Képviselő-testülete a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságra ruházza át.
(4) Ezen rendeletben szabályozott eljárások során keletkezett kérelmeket a Gödi Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani.
(5) Ezen rendeletben nem szabályozott kérdésekre az Ákr. és a 419/2021. (VII.15.) Kormány rendeletben foglaltak az irányadóak.”
4. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 8. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) Helyi védelem megszűntetésére kizárólag az alábbi előírások együttes betartása mellett kerülhet sor:
a) A megszüntetésre
aa) műszaki indokok alapján, vagy
ab) életveszély-elhárítása miatt, vagy
ac) a védett elem országos védelmi kategóriába történő beemelése miatt, vagy
ad) jelentős települési érdekből kerülhet sor.
b) A helyi védett elem teljes körű műszaki felmérése (alaprajzok, metszetek, homlokzatok, minden irányú fényképes dokumentálás - ha releváns - történeti kutatás) megtörtént.
c) A megszűntetés hatására a települési arculat nem változik kedvezőtlen irányba.”
5. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 14. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Göd településképi szempontból meghatározó területei a Településszerkezeti Terv és a HÉSZ által meghatározott:)
6. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 22. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) az épületek hossza 25 méternél hosszabb nem lehet. Az előírás vonatkozik a két- vagy többlakásos épületekre is. Az előírás nem vonatkozik a középületekre, különös tekintettel a közintézmények épületeire.”
7. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 24. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) az épületek hossza 25 méternél hosszabb nem lehet. Az előírás vonatkozik a két- vagy többlakásos épületekre is. Az előírás nem vonatkozik a középületekre, különös tekintettel a közintézmények épületeire.”
8. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 25. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az épületek hossza 25 méternél hosszabb nem lehet, kivéve a Vt-1, Vt-3, Vt-4, valamint a Vt-9 építési övezetekben, azonban az épület arányaiban a szélesség és hossz aránya 1:3 betartandó. Az előírás nem vonatkozik a középületekre, különös tekintettel a közintézmények épületeire.”
9. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 36. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Településképi konzultáció a város teljes közigazgatási területén kötelező legalább egy alkalommal:
a) helyi egyedi védelem alatt álló épületek esetén, (1-es számú melléklet)
b) helyi értékvédelmi vizsgálatra kijelölt épület esetén, (1-es számú melléklet)
c) főútvonalak menti épületek esetén. (Pesti út Duna utca, Ady Endre út, Béke út)
d) tájképvédelmi területen
e) Az ÉTV 33/A. § szerinti lakóépület egyszerű bejelentése esetén”
10. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 26. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:
„26. Településkép-védelmi bírság”
11. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 45. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Településkép-védelmi bírság a következő esetekben szabható ki:
a) településképi eljárás kezdeményezésének elmulasztása,
b) a bejelentésben vagy döntésben meghatározottól eltérő tevékenység végzése,
c) a településképi követelmények be nem tartása,
d) döntés végre nem hajtása.
e) a településképet érintő reklámok, cégérek megszüntetése érdekében, amennyiben a hirdető-berendezés nem felel meg a reklámhordozók elhelyezésének szabályairól szóló mindenkor hatályos önkormányzati rendeletben foglaltaknak, különösen, ha a reklámhordozó, az Információs vagy más célú berendezés, hirdetmény és hirdető berendezés állapota nem megfelelő, vagy nem illeszkedik a megváltozott környezetéhez,
f) a helyi építészeti értékvédelem, valamint a településkép védelme érdekében, amennyiben a településképi elem, mint a bővítmény, szerkezeti elem, burkolat stb. fenntartása, karbantartása, rendeltetésének megfelelő használata nem felel meg a helyi építési szabály rendelkezéseinek, valamint az általános illeszkedési szabályoknak.
(2) A településkép-védelmi bírság mértéke:
a) magánszemélyek esetében 100.000 Ft-tól 200.000 Ft-ig
b) jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek esetében 100.000 Ft-tól 2.000.000 Ft-ig,
terjed.
(3) A bírság kiszabásánál a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló törvényben foglalt szempontokat kell mérlegelni.”
12. § (1) A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 48. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A pályázatot évente egyszer, az éves költségvetés jóváhagyását követően a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság javaslatára a Képviselő-testület írja ki.”
(2) A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 48. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Amennyiben az ÉT-ra elkülönített pénzalap nem kerül pályázati formában felhasználásra, úgy Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönt annak felhasználásáról.”
13. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 49. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A beérkezett pályázatokat a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság bírálja el. Az elbírálásra a főépítész előterjesztést tesz.”
14. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 50. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A pályázat alapján elnyert pénzösszeg felhasználását a főépítész, szükség esetén a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság tagjai közreműködésével ellenőrzi.”
15. § (1) A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe a 1. melléklet lép.
(2) A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 2. melléklet lép.
16. § Hatályát veszti a településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet
a) 36. § (2) bekezdése,
b) 46. § (2) bekezdése,
17. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Balogh Csaba |
Tóth János |
1. melléklet
I. Országos védelem alatt álló építészeti örökségek
1. Műemléki Együttes: Nemeskéri Kiss Miklós Kúria és kertje. (1827/94 hrsz.) és az ehhez tartozó műemléki környezet (1827/47, 1827/28, 1827/81, 1827/80, 1827/95 hrsz.-ek)
2. Műemléki érték: Héder villa (nem tartozik hozzá műemléki környezet) (3255/2 hrsz.)
3. Régészeti lelőhely: 25 db nyilvántartott régészeti lelőhely, 878 db helyrajzi számot érint
II. A település helyi védelem alatt álló építészeti örökségeinek jegyzéke
4. A helyi egyedi védelem alatt álló elemek (Örökségvédelmi Hatástanulmány felhasználásával)
Egyedi védett épületek
Egyedi tájérték adatlap |
|
1 |
|
Jelzet vagy sorszám |
G-01 |
Az egyedi tájérték megnevezése |
Tost (Pich) villa (piarista iskola) |
Típusa |
1.1.1.1. |
Pontos helyszín |
Jávorka Sándor utca 18. |
Hrsz. |
417 |
Tulajdonos |
Róm. Kat. Egyh. |
Kezelő |
Róm. Kat. Egyh. |
Főbb jellemzői |
Eklektikus stílusú, egykori nyaraló-villa. |
Kor, keletkezés időpontja |
1890. |
Állapot minősítése, veszélyeztetettsége |
Jó állapotú, csak kisebb felújításra szorul. |
|
|
Egyedi tájérték adatlap |
|
2 |
|
Jelzet vagy sorszám |
G-04 |
Az egyedi tájérték megnevezése |
Művelődési ház |
Típusa |
1.1.1. |
Pontos helyszín |
Pesti út 74. |
Hrsz. |
1 |
Tulajdonos |
önkormányzat |
Kezelő |
|
Főbb jellemzői |
Eklektikus stílusú, egykori -villa. |
Kor, keletkezés időpontja |
1875. |
Állapot minősítése, veszélyeztetettsége |
felújításra szorul. |
|
|
Egyedi tájérték adatlap |
|
3 |
|
Jelzet vagy sorszám |
G-05 |
Az egyedi tájérték megnevezése |
Pich-villa (Polgármesteri Hivatal) |
Típusa |
1.1.1.1. |
Pontos helyszín |
Pesti út 81. |
Hrsz. |
206 |
Tulajdonos |
önkormányzat |
Kezelő |
tulajdonos |
Főbb jellemzői |
Eklektikus stílusú, egykori nyaraló-villa. |
Kor, keletkezés időpontj |
1880. |
Állapot minősítése, veszélyeztetettsége |
felújításra szorul. |
|
|
Egyedi tájérték adatlap |
|
4 |
|
Jelzet vagy sorszám |
|
Az egyedi tájérték megnevezése |
Kincsem udvarház |
Típusa |
. |
Pontos helyszín |
Kincsem Park 2 |
Hrsz. |
2690/11 |
Tulajdonos |
önkormányzat |
Kezelő |
|
Főbb jellemzői |
|
Kor, keletkezés időpontja |
XVIII. sz |
Állapot minősítése, veszélyeztetettsége |
frissen felújított, jó állapotú |
|
|
Egyedi tájérték adatlap |
|
5 |
|
Jelzet vagy sorszám |
|
Az egyedi tájérték megnevezése |
Felsőgödi Gát |
Típusa |
. |
Pontos helyszín |
Pesti út 74. |
Hrsz. |
|
Tulajdonos |
Magyar Állam |
Kezelő |
KDV Vízügyi Igazgatóság |
Főbb jellemzői |
|
Kor, keletkezés időpontja |
XX. század eleje |
Állapot minősítése, veszélyeztetettsége |
Karbantartást igényel |
A kövezett part és a bástyák védettek |
|
Egyedi tájérték adatlap |
|
6 |
|
Jelzet vagy sorszám |
G-14 |
Az egyedi tájérték megnevezése |
harang haranglábbal |
Típusa |
1.1.2.3. |
Pontos helyszín |
Mayerffy u. 20-22. |
Hrsz. |
6468/38-39 |
Tulajdonos |
Róm. Kat. Egyh. |
Kezelő |
tulajdonos |
Főbb jellemzői |
Magyar feliratú harang, |
Kor, keletkezés időpontja |
1947. |
Állapot minősítése, veszélyeztetettsége |
Jó állapotú, csak kisebb felújításra szorul. |
|
|
Egyedi tájérték adatlap |
|
7 |
|
Jelzet vagy sorszám |
|
Az egyedi tájérték megnevezése |
Héder Villa |
Típusa |
|
Pontos helyszín |
Jósika u. 14, felsőgödi Duna-part |
Hrsz. |
3255/2 |
Tulajdonos |
Önkormányzat |
Kezelő |
tulajdonos |
Főbb jellemzői |
Eklektikus stílusú, egykori villaépület |
Kor, keletkezés időpontja |
1905 |
Állapot minősítése, veszélyeztetettsége |
Rossz állapotú, teljes felújítást igényel |
|
|
Egyedi tájérték adatlap |
|
8 |
|
Jelzet vagy sorszám |
|
Az egyedi tájérték megnevezése |
Schöffer kastély kapuoszlopai |
Típusa |
. |
Pontos helyszín |
Munkácsy utca 4 |
Hrsz. |
6496 |
Tulajdonos |
Magántulajdon |
Kezelő |
Tulajdonos |
Főbb jellemzői |
|
Kor, keletkezés időpontja |
1920 körül |
Állapot minősítése, veszélyeztetettsége |
Karbantartást, bővítést igényel |
A védelem célja az elpusztult kastélyépület utolsó értékének mentése |
|
|
III. HELYI ÉRTÉKVÉDELMI VIZSGÁLATRA JELÖLT ÉPÜLETEK
5. Az értékvédelmi vizsgálatra kijelölt épületek helyrajzi számai:
IV. Régészeti lelőhelyek
6. Kiemelten védett régészeti lelőhely:
6.1. - 10356 számú, Bócsaújtelep (Ilkamajor), 039 táblában, a világörökség-várományos (felhagyott római erőd építkezés);
6.2. - 10367 számú, Várdomb.
7. Nyilvántartott, több helyrajzi számot érintő régészeti lelőhelyek:
7.1. - 10142 Juhász-halom (Lyukas-halom) (Csomád)
7.2. - 10230 Malomárok (Dunakeszi)
7.3. - 10351 Alba-kert
7.4. - 10352 Duna-part
7.5. - 10353 Pesti út 164.
7.6. - 10354 Dózsa György út 67.
7.7. - 10355 Gödpuszta
7.8. - 84359 Bócsaújtelep (Ilkamajor) védőövezete
7.9. - 10357, 10359, 10360, 10361 Öreg-Futó-tábla
7.10. - 10358 Bajcsy-Zsilinszky utca 19.
7.11. - 10362 Pulyka-házi dűlő (A volt golfpálya nyugati része)
7.12. - 10363 Ilkamajor
7.13. - 10364, 10365 Csomádi rét (Ilka utca környéke)
7.14. - 10366 Belterület (Pusztatemplom)
7.15. - 10368 Könyök utca 20, 22.
7.16. - 10369 Kisfaludy utca 13.
a) Az ingatlanok helyrajzi szám szerinti védettsége az örökségvédelmi hatóság nyilvános honlapján tekinthető meg: https://oroksegvedelem.e-epites.hu/
b) A védett területeken történő építés esetén az örökségvédelmi hatóságot szakhatóságként be kell vonni a tervezésbe.”
2. melléklet
1. - országos jelentőségű védett természeti terület, a Duna-Ipoly Nemzeti park részterülete;
2. - európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű terület (Natura 2000 terület): Duna és ártere elnevezésű, HUDI 20034 jelű kiemelt jelentőségű természetmegőrzési terület;
3. - a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény (Tvt.) 23. § (2) bekezdése alapján (ex lege) védett lápok;
4. - helyi jelentőségű védett természeti területek:
4.1. - ELTE Biológiai Állomás (jóváhagyva: 54/2007. (XI. 29.) Ök. rendelet)
4.2. - Göd láprét (jóváhagyva: 16/1999. (IV. 20.) Ök. rendelet)
4.3. - Göd-felsői kékperjés láprét (jóváhagyva: 16/1999. (IV. 20.) Ök. rendelet)
4.4. - Homokpusztagyep (jóváhagyva: 16/1999. (IV. 20.) Ök. rendelet)
4.5. - Kék Duna sporttelep (jóváhagyva: 16/1999. (IV. 20.) Ök. rendelet)
5. - Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló 2018. évi CXXXIX. törvényben (MaTrT) megjelent ökológiai hálózat övezetei;
6. - a MaTrT-ben és a területrendezési tervek készítésének és alkalmazásának kiegészítő szabályozásáról szóló 9/2019.(VI. 14.) MvM rendeletben megjelent tájképvédelmi terület övezete;