Göd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (VII. 6.) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2022. 07. 07- 2022. 07. 08

Göd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (VII. 6.) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet módosításáról

2022.07.07.

Göd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésében, valamint az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 6/A. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontjában és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pest Megyei Kormányhivatal Állami Főépítész; Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság; Kulturális örökség védelméért felelős miniszter; Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatala, valamint a Partnerségi Egyeztetési Szabályzat szerinti partnerek véleményének kikérésével az alábbi rendeletet alkotja:

1. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„1. § A rendelet célja Göd város sajátos településképének társadalmi bevonás és konszenzus által történő védelme és alakítása

a) a helyi építészeti örökség területi és egyedi védelem (a továbbiakban: helyi védelem), meghatározásával, a védetté nyilvánítás és a védelem megszüntetés szabályozásával,

b) településképi szempontból meghatározó területek meghatározásával,

c) településképi követelmények meghatározásával,

d) településkép-érvényesítési eszközök szabályozásával.”

2. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 4. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) E rendeletben foglalt kiegészítésekkel és eltérésekkel együtt kell alkalmazni többek között az alábbi jogszabályok előírásait:

a) a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet

b) az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (ÉTV)

c) Országos Településrendezési és Építési Követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (továbbiakban: OTÉK)

d) településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény

e) a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet

(4) E rendelet mellékletei:

a) 1-es számú melléklet: Épített örökség

aa) országos műemléki védettség

ab) országos régészeti lelőhely

ac) helyi területi-

ad) helyi egyedi védettség

ae) helyi értékvédelmi vizsgálatra jelölt építmények

b) 2-es számú melléklet: Táj- és természetvédelem

ba) felsorolás

bb) térképi melléklet

c) 3-as számú melléklet: Invazív és telepítésre nem engedélyezett növények jegyzéke

d) 4-es számú melléklet: Közterületen vezeték alá és vezetékmentes területre ültethető fafajok

e) 5-ös számú melléklet: Eltérő karakterű területek lehatárolása”

3. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:

„2/A. Hatásköri és eljárási szabályok

4/A § (1) Ezen rendeletben szabályozott helyi védelem alá helyezés, valamint a helyi védelem megszüntetése Göd Város Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testületének hatáskörébe tartozik.

(2) Az e rendeletben szabályozott településképi véleményezési, településképi bejelentési és településképi kötelezési eljárásokkal kapcsolatos hatásköröket az Önkormányzat Képviselő-testülete a Polgármesterre ruházza át.

(3) Az e rendeletben szabályozott településképi követelmények alkalmazásának ösztönzése kapcsán beérkezett pályázatok elbírálásának hatáskörét az Önkormányzat Képviselő-testülete a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságra ruházza át.

(4) Ezen rendeletben szabályozott eljárások során keletkezett kérelmeket a Gödi Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani.

(5) Ezen rendeletben nem szabályozott kérdésekre az Ákr. és a 419/2021. (VII.15.) Kormány rendeletben foglaltak az irányadóak.”

4. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 8. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Helyi védelem megszűntetésére kizárólag az alábbi előírások együttes betartása mellett kerülhet sor:

a) A megszüntetésre

aa) műszaki indokok alapján, vagy

ab) életveszély-elhárítása miatt, vagy

ac) a védett elem országos védelmi kategóriába történő beemelése miatt, vagy

ad) jelentős települési érdekből kerülhet sor.

b) A helyi védett elem teljes körű műszaki felmérése (alaprajzok, metszetek, homlokzatok, minden irányú fényképes dokumentálás - ha releváns - történeti kutatás) megtörtént.

c) A megszűntetés hatására a települési arculat nem változik kedvezőtlen irányba.”

5. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 14. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Göd településképi szempontból meghatározó területei a Településszerkezeti Terv és a HÉSZ által meghatározott:)

„b) kertvárosias lakóterület, jellemzően zárt sorú beépítésű terület”

6. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 22. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) az épületek hossza 25 méternél hosszabb nem lehet. Az előírás vonatkozik a két- vagy többlakásos épületekre is. Az előírás nem vonatkozik a középületekre, különös tekintettel a közintézmények épületeire.”

7. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 24. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) az épületek hossza 25 méternél hosszabb nem lehet. Az előírás vonatkozik a két- vagy többlakásos épületekre is. Az előírás nem vonatkozik a középületekre, különös tekintettel a közintézmények épületeire.”

8. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 25. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az épületek hossza 25 méternél hosszabb nem lehet, kivéve a Vt-1, Vt-3, Vt-4, valamint a Vt-9 építési övezetekben, azonban az épület arányaiban a szélesség és hossz aránya 1:3 betartandó. Az előírás nem vonatkozik a középületekre, különös tekintettel a közintézmények épületeire.”

9. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 36. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Településképi konzultáció a város teljes közigazgatási területén kötelező legalább egy alkalommal:

a) helyi egyedi védelem alatt álló épületek esetén, (1-es számú melléklet)

b) helyi értékvédelmi vizsgálatra kijelölt épület esetén, (1-es számú melléklet)

c) főútvonalak menti épületek esetén. (Pesti út Duna utca, Ady Endre út, Béke út)

d) tájképvédelmi területen

e) Az ÉTV 33/A. § szerinti lakóépület egyszerű bejelentése esetén”

10. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 26. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„26. Településkép-védelmi bírság”

11. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 45. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) Településkép-védelmi bírság a következő esetekben szabható ki:

a) településképi eljárás kezdeményezésének elmulasztása,

b) a bejelentésben vagy döntésben meghatározottól eltérő tevékenység végzése,

c) a településképi követelmények be nem tartása,

d) döntés végre nem hajtása.

e) a településképet érintő reklámok, cégérek megszüntetése érdekében, amennyiben a hirdető-berendezés nem felel meg a reklámhordozók elhelyezésének szabályairól szóló mindenkor hatályos önkormányzati rendeletben foglaltaknak, különösen, ha a reklámhordozó, az Információs vagy más célú berendezés, hirdetmény és hirdető berendezés állapota nem megfelelő, vagy nem illeszkedik a megváltozott környezetéhez,

f) a helyi építészeti értékvédelem, valamint a településkép védelme érdekében, amennyiben a településképi elem, mint a bővítmény, szerkezeti elem, burkolat stb. fenntartása, karbantartása, rendeltetésének megfelelő használata nem felel meg a helyi építési szabály rendelkezéseinek, valamint az általános illeszkedési szabályoknak.

(2) A településkép-védelmi bírság mértéke:

a) magánszemélyek esetében 100.000 Ft-tól 200.000 Ft-ig

b) jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek esetében 100.000 Ft-tól 2.000.000 Ft-ig,

terjed.

(3) A bírság kiszabásánál a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló törvényben foglalt szempontokat kell mérlegelni.”

12. § (1) A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 48. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A pályázatot évente egyszer, az éves költségvetés jóváhagyását követően a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság javaslatára a Képviselő-testület írja ki.”

(2) A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 48. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Amennyiben az ÉT-ra elkülönített pénzalap nem kerül pályázati formában felhasználásra, úgy Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönt annak felhasználásáról.”

13. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 49. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A beérkezett pályázatokat a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság bírálja el. Az elbírálásra a főépítész előterjesztést tesz.”

14. § A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 50. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A pályázat alapján elnyert pénzösszeg felhasználását a főépítész, szükség esetén a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság tagjai közreműködésével ellenőrzi.”

15. § (1) A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe a 1. melléklet lép.

(2) A településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 2. melléklet lép.

16. § Hatályát veszti a településkép védelméről szóló 40/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendelet

17. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

Balogh Csaba
polgármester

Tóth János
jegyző

1. melléklet

(ÖRÖKSÉGVÉDELEM)

I. Országos védelem alatt álló építészeti örökségek

1. Műemléki Együttes: Nemeskéri Kiss Miklós Kúria és kertje. (1827/94 hrsz.) és az ehhez tartozó műemléki környezet (1827/47, 1827/28, 1827/81, 1827/80, 1827/95 hrsz.-ek)

2. Műemléki érték: Héder villa (nem tartozik hozzá műemléki környezet) (3255/2 hrsz.)

3. Régészeti lelőhely: 25 db nyilvántartott régészeti lelőhely, 878 db helyrajzi számot érint

II. A település helyi védelem alatt álló építészeti örökségeinek jegyzéke

4. A helyi egyedi védelem alatt álló elemek (Örökségvédelmi Hatástanulmány felhasználásával)

Egyedi védett épületek

Egyedi tájérték adatlap

1

Jelzet vagy sorszám

G-01

Az egyedi tájérték megnevezése

Tost (Pich) villa (piarista iskola)

Típusa

1.1.1.1.

Pontos helyszín

Jávorka Sándor utca 18.

Hrsz.

417

Tulajdonos

Róm. Kat. Egyh.

Kezelő

Róm. Kat. Egyh.

Főbb jellemzői

Eklektikus stílusú, egykori nyaraló-villa.

Kor, keletkezés időpontja

1890.

Állapot minősítése, veszélyeztetettsége

Jó állapotú, csak kisebb felújításra szorul.

Egyedi tájérték adatlap

2

Jelzet vagy sorszám

G-04

Az egyedi tájérték megnevezése

Művelődési ház
(Volt Biciklis vendéglő)

Típusa

1.1.1.

Pontos helyszín

Pesti út 74.

Hrsz.

1

Tulajdonos

önkormányzat

Kezelő

Főbb jellemzői

Eklektikus stílusú, egykori -villa.

Kor, keletkezés időpontja

1875.

Állapot minősítése, veszélyeztetettsége

felújításra szorul.

Egyedi tájérték adatlap

3

Jelzet vagy sorszám

G-05

Az egyedi tájérték megnevezése

Pich-villa (Polgármesteri Hivatal)

Típusa

1.1.1.1.

Pontos helyszín

Pesti út 81.

Hrsz.

206

Tulajdonos

önkormányzat

Kezelő

tulajdonos

Főbb jellemzői

Eklektikus stílusú, egykori nyaraló-villa.

Kor, keletkezés időpontj

1880.

Állapot minősítése, veszélyeztetettsége

felújításra szorul.

Egyedi tájérték adatlap

4

Jelzet vagy sorszám

Az egyedi tájérték megnevezése

Kincsem udvarház
(Volt versenyistálló))

Típusa

.

Pontos helyszín

Kincsem Park 2

Hrsz.

2690/11

Tulajdonos

önkormányzat

Kezelő

Főbb jellemzői

Kor, keletkezés időpontja

XVIII. sz

Állapot minősítése, veszélyeztetettsége

frissen felújított, jó állapotú

Egyedi tájérték adatlap

5

Jelzet vagy sorszám

Az egyedi tájérték megnevezése

Felsőgödi Gát

Típusa

.

Pontos helyszín

Pesti út 74.

Hrsz.

Tulajdonos

Magyar Állam

Kezelő

KDV Vízügyi Igazgatóság

Főbb jellemzői

Kor, keletkezés időpontja

XX. század eleje

Állapot minősítése, veszélyeztetettsége

Karbantartást igényel

A kövezett part és a bástyák védettek

Egyedi tájérték adatlap

6

Jelzet vagy sorszám

G-14

Az egyedi tájérték megnevezése

harang haranglábbal

Típusa

1.1.2.3.

Pontos helyszín

Mayerffy u. 20-22.

Hrsz.

6468/38-39

Tulajdonos

Róm. Kat. Egyh.

Kezelő

tulajdonos

Főbb jellemzői

Magyar feliratú harang,
vas vázas harangláb.

Kor, keletkezés időpontja

1947.

Állapot minősítése, veszélyeztetettsége

Jó állapotú, csak kisebb felújításra szorul.

Egyedi tájérték adatlap

7

Jelzet vagy sorszám

Az egyedi tájérték megnevezése

Héder Villa

Típusa

Pontos helyszín

Jósika u. 14, felsőgödi Duna-part

Hrsz.

3255/2

Tulajdonos

Önkormányzat

Kezelő

tulajdonos

Főbb jellemzői

Eklektikus stílusú, egykori villaépület

Kor, keletkezés időpontja

1905

Állapot minősítése, veszélyeztetettsége

Rossz állapotú, teljes felújítást igényel

Egyedi tájérték adatlap

8

Jelzet vagy sorszám

Az egyedi tájérték megnevezése

Schöffer kastély kapuoszlopai

Típusa

.

Pontos helyszín

Munkácsy utca 4

Hrsz.

6496

Tulajdonos

Magántulajdon

Kezelő

Tulajdonos

Főbb jellemzői

Kor, keletkezés időpontja

1920 körül

Állapot minősítése, veszélyeztetettsége

Karbantartást, bővítést igényel

A védelem célja az elpusztult kastélyépület utolsó értékének mentése


régi állapot

jelenlegi állapot

III. HELYI ÉRTÉKVÉDELMI VIZSGÁLATRA JELÖLT ÉPÜLETEK

5. Az értékvédelmi vizsgálatra kijelölt épületek helyrajzi számai:

17 (József Attila u. 17.) - 58/1 (József Attila u. 16) - 63 (József Attila u. 10.)- 68/2 József Attila u. 4) - 122 (Bajcsy 8) - 240/2 (Bajcsy 11)- 378 (Petőfi u. 49., Walch) - 381/1 (Petőfi u. 45. Délibáb villa) - 508 (Pesti út 61)- 513 (Pesti út 57)- 523 (Béke u. 24., Pizzéria) - 529 (Béke út 3.Óvoda) - 726 (Pesti út 49)- 3155 (Regős u. 8) - 3245 (Regős u. 40) - 3247 (Regős u. 27) - 3268 (Latabár u. 2 Latabár villa)- 3280/1 (Attila u. 11- 4362 (Ifjúság köz 1-3. Iskola)- 4864 (Rákóczi út 130) - 4869 (Rákóczi út 142 bölcsőde)- 5299 (Deák F. u. 16) - 5344 (Kálmán u. 7. Református templom)- 5358-59 (Árpád u. 14)- 5571 (Lenkey u. 10. Iparoskör)- 5594(Vasút u. 30) - 5637 (Bozóki tér, katolikus templom)

IV. Régészeti lelőhelyek

6. Kiemelten védett régészeti lelőhely:

6.1. - 10356 számú, Bócsaújtelep (Ilkamajor), 039 táblában, a világörökség-várományos (felhagyott római erőd építkezés);

6.2. - 10367 számú, Várdomb.

7. Nyilvántartott, több helyrajzi számot érintő régészeti lelőhelyek:

7.1. - 10142 Juhász-halom (Lyukas-halom) (Csomád)

7.2. - 10230 Malomárok (Dunakeszi)

7.3. - 10351 Alba-kert

7.4. - 10352 Duna-part

7.5. - 10353 Pesti út 164.

7.6. - 10354 Dózsa György út 67.

7.7. - 10355 Gödpuszta

7.8. - 84359 Bócsaújtelep (Ilkamajor) védőövezete

7.9. - 10357, 10359, 10360, 10361 Öreg-Futó-tábla

7.10. - 10358 Bajcsy-Zsilinszky utca 19.

7.11. - 10362 Pulyka-házi dűlő (A volt golfpálya nyugati része)

7.12. - 10363 Ilkamajor

7.13. - 10364, 10365 Csomádi rét (Ilka utca környéke)

7.14. - 10366 Belterület (Pusztatemplom)

7.15. - 10368 Könyök utca 20, 22.

7.16. - 10369 Kisfaludy utca 13.

a) Az ingatlanok helyrajzi szám szerinti védettsége az örökségvédelmi hatóság nyilvános honlapján tekinthető meg: https://oroksegvedelem.e-epites.hu/

b) A védett területeken történő építés esetén az örökségvédelmi hatóságot szakhatóságként be kell vonni a tervezésbe.”

2. melléklet

Természeti örökség
Göd város területén az alábbi táj- és természetvédelmi szempontú kijelölés alatt álló területek találhatóak:

1. - országos jelentőségű védett természeti terület, a Duna-Ipoly Nemzeti park részterülete;

2. - európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű terület (Natura 2000 terület): Duna és ártere elnevezésű, HUDI 20034 jelű kiemelt jelentőségű természetmegőrzési terület;

3. - a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény (Tvt.) 23. § (2) bekezdése alapján (ex lege) védett lápok;

4. - helyi jelentőségű védett természeti területek:

4.1. - ELTE Biológiai Állomás (jóváhagyva: 54/2007. (XI. 29.) Ök. rendelet)

4.2. - Göd láprét (jóváhagyva: 16/1999. (IV. 20.) Ök. rendelet)

4.3. - Göd-felsői kékperjés láprét (jóváhagyva: 16/1999. (IV. 20.) Ök. rendelet)

4.4. - Homokpusztagyep (jóváhagyva: 16/1999. (IV. 20.) Ök. rendelet)

4.5. - Kék Duna sporttelep (jóváhagyva: 16/1999. (IV. 20.) Ök. rendelet)

5. - Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló 2018. évi CXXXIX. törvényben (MaTrT) megjelent ökológiai hálózat övezetei;

6. - a MaTrT-ben és a területrendezési tervek készítésének és alkalmazásának kiegészítő szabályozásáról szóló 9/2019.(VI. 14.) MvM rendeletben megjelent tájképvédelmi terület övezete;

null