Budapest Főváros XIX. Kerület Kispest Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2022. (VI. 20.) önkormányzati rendelete
a fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2022. 06. 21- 2022. 06. 22Budapest Főváros XIX. Kerület Kispest Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2022. (VI. 20.) önkormányzati rendelete
a fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet módosításáról
Budapest Főváros XIX. kerület Kispest Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 11. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (2) bekezdésében adott felhatalmazás alapján, valamint a fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII.30.) Korm. rendelettel összhangban a következőket rendeli el:
1. § A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:
2. § A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet 1. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A rendelet hatálya alá tartozik – a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivételekkel – Budapest Főváros XIX. kerület Kispest közigazgatási határán belül található magánterületek faállományára és a közterületek fás szárú növényállományára.
(2) A rendelet hatálya nem terjed ki
a) a külön törvény hatálya alá tartozó fás szárú növényekre,
b) a magánterületen álló gyümölcsfákra (kivéve a diót, szelídgesztenyét, mogyorót és a díszfának nemesített gyümölcsfákat)”
3. § A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:
Értelmező rendelkezések
1/A. § E rendelet alkalmazásában:
1. Cserje: rövid törzsből vagy tőből elágazó fás szárú növény
2. Fa: egy vagy több törzsű fás szárú növény, egyértelmű csúcsdominanciájával rendelkező központi hajtásából nőnek ki a fő ágai (lombhullató, örökzöld és bokorfa).
3. Fás szárú növény: fa és cserje együttes megnevezése
4. Fás szárú növény kivágása: a növény földfelszín feletti és alatti részeinek eltávolítása
5. Fakivágási terv: tervezési jogosultsággal rendelkező szaktervező által készített szöveges és rajzi munkarészből álló dokumentum. Minimális tartalmi követelmény: léptékarányos helyszínrajz – feltüntetve rajta a területen található összes fás szárú növényzetet sorszámozva, megjelölve a kivágandó egyedeket. Szöveges munkarész – a területen található növényzetről készült sorszámozott kataszter (növényfaj, törzsátmérő, állapot, kivágás indoka, cserjék esetén az elfoglalt terület nagysága). Műszaki leírás a kivágás módjáról, illetve a megmaradó növényzet technikai védelméről.
6. Fapótlási egységár: közterületen elültetett fák ültetési költséggel együtt számított átlagára
7. Gyümölcsfa: emberi fogyasztásra kerülő, elsősorban gyümölcséért termesztett és gondozott fa a 3. számú mellékletben megjelölt lista szerint
8. Iskolázott fa: nevelés során legalább kétszeri gyökéralávágással vagy átültetéssel nevelt fa, amelynek felhasználás előtti kiemeléskor szabályos koronája, továbbá hajszálgyökerekkel dúsan átszőtt és tömör földlabdája van.
9. Inváziós fajok újulata: az invazív fajok reprodukciója során keletkező új egyedek összessége (magról kelt, vagy sarjhajtások útján keletkezett új egyedek)
10. Közterület: állami vagy helyi önkormányzati tulajdonban álló, közhasználatra szolgáló földterület, amelyet az ingatlan-nyilvántartás ekként tart nyilván.
11. Fapótlási terv: tervezési jogosultsággal rendelkező szaktervező által készített szöveges és rajzi dokumentáció, melynek minimális tartalmi követelménye – a fapótlás mértékének meghatározása számítással, javaslat a pótlás megvalósításához, a növényzet és épített elemek térbeli elrendezéséhez 1:250 méretarányban.
12. Kertészeti szakvélemény: a Magyar Faápolók Egyesülete szaknévsorában szereplő szakértő által készített kivágásra javasolt fák előzetes vizsgálatáról készült megállapítás, melynek a fás szárú növényekre vonatkozó vitalitási értéket (életképesség) is tartalmaznia kell.
13. Kiszáradt fás szárú növényzet: a növény a vegetációs időszak alatt nem rendelkezik élő lombozattal.
14. Törzsátmérő: a fatörzs földfelszíntől számított 1 méter magasságban mért átmérője centiméterben számolva. (bokorfa, többtörzses fa esetén az össztörzsátmérő számít).
15. Vegetációs időszak: április 1-től október 31-ig terjedő időszak.”
4. § A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet az 1/B. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
Hatásköri rendelkezések”
5. § A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet a következő 1/B. §-sal egészül ki:
„1/B. § Az e rendeletben meghatározott valamennyi jogosultság és kötelezettség megállapítása önkormányzati hatósági ügy.”
6. § A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet 2. § a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Fát kivágni csak indokolt esetben,)
(lehet, a jelen rendeletben meghatározott pótlási kötelezettség teljesítése mellett.)
7. § (1) A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Az engedély kiadására irányuló kérelem az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon vagy annak megfelelő tartalommal nyújtható be. A kérelmet az érintett ingatlan tulajdonosa nyújthatja be.az ott felsorolt kötelező mellékletekkel együtt. A kérelmet az érintett ingatlan tulajdonosa, társasház esetén a közös képviselő, a tulajdonosok többsége által felhatalmazott személy vagy a vagyonkezelő nyújthatja be.”
(2) A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet 3. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A fa kivágása iránti kérelem visszautasításra kerül, ha
a) a kérelmező a hiánypótlási felhívás ellenére sem nyilatkozott a fás szárú növény pótlásáról,
b) a kérelmező a hiánypótlási felhívás ellenére sem csatolta az 1. számú mellékletben felsorolt kötelező mellékleteket,
c) a fás szárú növény áttelepítése szakmai szempontból célszerű és kivitelezhető, vagy,
d) a kivágás természetvédelmi vagy környezetvédelmi érdeket sért.”
8. § (1) A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet 3/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A fakivágási engedély a döntés véglegessé válásától számított két évig jogosít a fa kivágására.”
(2) A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet 3/A. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) Az engedély jogutódja az engedélyben foglaltak betartásáért az engedélyessel egyetemlegesen felel.”
9. § A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet 4. § (2)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) Ebben az esetben a fa kivágását a munkálatok elvégzését követő 5 munkanapon belül kell az engedélyező hatóságnak az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon vagy annak megfelelő tartalommal bejelenteni.
(3) A bejelentéshez csatolni kell az életveszély vagy a vagyont fenyegető helyzet fennállását igazoló okiratokat, fényképet és a 2. § 10. pontja szerinti kertészeti szakvéleményt.
(4) Az engedélyező hatóság ebben az esetben határozatában vagy hatósági szerződésben a fa pótlására vonatkozó kötelezettségről rendelkezik.”
10. § A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet „A kivágott fák pótlásával kapcsolatos rendelkezések” alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:
A kivágott fás szárú növény pótlásával kapcsolatos rendelkezések”
11. § (1) A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet 5. § (2)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) A fa pótlását elsősorban a kivágással érintett ingatlanon kell teljesíteni. Amennyiben a fa pótlása a földrészlet adottságai miatt a kivágással érintett ingatlanon nem, vagy csak részben teljesíthető, a pótlást teljesen vagy részben a 9. §-ban foglaltak szerint pénzben kell megváltani.
(3) Önkormányzati tulajdonú területen kivágott fás szárú növény pótlását közterületen vagy önkormányzati tulajdonú ingatlanon történő telepítéssel kell teljesíteni.
(4) A kivágási engedéllyel rendelkező kérheti a természetben előírt közterületi pótlás teljes vagy részleges pénzbeli megváltását a pótlási határidő leteltéig.”
(2) A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet 5. §-a a következő (5)–(8) bekezdéssel egészül ki:
„(5) A közterületi fa kivágási engedélyével rendelkező a fakivágást követően kérheti az előírt közterületi pótlás 6. § (2) bekezdés a) pontja szerinti megváltoztatását, amennyiben a fa törzse legalább 50%-ban korhadt volt és ezt fotókkal tudja igazolni.
(6) Közterületen történő pótlás esetén az engedélyben előírható, hogy a fás szárú növény ültetési munkáit csak szakkivitelező végezheti. Ebben az esetben a munka elvégzésére kötött vállalkozási szerződést, valamint a vállalkozó azon dokumentumait, amellyel egyértelműen igazolja, hogy megfelelő szakképesítéssel rendelkezik, a munka megkezdését megelőzően legalább 15 nappal a jegyző részére be kell nyújtani.
(7) A telepítéstől számított egy éves időtartam alatt a közterületen ültetett fás szárú növény gondozása a kérelmező feladata.
(8) A fás szárú növény pótlását meg kell ismételni és fa esetén további egy fa telepítését el kell végezni, ha a telepítést követő vegetációs időszak kezdetén a pótlásként ültetett fás szárú növény nem ered meg.”
12. § A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet 7. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Közterületen minden megkezdett négyzetméter területi borítást biztosító cserje kivágása esetén a pótlási kötelezettséget négyzetméterenként 4 db 40/60 cm méretű lombhullató cserje ültetésével kell teljesíteni.”
13. § A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„8. § A pótlás teljesítését engedélyező hatóság részére be kell jelenteni és azt engedélyező hatóság ellenőrzi.”
14. § A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet 10. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Határozatban előírt fás szárú növény pótlási kötelezettségének, beleértve a pénzben történő megváltást is, nem teljesítése esetén természetes személyek esetén 200 000,- forintig, jogi személyek és jogi személyiség nélküli szervezetek esetén 2 000 000,- forintig terjedhető közigazgatási bírság kiszabására kerülhet sor.”
15. § (1) A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe a 1. melléklet lép.
(2) A fák védelméről szóló 20/2014. (VI.24.) önkormányzati rendelet a 2. melléklet szerinti 3. melléklettel egészül ki.
16. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
1. melléklet
2. melléklet
1. Gyümölcsfák
A |
B |
|
|---|---|---|
1 |
Magyar név |
Latin név” |
2 |
alma |
Malus sp. |
3 |
birs |
Cydonia oblonga |
4 |
cseresznye |
Prunus avium |
5 |
cseresznyeszilva |
Prunus cerasifera |
6 |
fehér eperfa |
Morus alba |
7 |
fekete eperfa |
Morus nigra |
8 |
fekete törpeberkenye |
Aronia melanocarpa |
9 |
fügefa |
Ficus carica |
10 |
kajszibarack |
Prunus armeniaca |
11 |
körte |
Pyrus sp. |
12 |
közönséges mandula |
Amygdalus communis |
13 |
meggy |
Prunus cerasus |
14 |
naspolya |
Mespilus germanica |
15 |
őszibarack |
Prunus persica |
16 |
sajmeggy |
Prunus mahaleb |
17 |
szilva |
Prunus domestica |
18 |
vadalma |
Malus sylvestris |
19 |
vadkörte |
Pyrus pyraster” |