Görbeháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete

a településkép minőségi alakításáról és védelméről szóló 4/2018.(II.16.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2022. 11. 15- 2022. 11. 15

Görbeháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete

a településkép minőségi alakításáról és védelméről szóló 4/2018.(II.16.) önkormányzati rendelet módosításáról

2022.11.15.

Görbeháza Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésében, valamint a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény 6. § (2) és 9. § (2) bekezdéseiben, valamint az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 57. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. §-ban biztosított véleményezési jogkörében eljáró az állami főépítészi és az örökségvédelmi hatáskörében eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal; Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság; Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság; a partnerségi egyeztetés szabályai szerint bevont partnerek (teljes helyi lakosság, érdekképviseleti és gazdálkodó szervezetek, vallási közösségek); Görbeháza Község Önkormányzatának a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 21/2019.(XI.28.) önkormányzati rendelete 6. melléklete alapján a Görbeháza Községi Önkormányzat Szociális, Kulturális, Oktatási és Ügyrendi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. § A településkép minőségi alakításáról és védelméről szóló 4/2018 (II.16.) önkormányzati rendelet 35. és 36. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„35. § (1) Az önkormányzat - az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) alapján, a teljes eljárás szabályai szerint - településképi bejelentési eljárást folytat le a nyilvántartott műemléki értékek vagy műemléket érintő, az örökségvédelmi hatósághoz történő bejelentéshez vagy örökségvédelmi engedélyhez továbbá építési engedélyhez, vagy egyszerű bejelentéshez kötött tevékenységek kivételével:

a) a településkép fokozottabb védelme érdekében a Görbeháza község közigazgatási területén levő közterületen, és köztulajdonban álló ingatlanokon, valamint közterületnek nem minősülő magánterületen közterületről látható esetekben reklám közzétételére, reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezéséhez.

b) az építmények rendeltetésének módosítása vagy rendeltetési egysége számának megváltoztatása tekintetében.

(2) Ha a rendeltetésváltoztatás megfelel a helyi építési szabályzat vonatkozó követelményeinek, a polgármester kérelemre - az ingatlan-nyilvántartásban történő átvezetés céljából – 15 napon belül hatósági bizonyítványt állít ki az építmény, az építményen belüli önálló rendeltetési egység rendeltetésének módosításáról, az új rendeltetésről és az építmény rendeltetési egységei számának megváltozásáról, az új rendeltetés számáról.

36. § (1) A településképi bejelentési eljárás az ügyfél által a polgármesterhez benyújtott bejelentésre indul. A kérelem és annak melléklete, a hiánypótlás és az ügyfél által tett nyilatkozat csak írásban terjeszthető elő. A bejelentéshez annak tartalmától függően a településképi követelményeknek való megfelelést, illetve rendeltetésekre vonatkozó jogszabályok szerinti követelményeknek való megfelelést igazoló dokumentációt papír alapon és digitális adathordozón is lehet mellékelni.

(2) A településképi követelményeket igazoló építészeti-műszaki dokumentációnak – a bejelentés tárgyától függően – az alábbiakat kell tartalmaznia:

a) meglévő állapotról fényképfelvételt

b) műszaki leírást

c) a tervezett állapot formáját, mennyiségét, méretét és technológiáját,

d) a műszaki berendezés által igénybe vett helyszínt és elhelyezésének módját,

e) elrendezési rajzot,

f) reklám elhelyezésének helyéről – amennyiben indokolt - színtervet, környezetbe illesztett látványtervet.

g) a HÉSZ, annak hiányában az OTÉK rendeltetéseit, illetve az egyéb vonatkozó követelmények teljesitését igazoló dokumentációt.

(3) A településképi bejelentési eljáráshoz szükséges nyomtatvány a rendelet 5. számú mellékletében található.

(4) A dokumentáció tartalmát a polgármester ellenőrzi. Amennyiben a benyújtott dokumentáció nem felel meg az (1) bekezdésben meghatározott tartalmi követelményeknek, a polgármester a tervezett tevékenységet megtiltja.

(5) Amennyiben a benyújtott dokumentáció hiánytalan, a polgármester feltétellel vagy anélkül tudomásul veszi a bejelentést, illetve megtiltja, ha az nem felel meg a követelményeknek vagy nem illeszkedik a településképbe.

(6) A polgármester a döntését a kérelem benyújtását követő 15 napon belül hatósági határozatban hozza meg.

(7) A cégjelzések, reklám- és hirdető-berendezések esetében az igazolás időtartama 2 év, egyéb esetekben az igazolás határozatlan időtartamra szól. A bejelentéstől számított 1 éven belül kell megkezdeni a tevékenységet, ellenkező esetben azt ismételten be kell jelenteni.

(8) Amennyiben a településképi bejelentési eljárás lefolytatásához kötött tevékenység közterület- használati hozzájáruláshoz is kötött, a közterület-használati hozzájárulás kiadására csak a településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően, a megengedő határozat birtokában és az abban meghatározott kikötések figyelembevételével kerülhet sor.”

2. § A településkép minőségi alakításáról és védelméről szóló 4/2018 (II.16.) önkormányzati rendelet 38. és 39. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„38. § (1) A településkép védelme érdekében a polgármester – hivatalból vagy kérelemre – az Ákr. szabályai alapján – ide nem értve a reklámhordozók és reklámok jogellenes elhelyezését - településképi kötelezési eljárást folytat le és szükség szerint kötelezést bocsát ki.

(2) A polgármester a rendeltetés változtatás, valamint a helyi építési szabályzatban foglaltak, illetve az illeszkedési követelmények megsértése esetén is az (1) bekezdésben foglaltak szerint jár el.

39. § (1) A településképi követelmények be nem tartása, annak megsértése esetén a polgármester figyelmeztető döntésben – 30 napos határidő biztosításával – felhívja az ingatlantulajdonost a jogszabálysértés megszüntetésére.

(2) Az (1) bekezdés szerinti határidő eredménytelen eltelte esetén a polgármester településképi kötelezés keretében az ingatlantulajdonost a településképi követelmények teljesítésére kötelezi. Ezzel egyidejűleg az ingatlantulajdonost a településkép védelmi bírság megfizetésére kötelezi.

(3) A településkép védelmi bírság összege

a) településképi szempontból meghatározó területeken területi és egyedi építészeti követelmények be nem tartása esetén, amennyiben az egyedi védett építményt érint 150.000 - 200.000 Forint,

b) településképi szempontból meghatározó területeken területi és egyedi építészeti követelmények be nem tartása esetén, amennyiben az egyedi védett építményt nem érint 100.000 - 150.000 Forint,

c) egyéb településképi és egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó követelmény be nem tartása esetén 100.000 Forint.”

3. § A településkép minőségi alakításáról és védelméről szóló 4/2018 (II.16.) önkormányzati rendelet 40. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„40. § (1) A polgármester a kötelezési eljárásban az érintett ingatlan tulajdonosát – a helyi építészeti értékek, a településkép védelme érdekében az építmény, építményrész felújítására, átalakítására, vagy elbontására hatósági határozatban kötelezheti.

(2) A polgármester a településkép-védelmi bírság kiszabása esetén a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény alapján dönt a bírság 39. § szerinti összegéről.

(3) A településkép védelmi bírság befizetésének módja:

a) a kötelezettnek a bírságot a bírság összegét megállapító határozat véglegessé válásától számított 15 napon belül az önkormányzatnak a határozatban is megjelölt számlájára kell átutalási megbízással teljesíteni, vagy készpénz-átutalási megbízással postai úton befizetni.

b) az a) pontban szereplő megfizetési mód elmaradása esetén az Ákr. végrehajtási szabályai szerint kell eljárni.”

4. § Ez a rendelet 2022. november 15-én lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.