Sülysáp Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (II. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat és intézményei 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 02. 25
az önkormányzat és intézményei 2022. évi költségvetéséről
Végső előterjesztői indokolás
Az Országgyűlés az Alaptörvény 36. cikk (1) bekezdése alapján megalkotta a Magyarország 2022. évi központi költségvetésről szóló 2021. évi XC. törvényt (Költségvetési törvény), mely 2022. január 1-jén lépett hatályba.
Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény (Áht.) 24. § (2) bekezdése szerint a jegyző a költségvetési rendelet-tervezetet a 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően készíti elő. A tervszámoktól csak a külső gazdasági feltételeknek a tervszámok elfogadását követően bekövetkezett lényeges változása esetén térhet el, az eltérést és annak indokát a költségvetési rendelet-tervezet indokolásában ismertetni kell.
A jegyző által a (2) bekezdés szerint előkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester február 15-éig, ha a központi költségvetésről szóló törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig nem fogadta el, a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek.
A rendelettervezet beterjesztése és első tárgyalása a januári ülésen megtörtént, a javaslatok alapján véglegesített költségvetést pedig ezúton terjesztjük elő szíves elfogadásra.
(A költségvetés elfogadására nincs határidő, de amennyiben március 15-éig sem kerül elfogadásra, az Áht. különböző kisegítő, illetve szankciós rendelkezései lépnek hatályba fokozatosan.)
A Magyar Államkincstár 2021. december 7-i értesítésével tájékoztatta Önkormányzatunkat, hogy a mutatószám-felmérésnek megfelelően közzétette az önkormányzatokat 2022-ben megillető állami normatív támogatásokat. A támogatások összegét és azok felhasználását a Költségvetési törvény 2. számú mellékletében részletezi a törvényalkotó.
2022. évre Sülysáp Város Önkormányzata összesen 664.119 e Ft működési célú normatív állami támogatásra lesz jogosult.
A 2022. januári, előzetes költségvetési tervekhez képest a 8/2022. (I.14.) Korm. rendelet alapján 49.685 e Ft támogatással többet nyújt az állam, melynek a 2022. évi intézményi béremelkedések az elsődleges oka. Ez a támogatás eredeti előirányzatként tervezhető.
A működési célú normatív állami támogatás teljes összege 49.683 e Ft-al növekedett a tavalyi előirányzathoz képest, ami részleteiben vizsgálva a következő változásokat foglalja magában:
Az 1.1. jogcímen kapott települési önkormányzatok működési támogatása 207.561 e Ft. Ez 5.030 e Ft növekedést mutat az előző évi eredeti előirányzathoz képest, amely többek közt a közvilágításra, zöldterület gazdálkodásra, közutak támogatására kapott átlagosan fél-fél millió Ft emelkedés okoz.
Köznevelési feladatok támogatása jogcímén az önkormányzat (1.2. jogcím, óvodatámogatás) 36.939 e Ft-tal kap több támogatást, ami az óvodapedagógusok és nevelő munkát segítők után kapott fajlagos bértámogatás emelkedéséből adódik.
A 1.3. és 1.4. jogcímen Szociális és Gyermekjóléti Feladatok Támogatások esetében 2022-ben 7.414 e Ft-tal nagyobb támogatás várható a 2021-es előirányzathoz képest legnagyobbrészt a dolgozók béremelkedése miatt. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatását a szociális és gyermekjóléti feladatokra, a család és gyermekjóléti szolgálatra, a bölcsődei és az intézményi gyermekétkeztetési feladatok ellátására kapja az önkormányzat.
Kulturális feladatok támogatására (1.5. jogcím) 18.477 e Ft-ot kap az Önkormányzat, ahol 300 e Ft az emelkedés a 2021-as támogatáshoz képest.
Fenti előirányzott bevételeinket figyelembe véve a 2022. évi költségvetés főbb kiadási irányvonalait meg lehet állapítani. Egyéb bevételeinket, illetve a kiadásokat bázis alapú tervezéssel (az előző évi teljesülések, módosított előirányzatok) irányoztuk elő.
2021. évben a Vörösmarty utcai tornacsarnok tetőszerkezetének felújítására pályázatot nyert az önkormányzat, amelynek pénzügyi lebonyolítása, illetve elszámolása 2022-re áthúzódik és a felújítási, illetve a beruházási kiadásaink között számolnunk kell vele.
Közhatalmi bevételek tekintetében az adóerő-képesség figyelembevételével és az elmúlt évekhez viszonyítva történt a tervezés. 2021. évhez képest minimális iparűzési adó növekedés várható.
Az Önkormányzat folyamatos likviditásának biztosítása érdekében továbbra is fent kívánjuk tartani a 40.000 e Ft-os hitelkeretet az Önkormányzat számlavezető bankjánál.
A tervezésnél a takarékos gazdálkodás elve érvényesül, figyelembe véve, hogy a működés színvonala ne csökkenjen. Jelen tervezet alapján önkormányzatunk bevétele fedezi várható kiadásainkat.