Szigetszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (II. 16.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 02. 17
az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Részletes indokolás
Az 1–9. §-hoz
Az előterjesztést készítette:
Scheirichné Borbély Beáta
pénzügyi vezető-tanácsos
Törvényességi szempontból ellenőrizte és jóváhagyta:
P.H.
Dr. Cseh Balázs
jegyző
Elfogadása: minősített többséggel
Szigetszentmárton Község Önkormányzata
2022. évi költségvetési rendelettervezetének indokolása
2022. évi költségvetési rendeletünket a 2022.01.01-vel hatályos jogszabályok, illetve a 2021. évi gazdálkodás realizált adatai és áthúzódó és új feladatai figyelembevételével készítettük el.
Költségvetésünk tervezése a 4/2013.(I.11.) Kormányrendelet 15. számú mellékletében rögzített egységes rovatrend alapján történt, a kiemelt előirányzatok kimutatásával és megújult költségvetési mellékletekkel.
A Gesztenyés Óvodában az óvodapedagógusok, dajkák bére és járuléka továbbra is az ún. átlagbér alapú támogatás útján kerül finanszírozásra. 2022.01.01-től nem született módosítás a pedagógus bér emelését illetően, előirányzat növekedés a soros előlépések, a pótlékok százalékos emelkedése és a szakmai ágazati pótlék törvényi 10 %-os emelése miatt következett be. A pedagógusok munkáját közvetlenül segítő nem pedagógus munkakörben alkalmazott dolgozók (dajka, pedagógus asszisztens) részére továbbra is a (szakmai) garantált minimumbér (260.000 Ft) 110 %-a (286.000 Ft) került tervezésre.
Mivel egy álláshely hónapok óta üres, de a négy gyermekcsoport működését el kell látnia az alkalmazott hat óvónőnek, ezért helyettesítési díj tervezésére is sor került, jutalom tervezése mellett.
A Polgármesteri Hivatal működésének finanszírozása továbbra is az elismert köztisztviselői létszámtól (6,99 fő) függ, amely alig változik a 2013-ban megállapítotthoz képest. A Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény (továbbiakban: Kvtv.) 58. § (6) bekezdése lehetőséget adott arra, hogy a helyi önkormányzat képviselő-testülete a 2022. évre vonatkozóan a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (továbbiakban Kttv.) 132. §-a által meghatározottnál magasabb összegben határozza meg a köztisztviselői illetményalapot. A képviselő-testület 2021. novemberi ülésén megemelte az illetményalapot (80.000 Ft), ezért a 2022. évi köztisztviselői illetmények tervezése már ennek figyelembevételével történt, átlag 15 %-os illetményeltérítés lehetőségének biztosításával. Egy fő nyugdíjba vonulása miatti szabadságmegváltás és kettő köztisztviselő visszamenőleges illetményrendezése került még tervezésre a Polgármesteri Hivatal 2022. évi költségvetésében.
Az Önkormányzati feladatellátás összetett és széles körű, kötelező feladatainak finanszírozása (óvodai nevelés, önkormányzati hivatal működtetése, közvilágítás, utak karbantartása, zöldterületek karbantartása, községgazdálkodás, lakásgazdálkodás, sportlétesítmény működtetése, közművelődési tevékenység, könyvtár működtetése, házi orvosi és ügyeleti ellátás, egészséges ivóvízellátás stb.) továbbra is központilag kerül kiszámításra, a szociális feladatok ellátásának finanszírozásával együtt az elfogadott Kvtv-ben foglaltak szerint.
Óvoda, iskola közétkeztetése továbbra is az önkormányzat feladata, de a feladatra állami támogatást nem mi, hanem a szolgáltató, mint költségvetési szerv igényelhet (iskola esetében a Ráckevei Városi Konyha, az óvoda esetében Szigetújfalu Önkormányzata). Ez azt jelenti, hogy a közétkeztetés, mint vásárolt szolgáltatás mind a bevételi, mind a kiadási oldalról kikerült költségvetésünkből. A melegítő konyhák üzemeltetése, fenntartása továbbra a mi feladatunk, azonban nem igényelhetünk rá állami támogatást. Az erre vonatkozó feladat-ellátási megállapodások 2017. februárjában kerültek aláírásra, amely szabályozta ezt az aránytalanságot valamilyen mértékben. 2021. évben kiderült, hogy a zárszámadás során már nem számolható el a részünkre finanszírozásként átutalt támogatási összeg, vagyis Ráckeve Város Önkormányzata nem tud elszámolni a napközi konyhánk részére igényelt állami támogatással. Ebben az évben a legfontosabb feladat megoldást találni a támogatás törvényes felhasználására.
2021. évben nyert pályázati támogatások közül három MFP pályázat (óvodai játszótér felújítás, a Közösségi színtér fejlesztése és a Dunapart-alsó út felújítása) jelenleg a tartalék előirányzatban várja, hogy felhasználják 51,990 millió Ft összegben.
Finanszírozásuk forrása a 2021.12.31-én képződött költségvetési maradvány felhalmozási része.
Az intézmények részére tervezett beruházási, felújítási előirányzatokat költségvetési rendeletünk 6. számú melléklete mutatja részletesen.
További beruházási, felújítási elképzelésekre fedezetet az általános tartalékba tervezett 11,921 millió Ft adhat.
Adóbevételeinket a 2020-2021. években kialakult COVID helyzet alaposan átszabta. Gépjárműadóbevételeink volumene teljes egészében elvonásra került, 2021.01.01. napjától nyilvántartása, behajtása is átkerült a NAV hatáskörébe. A tartózkodás utáni idegenforgalmi adó-bevételünk felére csökkent.
2022.évre vonatkozóan kormány döntés alapján nem történhet adómérték emelés egyik adónem esetében sem.
Legfőbb célunk továbbra is a fizetőképesség biztosítása, a rendelkezésünkre bocsátott állami támogatások és saját bevételek hatékony, célszerű, megfontolt felhasználása.
Fentiek figyelembevételével készült el 2022. évi költségvetésünk, amelynek részletes
indokolását az alábbiakban terjesztjük elő.
Költségvetési rendeletünk 1. számú tájékoztató táblájában kimutattuk az elmúlt két év realizálódott bevételeit és kiadásait összehasonlítás céljából a 2022. évi terv adatokkal.
Bevételeink legnagyobb hányada állami támogatás, 2020. évhez képest a következő években jelentős növekedés történt ezeken a rovatokon.
A NEAK támogatás a 2021.09.30-i óvoda, iskolai statisztikai létszámadatok függvényében kerül megállapításra.
Közfoglalkoztatási szerződésünk alapján a foglalkoztatás várható önrésze került tervezésre.
Adóbevételekből származó előirányzatainkat a 2021.évben realizálódott bevételek és azok korrekciója alapján terveztük.
Intézményeink három évre kimutatott működési bevételeinek adatai mutatják, hogy ezeken a rovatokon jelentős növekedés történt a napközi konyha finanszírozásának változása miatt.
Valójában sem a polgármesteri hivatalban, sem az óvodában nem keletkezik tervezhető bevétel. Feladataikat az önkormányzat finanszírozása útján látják el. Ezért a 2022. évi tervadatokban csak az önkormányzati feladatellátás várható bevételi forrásai szerepelnek.
Saját bevétel a lakó és nem lakóingatlanok bérbeadásának, illetve vízi közművek vagyonkezelési díjainak előirányzataiból adódik. Ebben az évben valamennyi bérlakásunk után egész évre számolhatunk bérleti díjat. A művelődési házban kisebb mértékben terveztünk helyiségbérleti díjbevételt. A Tűzoltó Klub bérlete egész évben tervezhető, kisebb összegű bérleti díjjal. A Vodafon ZRT, a Becsenet KFT Víztorony bérleti díja és a Vodafon ZRT helyiség bérleti díja élő szerződés alapján szintén tervezhető, várható bevétel. A Digi TV-vel kötött szerződésünk a benne foglalt bérleti díjjal nem tud még realizálódni.
Fentieken túlmenően bevételként tervezhető 142,419 millió Ft 2021. évi költségvetési maradvány (B813 rovat).
A személyi juttatások és a munkaadót terhelő járulékok terén jelentős törvényi változások történtek, ezért a bérelőirányzatok jelentősen növekedtek minden intézményben.
A köztisztviselőink számára továbbra is kötelező biztosítani a Cafetéria keretet, amelynek összege nettó 200.000 Ft/fő/évben került megállapításra. 2022. évben sem tervezünk más béren kívüli juttatást.
Továbbra is lehetőség van a bankszámla vezetési díjak ellentételezésére szolgáló 1000 Ft/fő/hó költségtérítésre, amely csekély összege mellett is adóköteles jövedelem. Évek óta senki nem részesül kiegészítő bérkompenzációban.
Ebben a kiemelt előirányzatban jelentősebb előirányzatemelkedést a törvényben rögzített bérminimumok növekedése, a védőnő törvényi illetményemelése, a kulturális ágazat 20 %-os béremelése és a polgármesteri illetményemelés okozott, amely forráshiányhoz vezethetett volna.
Azonban a 2022.01.14-i kormányzati döntés alapján megállapított kiegészítő támogatások összegét (13.355 EFt) eredeti előirányzatként tervezhetjük költségvetésünkben.
Ezen a kiemelt előirányzaton a fentieken túlmenően tervezésre került megbízási díj, munkába járás költségtérítése, szabadidő megváltás, rendezvények, koncertek, egyéb események repi keretének tervezése szerepel a rendszeres munkaszerződéseken alapuló alapilletmények, illetménykiegészítések, pótlékok pl. (vezetői pótlék, nemzetiségi pótlék, nyelvpótlék, kulturális pótlék, területi pótlék, ágazati, szakmai pótlékok) mellett az előirányzatokban.
Költségvetésünkben a jelenleg folyamatban lévő, 2022.02.28-ig tartó közfoglalkoztatás várható előirányzatai vannak tervezve mind a bevételi, mind a kiadási oldalon, kettő fő várható közfoglalkoztatotti létszámmal.
A 2022. évi közfoglalkoztatásról újra kérelmet kell benyújtanunk, amelyet elbírál a Ráckevei Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztálya és kedvező döntés után hatósági szerződést kötnek az Önkormányzattal. A közfoglalkoztatási programban jelentős változásokat várunk, előirányzat növekedést évközben tervezünk a feladatellátás ismeretében.
A szociális hozzájárulás adó mértéke 15,5 %-ról 13 %-ra csökkent.
Dologi kiadásaink tervezésekor legfőbb célunk volt a 2021. évi kiadási szint figyelembevétele, lehetőség szerinti bővítése, szükség szerinti szűkítése. 2022. évre kiemelkedő nagyságrendű és fontosságú dologi kiadásunk a HÉSZ tervezése és a szakmai hatóságokon történő megfeleltetése (4445 EFT), a sportpálya öltözőinek kifestetése (300 EFt), a vízkár elhárítási terv (1016 EFT) elkészíttetése, valamint a szükséges fakivágások a strandon, játszótereken és a közterületen (965 EFt) emeli még a dologi kiadások előirányzatát a szokásos útkarbantartások mellett.
Miután külső működési hiány nem tervezhető, a rendelkezésünkre bocsátott állami támogatások és a saját bevételek volumene határt von a kiadási előirányzatok tervezésének.
Az Egyéb működési kiadások előirányzata tartalmazza a civilszervezetek és a feladatellátó szerződések szerinti társulások finanszírozásának előirányzatait (Családsegítő Társulás, DÖT, házi orvosi ügyelet finanszírozása stb.), valamint a bérlakásfelújítási alapot (26782 EFT) és az egyéb nem tervezett feladatokra létrehozott általános tartalékot (11921 EFT). A tartalék előirányzatában megjelenik a képviselő-testület tagjai által fel nem vett tiszteletdíj három évi volumene (4500 EFt).
A 2022. évi szociális ellátások előirányzatait az alábbi táblázatban mutatjuk ki a változások
figyelembevételével.
Ezer Ft

Megnevezés
K4 rovat

2020. évi teljesített

2021. évi várható

2022. évi tervezett

Települési támogatás:

6284

6778

9356

- köztemetés és temetési segélyek

120

250

lakhatási támogatás

673

935

- átmeneti segély, újszülött,

1045

3000

ápolás díj és gyógyszertámogatás

RGYVsek rendkívüli támogatása

606

800

karácsonyi támogatás

3840

3304

4371

A rendszeres szociális ellátások kifizetése, finanszírozása és nyilvántartása ebben az évben az előző évhez képest nem változik. Lakhatási támogatást, köztemetést, temetési segélyt, átmeneti segélyeket és rendkívüli gyermekvédelmi támogatást tervezünk előirányzatainkban, amelynek alapja a 2021.12.31. év végén nyilvántartott állomány vagy előző évi tapasztalati adat. A szociális feladatok ellátására kapott állami támogatás további feladatok ellátására is fedezetet ad. Többek között a Bursa ösztöndíj pályázat vállalt önrészét (565 EFt), a Családsegítő Társulás feladatellátásának finanszírozási összegét (4096 EFt).
Működési célra nyújtott támogatások alakulását rendeletünk 6. számú tájékoztató táblájában mutattuk ki.
A civil szervezeteknek adott támogatások elszámolására, illetve elszámoltatására fokozottan figyelünk, a képviselő-testület által szabályozott módon bonyolítjuk.
A különböző társulásokkal szembeni finanszírozási kötelezettségeinket a társulási szerződések,
a társulási döntések, várható költségvetésük jelzett adatai, illetve tapasztalati adatok alapján terveztük.
A felhalmozási bevételek és kiadások mérlegét költségvetési rendeletünk 2.2. számú melléklete, a működési bevételek és kiadások mérlegét költségvetési rendeletünk 2.1. számú melléklete mutatja be.
Továbbra is keressük további források, főleg állami pályázati pénzeszközök bevonását kiadásaink fedezetére.
Az előző évekhez hasonlóan a települési önkormányzat továbbra is biztosítja a Szigetszentmártoni Német Nemzetiségi Önkormányzat működési feltételeit és térítésmentes pénzügyi- számviteli szolgáltatást nyújt, biztosítva gazdálkodásuk teljesen elkülönült nyilvántartását. Mindez törvényi kötelezettsége a helyi önkormányzatnak.
2022. évi költségvetési rendeletünk mellékleteiben az ÁHT, és Ávr. jogszabályokban kötelezően előírt mérlegszerű táblázatok, kimutatások adnak további tájékoztatást, összehasonlítást a költségvetésben tervezett adatokhoz.
Szigetszentmárton, 2022. február 02.
Bencs Tamás Scheirichné Borbély Beáta
Polgármester Pénzügyi vezető-tanácsos