Gádoros Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (I. 19.) önkormányzati rendeletének indokolása

a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 9/2014. (V.29.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2022. 01. 20
a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 9/2014. (V.29.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
A Békés Megyei Kormányhivatal a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletével kapcsolatos 2021. évi ellenőrzési munkaterve alapján elvégezte az illetékességi területén működő települési önkormányzatok által megalkotott közösségi együttélést szabályozó rendelet törvényességi vizsgálatát.
A vizsgálat lefolytatását követően a Békés Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztályának Törvényességi Osztálya a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 133. § (3) bekezdése alapján Gádoros Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 9/2014. (V. 29.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Ör.) kapcsán szakmai segítségnyújtást küldött.
A szakmai segítségnyújtás alapján felülvizsgáltuk az Ör. kifogásolt rendelkezéseit, az azokhoz fűzött jogi érveléseket és indokokat, tanulmányoztuk a hivatkozott magasabb rendű jogszabályokat.
Az észrevételek alapján a törvénysértő szabályozás megszüntetése érdekében módosító rendelet megalkotása vált szükségessé.
A rendelettervezet hatásai:
1. Társadalmi, gazdasági és költségvetési hatások:
Társadalmi hatása: a jogszabályi párhuzamosságok elkerülésével a jogkövető magatartáshoz az önkormányzati rendeleteink egyértelmű keretet adnak.
Gazdasági és költségvetési hatások nincsenek.
2. Környezeti és egészségi következmények:
Környezeti és egészségi következmények nincsenek.
3. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:
Adminisztratív terhek nincsenek.
4. A rendelet megalkotásának szükségessége, elmaradásának várható következményei:
A rendelettervezet megalkotása a szakmai segítségnyújtás alapján kötelező.
5. A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezetei, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Személyi, szervezeti, tárgyi, pénzügyi feltételek adottak.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-a alapján a jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, mely indokolás nyilvánosságát jogszabályban meghatározottak szerint kell biztosítani.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Az Ör. bevezető része jogalkotási feladatot megállapító rendelkezésként a Mötv. 8. § (1) bekezdés b) pontjára hivatkozik, mely a Mötv. 8. § (1) bekezdés a) és b) pontja azonban nem az önkormányzat, hanem a helyi közösség tagjai számára állapít meg kötelezettségeket. Erre tekintettel az Ör. bevezető részében a Mötv. 8. § (2) bekezdésére szükséges hivatkozni.
A Mötv. 8. § (2) bekezdése határoz meg az önkormányzat számára szabályozási feladatot, mely szerint a helyi önkormányzat képviselő-testülete rendeletében meghatározhatja a Mötv. 8. § (1) bekezdésében foglalt kötelezettségek tartalmát, elmulasztásuk jogkövetkezményeit.
A 2. §-hoz
Az Ör. 11. § (1) pontját módosítani szükséges, mert a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény 12. §-a alapján, mert a kiszabott közigazgatási bírság összege nem lehet alacsonyabb, mint az adók módjára történő végrehajtás szabályai szerinti legkisebb behajtható összeg (lásd: 2017. évi CLIII. törvény 106. § (1) bekezdése).
A 3. §-hoz
a)
pontját hatályon kívül kell helyezni, amely „
A közterület rendjével összefüggésben a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartást követ el az, aki
a) vállalkozói tevékenység ellátáshoz, magángazdálkodáshoz szükséges gépet, gépjárművet közterülethasználati-engedély nélkül közterületen tárol;”
89/1988. (XII. 20.) MT rendelet 25. § (2) bekezdése alapján a jármű közterületen való tárolására vonatkozó szabályok megszegése esetén nem a polgármester, hanem a közlekedési hatóság jogosult eljárni. Önkormányzati rendelet ezzel párhuzamos hatáskört, amely ugyanazon cselekmény közigazgatási szankcionálást teszi lehetővé, nem állapíthat meg.
b)
pontját hatályon kívül kell helyezni, amely „
A köztisztasággal és a települési szilárd hulladékokkal összefüggésben a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartást követ el, aki az ingatlan és az ingatlan előtti járda tisztántartásáról (hó eltakarításáról, síkosság mentesítéséről) nem gondoskodik.”
A magánszférához fűződő jogot az Alaptörvény VI. cikke és a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 2:42. §-a védelemben részesíti.
Az Ör. 3. § b) pontja törvénysértő az Alkotmánybíróság 32/2013. (XI. 22.) AB határozatában foglalt jogértelmezését is figyelembe véve, mert a lakókörnyezet rendezettsége keretében az ingatlantulajdon egészére (a lakásra is) mint a magánszféra területére állapít meg alapjogot korlátozó feltételt.
c)
pontját hatályon kívül kell helyezni, amely „
A köztisztasággal és a települési szilárd hulladékokkal összefüggésben a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartást követ el, aki az ingatlan előtt árkot, folyókat, csatornanyílást, átereszt nem tisztítja, vagy a csapadékvíz zavartalan lefolyását nem biztosítja.”
Önkormányzati rendelet nem határozhat meg olyan magatartást, melyet magasabb szintű jogszabály az önkormányzat által ellátandó kötelezettségként határoz meg. Az a személy, aki a csapadékvíz elvezető árokba hulladékot helyez, vagy olyan tevékenységet folytat, mely a víz lefolyását akadályozza, szabálysértést követ el (Szabs. tv. 246. §). A rendelkezést a Jat. 3. §-a alapján hatályon kívül kell helyezni.
d)
pontját hatályon kívül kell helyezni, amely „
A köztisztasággal és a települési szilárd hulladékokkal összefüggésben a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartást követ el, aki a beépített, illetve beépítetlen belterületi ingatlan előtti járdán, illetve mellette nőtt gazt nem írtja, a kinyúló ágak és bokrok nyeséséről nem gondoskodik.”
A kifogásolt rendelkezést a Jat. 3. §-ának megfelelően hatályon kívül kell helyezni, mivel párhuzamos szabályozás áll fenn a Gádoros Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a köztisztaságról szóló 30/2000. (XII. 2.) KT. számú rendeletével.
e)-g) és l)
pontjait hatályon kívül kell helyezni, mert magasabb szintű jogszabályok által már szankcionált magatartásokat szabályoznak. (Jat. 2. § (1) bekezdése és 3. §-a).
i)
pontját hatályon kívül kell helyezni, mely a Szabs. tv. tulajdon elleni szabálysértés tényállását meríti ki, figyelemmel a Jat. 3. §-ára.
Az Ör. 6. § és 8. § pontját hatályon kívül kell helyezni, mert a Jat. 3. §-a alapján a szabályozás nem lehet indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű.