Kötegyán Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 15.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 02. 15 15:00
az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Általános indokolás
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) biztosított jogok alapján, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) értelmében a helyi önkormányzat költségvetését rendeletben állapítja meg.
Az Áht. 24. § (3) bekezdése értelmében a jegyző által a (2) bekezdés szerint előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig, ha a központi költségvetésről szóló törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig nem fogadta el, a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek.
Az Áht. és a kapcsolódó jogszabályok részletesen szabályozzák az önkormányzat költségvetése felépítésének szerkezetét, a kötelező mellékleteket. A tervezési munka legfontosabb meghatározója a költségvetési törvény, amely tartalmazza központi költségvetésből az önkormányzatok részesedésének jogcímeit és összegeit.
Jelen költségvetés elkészítéséhez a Képviselő-testület - jogszabályi változás következtében - nem fogadott el költségvetési koncepciót, ezért a tervezés az előző évekhez hasonlóan, a 2022. január 1-én meglévő intézmény- és feladatrendszernek megfelelően készült el, figyelembe véve a képviselői, intézményvezetői javaslatokat.
A 2022. évi költségvetés alakulása
Az Országgyűlés elfogadta Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvényt, mely alapjául szolgál költségvetésünk elkészítéséhez. A költségvetéssel kapcsolatos követelmény, hogy a jogszabályban előírt kötelező feladatellátás biztosított legyen. Az Önkormányzat 2022. évi költségvetésének főösszegét a központi támogatások saját bevételek és az intézmények működtetése is befolyásolja.
Kiadások tervezése:
Az Önkormányzat személyi juttatás kiadásokat- az állományba nem tartozók juttatásaiba - a polgármesteri, alpolgármesteri és képviselői tiszteletdíj és költségtérítés, illetve a közalkalmazottak és közfoglalkoztatottak bére határozza meg. Az állományba nem tartozók juttatásaiba a képviselők tiszteletdíja, megbízási díjak, illetve a polgármester illetménye tartozik, amelyek összegét a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény, illetve a Képviselő-testület döntése határozza meg. A járulékok esetében 2022. évben a szociális hozzájárulási adó 13,0 %. A 2022. évi dologi kiadások a 2021. évi teljesítés adatok alapján kerültek tervezésre. A dologi kiadások tekintetében az előirányzat tervezése takarékos, megfontolt gazdálkodást feltételez. A tervezés során igyekeztünk a legszükségesebb működési kiadások számbavételére. Valamennyi dologi kiadás az inflációs várakozásnak megfelelő emelkedés összegét tartalmazza. A dologi kiadások jelentős hányadát az épületek, építmények fenntartással kapcsolatos közüzemi szolgáltatások igénybevétele teszi ki. A dologi kiadások között továbbá a szakmai anyagok beszerzése, üzemeltetési anyagok beszerzése, közüzemi díjak, karbantartási –kisjavítási szolgáltatások, egyéb szolgáltatások, és egyéb dologi kiadásokat tervezzük. A felhalmozási kiadásoknál a folyamatban lévő beruházások kerültek betervezésre. Önkormányzatunk a 2022. évben további pályázatokat szeretne benyújtani további célok megvalósítása érdekében a Magyar Falu Program keretében, illetve egyéb pályázatokon.
Bevételek tervezése:
A költségvetési törvényben szereplő adatok alapján a Közös Hivatal támogatását a székhely település kapja. Az önkormányzat költségvetésében jelentős nagyságrendet képvisel a települési támogatások összege, melynek fedezetét az állam biztosítja. Az ellátottak juttatásaira az előző évek teljesítése alapján betervezésre kerültek a temetési, rendkívüli települési támogatás, lakásfenntartási támogatás, iskolakezdési támogatás, nyugdíjasok támogatása. Az önkormányzatok általános működtetésének és ágazati feladatainak támogatására igényelhető fajlagos támogatási összegek jóváhagyásra kerültek. Az önkormányzatok központi finanszírozása továbbra is alapvetően az önkormányzati feladatellátáshoz igazodó, feladatalapú támogatási rendszerben történik. A bevételek közül a költségvetési törvény alapján biztosított normatív hozzájárulások összegeinek tervezése a Magyar Államkincstár által megküldött 2021. évi felmérése, támogatási adatlapok adatai alapján készült. A helyi adók tervezésénél a 2021. évben befolyt összegek alapján és a várható hátralékok alapján kerültek kiszámításra új adónemek bevetése, adómérték emelés nem történt. Az iparűzési adó bevételek a 2021. évhez képest továbbra is 50 %-al csökkentve került tervezésre, a vonatkozó rendelkezés szerint. Működési célú pénzeszköz átvételként a közfoglalkoztatottak állam által történt támogatása és a védőnői szolgálat OEP támogatása jelenik meg. További jelentősebb bevétel az Önkormányzat vagyonának hasznosításából származó bérleti díj bevétel. A tervezésnél az érvényes szerződések összegét, valamint a várható hátralékokat vettük számításba. Felhasználása az év közben felmerülő, előre nem látható, nem tervezett, a működésünkhöz szükséges célok a későbbiekben meghatározandó feladatok megvalósítására szolgál. Az Önkormányzatnál a foglalkoztatottak létszáma 52 fő, melyből a közfoglalkoztatottak átlaglétszáma éves szinten várhatóan 39 fő lesz.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A rendelet általános rendelkezéseit tartalmazza, meghatározza a költségvetési szerveket, címrendet, a főbb költségvetési célokat.
A 2. §-hoz
A költségvetés főösszegét határozza meg, valamennyi költségvetési szerv esetében.
A 3. §-hoz
Tartalmazza a kiemelt előirányzatokat, továbbá az 1-13. mellékletek tartalmainak felsorolását.
A 4. §-hoz
Szabályozza a tartalékra vonatkozó előírást.
Az 5. §-hoz
Tartalmazza az előre nem tervezhető bevételek, kiadásokra vonatkozó szabályozást.
A 6. §-hoz
A kötelezettségvállalásra, előirányzatok feletti rendelkezésre vonatkozó szabályokat állapít meg.
A 7. §-hoz
A feladatváltozás engedélyezésének módját, a feladat-mutatók változását érintő szabályozásokat tartalmazza.
A 8. §-hoz
Pótelőirányzat, többletkiadások, költségvetés módosítás szabályait tartalmazza.
A 9. §-hoz
Előirányzat átcsoportosítás szabályozását tartalmazza.
A 10. §-hoz
Az előző évi pénzmaradvány felhasználásának rendjét határozza meg.
A 11. §-hoz
Költségvetési létszám meghatározását, létszám változáshoz kapcsolódó szabályozást, a köztisztviselői illetményalap meghatározását, a polgármester cafeteria juttatásának mértékét tartalmazza.
A 12. §-hoz
Közbeszerzésekre, beszerzésekre vonatkozó szabályozást tartamaz.
A 13. §-hoz
Az elemi költségvetés készítésére vonatkozó előírást tartalmazza.
A 14. §-hoz
Készpénz forgalomra vonatkozó előírást tartalmaz.
A 15. §-hoz
Költségvetési szervek adatszolgáltatását, téves adatszolgáltatás, túligénylésre vonatkozó előírásokat tartalmaz.
A 16. §-hoz
Fizetési kötelezettség előírása.
A 17. §-hoz
A költségek és térítések rendjének meghatározását tartalmazza.
A 18. §-hoz
Fizetési halasztás, részletfizetés engedélyezésének szabályait tartalmazza.
A 19. §-hoz
Jótállási , szavatossági igények érvényesítésére vonatkozó előírásokat tartalmazza.
A 20. §-hoz
Önkormányzati biztos kirendelésének szabályait tartalmazza.
A 21. §-hoz
Társadalmi önszerveződő közösségek támogatásának szabályait tartalmazza.
A 22. §-hoz
Uniós támogatással megvalósuló fejlesztések bemutatását tartalmazza.
A 23. §-hoz
A költségvetésért felelős személyek meghatározását tartalmazza.
A 24. §-hoz
A szabad felhasználású pénzeszközökre vonatkozó előírásokat tartalmazza.
A 25. §-hoz
A többéves kihatással járó kötelezettség vállalások kimutatását tartalmazza.
A 26. §-hoz
Az előirányzat felhasználási ütemtervet tartalmazza.
A 27. §-hoz
A költségvetés megbontását tartalmazza, kötelező, állami, önként vállalt feladatok alapján.
A 28. §-hoz
Zárszámadás benyújtása határidejének megállapítását tartalmazza.
A 29. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.