Kelevíz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (III. 11.) önkormányzati rendeletének indokolása

Kelevíz Község Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 03. 12
Kelevíz Község Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Általános indokolás
Kelevíz Község Önkormányzat 2022. évi költségvetése 185 645 127 Ft-os bevételi és kiadási főösszeggel kerül előterjesztésre.
A bevételi oldalon: Működési bevételek: 76 632 438 Ft
Felhalmozási bevételek: 109 012 689 Ft
Összesen: 185 645 127 Ft
A kiadási oldalon: Működési kiadások: 76 632 438 Ft
Felhalmozási kiadások 109 012 689 Ft
Összesen: 185 645 127 Ft
Az Önkormányzat 2022. évi költségvetése a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény alapján került összeállításra.
Bevételek:
2013-tól teljes mértékben megváltozott az önkormányzatok finanszírozási rendszere az ún. feladatfinanszírozásra történő áttéréssel. A költségvetési törvény 2. számú melléklete tartalmazza a támogatások jogcímeit, ezek alapján önkormányzatunk 31 519 650 Ft támogatásban részesül, az alábbi jogcímek szerint:
A Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
12 683 275 Ft,
tartalmazza többek között: a zöldterületgazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatását, közvilágítás fenntartásának támogatását, köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatását, közutak fenntartásának támogatását, egyéb önkormányzati feladatok támogatását.
A Települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása
13 051 400 Ft,
tartalmazza a szociális feladatainak egyéb támogatásának összegét, szociális étkeztetés, falugondnoki szolgálat után járó támogatásokat.
A Települési önkormányzatok gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
71 820 Ft
, mely a szünidei étkeztetés támogatását tartalmazza.
A Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
2 270 000 Ft,
tartalmazza a könyvtári, közművelődési és múzeumi feladatok támogatását.
Működési célú költségvetési támogatások
3 443 155 Ft
, amely a polgármester illetménye és költségtérítése emelésének ellentételezése című támogatást tartalmazza.
Az intézményi működési bevételek között terveztük a következő bevételeket: étkezésből befolyó bevételek, bérleti díjak, készletértékesítés.
Az adóbevételeinket a megváltozott feltételek szerint terveztük.
2022-ben is részt vesz önkormányzatunk az Országos (Start) közmunkaprogramban, melynek keretében közfoglalkoztatásra, valamint gépek, berendezések beszerzésére nyílik lehetőségünk. A támogatás utófinanszírozású, a számlák, illetve a bérkifizetés alapján minden hónapban visszaigénylésre kerül sor, a bevételek tervezése a támogatásértékű működési bevételek sorra került. A tervezéskor a jelenleg futó programmal számoltunk, amely 2023.02.28-ig tart.
A pénzmaradvány tartalmazza az előző évben elnyert Magyar Falu Program támogatási összegeit, illetve a Kerékpárút építés támogatási összegét.
Kiadások:
Személyi jellegű kiadásokra 39 139 644 Ft-ot terveztünk, amely magában foglalja a polgármester, képviselő-testületi tagok, a közalkalmazottak, illetve a közfoglalkoztatottak személyi juttatásait. Ezekhez kapcsolódnak a munkaadót terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adó, melyre 3 946 241 Ft-ot kalkuláltunk.
Dologi és egyéb folyó kiadásokra 20 347 012 Ft-ot terveztünk. Ide tartoznak a közüzemi, szolgáltatási, üzemeltetési kiadások, karbantartásra fordított összegek.
Ellátottak pénzbeli juttatásaira 5 000 000 Ft előirányzat került tervezésre. Ez az összeg szolgál a lakosságnak juttatott egyéb az önkormányzat rendeletében megállapított szociális juttatási kiadásokra.
Egyéb működési célú kiadásokra 3 941 491 Ft-ot terveztünk, amely magába foglalja a kistérségnek, illetve a társulásban fenntartott intézményeinknek átadandó hozzájárulásokat az alábbi bontásban:
Marcali Többcélú Kistérségi Társulás 1 059 612 Ft,
Mesztegnyői Szociális és Gyermekjóléti Int. 1 732 188 Ft,
Mesztegnyői Óvoda 420 012 Ft,
MecsekDráva Önkormányzati Társulás 629 679 Ft.
Az áthúzódó pályázatok kiadásai:
a falubusz pályázat (MFPTFB/2021) elszámolására 2022-ben kerül sor,
12 577 000 Ft az ez évi kiadás,
a közösségszervező alkalmazására és tárgyi eszközök beszerzésére nyert pályázat (MFPKEB/2021) 2022-re áthúzódó összege 2 785 395 Ft,
az önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan felújítására elnyert összegből 5 226 470 Ftot kell ebben az évben kifizetnünk (MFP-ÖTIK/2021-Vörösmarty u.35.alatti ingatlan),
a külterületi út felújítására nyert pályázati összegből 10 236 104 Ft a 2022es évben kerül kifizetésre (MFP-UHK/2021),
a kistelepülési önkormányzati rendezvények támogatása pályázatból 258 083 Ft az áthúzódó kiadás.
A költségvetés tervezésekor alapvető célkitűzések: az önkormányzat működőképességének fenntartása, likviditás megőrzése, költségvetési egyensúly fenntartása, pályázati lehetőségek kihasználása.
A bevételek csökkenése miatt a gazdálkodás során törekedni kell a takarékosságra és az erőforrások hatékony felhasználására.
Előzetes hatásvizsgálat
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján a jogszabály előkészítője előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit, Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell.
A tervezett jogszabály jelentősnek ítélt hatásai:
- társadalmi hatása: a költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére.
- gazdasági, költségvetési hatása: a költségvetés nemzetgazdasági hatása az, hogy az államháztartás része, a különböző jogcímeken a központi költségvetésből igényelhető támogatások révén. A költségvetési rendelet helyi gazdasági hatása nem releváns. A költségvetési rendeletnek költségvetési szempontból önmagát végrehajtó hatása van.
- környezeti, egészségi következménye: a rendeletnek környezeti, egészségi következménye nincs.
- adminisztratív terheket befolyásoló hatása: a rendelet az előző esztendőhöz viszonyítva többlet adminisztratív terhet nem eredményez.
- a jogszabály megalkotásának szükségessége, elmaradásának várható következménye: a költségvetési rendelet megalkotása kötelező az államháztartásól szóló 2011. évi CXCV. törvény előírásai alapján:
24. § (2) A jegyző, főjegyző (a továbbiakban együtt: jegyző) a költségvetési rendelet-tervezetet a 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően készíti elő. A tervszámoktól csak a külső gazdasági feltételeknek a tervszámok elfogadását követően bekövetkezett lényeges változása esetén térhet el, az eltérést és annak indokát a költségvetési rendelt-tervezet indokolásában ismertetni kell.
24. § (3) A jegyző által a (2) bekezdés szerint előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig, ha a központi költségvetésről szóló törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig nem fogadta el, a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek.
Ennek elmaradása mulasztásban megnyilvánuló jogszabálysértést von maga után, mely esetben Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 132. § (1) bekezdés a) pontja alapján a Kormányhivatal törvényességi elhívással élhet.
- a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz és a 2. §-hoz
Általános rendelkezéseket tartalmaznak.
A 3. §-hoz
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszegét tartalmazza, részletezve.
A 4–6. §-hoz
A költségvetési rendelet mellékleteire vonatkozó rendelkezéseket tartalmaz.
A 7. §-hoz
Az előirányzat felhasználási ütemtervre vonatkozó rendelkezéseket tartalmaz.
A 8–10. §-hoz
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályokat tartalmaz.
A 11. §-hoz és a 12. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezéseket tartalmaz.