Somogyszob Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 21.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 02. 22
az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Végső előterjesztői indokolás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 24. § (2) - (3) bekezdése alapján a jegyző által elkészített költségvetési rendelt-tervezetet a polgármester február 15. nyújtja be a képviselő-testületnek. Az Áht. 23. §-a a költségvetési rendelet tartalmával kapcsolatos előírásokat, a 24. § (4) bekezdése a képviselő-testület részére tájékoztatásul bemutatandó mérlegeket és kimutatásokat sorolja fel.
Az Áht. végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Ávr.) további iránymutatásokat tartalmaz a költségvetési rendelet összeállításával kapcsolatban.
Az Önkormányzat 2022. évi költségvetését
1. Országos jogszabályok, programok:
a jogszabályi előírások,
a Magyar Államkincstár által közzétett adatok, tájékoztatók.
1. Önkormányzati rendeletek, programok:
az elfogadott gazdasági program és egyéb információk,
a Képviselő-testület előzetes kötelezettségvállalásai, valamint
az intézmények bevonásával a jóváhagyott intézményi költségvetés-tervezetek
alapján állítottuk össze.
Országos jogszabályok, programok
Az Országgyűlés az előző évhez hasonlóan már a júliusban elfogadta a 2021. évi XC. törvényt Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről (a továbbiakban: Költségvetési törvény). A Költségvetési törvény szabályozza, illetve rögzíti az önkormányzatokat 2021. évre megillető központi források mértékét és arányát. A Költségvetési törvényben kapott felhatalmazás alapján a normatív állami hozzájárulások önkormányzatok és jogcímek közötti megosztását a Belügyminiszter az általa üzemeltetett elektronikus rendszeren keresztül elérhetővé tette.
A Költségvetési törvény alapvető célként fogalmazta meg, hogy az előző évek gazdasági eredményeire építve a költségvetési politika továbbra is a gazdasági növekedést, ezzel együtt az államadósság csökkenését és az államháztartás stabilitásának megőrzését szolgálja.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény határozza meg az önkormányzatok által kötelező és vállalható feladat- és hatásköröket, az azokkal kapcsolatos szabályokat és teendőket.
Az önkormányzati feladatellátásban az előző évhez képest jelentős változás nem várható, így ezzel összefüggésben a központi költségvetésből származó források elosztása is hasonló lesz az előző évihez, fenntartva a feladatalapú finanszírozás rendszerét.
A Kormány 703/2021. (XII. 15.) Kormány rendeletében meghatározásra került 2022. évre vonatkozóan a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum összege, ez alapján a személyi juttatások tervezéséhez szükséges információk rendelkezésre állnak.
Önkormányzati rendeletek, programok
A 2022. évi költségvetést lényegesen befolyásoló helyi rendeleteink (a helyi adókról, a képviselők juttatásairól, a köztisztviselők juttatásairól, a szociális ellátásokról és a gyermekek védelméről) módosítására nem került sor.
A jegyző az Ávr. 27. § (1) bekezdése szerinti intézményi egyeztetéseket elvégezte. Az intézményi költségvetési-tervezeteket a fenntartó önkormányzatok képviselő-testületei a Somogyszobi Közös Önkormányzati Hivatal vonatkozásában, a Somogyszobi Óvoda esetében a fenntartó Somogyszob Községi Önkormányzat Képviselő-testülete hagyta jóvá.
Bevételek alakulása
Bevételeink döntő nagyságrendje az államháztartáson belüli támogatásokból származik, ezen belül is az önkormányzatok költségvetési támogatásaiból.
A helyi önkormányzatok általános működéséhez és ágazati feladataihoz kapcsolódó támogatások alakulását az előző évhez képest a következő összehasonlító táblázatban kerül bemutatásra.
adatok Ft-ban

Jogcím száma

Jogcím megnevezése

2021. év

2022. év

1.1.1.1.

Önkormányzati hivatal működésének támogatása (székhelynél)

42 420 231

40 958 247

1.1.1.2.

Településüzemeltetés - Zöldterület-gazdálkodás támogatása

4 566 240

4 711 200

1.1.1.3.

Településüzemeltetés - Közvilágítás támogatása

3 648 000

3 819 000

1.1.1.4

Településüzemeltetés - Köztemető támogatása

1 098 135

1 352 775

1.1.1.5.

Településüzemeltetés - Közutak támogatása

2 753 056

2 971 360

1.1.1.6.

Egyéb önkormányzati feladatok

4 500 000

4 800 000

1.1.1.7.

Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása

17 850

24 300

1.1.

A települési önkormányzatok működésének általános támogatása

59 003 512

58 636 882

1.2.1.1

Óvodaműködtetési támogatás

4 870 000

6 760 000

1.2.2.1

pedagógusok átlagbéralapú támogatása

22 849 050

27 367 080

1.2.3.1.1.1.1.

pedagógus II. kategóriába sorolt pedagógusok, pedagógus szakképzettséggel rendelkező segítők kiegészítő támogatása

864 000

935 380

1.2.5.1.1.

pedagógus szakképzettséggel nem rendelkező segítők átlagbéralapú támogatása

2 919 000

7 756 000

1.2.5.1.2.

pedagógus szakképzettséggel rendelkező segítők átlagbéralapú támogatása

4 861 500

0

1.2.

A települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása

36 363 550

42 818 460

1.3.

A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása

0

0

1.4.1.1.

Intézményi gyermekétkeztetés - bértámogatás

9 812 880

10 936 215

1.4.1.2.

Intézményi gyermekétkeztetés - üzemeltetési támogatás

5 607 315

7 346 410

1.4.2.

Szünidei étkeztetés támogatása

314 070

284 145

1.4.

A települési önkormányzatok gyermekétkeztetési feladatainak
támogatása

15 734 265

18 566 770

1.5.

A települési önkormányzatok nyilvános könyvtári és a közművelődés feladatainak támogatása

3 291 890

3 348 269

1.6

Működési célú költségvetési támogatások és kiegészítések

30 000 000

33 374 542

Önkormányzat működési támogatás összesen

144 393 217

156 744 923

42.5.5.

Önkormányzati szolidaritási hozzájárulás

10 995 939

8 934 407

Önkormányzat szolidaritási hozzájárulással csökkentett működési támogatása

133 397 278

147 810 516

Az összehasonlító táblázatból kitűnik, hogy a 2021. évhez képest összességében 12.351.706 Ft-tal nőtt az önkormányzat működési támogatása. A támogatáson belül, viszont az önkormányzatok általános működési támogatása az előző évhez képest 366.630 Ft-tal csökkent. Növekedés a köznevelési és gyermekétkeztetési feladatok támogatásánál figyelhető meg, amelyre a központi költségvetés kiegészítő támogatást biztosított a minimálbér és a garantált bérminimum emelésének, valamint a pedagógusok pótlékemelésének ellentételezésére. Továbbá 3.374.542 Ft támogatást kapott az önkormányzat a polgármester illetménye és költségtérítése 2022. évi emelésének ellentételezése érdekében. Az önkormányzatnak viszont szolidaritási hozzájárulást kell fizetni, mivel a 22.000 Ft feletti egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességgel rendelkező önkormányzat az egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességétől függő mértékű szolidaritási hozzájárulást fizet a központi költségvetésnek. Somogyszob esetében az egy főre jutó iparűzési adóerő-képesség 41.415 Ft, ebből adódóan 8.934.407 Ft szolidaritási hozzájárulást fizet az önkormányzat.
A közös hivatal esetében a lakosságszámot és az ellátandó feladatokat figyelembe véve kerül meghatározásra a számított létszám és ennek megfelelően kerül sor a költségvetési támogatás meghatározásra.
A települési önkormányzatok köznevelési és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása:
Az óvodai feladatok esetében a pedagógusok, illetve a nevelő munkájukat közvetlenül segítők, valamint a gyermek és csoport létszám alapján kerül meghatározásra a támogatás. A normatív támogatás igénylése október 29-ig megtörtént, melynek kapcsán a következő létszámok támogatására történt meg:
Az elismert pedagógus létszám 2022. évre 5,2 fő és 2 fő dajka. 2022. évben 6.454.910 Ft–tal több a köznevelési feladatokra megállapított támogatás összege, ami a gyermeklétszám növekedéséből, valamint a bérintézkedések támogatásából adódik.
A gyermekétkeztetésnél az előző év gyakorlatának megfelelően az óvodás és iskolás gyermekek étkeztetésének támogatására az igénylésben kimutatott költségvetési adatok alapján került kiszámításra az étkeztetésre nyújtott támogatás két jogcímére.
(A finanszírozás szempontjából elismert dolgozók bértámogatása és a gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása).
Közművelődési feladatok támogatása kismértékben növekedett, 3.291.890 Ft-ról 3.348.269 Ft-ra.
Az egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülről jogcímen a védőnői szolgálat OEP finanszírozását terveztük a finanszírozó által közölt adatok alapján.
Az elkülönített alapoktól átvett pénzeszközök között kerül tervezésre a közfoglalkoztatásban résztvevők után leigényelt támogatás. .
A helyi önkormányzatoktól a közös hivatal és a nevelési intézmény közös fenntartására kötött szerződésekből átvett hozzájárulások, a közfoglalkoztatás szervezésére alkalmazott dolgozó, valamint a közművelődési munkatárs bérköltségeihez kapcsolódó hozzájárulás kerültek meghatározásra. A hivatali feladatok közös ellátásához a társult települések a megállapodásban vállalt arányban járulnak hozzá.
Az óvodai feladat ellátásra kötött ún. ellátási szerződés szerint az intézményt igénybe vevő gyermekek létszáma határozza meg. Kaszó településről 1 gyermek, Bolhás településről 12 gyermek, Somogyszobról 39 óvodás jár az intézménybe. Bolhás és Kaszó településnek szükséges hozzájárulást fizetnie.
A közhatalmi bevételek tervezésekor figyelembevettük a 2021. évi pénzügyi teljesítéseket és a várható fizetési morált.
A kommunális adó esetében a jelenleg érvényben lévő mértékekkel, az adóztatható vagyontárgyakkal számoltunk. Az óvatosság elvének betartása miatt csak a reálisan elvárható értékeket határoztuk meg.
Az iparűzési adó esetében a 2021. évi teljesítést figyelembe véve terveztünk.
Talajterhelési díj bevételre tervezett összeg a költségvetésünkben meghatározott környezetvédelmi célokat szolgálhat, ezért kiadásként a céltartalékban különítettük el.
A működési bevételek között az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok, tárgyi eszközök bérbeadásából származó bevételek a jelenleg érvényben lévő bérleti szerződések szerint kerültek megállapításra.
Terem- és helyiségbérletre a szociális épületet, kultúrházat adjuk ki rendszeresen családi, civil rendezvényekre, illetve árubemutatókra. A bérleti díjak mértékében változtatás nem indokolt, hiszen a leggyakrabban a településen élők veszik igénybe eszközeinket (terembérlet, föld haszonbérlet). Jelentősebb bevételre a Vodafone Magyarország Zrt.-vel kötött szerződésből realizálhatunk.
A lakbérekből származó bevétel tervezésénél a jelenleg érvényben lévő lakásbérleti díjakat és szerződéseket vettük figyelembe. Az éves szerződésű lakások esetében az új szerződésekkel egy időben dönt a képviselő-testület a lakbér mértékéről.
Ugyancsak itt szükséges megterveznünk a víz és szennyvíz közművek eszközhasználati díját.
A Somogyszobi Óvoda konyhájának bevétele teszi ki a legjelentősebb mértékű működési bevételt az intézményeknél.
A működési célú átvett pénzeszközök között szükséges betervezni a temetésre nyújtott kölcsönök visszatérítését.
Az előző évi költségvetési maradvány tervezett összege 143.750.756 Ft.
A felhalmozási célú támogatások államháztartáson belüli bevételei a KEHOP szennyvízfelújítással kapcsolatos projekt megvalósításához, valamint a Klubok Háza felújításához kapott támogatás.
A különböző felújítási és fejlesztési feladataink megvalósításához szükséges igénybe vennünk az előző évek költségvetési maradványát.
Kiadások alakulása
A kiadásokon belül a személyi juttatások és a munkaadókat terhelő járulékok a minimálbér változása miatt növekedtek az előző évhez képest. A választott tisztségviselők személyi juttatásainál a jogszabályi változásokat kerültek figyelembe véve.
Az önkormányzat intézményeinél foglalkoztatott létszám a költségvetésük elfogadásával egy időben került meghatározásra.
Az önkormányzat szervezeti struktúrájában az előző évhez képest csekély változás következik be. Bizonyos feladatokat megbízási szerződés keretén belül láttatjuk el. Megbízási szerződéssel 2 fő végez meghatározott feladatot a közművelődési, könyvtári területen, esetenként az egyszerűsített foglalkoztatás lehetőségével is élünk.
További 3 fő közalkalmazott, valamint 4 fő munka törvénykönyves foglalkozatott bérével és járulékaival számoltunk, ebből 1 fő közfoglalkoztatási-szervezési feladatokat lát el.
A közfoglalkoztatásra pedig a megkötött szerződések szerint került megállapításra a személyi juttatás. Jelenleg van egy Start szociális közmunkaprogram pályázatunk, melynek keretén belül 10 fő foglalkoztatására nyílt lehetőségünk 2022. március 1-től 2023. február 28-ig.
A munkaadói járulék tekintetében a szociális hozzájárulási adó mértéke (13 %).
A dologi kiadásoknál a 2021. évi teljesítési szinteket vettük figyelembe, illetve a korábban hozott képviselő-testületi döntéseket melyek megvalósítása, illetve befejezése áthúzódott a 2022. költségvetési évre.
Minden feladat esetében igyekeztünk racionális, de a biztonságos működtetés feltételeit biztosító előirányzatot meghatározni.
A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásoknál a tervezésekor az érvényben lévő szociális és gyermekvédelmi helyi rendeleteinket és az előző évek tapasztalati adatait vettük figyelembe. Ebben az évben a központi költségvetésből e feladat finanszírozására támogatást nem kapunk, de a lakosság fokozódó szociális problémáinak enyhítése érdekében az előző évi támogatási formákkal és mértékekkel terveztünk.
Az egyéb működési kiadásoknál államháztartáson belül a Rinyamenti Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulása részére a tagdíj, háziorvosi ügyelettel kapcsolatos hozzájárulást vettük figyelembe. Az előző év pénzügyi teljesítésének figyelembe vételével került a támogatások meghatározva.
Működési célú kölcsön államháztartáson kívülre jogcímen 300.000 Ft került tervezésre, mely a szociális rendelet alapján temetési kölcsönként adható.
Elsősorban csak helyi sport, civil és egyházi szervezeteket támogatunk, melyek aktív szerepet töltenek be a település sport és kulturális életében.
A finanszírozási kiadások között a 2021. decemberben leutalt állami támogatás előleg visszafizetési kötelezettsége, valamint az intézmények finanszírozása került tervezésre.
Beruházási kiadásra a régóta húzódó KEHOP szennyvíztelep korszerűsítése került tervezésre.
Felújítási feladatok között szerepel a Klubok Háza felújítása, közvilágítás korszerűsítés II. üteme.
Az elmúlt évben a képviselő-testület számos felújítási feladatot határozott meg, hogy a település életében jelentős intézmények, közösségi színterek és vagyontárgyak korszerűbbé és energiatakarékossá váljanak. természetesen nem elhanyagolható szempont az állagmegóvás és a lakosság komfortérzetének javítása.
Az önkormányzat a 2022. évi költségvetését 10.831.789 Ft általános tartalékkal tervezheti. Ezen összeg, forrást tud biztosítani az év közben jelentkező többletkiadások fedezetére és a bevételi előirányzatok kiesésére.
Jelentős felhalmozási célú tartalékkal (95.201.908 Ft) is tervezhetjük a költségvetésünket. E tartalék az e célra elkülönített számlán lévő megtakarításainkat tartalmazza és meghatározott célok megvalósításához kapcsolódik.
Az elmúlt években a költségvetés tervezésekor a takarékos, felelősségteljes és átgondolt gazdálkodásunk figyelembe vételével mindig bíztunk abban, hogy eredményesen fogjuk a költségvetésünket végrehajtani. Jelentős beruházásokat, felújításokat hajtottunk végre, az intézményeinket folyamatosan, likviditási gondok nélkül tudtuk működtetni.
Nincs kölcsön és hitel kötelezettségünk, valamint lejárt határidejű szállítói és egyéb tartozásunk.
Ebben az évben is szükség lesz a költségvetés előirányzatainak következetes betartására, az átgondolt gazdálkodásra, a kintlévőségek (hátralékok) hatékony behajtására.