Ják Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 21.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 02. 22
az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Végső előterjesztői indokolás
A helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. Ebből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. E feladatok ellátásának forrásait és kiadásait a helyi önkormányzat egységes költségvetési rendelete elkülönítetten tartalmazza. A költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető.
A költségvetés tervezése, előkészítése
A jegyző által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig, ha a központi költségvetésről szóló törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig nem fogadta el, a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek.
Középtávú tervezés
A helyi önkormányzat, a nemzetiségi önkormányzat és a társulás évente, legkésőbb a költségvetési rendelet, határozat elfogadásáig határozatban állapítja meg
1. Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló CXCIV. törvény (a továbbiakban: Gst.) 45. § (1) bekezdés pontjában kapott felhatalmazás alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeinek és
2. a Gst. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három évre várható összegét. [Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 29/A. §]
A jegyző a költségvetési rendelet-tervezetet a 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően készíti elő. A tervszámoktól csak a külső gazdasági feltételeknek a tervszámok elfogadását követően bekövetkezett lényeges változása esetén térhet el, az eltérést és annak indokát a költségvetési rendelet-tervezet indokolásában ismertetni kell. [Áht. 24. § (2) bekezdés]
Amennyiben a költségvetési rendeletet a képviselő-testület a költségvetési évben legkésőbb március 15-ig nem fogadta el, az átmeneti gazdálkodásról rendeletet alkot, amelyben felhatalmazást ad, hogy a helyi önkormányzat és költségvetési szervei a bevételeiket folytatólagosan beszedhessék, kiadásaikat teljesítsék. [Áht. 25. § (1) bekezdés]
Az átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletben meg kell határozni a felhatalmazás időtartamát. A felhatalmazás az új költségvetési rendelet hatálybalépésének napján megszűnik. [Áht. 25. § (2) bekezdés]
Ha a képviselő-testület a költségvetési rendeletet a költségvetési év kezdetéig vagy az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet hatályvesztéséig nem alkotta meg, és az átmeneti gazdálkodásról rendeletet nem alkotott, vagy az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet hatályát vesztette, a polgármester jogosult a helyi önkormányzatot megillető bevételek beszedésére és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére. [Áht. 25. § (3)] Az így folytatott gazdálkodásról a képviselő-testület részére a polgármester beszámol. A képviselő-testület az új költségvetési rendeletet az (1) és (3) bekezdés szerint beszedett bevételeket és teljesített kiadásokat az új költségvetési rendeletbe beépítve fogadja el. [Áht. 25. § (4) bekezdés]
A költségvetés előterjesztése
Az Áht. 24. § (4) bekezdése értelmében a költségvetés előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul a következő mérlegeket és kimutatásokat kell bemutatni:
1. a helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási tervét,
2. a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,
3. a közvetett támogatásokat – így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket – tartalmazó kimutatást.
Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 28. § közvetett támogatásokat legalább az alábbi részletezettségben kell bemutatni:
az ellátottak térítési díjának, kártérítésének méltányossági alapon történő elengedésének összege,
a lakosság részére lakásépítéshez, lakásfelújításhoz nyújtott kölcsönök elengedésének összege,
a helyi adónál, gépjárműadónál biztosított kedvezmény, mentesség összege adónemenként,
a helyiségek, eszközök hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény, mentesség összege, és
az egyéb nyújtott kedvezmény vagy kölcsön elengedésének összege.
1. a 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban, és a 29/A. § szerinti tervszámoktól történő esetleges eltérés indokait.
Költségvetési rendelet
A helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza [Áht. 23. § (2) bekezdés]
a) a helyi önkormányzat költségvetési bevételi előirányzatait és költségvetési kiadási előirányzatait
aa) működési bevételek és működési kiadások, felhalmozási bevételek és felhalmozási kiadások, kiemelt előirányzatok és
ab) kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok
szerinti bontásban,
b) a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek költségvetési bevételi előirányzatait és költségvetési kiadási előirányzatait
ba) kiemelt előirányzatok,
bb) kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok
szerinti bontásban,
c) a költségvetési egyenleg összegét működési bevételek és működési kiadások egyenlege és a felhalmozási bevételek és a felhalmozási kiadások egyenlege szerinti bontásban,
d) a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló, a 6. § (7) bekezdés a) pont ab) és ac) alpontja szerinti finanszírozási bevételi előirányzatokat,
e) a d) ponton túli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási bevételi előirányzatokat és finanszírozási kiadási előirányzatokat,
f) a költségvetési év azon fejlesztési céljait, amelyek megvalósításához a Gst. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé, az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegével együtt,
g) a Gst. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és az önkormányzati garanciákból és önkormányzati kezességekből fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a garancia, kezesség érvényesíthetőségéig, és a Gst. 45. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit, és
h) a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatásköröket, így különösen a Mötv. 68. § (4) bekezdése szerinti értékhatárt, a finanszírozási bevételekkel és a finanszírozási kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket, valamint a 34. § (2) bekezdése szerinti esetleges felhatalmazást.
A költségvetési rendeletben elkülönítetten szerepel az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános tartalék és céltartalék. [Áht. 23. § (3) bekezdés]
A helyi önkormányzat költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai között kell megtervezni [(Ávr. 24. § (1) bekezdés]
a) a helyi önkormányzat bevételeit - így különösen a helyi adó bevételeket, a helyi önkormányzatok, helyi nemzetiségi önkormányzatok általános működéséhez és ágazati feladataihoz kapcsolódó támogatásokat, a központi költségvetésből származó egyéb költségvetési támogatásokat -, elkülönítetten az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit,
b) a helyi önkormányzat költségvetési kiadásait, így különösen
ba) a helyi önkormányzat nevében végzett beruházások, felújítások kiadásait beruházásonként, felújításonként,
ba) a helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat,
bc) az általános és céltartalékot, és
bd) elkülönítetten az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait.
A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel a képviselő-testület dönt. A helyi önkormányzat költségvetési rendelete a polgármester számára lehetővé teheti a helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítást. [Áht. 34. § (1)-(2) bekezdés]
Felhatalmazást kap a helyi önkormányzat, hogy rendeletben állapítsa meg a kiadások készpénzben történő teljesítésének eseteit. [Áht. 109. § (6) bekezdés]
A költségvetési rendelet a helyi önkormányzat költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra a polgármester számára felhatalmazást adhat. [Ávr. 43/A. § (2) bekezdés]
A helyi önkormányzat kiadási előirányzatai terhére a polgármester vagy az általa írásban felhatalmazott személy vállalhat kötelezettséget. [Ávr. 52. § (6) bekezdés]
A kötelezettséget vállaló szervnél a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére az Ávr. 52. § (6) bekezdése szerinti esetben az önkormányzati hivatal gazdasági vezetője vagy az általa írásban kijelölt, az önkormányzati hivatal állományába tartozó köztisztviselő, gazdasági szervezettel nem rendelkező önkormányzati hivatal esetén a jegyző által írásban kijelölt, az önkormányzati hivatal állományába tartozó köztisztviselő írásban jogosult. [Ávr. 55. § (2) bekezdés f) pont]
Ha a helyi önkormányzatnál nincs az Ávr. 52. § (6) bekezdés alapján kötelezettségvállalásra jogosult személy vagy a kötelezettségvállalásra jogosult személy feladata ellátásában akadályoztatva van, a képviselő-testület egyedi határozatában az önkormányzati hivatal alkalmazásában álló személyt jelölhet ki a helyi önkormányzat kiadási előirányzatai terhére vonatkozó kötelezettségvállalás gyakorlására. A képviselő-testület általi kijelölés megszűnik, ha a kötelezettségvállalásra más személy válik jogosulttá vagy az arra jogosult személy akadályoztatása megszűnik. [Ávr. 52. § (6a) bekezdés]
Törvény eltérő rendelkezése hiányában az államháztartás központi alrendszerébe tartozó költségvetési szervnél az egységes rovatrend K1102. Normatív jutalmak és a K1103. Céljuttatás, projektprémium rovatai költségvetési kiadási előirányzatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 12%-áig, más költségvetési szervnél a költségvetési rendeletben, határozatban meghatározott összegig vállalható kötelezettség. [Ávr. 51. § (1) bekezdés]
Rendkívüli intézkedések
Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, valamint ezek következményeinek elhárítása érdekében - a Kormány által kihirdetett veszélyhelyzet esetén - a polgármester az Áht. rendelkezéseitől eltérő, a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedéseket hozhat, amelyekről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia. [Áht. 40. § (5) bekezdés]
Rendelet elmaradásának következménye
Ha a helyi önkormányzat a költségvetési évre vonatkozóan nem rendelkezik elfogadott költségvetéssel, nem fogadja el a költségvetési évet megelőző évre vonatkozó zárszámadását, államháztartási beszámolási kötelezettségének vagy vagyon-nyilvántartási kötelezettségének nem tesz eleget, a részére járó egyes támogatások folyósítása az államháztartásról szóló törvényben meghatározottak szerint felfüggesztésre kerül. [Mötv. 111/A. §]
Részletes indokolás
1. Ják Község Önkormányzata 2022. évi költségvetésének részletes indokolása
Az előterjesztés tartalmazza a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-ban foglaltak szerint a rendelettervezet indokolását.
Az önkormányzat 2022. évi költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban jelen előterjesztés mellékletei tartalmazzák. A mérlegekhez kapcsolódó részletes indokolást és az egyes jelentősebb költségvetési tételes szöveges bemutatását az alábbiakban terjesztem elő.
Az önkormányzat költségvetésének főösszege 521.127.487 Ft, melyben a bevételi és kiadási oldal egyensúlyban van.
Költségvetési bevételek
Jáki Közös Önkormányzati Hivatal:
A Jáki Közös Önkormányzati Hivatal gazdálkodása önálló, de költségvetése Ják költségvetésébe integráltan tervezendő. A Hivatal működési támogatása 102.588.329 Ft összegű és várhatóan tagi pótbefizetés szükségessége nem merül fel az évben. 2022. évre 25 házasságkötéssel tervezünk, melynek szolgáltatási díja 385.000 Ft, illetve 2 fő diákmunkást szeretnénk foglalkoztatni a nyári időszakban, melyre 300.000 Ft állami támogatást terveztünk.
A családsegítő szolgálatra 6.154.728 Ft-ot kapunk, a feladatot tervek szerint 4 hónapig a Közös Önkormányzati Hivatal, 8 hónapra pedig Ják Község Önkormányzata látja el.
Jáki Százszorszép Óvoda:
Az önkormányzat az óvodai nevelésre támogatást kap. A támogatást a pedagógusok béréhez és járulékaihoz, a munkájukat segítő alkalmazottak béréhez és járulékaihoz, egy képlet alapján megállapított pedagógus létszámra kapja, összesen 85.212.590 Ft-ot.
Az intézmény működtetésének ingatlanüzemeltetési feladatait a gyermeklétszám alapján támogatja az állam 14.989.000 Ft összegben. Az óvoda működtetését a KÜÉSZ fogja ellátni üzemeltetési szerződés keretében. A közüzemi számlák is a KÜÉSZ nevére szólnak és minden, az építményüzemeltetés, karbantartás körébe tartozó tevékenységet a KÜÉSZ végez az óvodának. Az üzemeltetés díja a 2021. évivel azonos mértékű havi 6490.000 Ft + ÁFA.
Kommunális Üzemeltető és Építő Szervezet:
A gyermekétkeztetés kötelező önkormányzati feladat, aminek a fedezetét az állami támogatás, valamint a szülők általi díjbefizetések képezik. A gyermekétkeztetés támogatása 37.649.829 Ft, a szociális étkeztetésé pedig 3.542.880 Ft. Az intézményi térítési díj bevételre 27.000.000 Ft-ot tervezünk, ami a tavalyinál kicsivel magasabb, ezt arra a feltételezésre alapozzuk, hogy az idei évben az iskolát, óvodát elkerülik a járványügyi bezárások.
A közművelődési feladatok állami támogatása 5.798.060 Ft. Közművelődési költségeket két intézménynél (KÜÉSZ, Önkormányzat) is elszámolhatunk. Az Önkormányzat 2021. évben Magyar Falu Program közösségszervezési pályázata keretében nyert pénzösszegből még a 2022. évre fennmaradt 2.602.215 Ft, ami a művelődésszervező illetményére költhető.
A településüzemeltetési feladatok állami támogatása lakosságszám arányában: 12.816.490 Ft (zöldterület gazdálkodásra 6.578.000 Ft, temető fenntartására 2.651.575 Ft, közutak fenntartására 3.524.815 Ft és lakott külterülettel kapcsolatos feladatokra 62.100 Ft).
Intézményi működési bevételt 14.450.000 Ft-ot terveztünk. Ezen bevétel nagy részét az Óvoda-KÜÉSZ üzemeltetési szerződése képezi (7.467.600 Ft), illetve a Közös Önkormányzati Hivatal-KÜÉSZ üzemeltetési szerződése, a biomassza alapanyag elszállítása, fűnyírások, sírhely és urna megváltások, étkező-, kultúrház bérleti díja és a nyári tábor költségtérítése bevételeiből tevődik össze.
Ják Község Önkormányzata:
Az Önkormányzat közvilágítás támogatása: 6.331.500 Ft.
A szociális feladatok állami támogatása lakosságszám arányában: 10.604.000 Ft.
Az önkormányzat egyéb kötelező feladataira kapott összege: 8.500.000 Ft.
2022. évben megemelkedett a polgármesterek illetménye, melyhez az állam támogatást nyújt 3.610.011 Ft összegben.
A védőnői szolgálatra 12.500.000 Ft összeget tervezünk, melyet havi lebontásban a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő finanszíroz.
2022. évre 3 fő közfoglalkoztatottal tervezünk, ez a jelenlegi létszám is. Támogatásként az államtól megkapjuk a közfoglalkoztatási bér és járulék 80 %-át (3.367.200 Ft).
A nyári időszakra 12 fő diákot tervezünk foglalkoztatni, nekik a bruttó bérüket téríti az állam, mely 1.800.000 Ft.
A Hivatal fenntartásának költségei közül vannak olyanok, melyeket az Önkormányzat fizet, mivel az Önkormányzat van szerződésben a szolgáltatóval. Ezeket a fizetési kötelezettségeket az Önkormányzat rendezi, majd tovább számlázza a Közös Hivatalnak. Ennek keretében terveztünk 5.000.000 Ft bevételt.
Az előző évi pénzmaradvány 23.609.044 Ft, ami a decemberben megkapott januári finanszírozásból, a 2022. évi 0. havi támogatásból és az évi saját bevétel maradványából áll össze.
A költségvetési egyensúly megteremtése érdekében 3.600.000 Ft rendkívüli támogatási igény került tervezésre. (Az önkormányzat 2019-ben 16.603.549 Ft, 2020-ban 7.905.225 Ft, 2021-ben pedig 3.600.000 Ft rendkívüli támogatást kapott.)
A közhatalmi bevételeink tervezett összege 58.651.999 Ft, a helyi adók jelentős részét képezik a bevételeinknek, ezért fontos, hogy a tervezésnél reális összegek kerüljenek a költségvetésbe, ezért alaposan tanulmányoztuk az elmúlt évek ténylegesen befolyt adóbevételeit és a tendenciákat.
A magánszemélyek kommunális adójából tervezett bevételünk 7.800.000 Ft, amit a bevallások alapján és a hátralékból számoltunk.
A telekadó bevételre 2.200.000 Ft összeget, az idegenforgalmi adóra pedig 300.000 Ft összeget terveztünk. Mindkét adónem esetében szükségesnek létszik a potenciális adókötelezettek felkutatása.
A legjelentősebb saját bevételt jelentő iparűzési adó előirányzat megállapításához figyelembe vettük a 2021. évi teljesülés adatait és a kint lévő hátralékot, így a tervszámot mindösszesen 47.151.999 Ft-ban állapítottuk meg.
Azzal is számoltunk, hogy nem mindenki fizeti be határidőre az adót, amiért pótlékot kell fizetnie, illetve itt is figyelembe vettük a hátralék összegét így erre 1.200.000 Ft-ot terveztünk.
Felhalmozási és tőkebevételeket 16.488.829 Ft-ot terveztünk. Az Önkormányzat tervezi a 142. hrsz-ú ingatlan megosztásából létrejövő építési telek értékesítését. Vételi ajánlat érkezett be a 1207/1 hrsz-ú közterületi ingatlan egy részének megvásárlására. Az ingatlan megosztását követően felmerülhet a vételi ajánlattal érintett ingatlanrész értékesítése. Felmerülhet továbbá egyes állami tulajdonból önkormányzati tulajdonba kerülő lakóingatlan tulajdonrendezése, továbbá ingatlani rendezés miatt indokolt a 1065 és a 1075 hrsz-ú használhatatlan és hasznosíthatatlan ingatlanok értékesítése, melyre az önkormányzat vételi ajánlatot vár vagy eladási ajánlatot tesz.
Felhalmozási célú pénzeszköz átvétele lakosságtól (gázkapacitás vásárlás) tervezett összege 1.800.000 Ft.
Szükséges megemlíteni a bevételek körében könyvelt, már az önkormányzat számláján lévő, célhoz kötött támogatások összegét, mely 46.374.783 Ft. Terveink szerint a beruházások az év során megvalósulnak.
Költségvetési kiadások
Költségvetésünk kiadási oldalát nagy részben meghatározza három önállóan működő intézmény költségvetése.
Jáki Közös Önkormányzati Hivatal:
A Hivatal költségvetésének kiadási oldala 105.396.311 Ft. Ebben 14,5 fő személyi állomány bére és járulékai, a Hivatal működéséhez szükséges dologi kiadások, valamint a családsegítő szolgálat kiadásai 4 hónapra kerültek betervezésre. A Hivatal költségvetésének felelőse a jegyző.
Jáki Százszorszép Óvoda:
Az óvoda költségvetésének kiadási főösszege 100.201.590 Ft. Az óvoda az állami feladatfinanszírozásból látja el kötelező feladatát. Az intézmény 2022. évi kiadásába személyi bérek (17 fő), járulékok, az intézményvezető jubileumi jutalma, működéshez szükséges dologi kiadások, beruházás (kerítés építés) lett tervezve.
Kommunális Üzemeltető és Építő Szervezet:
A KÜÉSZ költségvetésének kiadási főösszege 121.405.648 Ft. A KÜÉSZ költségvetését jellemzően a 2021. évi bázisadatokra alapoztuk, azok némi korrigálásával. A személyi bérek, járulékok és működéshez szükséges dologi kiadások (rezsi költség, élelmiszer költség, fűnyírás, közterületek karbantartása és egyéb karbantartási munkák) mellett tervezésre került még:
KÜÉSZ udvar felújítása
Játszótér felújítás
Étkezési modul beszerzése az étkeztetési szolgáltatás elektronikusan történő rendelése, lemondása és fizetése céljából
Konyhába zsámolyok beszerzése, melyet már a NÉBIH többször kifogásolt
Kultúrházban egy konyhasarok kialakítása
Régi ravatalozó bontása
Kegyeleti hűtő beszerzése
Új ravatalozó előtti terület bazaltkő zúzalékkal való fedése
Temető nyilvántartáshoz laptop beszerzés
Gyereknap, búcsúk és Hömbölde közösségi programok
Önkormányzat:
Az Önkormányzat saját, intézmény finanszírozást nem tartalmazó költségvetésének főösszege 194.123.938 Ft. Önkormányzati szinten is áttekintésre kerültek a költségek, a 2021. évi teljesítések. Ide tartozik az orvosi rendelő fenntartása, a védőnői szolgálat, település-fenntartási feladatok.
A szociális ellátások tervezett kiadásai mindösszesen 10.604.000 Ft, ebben az ápolási díjak, a BURSA támogatás, babacsomag és újszülött támogatás, valamint eseti szociális juttatások tartoznak. Ez utóbbiak körében a polgármester az önkormányzat nevében rendkívüli települési támogatást és települési támogatást állapíthat meg az önkormányzati rendelet alapján. Ezt az ellátást csak rendkívüli esetekben és csak rászorulók részére nyújtja. Az önkormányzat kölcsönt nem nyújt. A szociális ellátás kiadásait az állami támogatás 100 %-ban lefedi.
Beruházásokra, felújításokra nagyrészt az előző években elnyert pályázatokat terveztük be 52.681.555 Ft összegben. Ezek közül az idén tervezzük megvalósítani az útfelújításokat (Táncsics M. 19.970.777 Ft, Széchenyi I. 11.763.836 Ft), Móricz Zs. járda felújítását (4.997.465 Ft), Játszótér építését vagy felújítását (4.948.993 Ft), a Jáki lelkekért pályázatból elmaradt feladatokat (705.949 Ft). Az idei év elején kellett kifizetni az új ravatalozó építésének pótmunkáit, mely részben még pályázati pénzből történt (1.694.535 Ft). A Kossuth utcai ingatlan vételi árának második részletét (3.500.000 Ft) is az idei évben kell rendezni. A Kossuth utca járda befejezéséhez szükséges földrészlet megvásárlásához 500.000 Ft-ot terveztünk. A készülő településtervek 2022. évre eső részlete előreláthatóan 4.600.000 Ft.
Sajnos van két pályázatunk, amit már nem tudunk megvalósítani, ezeket beterveztük visszafizetésre (testvértelepülés: 1.900.000 Ft és konyhapályázat fel nem használt része: 1.801.101 Ft, ugyanis a maradvány felhasználása körében az étkező napelem-fejlesztésére nem kaptuk meg a támogatói engedélyt).
Az önkormányzati kiadásoknak önként vállalt része a sport tevékenységek támogatása, melyre a civil szervezetek támogatásával együtt 4.000.000 Ft-ot terveztünk.
A Szombathelyi Kistérségi Társulásnak az orvosi ügyelet biztosítása 2.500.000
Ft hozzájárulást kell fizetni.
A kiadási oldalon 7.500.000 Ft működési és 20.000.000 Ft fejlesztési tartalék került betervezésre, melyből a pályázatok önrésze és az esetleges pótmunkák kerülnek elsődlegesen finanszírozásra, ugyanakkor tervezett saját erőből megvalósítandó fejlesztések: Kossuth utcai járda összekötése, KÜÉSZ udvar rendezése, a rendezvénypajta villanyszerelése és felújítása is ebből valósulhatnak meg.
Az Önkormányzat hitelállománya 17.577.025 Ft, melyből éves szinten 3.000.000 Ft kerül visszatörlesztésre. Az önkormányzat költségvetése hitelfelvétellel nem számol.
Ják Község Önkormányzata:
Kiadásnemek tekintetében az Önkormányzat és intézményei legnagyobb kiadása a munkabérek és járulékaik képezik, mindösszesen 263.934.220 Ft, melyből 47,5 fő önkormányzati tisztviselő és alkalmazott fizetése finanszírozható.
A dologi kiadások főösszege 144.316.611 Ft, melyből főként az üzemeltetési anyagok, készletbeszerzések, külső szolgáltatások kerülnek kifizetésre, valamint a település működtetésével kapcsolatban felmerülő közüzemi díjak, a közterületek rendben tartása és karbantartási feladatok. Az év során folyamatos feladatot jelent a takarékos készletgazdálkodás és a dologi kiadások csökkentése a feltétlenül szükséges mértékig.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 17. §-a értelmében, a jogszabály előkészítője előzetes hatásvizsgálat elvégzése során felméri a szabályozás várható következményeit.
Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről önkormányzati rendelet esetén a képviselő-testületet tájékoztatni kell. A hatásvizsgálat az előterjesztés mellékleteként csatolásra került.
Az előterjesztés tartalmazza a Jat. 18. §-ban foglaltak szerint a rendelettervezet indokolását.