Szigetszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (III. 23.) önkormányzati rendeletének indokolása

a fás szárú növények védelméről

Hatályos: 2022. 04. 30
a fás szárú növények védelméről
Részletes indokolás
Az 1–16. §-hoz
Előzmények:
Az önkormányzatunk korábban nem rendelkezett a fás szárú növények védelméről szóló önkormányzati rendelettel. Fás szárú növények védelmének és jelentőségének felismerése és a lakossági visszajelzések, illetve az elmúlt két év tapasztalatai alapján érdemi változásokra van szükség.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (Kvtv.) 48. §-ának módosításával lehetőség nyílt arra, hogy a települési önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati rendeletben más törvény hatálya alá nem tartozó egyes fás szárú növények védelme érdekében tulajdonjogot korlátozó előírásokat határozzon meg. A fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 8. § (4) bekezdése úgy rendelkezik, hogy amennyiben a kivágott fa pótlására nem jelölhető ki ingatlan, "a jegyző a használót a települési önkormányzat által rendeletben meghatározott kompenzációs intézkedés megtételére kötelezheti." A lakosság egészségének védelme, a természeti környezet megóvása, a levegő tisztaságának javítása érdekében elengedhetetlen a településünk faállományának megóvása mind közterületen, mind magánterületen. Ehhez szükséges egy olyan rendelet megalkotása, amely az eljárási szabályok mellett mindenre kiterjedően meghatározza a fakivágás szabályait, a kivágott fák pótlására vonatkozó egyértelmű, közérthető rendelkezéseket, az engedély nélküli fakivágás esetében alkalmazható intézkedéseket, valamint a pótlási kötelezettség alkalmazhatatlansága esetére a kompenzációs intézkedéseket. A rendelet lehetőséget teremt arra, hogy a település fái esetében a kivágások kontrolláltan, csak hatósági engedély birtokában legyenek végezhetők és a pótlások megtörténte is minden esetben ellenőrizhető legyen. Lévén, hogy a fás szárú növények fenntartásával, kezelésével kapcsolatos tulajdonosi feladatok teljesítésére a jegyző kötelezheti a használót, továbbá a közterületen álló fa kivágásával, pótlásával kapcsolatban is a jegyző rendelkezik hatáskörrel, célszerű a magánterületen álló fás szárú növényekkel kapcsolatos hatáskört is a jegyzőre telepíteni.
A Kvtv. 48. § (3) bekezdésének előírása szerint a rendelettervezetet megküldésre került szakmai véleményezésre az illetékes környezetvédelmi igazgatási szervnek.
A képviselő-testület már korábban 2021. november 24. napi testületi ülésén tárgyalta a napirendi pontot, amikor úgy döntött 120/2021. (XI.24.) számú Képviselő-testületi határozatával, hogy a napirendet elnapolja 2022. március havi soros rendes ülésére. A testület és a bizottságok munkaértekezleten előzetesen megvitatták az esetleges változtatásokat, és nem érkezett be módosítási igény.
S z i g e t s z e n t m á r t o n, 2022. március 16.
Bencs Tamás
polgármester
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § alapján az előterjesztés tartalmazza az indoklást.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján az alábbiakról tájékoztatom a tisztelt képviselő-testületet:
A tervezett jogszabály jelentősnek ítélt hatásai:

Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása

A rendelet-tervezetnek gazdasági, költségvetési hatása a költségvetésre hatással nincs. A lakosság várhatóan támogatja, hogy a környezetvédelem érdekében csak indokolt esetben lehessen fát kivágni. A megelőző intézkedéssel az Önkormányzat előzetesen információval rendelkezik a kivágandó fákról, és nem utólagos bejelentéssel szerez tudomást. Követhetővé válik a fakivágás a településen, mivel csak indokolt esetben lehet fakivágásra engedély kérni. Az engedély nélküli fakivágásnak szankciói lesznek a jövőben is. Csökkenő panaszokkal számolhat az Önkormányzat a lakosság köréből.

Környezeti, egészségi következménye

A fák követlen hatással vannak a környezetre. További kedvező környezetvédelmi hatást is kifejtenek (zaj-, és levegőtisztaság védelem), illetve segítik a biológiai védelmet közvetlen környezetükben azáltal, hogy számos állatfajnak nyújtanak élőhelyet, amelyek közül sok a növényi kártevők természetes ellensége. Az egészséges fák megtartása a cél.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatása

Adminisztratív terheken a tervezet jelentősen nem változtat, csak annyiban, hogy több helyszíni ellenőrzés lesz. A jogszabály alkalmazásához személyi és szervezeti, valamint a tárgyi feltételek biztosítottak.

Jogszabály megalkotásának szükségessége, elmaradásának várható következménye

Az Önkormányzat helyszíni szemle alapján szerzett tudomást a veszélyes fák kivágásának indokáról, valamint a hatósági engedélyek megadását követően több olyan problémával szembesült, amelynek kezelése indokolt az új rendelet megalkotásával. Az elmúlt évek tapasztalata alapján voltak olyan jogszabályi rendelkezések, amelyek már elavultak és a gyakorlatban is nehezen alkalmazhatók, ezeknek a korrekciójára is sor került a rendeletben.

Jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A rendelet-tervezet nem jár a feltételek módosításával, a meglévő szervezetrendszer és tárgyi, pénzügyi feltételek biztosítása elegendő.

A helyi rendelet megalkotását a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény
18. §-ában foglaltaknak megfelelően eljárva az alábbiak szerint indokolom:
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az elmúlt időszak tapasztalatai, illetve hogy Szigetszentmárton korábban nem rendelkezett önálló szabályozással a fás szárú növények tekintetében tette indokolttá a rendelet megalkotását.
A klímavédelem helyzetére tekintettel a település önkormányzatoknak kiemelt felelősségük, hogy a lombos fás szárú növényállomány védelmét ne csak az önkormányzati tulajdonú ingatlanok esetében tartsák kiemelt szempontnak, hanem a környezet védelmének általános szabályairól szóló törvényben kapott felhatalmazással élve, a magán tulajdonú ingatlanok esetében is, különös tekintettel a jövő nemzedékekért vállalt felelősségre. Ezért egyes fás szárú növények kivágásának esetére, figyelembe véve a tulajdonosok ingatlanukat érintő igényeit és teherbíró képességét is, az önkormányzati rendelet célja, hogy a kivágott fás szárú növények pótlása megtörténjen. Ezen kívül az önkormányzati rendelet célja az is, hogy az önkormányzati közterületeken történő fás szárú növények ültetése szabályozott rend szerint történhessen.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (3) bekezdése alapján az indokolást a Nemzeti Jogszabálytárban közzé kell tenni.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §-hoz
Tartalmazza és meghatározza a rendelet célját.
2. §-hoz
Az Ör. hatályát tartalmazó rendelkezések kerültek meghatározásra, amelyek a fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) rendelkezéseivel összhangban vannak. Az Ör. hatálya Szigetszentmárton község közigazgatási területén lévő minden önálló ingatlanra, azok teljes fás szárú növényállományára, továbbá ingatlanok használóira terjed ki. Szabályozza ugyanakkor azt is, hogy az Ör. hatálya mely növényállományra nem terjed ki.
3. §-hoz
Az Ör. az értelmező rendelkezésekben a fogalomhasználat egységes értelmezése miatt definiálja az Ör.-ben szereplő kifejezéseket.
4. §-hoz
Rendelkezik a hatáskör átruházásról és a hatáskörgyakorlást átruházza a jegyzőre.
5-8. §-hoz
A veszélyhelyzet, életveszély, súlyos balesetveszély, kárveszély során alkalmazandó szabályokat tartalmaz. Rögzíti az Ör. a településképi és ökológiai szempontból védett fák kivágásának szabályait is. A fás szárú növények védelméről szól, tartalmazza a jegyzői hatáskörbe tartozó szabályokat, a fakivágási engedély kérelem tartalmi elemeit, valamint a kérelem elengedhetetlen tartalmi kellékeit. Meghatározza az engedély nélküli vagy engedélytől eltérő fakivágás esetén a kivitelezés leállítására és megtiltására vonatkozó szabályokat.
9-11. §-hoz
Az engedéllyel végzett fakivágás esetén, fapótlási kötelezettség mértékét határozza meg, fás szárú növény, gyümölcsfa, esetében. A pótlási kötelezettséget az Ör. differenciáltan határozza meg. A rendelet továbbá differenciáltan határozza meg az Önkormányzat megbízásából közterületi és magánterületi faültetések megismételt telepítési szükségességének esetét.
12. §-hoz
A fás szárú növények és cserjék pótlásának módját, valamint az ültetési szabályokat, a kompenzációs intézkedéseket határozza meg. Amennyiben ingatlanon, vagy közterületen a fapótlás nem lehetséges, úgy pénzbeli megváltást kell előírni. Meghatározza továbbá az Ör., hogy mely fás szárú növényekkel nem lehet a fapótlást végrehajtani. Magánterületen lévő fás szárú növény pótlása esetén két lehetőség van. Egyrészt a feltalálhatóság helyén (magánterület) lévő pótlási kötelezettség teljesítése, valamint a pénzbeli megváltás.
A Korm. rendelet 8. § (4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a jegyző kompenzációs intézkedéseire vonatkozó szabályokat tartalmazza. A pénzmegváltás összegét, befizetési módját, határidejét a jegyző hatósági határozata tartalmazza. A fapótlási határidejének meghatározására vonatkozó szabályokat tartalmazza az Ör.
13. §-hoz
Fás szárú növény ültetése, telepítése önkormányzati tulajdonban levő ingatlanon vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.
14. §-hoz
Kötelezettséget ír elő a zöldterületeken és zöldfelületeken található fás szárú növényállománnyal kapcsolatosan. Rendelkezik a gondozási kötelezettség részletes szabályairól.
15. §-hoz
Meghatározza a közigazgatási szankció alkalmazásának szabályait és mértékét.
16. §-hoz
A hatályba léptető és végrehajtási rendelkezések tartalmazza.