Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

DAMAK KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA 2022. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL

Hatályos: 2022. 03. 01
DAMAK KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA 2022. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
Általános indokolás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 24. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a jegyző által előkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a képviselő-testületnek.
Az Áht. 25. § (1) bekezdése alapján, ha a költségvetési rendeletet a képviselő-testület a költségvetési évben legkésőbb március 15-ig nem fogadta el, az átmeneti gazdálkodásról rendeletet alkot, amelyben felhatalmazást ad, hogy a helyi önkormányzat és költségvetési szervei a bevételeiket folytatólagosan beszedhessék, kiadásaikat teljesítsék.
Az Áht., valamint annak végrehajtásáról szóló kormányrendelet határozza meg a költségvetési rendelet tartalmi követelményeit és a kötelezően bemutatandó mérlegeket és kimutatásokat.
A költségvetési rendelet összeállítása során figyelemmel kell lennünk a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvényben (a továbbiakban: költségvetési törvény), az Áht.-ban, az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Ávr.), az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendeletben, a gazdasági programban foglaltakra, továbbá a képviselő-testület döntéseire.
A 2022. évi költségvetési rendelet tervezet az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendeletben meghatározott rovatrendek figyelembevételével került összeállításra.
Az Áht. 6. §-a alapján a tervezés, gazdálkodás, beszámolás során a bevételi előirányzatokat és a kiadási előirányzatokat azok közgazdasági jellege szerinti közgazdasági és felmerülési helyük szerinti adminisztratív, a bevételeket és kiadásokat közgazdasági, adminisztratív és a kormányzati funkciók szerinti funkcionális osztályozás szerint kell nyilvántartani és bemutatni. A költségvetési bevételek és kiadások azok közgazdasági jellege szerint működési és felhalmozási bevételekre és kiadásokra, ezen belül kiemelt előirányzatokra oszthatók. A kiemelt előirányzatokat és a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a Kormány rendeletében meghatározott részletes közgazdasági jogcímekre (a továbbiakban: rovat) kell bontani. A rovatok egységes rovatrendet képeznek.
A Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény IV. fejezete a települési önkormányzatokat megillető átengedett bevételeket, a 2. melléklete a települési önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatását, a 3. melléklete a helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásait tartalmazza.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 111. §-a alapján a helyi önkormányzat költségvetése az államháztartás része. Az önkormányzati alrendszer költségvetése a központi költségvetéstől elkülönül, ahhoz központi költségvetési támogatásokkal kapcsolódik. A helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. Ebből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. Ezen feladatok ellátásának forrásait és kiadásait a helyi önkormányzat egységes költségvetési rendelete elkülönítetten tartalmazza. A költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető.
A helyi önkormányzat költségvetésében a működési bevételeknek teljes egészében fedezetet kell nyújtaniuk a működési kiadásokra. Az önkormányzatok csak naptári éven belül visszafizetendő működési célú hitelt vehetnek fel. Éven túli futamidejű működési célú adósságot keletkeztető ügylet a kormány előzetes hozzájárulásával kizárólag jogerős és végrehajtható bírósági határozatban, vagy fizetési meghagyásban foglalt fizetési kötelezettségének teljesítésére és a központi költségvetésből nyújtott EU-s vagy más nemzetközi szervezettől elnyert, nem fejlesztési célú pályázata önrészének biztosítására köthető.
Az Mötv. 112. § (2) bekezdése szerint a helyi önkormányzat veszteséges gazdálkodásának következményei a helyi önkormányzatot terhelik, kötelezettségeiért a központi költségvetés nem tartozik felelősséggel.
Az Mötv. 115. § (1) bekezdése alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
A helyi önkormányzat gazdálkodása akkor biztonságos, ha a költségvetési bevételek és kiadások közötti összhang tartósan, huzamosabb ideig érvényesül. Ennek megteremtése és megtartása elsődlegesen a képviselő-testület felelősségi körébe tartozik.
Az önkormányzatok állami támogatása feladatfinanszírozási rendszer keretében a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott módon történik. A támogatások mértékei a takarékos gazdálkodásra, illetve a saját bevételek növelésére ösztönzően kerültek megállapításra. Szinte valamennyi állami támogatásról elmondható, hogy azok nem finanszírozzák le a megfelelő színvonalon ellátandó feladatokat, azokat önkormányzati bevételekből szükséges kiegészíteni.
A költségvetési törvény az egy lakosra jutó adóerő-képesség alapján támogatáscsökkentésben vagy kiegészítésben részesíti az önkormányzatokat az egyes támogatási jogcímeknél meghatározott kategóriákhoz tartozó mértékben. A képviselő-testület 2020. június 1. napjától 1%-os mértékkel vezette be az iparűzési adót. Az önkormányzat az adóerő-képessége alapján sem támogatáscsökkentésben, sem kiegészítésben nem részesül.
BEVÉTELEK
2022. évre összesen 60.478.183 forint bevétel került tervezésre, melyből 32.364.543 forint költségvetési, 28.113.640 forint finanszírozási bevétel.
A költségvetési bevételek jelentős részét képezik az állami támogatások. A költségvetési bevételek az alábbiak szerint alakulnak. A támogatások alakulása függ a település lakosság számától, az ellátottak létszámának alakulásától, illetve a költségvetési törvényben meghatározott egyéb naturális mutatóktól.
Az előterjesztés a rendelet-tervezet 2. melléklete szerinti kiemelt előirányzatok sorrendjét és számozását követi.
1. Önkormányzat működési támogatásai
Ezen a jogcímen összesen 23.905.162 forint támogatás illeti meg az önkormányzatot az alábbi jogcímek alapján.
1.1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Ezen a jogcímen az önkormányzat 2022. évben 8.869.245 forint támogatásban részesül az alábbiak szerint:
Településüzemeltetés – zöldterület-gazdálkodás támogatása: 909.720 forint
Településüzemeltetés – közvilágítás támogatása: 1.056.000 forint
Településüzemeltetés – köztemető támogatása: 100.000 forint
Településüzemeltetés – közutak támogatása: 790.775 forint
Egyéb önkormányzati feladatok támogatása: 6.000.000 forint
Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása: 12.750 forint
A települési önkormányzatok által biztosított egyes közszolgáltatásokat érintő 2022. évi béremelésekhez nyújtott támogatásról szóló 8/2022. (I. 14.) Korm. rendelet szerint a központi költségvetés kiegészítő támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a minimálbér és a garantált bérminimum 2022. január 1-jétől történő emelésének, a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról szóló 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet módosításáról szóló 669/2021. (XII. 2.) Korm. rendelet szerinti, 2022. január 1-jétől hatályba lépő pótlékemelés, a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet bölcsődében foglalkoztatottak béremelésével összefüggő módosításáról szóló 646/2021. (XI. 30.) Korm. rendelet szerinti, 2022. január 1-jétől hatályba lépő bölcsődei pótlékemelés ellentételezése érdekében. A kormányrendelet alapján az önkormányzatot összesen 1.264.480 forint kiegészítő támogatás illeti meg. Az egyes jogcímek szerinti kiegészítő támogatás összege az egyes támogatási jogcímeknél kerül kimutatásra.
A kormányrendelet a költségvetési törvény szerinti települési önkormányzatok működésének támogatása jogcímekhez további 712.780 forint biztosított az alábbiak szerint:
Településüzemeltetés – zöldterület-gazdálkodás támogatása: 28.880 forint
Településüzemeltetés – közvilágítás támogatása: 49.500 forint
Településüzemeltetés – közutak támogatása: 33.650 forint
Egyéb önkormányzati feladatok támogatása: 600.000 forint
Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása: 750 forint
1.3. A települési önkormányzatok egyes szociális és gyermekjóléti, gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
Az önkormányzatot ezen a jogcímen összesen 8.517.300 forint támogatás illeti meg az alábbiak szerint.
1.3.1 A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatása
A támogatás a 35.000 forint egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességet meg nem haladó önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá. A támogatás számított összege esetében a támogatási mérték számításakor a költségvetési törvényben rögzített paramétertábla alkalmazandó. Az önkormányzat iparűzési adóerő-képessége szerinti kategóriában a támogatási érték maximuma 95%, minimuma 60%. Az önkormányzat ezen a jogcímen 3.375.000 forint támogatásra jogosult. A támogatás elsősorban az önkormányzati helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátások, az állampolgárok lakáshoz jutásának önkormányzatok általi, szociális alapon történő támogatására, a gyermekétkeztetésre és a falugondnoki szolgáltatáshoz használható fel.
1.3.2. Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása
Falugondnoki szolgáltatás
A falugondnoki szolgáltatás biztosításához 4.590.600 forinttal járul hozzá a központi költségvetés, míg a 8/2022. (I. 14.) Korm. rendelet alapján további 551.700 forint kiegészítő támogatás, így mindösszesen 5.142.300 forint átvétele biztosított.
1.4. Települési önkormányzatok gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
Szünidei étkeztetés támogatása
Az önkormányzat az egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képessége alapján a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének lebonyolításához a korábbi években 570 forint/étkezési adag, 2021-ben 513 forint/étkezési adag, 2022-ben 542 forint/étkezési adag támogatásra jogosult. A szolgáltatás 570 forint/adag beszerzési ára alapján a 171 igényelt adagszámra 4.788 forinttal jelent több kiadást, melyet az 1.3.1. pont szerinti támogatásból szükséges kiegészíteni. Az étkezési adag ára tartalmazza a nyersanyagnorma, az előállítással kapcsolatos valamennyi kiadás (személyi és dologi), a csomagolás és az esetleges szállítás díját is.
1.5. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Települési önkormányzatok nyilvános könyvtári és a közművelődési feladatainak támogatása
A támogatás lakosságszám alapján illeti meg az önkormányzatot az Mötv.-ben, valamint a Kult.tv.-ben meghatározott nyilvános könyvtári feladatainak ellátásához és a közművelődés alapszolgáltatások biztosításához. A felhasználás feltételeit a költségvetési törvény rögzíti. A támogatás lakosságszám alapján jár, azonban a minimális 2.270.000 forint illeti meg az önkormányzatot.
1.6. Működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások
Ezen a jogcímen a polgármester illetménye és költségtérítése 2022. évi emelésének ellentételezése érdekében az 5000 lakos alatti települési önkormányzatok támogatásáról szóló 9/2022. (I. 14.) Korm. rendelet szerinti 500 fő lakosig főállású polgármester esetén járó 3.443.155 forint támogatás bevétele került tervezésre.
2. Működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről
Az egyéb működési célú támogatások bevételei soron 3.728.181 forint bevétellel számolunk. Ebből 3.103.764 forint az önkormányzatnál közfoglalkoztatásban résztvevők béréhez, szociális hozzájárulási adójához és a dologi kiadásokhoz, 45.399 forint a kulturális bérfejlesztés pályázathoz kapcsolódik, míg 579.018 forintot jelent az Edelényi Közös Önkormányzati Hivatal részére 2021. évben lakosságszám alapján fizetett működési hozzájárulás elszámolása alapján visszafizetendő összeg.
4. Közhatalmi bevételek
A vagyoni típusú adók előirányzata jogcímen a magánszemélyek kommunális adójából tervezett 300.000 forint bevétel szerepel.
Az értékesítési és forgalmi adók jogcímen a helyi iparűzési adó tervezett 3.000.000 forintos összege jelenik meg. A bevétel összegének tervezése során figyelembe vettük a koronavírus világjárvány okozta nehézségek vállalkozásokat ért gazdasági hatásait.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény előírásai alapján az adó mértéke 1%, az adóelőleg 50%-át kell megfizetni. 2021. évben a huszonötezer főnél nem nagyobb lakosságszámú települési önkormányzatok a kieső bevétel miatt költségvetési támogatásra voltak jogosultak. Mivel az önkormányzat 2020-ban 1%-os mértékkel vezette be az iparűzési adót, így kompenzációra nem jogosult.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 51/P. §-a alapján az önkormányzat 2022. évre a helyi adó és települési adó mértékét a 2020. december 2-án hatályos adómértékhez képest nem emelheti meg, adómentességet, adókedvezményt fenn kell tartania, illetve új helyi adót, új települési adót nem jogosult bevezetni.
Egyéb közhatalmi bevételként a talajterhelési díj, valamint a bírságok, pótlékok bevétele került tervezésre 190.000 forint összegben.
5. Működési bevételek
A működési bevételeken az előző évekhez képest jelentősen magasabb bevétellel kalkulálunk, melynek oka a készletértékesítésből származó bevételek emelkedése. Ebből 800.000 forint bevétellel számolunk, mely főként a közfoglalkoztatás keretén belüli tojásértékesítésből származik. Ezen kívül minimális bevétel került tervezésre szolgáltatások ellenértékéből, közvetített szolgáltatásokból, kamatbevételekből, illetve egyéb működési bevételekből.
7. Működési célú átvett pénzeszközök
2022. évre összesen 300.000 forint működési célú pénzeszköz átvételével kalkulálunk, mely a lakosságtól a hegyi áram működtetéséhez kapcsolódik.
17. Finanszírozási bevételek
A finanszírozási bevételek között 28.113.640 forint költségvetési maradvány igénybevételével számoltunk, melyből a működési maradvány 12.376.126 forint, a felhalmozási pedig 15.737.514 forint. Ezek a közfoglalkoztatás lebonyolításához már leutalt és még visszavonásra nem került előlegéből, a közfoglalkoztatásból származó saját bevételből, a talajterhelési díj bevételéből, a 2022. évi állami megelőlegezésből, valamint a Magyar Falu Program keretében megvalósuló Közösségszervezéshez kapcsolódó eszközbeszerzés és közösségszervező bértámogatása, Tanya- és falugondnoki buszok beszerzése, Kommunális eszköz beszerzés pályázatokhoz, az Önkormányzati tulajdonban lévő út-, hídépítés/felújítás pályázatból fel nem használt 26.584 forintos összegéből, valamint a szociális célú tüzelőanyag vásárlás pályázathoz 2021-ben leutalt támogatás még fel nem használt összegéből adódnak. A felhalmozási célú maradvány a pályázatokon kívül a traktor értékesítéséből még fel nem használt összegből áll.
A költségvetési törvény 3. mellékletében felsorolt feladatokhoz további működési és felhalmozási célú kiegészítő támogatások igényelhetőek. Többek között:
lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása,
önkormányzatok rendkívüli támogatása,
települési önkormányzatok könyvtári érdekeltségnövelő támogatása,
vis maior támogatás,
kötelező önkormányzati feladatot ellátó intézmények fejlesztése, felújítása,
belterületi utak, járdák, hidak felújítása.
KIADÁSOK
2022. évre összesen 60.478.183 forint kiadás került tervezésre, melyből 59.710.282 forint költségvetési, 767.901 forint finanszírozási kiadás.
1. Működési költségvetés kiadásai
A működési kiadások közül a legjelentősebb tételt a személyi juttatások jelentik.
1.1. Személyi juttatások
A személyi juttatások között szerepel a polgármesteri illetmény, melyet az Mötv. 2022. évtől hatályos előírásai szerint a 1/2022. (I. 14.) határozattal összhangban terveztünk, a falugondnok bére, a közfoglalkoztatottak és a Közösségszervezéshez kapcsolódó eszközbeszerzés és közösségszervező bértámogatása, valamint a Kulturális bérfejlesztés pályázatok keretében foglalkoztatott dolgozók bére, továbbá a polgármester és falugondnok cafetéria juttatása. 2022. évre a polgármester és a falugondnok részére nettó 200.000 forint összegű cafetéria juttatás, valamint a falugondnok részére bruttó 30.000 forint összegű munkaruházati juttatás került tervezésre. A személyi juttatások tartalmazzák a falugondnok részére járó szociális ágazati pótlékot, melyet utólagosan térítenek meg az önkormányzat részére. A járandóságok tervezése során figyelemmel voltunk a törvényi változásokra, így a minimálbér és garantált bérminimum 2022. januártól történt emelésére is. Az alpolgármester tiszteletdíja és költségtérítése, valamint a képviselők tiszteletdíja a hatályos Szervezeti és Működési Szabályzat alapján került megtervezésre.
1.2. Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
Ezen a jogcímen terveztük a személyi juttatásokat terhelő szociális hozzájárulási adót, mely a jogszabályi előírások alapján került tervezésre, az adó mértéke 2022. évtől 13%-ra csökkent, míg a közfoglalkoztatottak esetében 6,5%-ra. Itt került tervezésre a kifizetőt terhelő személyi jövedelemadó és szociális hozzájárulási adó összege is.
1.3. Dologi kiadások
A dologi kiadásokon csak a legszükségesebb, a működéshez elengedhetetlen dolgok kerültek tervezésre. Egyik legjelentősebb tételt a közüzemi díjak képviselik. A közüzemi díjak kiadásai jelentős kiadást képviselnek, annak ellenére, hogy a 2020. év végén lefolytatott közbeszerzési eljárás miatt a jelenlegi piaci árakhoz képest mintegy harmadával alacsonyabb egységáron biztosított az árambeszerzés. A dologi kiadások jelentős részét a falugondnoki szolgálat működtetéséhez, valamint a kulturális támogatásból megvalósuló rendezvényekhez és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó kiadások jelentik. Ezen kívül magasabb összeget képvisel a Magyar Falu Program keretén belül korábban nevesített pályázatokhoz kapcsolódó dologi kiadások összege. Ezen kívül minimális készletbeszerzés, informatikai és kommunikációs szolgáltatás, karbantartás, kisjavítás került tervezésre. Viszonylag magasabb összeget képvisel még a 2021. évi szociális tüzelőanyag pályázathoz kapcsolódó beszerzés, a hajtó- és kenőanyag beszerzés, a szünidei étkeztetés, a szemétszállítás, a bankköltségek, valamint az előzetesen felszámított általános forgalmi adó összege, mely nem helyezhető levonásba.
1.4. Ellátottak pénzbeli juttatásai
A bevételeknél már említett települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen megítélt összegből a falugondnoki szolgálat működtetéséhez és a szünidei étkeztetéshez csoportosítottunk át összeget, a fennmaradó 2.946.000 forintot terveztük az önkormányzat rendeletében meghatározott különféle szociális juttatások kiadására.
1.5. Egyéb működési célú kiadások
Államháztartáson belüli pénzeszköz átadáson került megtervezésre az edelényi orvosi ügyelet működtetéséhez (426.562 forint), az orvosi ügyelet közbeszerzéséhez (9.519 forint), a közös önkormányzati hivatal fenntartásához (2.915.477 forint) utalandó pénzügyi hozzájárulás összege mindösszesen 3.351.558 forint összegben.
1.18. Tartalékok
Ezen a jogcímen a Magyar Falu Program keretében megvalósuló Közösségszervezéshez kapcsolódó eszközbeszerzés és bértámogatás pályázat keretén belül foglalkoztatott dolgozó 2022. december hónapra járó bérének és járulékának támogatásrésze (247.470 forint), a talajterhelési díj bevétele (288.600 forint), a közfoglalkoztatásból származó saját bevételek összege (600.000 forint) került tervezésre, míg 918.720 forint felhalmozási céltartalék a saját forrásból megvalósuló beruházások, felújítások, valamint a pályázatok felhalmozási önrészének forrásául szolgál. 4.499.609 forint általános tartalék az előre nem látható kiadások, az elmaradt bevételek forrására biztosít lehetőséget.
Az általános tartalék képzésére csak a képviselő-testület által meghozott szigorú intézkedések miatt kerülhetett sor, az iparűzési adó bevezetése, a képviselői tiszteletdíjról lemondás, a közfoglalkoztatási programokból származó bevételek elérése, valamint a rendkívüli önkormányzati támogatások lehetővé tették egy olyan tartalék képzését, mely által a működés biztosított, az önkormányzat lehetőségei kevésbé beszűkültek.
2. Felhalmozási kiadások
2.1. Beruházások
2022. évre összesen 15.132.710 forint összegű beruházás megvalósítása várható, melyből 13.874.000 forint a Magyar Falu Program keretében megvalósuló falugondnoki busz lecserélését teszi lehetőévé, 918.210 forint összegben kommunális eszközbeszerzés biztosított, 340.500 forint összegű tárgyi eszköz beszerzés pedig a kulturális támogatásából valósulhat meg.
2.5. Egyéb felhalmozási kiadások
Ezen a jogcímen a Magyar Falu Program keretén belül 2020. évben megvalósult Önkormányzati tulajdonban lévő út-, hídépítés/felújítás pályázatból fel nem használt 26.584 forint visszafizetését terveztük.
10. Finanszírozási kiadások
A finanszírozási kiadások között a 2021. decemberben leutalt 767.901 forint 2022. évi államháztartáson belüli megelőlegezés került tervezésre.
A költségvetési rendelet mellékleteiben bemutatásra kerülnek a működési és fejlesztési mérlegek, a kiemelt előirányzatonkénti bevételek és kiadások.
Az önkormányzat 2022. évi címrendjét az 1. melléklet tartalmazza.
Damak Község Önkormányzata 2022. évi összevont mérlegét a 2. melléklet mind összevontan, mind kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti megbontásban tartalmazza. A kiemelt előirányzatonkénti működési célú mérleget a 3. melléklet, a felhalmozási mérleget a 4. melléklet mutatja be.
Az önkormányzat 2022. évi adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az 5. melléklet, az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához szükséges saját bevételek részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat 2022. évre nem tervez olyan fejlesztést, melynek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási törvény) 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik szükségessé.
A beruházási kiadási előirányzatok beruházásonkénti részletezését a 7. melléklet mutatja be.
Az önkormányzatnak 2022. évben Európai Uniós támogatással megvalósuló projektje nincs.
Az önkormányzat 2022. évben nem tervezi államháztartáson kívüli szervezeteknek céljelleggel juttatott támogatás nyújtását.
Az Áht. 24. § (4) bekezdése rögzíti, hogy a költségvetés előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul mely mérlegeket és kimutatásokat kell szöveges indoklással bemutatni.
Ennek megfelelően az önkormányzat 2022. évi költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban a 2022. évet megelőző második és harmadik év tény adataival, valamint az előző év becsült adataival az 1. függelék tartalmazza.
Az önkormányzat több éves kihatással járó döntést nem határoz meg.
Közvetett támogatások címén az önkormányzat - az iparűzési adóról szóló rendeletben elfogadottak alapján - a 160.000 forint adóalapot el nem érő adózók, valamint a 20 millió forint adóalapot el nem érő háziorvos, védőnő vállalkozók részére biztosít adómentességet 55.443 forint összegben. A magánszemélyek kommunális adójáról szóló rendeletben biztosított mentességek és kedvezmények alapján 347.177 forint közvetett támogatással tervezünk a rendelet 2. függeléke szerint.
Az Önkormányzat várható bevételi és kiadási előirányzatának teljesítésére vonatkozó előirányzat felhasználási tervet tájékoztató jelleggel a 3. függelék részletezi.
A középtávú tervezés irányszámait a 4. függelék részletezi. A középtávú tervezéstől való eltérést nagyrészt jogszabályi változások (pl. minimálbér és garantált bérminimum), valamint a nyertes pályázatokból adódó és a költségvetésbe beépülő bevételi és kiadási előirányzatok indokolják.
A képviselő-testület az önkormányzat engedélyezett létszámát 4 főben, közfoglalkoztatottak létszámát 2 főben a 8. melléklet szerint fogadja el. A későbbiekben induló esetleges új közfoglalkoztatási programokban foglalkoztatottak létszáma az érvényes hatósági szerződés alapján a rendelet-módosítások során épül majd be.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A rendelet hatálya alá tartozók körét tartalmazza.
A 2. §-hoz
A 2022. évi költségvetés költségvetési bevételi és kiadási főösszegét, a költségvetési egyenleget, a finanszírozási bevételek és kiadások főösszegét tartalmazza. A költségvetési hiány finanszírozásáról rendelkezik, továbbá meghatározza a címrendet. Megállapítja a költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, a finanszírozási célú bevételeket és kiadásokat, a költségvetési összevont mérleget. A bevételek és kiadások kiemelt előirányzatainak kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti megbontásáról rendelkezik. Meghatározza a működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegét.
A 3. §-hoz
A 2022. évi költségvetés részletezését, a mellékletek ismertetését tartalmazza. Az általános és céltartalék összegét határozza meg. Rendelkezik a finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatáskörökről. Meghatározza a falugondnok és a főállású polgármester cafetéria juttatásának összegét, valamint az igénybevételt szabályozza.
A 4. §-hoz
A költségvetés végrehajtásának szabályait tartalmazza. Rögzíti a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos jogköröket, felelősségi szabályokat.
Az 5. §-hoz
A pénzeszközök felhasználásának szabályait rögzíti, előírja a készpénzkímélő fizetési módok alkalmazását, valamint a házipénztárból teljesíthető kiadások jogcímeit.
A 6. §-hoz
A tartalékok és céltartalékok felhasználásának szabályait, a polgármester felhatalmazását tartalmazza.
A 7. §-hoz
A költségvetési rendelet módosítását, az előirányzatok módosításának rendjét szabályozza.
A 8. §-hoz
A belső kontrollrendszer kialakításának, hatékony működtetésének kötelezettségét, továbbá a belső ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat rögzíti.
A 9. §-hoz
A rendelet hatályba lépésről és hatályvesztéséről rendelkezik.
A 10. §-hoz
Átmeneti rendelkezést tartalmaz a rendelet alkalmazására vonatkozóan.